Vad är Kärlek (för dig)?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 30 jan 2019 11:38

naturaleeduco skrev:
Esther skrev:
naturaleeduco skrev:
Vilka bra frågor.


Och svaren är.................?


Jag tror vissa blir anfallna av onda andar...dessa människor kallas av oss för onda...alltså en form av besatthet

Högmod är mycket ohälsosamt och då behöver man hjälp av andra för att vara ödmjuk


Nej är man inte kristen då tror man inte på onda andar - inte ens att Kristus drev ut dessa med Helig Ande. Det är ju normalt.
Men för en kristen är detta en realitet - eftersom den andliga verkligheten är en realitet.
Varken andra eller man själv kan hjälpa sig själv från högmodet som kommer av den onde. Det kan bara Herren göra. Be och få!
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 30 jan 2019 11:47

Vi kan också tjäna på att definiera högmod: önskan att kontrollera andras död och liv samt sitt eget, vara helt i kontroll över allt i livet och inte erkänna sig underordnad någon som har mer kompetens än man anser själv ha, att vara ateist och inte erkänna Gud som den högsta instansen för liv och död, samt kontroll över allt liv och all intelligens samt skapare av allt som existerar. Att inte kunna erkänna det man själv inte känner till och vet som något som finns eller kan vara möjligt. Att inte vilja dela med sig fritt och utan problem av det man vet och kan - utan hålla på det så att man strategiskt kan vinna makt och rikedomar åt sig själv genom att manipulera andra.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Pilatus » 30 jan 2019 12:33

Esther skrev:
naturaleeduco skrev:Jag tror vissa blir anfallna av onda andar...dessa människor kallas av oss för onda...alltså en form av besatthet

Nej är man inte kristen då tror man inte på onda andar ...

Det är ofattbart att någon i dag tror på att hjärnspöken är ting. Det är att förtingliga en egenskap, ett begrepp, eller något upplevt som något materiellt verkligt (att hypostasera). Naturligtvis kan människor drabbas av olika sjukdomar som får återverkan på vår perception, att se och uppleva något som verkligt som inte är det.

Att Jesus kom i kontakt med sjuka människor är ju inte mer konstigt än att många känner någon som drabbats av psykos. Eller själva har upplevt hur det är att få syn och hörselhallucinationer. Det materialiserar inte "demonerna", det tror inte ens de som är sjuka mellan (sjukdoms-)skoven.
Moderator

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav naturaleeduco » 30 jan 2019 14:19

Pilatus skrev:
Esther skrev:
naturaleeduco skrev:Jag tror vissa blir anfallna av onda andar...dessa människor kallas av oss för onda...alltså en form av besatthet

Nej är man inte kristen då tror man inte på onda andar ...

Det är ofattbart att någon i dag tror på att hjärnspöken är ting. Det är att förtingliga en egenskap, ett begrepp, eller något upplevt som något materiellt verkligt (att hypostasera). Naturligtvis kan människor drabbas av olika sjukdomar som får återverkan på vår perception, att se och uppleva något som verkligt som inte är det.

Att Jesus kom i kontakt med sjuka människor är ju inte mer konstigt än att många känner någon som drabbats av psykos. Eller själva har upplevt hur det är att få syn och hörselhallucinationer. Det materialiserar inte "demonerna", det tror inte ens de som är sjuka mellan (sjukdoms-)skoven.


Det finns kanske inga bevis för allmänheten om onda andar och klart bättre kanske och bara ignorera ämnet.
:)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Pilatus » 30 jan 2019 14:48

naturaleeduco skrev:
Pilatus skrev:Det är ofattbart att någon i dag tror på att hjärnspöken är ting. Det är att förtingliga en egenskap, ett begrepp, eller något upplevt som något materiellt verkligt (att hypostasera). Naturligtvis kan människor drabbas av olika sjukdomar som får återverkan på vår perception, att se och uppleva något som verkligt som inte är det.

Det finns kanske inga bevis för allmänheten om onda andar och klart bättre kanske och bara ignorera ämnet.

Företeelsen att demonisera naturfenomen och människor som på något sätt avviker har säkert alltid funnits. Det är inte så längesedan man medvetet plågade människor för att jaga onda andar ur dem. Okunnigt och knappast kärleksfullt.

Katolska kyrkan praktiserar fortfarande exorcism. Den krassa okunnigheten, som nu råder i (präste-)ståndet och visserligen ej försvinner för de teologiska exorcismerna. Tegnér, 1837
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 30 jan 2019 15:20

Pilatus skrev:
Esther skrev:
naturaleeduco skrev:Jag tror vissa blir anfallna av onda andar...dessa människor kallas av oss för onda...alltså en form av besatthet

Nej är man inte kristen då tror man inte på onda andar ...

Det är ofattbart att någon i dag tror på att hjärnspöken är ting. Det är att förtingliga en egenskap, ett begrepp, eller något upplevt som något materiellt verkligt (att hypostasera). Naturligtvis kan människor drabbas av olika sjukdomar som får återverkan på vår perception, att se och uppleva något som verkligt som inte är det.

Att Jesus kom i kontakt med sjuka människor är ju inte mer konstigt än att många känner någon som drabbats av psykos. Eller själva har upplevt hur det är att få syn och hörselhallucinationer. Det materialiserar inte "demonerna", det tror inte ens de som är sjuka mellan (sjukdoms-)skoven.


Ja, det var ett tydligt bevis på att min tes stämmer: de icke troende som inte känner till den andliga realiteten - kan inte förstå hur saker fungerar.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Pilatus » 30 jan 2019 15:44

Esther skrev:
Pilatus skrev:Det är ofattbart att någon i dag tror på att hjärnspöken är ting. Det är att förtingliga en egenskap, ett begrepp, eller något upplevt som något materiellt verkligt (att hypostasera). Naturligtvis kan människor drabbas av olika sjukdomar som får återverkan på vår perception, att se och uppleva något som verkligt som inte är det.

Ja, det var ett tydligt bevis på att min tes stämmer: de icke troende som inte känner till den andliga realiteten - kan inte förstå hur saker fungerar.

Liksom man kan vända på resonemanget och påstå detsamma om dem som tror på att naturens fenomen, egenskaper (mammon) är förtingligade andar eller gudar (hypostaser). De flesta upplysta människor har lämnat dessa föreställningar och förstår åskans fenomen, att offer inte blidkar gudarna, eller att det inte finns några demoner. Att hypostaser är att förtingliga sådant som inte är ting.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 30 jan 2019 17:22

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Det är ofattbart att någon i dag tror på att hjärnspöken är ting. Det är att förtingliga en egenskap, ett begrepp, eller något upplevt som något materiellt verkligt (att hypostasera). Naturligtvis kan människor drabbas av olika sjukdomar som får återverkan på vår perception, att se och uppleva något som verkligt som inte är det.

Ja, det var ett tydligt bevis på att min tes stämmer: de icke troende som inte känner till den andliga realiteten - kan inte förstå hur saker fungerar.

Liksom man kan vända på resonemanget och påstå detsamma om dem som tror på att naturens fenomen, egenskaper (mammon) är förtingligade andar eller gudar (hypostaser). De flesta upplysta människor har lämnat dessa föreställningar och förstår åskans fenomen, att offer inte blidkar gudarna, eller att det inte finns några demoner. Att hypostaser är att förtingliga sådant som inte är ting.



Du tror på fullt allvar att "upplyst" är att vara materialist och därmed uppfatta att bara det som man kan ta på och se/höra/smaka med sina sinnen existerar?
Intressant - i din upplysta värld finns inga tankar då - för dem kan du inte ta på eller se?
Eller är detta och en hypostas (det som står under)? :lol:
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Pilatus » 30 jan 2019 18:03

Esther skrev:
Pilatus skrev:Liksom man kan vända på resonemanget och påstå detsamma om dem som tror på att naturens fenomen, egenskaper (mammon) är förtingligade andar eller gudar (hypostaser). De flesta upplysta människor har lämnat dessa föreställningar och förstår åskans fenomen, att offer inte blidkar gudarna, eller att det inte finns några demoner. Att hypostaser är att förtingliga sådant som inte är ting.

Du tror på fullt allvar att "upplyst" är att vara materialist och därmed uppfatta att bara det som man kan ta på och se/höra/smaka med sina sinnen existerar?
Intressant - i din upplysta värld finns inga tankar då - för dem kan du inte ta på eller se?
Eller är detta och en hypostas (det som står under)? :lol:

Nej Esther, det står inte så. Och visst är jag en upplyst person i detta avseende, jag tror inte att det finns en åskgud, Tor. Och jag tror det är fel tänkt att demoner existerar och som därför är möjliga att drivas ur kroppen med hjälp av exorcism. I Svenska kyrkan tillämpas en mild form vid dop som kallas Befrielsebönen (ett arv från äldre tider då till och med protestantiska präster trodde på det onda som en hypostas).

Gud, du som ensam räddar från allt ont,
befria NN från mörkrets makt
skriv hans/hennes namn i Livets bok
och bevara honom/henne i ditt ljus, nu och alltid.


Ett annat exempel kan vara föreställningen om själen. Själen var för Descartes en hypostas (något förtingligat) som han förgäves letade efter. Hypofysen fick duga, andra som hypostaserat själen var förvissade om att själen lämnar kroppen vid dödsögonblicket och att kroppen därav lättar 21 gram.

De tre hypostaserna känner du till, jag har redan ordat om dem.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 30 jan 2019 18:34

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Liksom man kan vända på resonemanget och påstå detsamma om dem som tror på att naturens fenomen, egenskaper (mammon) är förtingligade andar eller gudar (hypostaser). De flesta upplysta människor har lämnat dessa föreställningar och förstår åskans fenomen, att offer inte blidkar gudarna, eller att det inte finns några demoner. Att hypostaser är att förtingliga sådant som inte är ting.

Du tror på fullt allvar att "upplyst" är att vara materialist och därmed uppfatta att bara det som man kan ta på och se/höra/smaka med sina sinnen existerar?
Intressant - i din upplysta värld finns inga tankar då - för dem kan du inte ta på eller se?
Eller är detta och en hypostas (det som står under)? :lol:

Nej Esther, det står inte så. Och visst är jag en upplyst person i detta avseende, jag tror inte att det finns en åskgud, Tor. Och jag tror det är fel tänkt att demoner existerar och som därför är möjliga att drivas ur kroppen med hjälp av exorcism. I Svenska kyrkan tillämpas en mild form vid dop som kallas Befrielsebönen (ett arv från äldre tider då till och med protestantiska präster trodde på det onda som en hypostas).

Gud, du som ensam räddar från allt ont,
befria NN från mörkrets makt
skriv hans/hennes namn i Livets bok
och bevara honom/henne i ditt ljus, nu och alltid.


Ett annat exempel kan vara föreställningen om själen. Själen var för Descartes en hypostas (något förtingligat) som han förgäves letade efter. Hypofysen fick duga, andra som hypostaserat själen var förvissade om att själen lämnar kroppen vid dödsögonblicket och att kroppen därav lättar 21 gram.

De tre hypostaserna känner du till, jag har redan ordat om dem.



Fint - jag är KATOLIK. Där vi har en exorcist knuten till varje församling - och dopet är en exorcism i sig genom både liturgi och form. Du menar att du vet mer om människan och hennes vara än Kyrkan som har övning i detta sedan över 2000 år?
Bra.
Det får vara din uppfattning... den realitet som finns är förborgad för dem som inte lever i Tro. Detta är ett faktum jag känner väl till då jag varit där själv...
Veritas vos liberabit

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav naturaleeduco » 31 jan 2019 21:18

Jag håller med om att diagnoserna skall ta lång tid att fastställas. Jag har träffat vissa människor som bara efter 30 minuter fastställer att någon är "besatt" medan jag anser man skall avvakta åtminstone några månader innan man bestämmer och varför inte ge medicin också till personen.
:)

Reine de Chevalier
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 feb 2019 02:46

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Reine de Chevalier » 01 feb 2019 03:36

Kärlek för mig är kärlekens ande som med allsmäktighet kan styra all kärlek
på Jorden. Det går bra att leva även ensam med kärlekens ande och få så
mycket kärlek att man tycker att precis allt är ett Paradis. Gud ger mig så mycket
kärlek ibland att det är som hela själens orgasm hela tiden. Tyvärr så har Jag social
kärleksfobi men Gud tröstar mig med sin underbara kärlek. Man skall inte missbruka
kärlekens gåva sade Gud till mig en gång och Jag höll med honom. Men har inte fått
någon inre klarhet vad det är. Annat än Paradisets Lag jag lyckats beskriva på min hemsida.

http://reinestromvall.se/

Måste dock påpeka att aldrig har jag lyckats hittills praktiskt men jag tror på de reglerna.
Men har fått så mycket kärlek av en högre romantisk vänskaplig art av mina barn bl a.
och känt omöjlig kärlek på avstånd så mycket att jag är nöjd.

Mvh

Prins Reine de Chevaliér Bernadotte (Gustaf VI Adolf var min biologiska och andlige Fader)
(Reine Strömvall)

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav naturaleeduco » 01 feb 2019 06:43

Reine de Chevalier skrev:Kärlek för mig är kärlekens ande som med allsmäktighet kan styra all kärlek
på Jorden. Det går bra att leva även ensam med kärlekens ande och få så
mycket kärlek att man tycker att precis allt är ett Paradis. Gud ger mig så mycket
kärlek ibland att det är som hela själens orgasm hela tiden. Tyvärr så har Jag social
kärleksfobi men Gud tröstar mig med sin underbara kärlek. Man skall inte missbruka
kärlekens gåva sade Gud till mig en gång och Jag höll med honom. Men har inte fått
någon inre klarhet vad det är. Annat än Paradisets Lag jag lyckats beskriva på min hemsida.

http://reinestromvall.se/

Måste dock påpeka att aldrig har jag lyckats hittills praktiskt men jag tror på de reglerna.
Men har fått så mycket kärlek av en högre romantisk vänskaplig art av mina barn bl a.
och känt omöjlig kärlek på avstånd så mycket att jag är nöjd.

Mvh

Prins Reine de Chevaliér Bernadotte (Gustaf VI Adolf var min biologiska och andlige Fader)
(Reine Strömvall)


Du kanske har gener från Gustaf VI Adolf men det som är fel om du tror du lever lika lyxigt som Kungens familj.

Människor är inte så otrevliga. Jag sover typ bara 6 timmar men sedan lever jag ganska icke stressigt och nästan små-sover under dagen och det verkar som jag inte behöver mer förut behövde jag 8-9timmar sådant är konstigt. Jag är emot slakt av djur som inte levt lyxiga liv. Jag har en vän som säger att Jesus Kristus (a.s) har hjälpt han åtminstone 50 gånger på olika sätt men ingen skulle tro så om honom men jag tänker varför inte.
:)

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 08 feb 2019 09:16

naturaleeduco skrev:Jag håller med om att diagnoserna skall ta lång tid att fastställas. Jag har träffat vissa människor som bara efter 30 minuter fastställer att någon är "besatt" medan jag anser man skall avvakta åtminstone några månader innan man bestämmer och varför inte ge medicin också till personen.


Snarare är det så att mycket få människor är besatta. Det är faktiskt mycket ovanligt.
Vanlig hederlig ondska är mycket mycket vanlig.
Det vill säga att människan har förmågan att i förväg tänka ut något mycket elakt och skadande för en annan människa för att man vill göra denne illa - och genomför detta. Det är vanligt.
Det som är ännu mer vanligt är den extremt utbredda själviskheten som gör att människor bara ser till att : få sitt. Ofta och nästintill alltid på andras bekostnad. Helst de som man ser - på ena eller andra sättet - är i behov av något, svagare eller på annat sätt de kan utnyttja för sitt eget.
Veritas vos liberabit


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster