Vad är Kärlek (för dig)?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 21 jan 2019 12:50

klorofyll skrev:Esther

Hur regelbunden måste en vänskapsrelation vara för att det ska klassas som kärlek?


Exempel : man blir vänner i barndom, tonår, etc etc och spenderar mycket tid tillsammans, gör det mesta tillsammans, ser varandra i olika livsskeden och situationer och bibehåller kontakten som sedan kan bli mer sporadisk pga av familj mm men den består och man ses kanske 1-2ggr om året....
Normalt.... För att kunna säga: jag älskar min bästa vän
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav klorofyll » 21 jan 2019 13:03

Ursäkta att jag är så tvärtemot... Men det är en person som jag tycker om och jag vet inte ifall jag träffar henne igen. Men det känns okej. Och jag hoppas att jag alltid känner såhär.

Först tänkte jag att det kan ju inte vara kärlek... Men nu ser jag det som en variant av kärlek.

Förutsägbarhet och varaktighet ser jag som positivt. Jag tror att jag utvecklas bäst då.

Hur längesedan är det du började ha en relation till Gud?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 21 jan 2019 13:16

klorofyll skrev:Ursäkta att jag är så tvärtemot... Men det är en person som jag tycker om och jag vet inte ifall jag träffar henne igen. Men det känns okej. Och jag hoppas att jag alltid känner såhär.

Först tänkte jag att det kan ju inte vara kärlek... Men nu ser jag det som en variant av kärlek.

Förutsägbarhet och varaktighet ser jag som positivt. Jag tror att jag utvecklas bäst då.

Hur längesedan är det du började ha en relation till Gud?


Jag beskrev ovan min bästa kompis och min relation, vi lärde känna varandra i tidig ungdom (20),har rest, delat studiebostad, gjort mycket av vardag, följt varandra i allt och hörs på telefon en gång till mindre i månaden och ses en till två gånger per år.
Med Gud var det ett annat förlopp men samma. Förälskelse, nyfikenhet, sökande, finnande, lärande och detta dagligt i nu 15 år tills det blir etablerat och genomlyst.
Som min vänskap. Kan lita på henne till 100% och vi är mycket olika i fårmåga och personlighet men har en äkta varm tillgivenhet och närhet samtidigt som vi inte talar om allt. Våra intima relationer är privata och vi delar inte med oss om dessa. Mao vet mycket lite om hennes relation till hennes man och hon om min.
Veritas vos liberabit

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav 531bts » 21 jan 2019 13:37

Esther skrev:
Pilatus skrev:
531bts skrev:Förälskelsen passionen är blind, endast äktenskapet kan få upp ögonen!

Är det formen (äktenskapet, kontraktet) som avgör vad som är kärlek? I så fall föredrar jag förälskelsen.

Bild


Som jag förstod honom menar han att oupplösligheten tvingar fram insikter och lösningar samt klär av idealisering och gör därmed relationen frisk baserad på en sann bild av sig själv och motparten.
Först då kan man älska den andre såsom denne är (inte bilden av denne)



Spot on, Esther!

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 21 jan 2019 13:39

531bts skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Är det formen (äktenskapet, kontraktet) som avgör vad som är kärlek? I så fall föredrar jag förälskelsen.

Bild


Som jag förstod honom menar han att oupplösligheten tvingar fram insikter och lösningar samt klär av idealisering och gör därmed relationen frisk baserad på en sann bild av sig själv och motparten.
Först då kan man älska den andre såsom denne är (inte bilden av denne)



Spot on, Esther!


:)
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav klorofyll » 21 jan 2019 14:58

Esther

Jag kommer nog aldrig ha en relation till Gud. Jag ser Gud som helt integrerad i verkligheten, så livet är min bibel.

Men jag tror på konceptet Gud, dvs det händer massa saker hela tiden som är helt ologiska. Jag hade inte ens trott på det i en dröm. Samband.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 21 jan 2019 15:24

klorofyll skrev:Esther

Jag kommer nog aldrig ha en relation till Gud. Jag ser Gud som helt integrerad i verkligheten, så livet är min bibel.

Men jag tror på konceptet Gud, dvs det händer massa saker hela tiden som är helt ologiska. Jag hade inte ens trott på det i en dröm. Samband.



Ja, det finns ju den slags "relationen".. som de flesta "troende" har. Oavsett det är någon slags tro ur en bok av Marx som man sedan dödar för - eftersom andra inte håller med om den tro man har, eller så kan det vara någon annan ideologi eller bok man läst i som är av religiös natur - som man dödar andra för att de inte håller med - eller så är man kristen och har en levande relation till den levande Guden. Det har också judar som har det och muslimer som har det och andra som lever i en relation och symbios med LIVET, Sanningen och Kärleken --- de som lever tvärtom på grund av sin tro som baserar sig på Död (andras död då), halvsanningar/lögner och hat/avund --- de brukar vara de flesta faktiskt... för människor har större dragning åt det mörka än det ljusa. Både i sig själv (som de förnekar att de har) och andra (där de menar det är uppenbart) :lol:
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav klorofyll » 21 jan 2019 16:07

Esther skrev:
klorofyll skrev:Esther

Jag kommer nog aldrig ha en relation till Gud. Jag ser Gud som helt integrerad i verkligheten, så livet är min bibel.

Men jag tror på konceptet Gud, dvs det händer massa saker hela tiden som är helt ologiska. Jag hade inte ens trott på det i en dröm. Samband.



Ja, det finns ju den slags "relationen".. som de flesta "troende" har. Oavsett det är någon slags tro ur en bok av Marx som man sedan dödar för - eftersom andra inte håller med om den tro man har, eller så kan det vara någon annan ideologi eller bok man läst i som är av religiös natur - som man dödar andra för att de inte håller med - eller så är man kristen och har en levande relation till den levande Guden. Det har också judar som har det och muslimer som har det och andra som lever i en relation och symbios med LIVET, Sanningen och Kärleken --- de som lever tvärtom på grund av sin tro som baserar sig på Död (andras död då), halvsanningar/lögner och hat/avund --- de brukar vara de flesta faktiskt... för människor har större dragning åt det mörka än det ljusa. Både i sig själv (som de förnekar att de har) och andra (där de menar det är uppenbart) :lol:
Andy Dufresne - who crawled through a river of shit and came out clean on the other side.
- Shawshank redemption

Visst låter det bekant?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 21 jan 2019 19:56

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Esther

Jag kommer nog aldrig ha en relation till Gud. Jag ser Gud som helt integrerad i verkligheten, så livet är min bibel.

Men jag tror på konceptet Gud, dvs det händer massa saker hela tiden som är helt ologiska. Jag hade inte ens trott på det i en dröm. Samband.



Ja, det finns ju den slags "relationen".. som de flesta "troende" har. Oavsett det är någon slags tro ur en bok av Marx som man sedan dödar för - eftersom andra inte håller med om den tro man har, eller så kan det vara någon annan ideologi eller bok man läst i som är av religiös natur - som man dödar andra för att de inte håller med - eller så är man kristen och har en levande relation till den levande Guden. Det har också judar som har det och muslimer som har det och andra som lever i en relation och symbios med LIVET, Sanningen och Kärleken --- de som lever tvärtom på grund av sin tro som baserar sig på Död (andras död då), halvsanningar/lögner och hat/avund --- de brukar vara de flesta faktiskt... för människor har större dragning åt det mörka än det ljusa. Både i sig själv (som de förnekar att de har) och andra (där de menar det är uppenbart) :lol:
Andy Dufresne - who crawled through a river of shit and came out clean on the other side.
- Shawshank redemption

Visst låter det bekant?


Inte speciellt?!!
Vet inte vem det är... eller vad det handlar om...
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav klorofyll » 21 jan 2019 20:08


klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav klorofyll » 21 jan 2019 20:21

Det var något fel på klippet jag tog bort.. Se detta: https://youtube.com/watch?v=fR-2fk_qusE

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav naturaleeduco » 29 jan 2019 21:35

Esther skrev:Vi har pratat om många saker här i forumet. Många teman tangerar just Kärleken - men jag har inte hittat en tråd där vi pratar om vad detta är.

Såg en film om Papa Doc igår - en serie på SVT play som behandlar onda män (det finns många kvinnor som är ondare säkert) och bland dem var Papa Doc på Haiti. Han utövade svartkonst, föll i koma och vaknade upp som förbytt och blev ännu ondare än förr. Hans personlighet blev som en ond ande som de menade finns vid gravarna. Han var Ond.
Men innan det var han "god" och var läkare och botade folk med penicillin - fast han tog åt sig äran att det var HAN som ägde övernaturliga krafter och inte medicinen. :) - så han var inte "god" egentligen.

När jag såg filmen tänkte jag. Kan man tala om Kärlek och Godhet - utan att adressera ondskan?
Papa Doc hade läst Marx och Machiavelli - den siste hade sagt att man kan inte härska om man inte gör att människor blir rädda för en.

Och jag tänkte på Dr Glas och H Söderbergs: "Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst."
ur Doktor Glas, 1905

Vill man verkligen bli älskad? Räcker det inte med pengar, sex och makt?
Och om man nu vill bli älskad - vad ÄR Kärlek för något?


Vilka bra frågor.
:)

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 30 jan 2019 08:49

naturaleeduco skrev:
Esther skrev:Vi har pratat om många saker här i forumet. Många teman tangerar just Kärleken - men jag har inte hittat en tråd där vi pratar om vad detta är.

Såg en film om Papa Doc igår - en serie på SVT play som behandlar onda män (det finns många kvinnor som är ondare säkert) och bland dem var Papa Doc på Haiti. Han utövade svartkonst, föll i koma och vaknade upp som förbytt och blev ännu ondare än förr. Hans personlighet blev som en ond ande som de menade finns vid gravarna. Han var Ond.
Men innan det var han "god" och var läkare och botade folk med penicillin - fast han tog åt sig äran att det var HAN som ägde övernaturliga krafter och inte medicinen. :) - så han var inte "god" egentligen.

När jag såg filmen tänkte jag. Kan man tala om Kärlek och Godhet - utan att adressera ondskan?
Papa Doc hade läst Marx och Machiavelli - den siste hade sagt att man kan inte härska om man inte gör att människor blir rädda för en.

Och jag tänkte på Dr Glas och H Söderbergs: "Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst."
ur Doktor Glas, 1905

Vill man verkligen bli älskad? Räcker det inte med pengar, sex och makt?
Och om man nu vill bli älskad - vad ÄR Kärlek för något?


Vilka bra frågor.


Och svaren är.................?
Veritas vos liberabit

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav naturaleeduco » 30 jan 2019 09:36

Esther skrev:
naturaleeduco skrev:
Esther skrev:Vi har pratat om många saker här i forumet. Många teman tangerar just Kärleken - men jag har inte hittat en tråd där vi pratar om vad detta är.

Såg en film om Papa Doc igår - en serie på SVT play som behandlar onda män (det finns många kvinnor som är ondare säkert) och bland dem var Papa Doc på Haiti. Han utövade svartkonst, föll i koma och vaknade upp som förbytt och blev ännu ondare än förr. Hans personlighet blev som en ond ande som de menade finns vid gravarna. Han var Ond.
Men innan det var han "god" och var läkare och botade folk med penicillin - fast han tog åt sig äran att det var HAN som ägde övernaturliga krafter och inte medicinen. :) - så han var inte "god" egentligen.

När jag såg filmen tänkte jag. Kan man tala om Kärlek och Godhet - utan att adressera ondskan?
Papa Doc hade läst Marx och Machiavelli - den siste hade sagt att man kan inte härska om man inte gör att människor blir rädda för en.

Och jag tänkte på Dr Glas och H Söderbergs: "Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst."
ur Doktor Glas, 1905

Vill man verkligen bli älskad? Räcker det inte med pengar, sex och makt?
Och om man nu vill bli älskad - vad ÄR Kärlek för något?


Vilka bra frågor.


Och svaren är.................?


Jag tror vissa blir anfallna av onda andar...dessa människor kallas av oss för onda...alltså en form av besatthet

Högmod är mycket ohälsosamt och då behöver man hjälp av andra för att vara ödmjuk
:)

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7810
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Anders » 30 jan 2019 11:36

Tror det ligger en del i det, de onda andarna. Men jag tror de skapas av oss själva, baserade på vår personlighet och våra erfarenheter.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster