Vad är Kärlek (för dig)?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 17 okt 2018 06:05

Kärleken .....

Kärlekens väg

Om jag talade
både människors
och änglars språk
men inte hade kärlek,
vore jag endast
en ljudande malm
eller en skrällande cymbal.

Och om jag ägde
profetisk gåva
och kände alla hemligheter
och hade all kunskap,
och om jag hade all tro
så att jag kunde flytta berg
men inte hade kärlek,
så vore jag ingenting.

Och om jag delade ut
allt vad jag ägde
och om jag offrade min kropp
till att brännas,
men inte hade kärlek,
så skulle jag ingenting vinna.


Kärleken är tålig och mild,
kärleken avundas inte,
den skryter inte,
den är inte uppblåst,
den uppför sig inte illa,
den söker inte sitt,
den brusar inte upp,
den tillräknar inte det onda.

Den gläder sig inte
över orättfärdigheten
men har sin glädje i sanningen.

Den fördrar allting,
den tror allting,
den hoppas allting,
den uthärdar allting.

Kärleken upphör aldrig.
Så, må den då drabba oss med full kraft - framförallt de som behöver den allra mest.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Anders » 17 okt 2018 07:41

Den största kärleken jag iakttagit, moderskärleken, uppfyller väl ungefär hälften av den specen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 17 okt 2018 09:29

Anders skrev:Den största kärleken jag iakttagit, moderskärleken, uppfyller väl ungefär hälften av den specen.


Jag fick nåden att uppleva faderskärleken. En god man, en man som höll sitt ord, en man som var pålitlig och klok samt ärlig - samt behandlade mig, sin mor och min mor (hans hustru) med värme, respekt och fast-godhet. Min far.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Anders » 17 okt 2018 10:50

Esther skrev:
Anders skrev:Den största kärleken jag iakttagit, moderskärleken, uppfyller väl ungefär hälften av den specen.


Jag fick nåden att uppleva faderskärleken. En god man, en man som höll sitt ord, en man som var pålitlig och klok samt ärlig - samt behandlade mig, sin mor och min mor (hans hustru) med värme, respekt och fast-godhet. Min far.


Man kan faktiskt säga att en bra moderskärlek och faderskärlek i combo fyller kravspecen ganska bra. Skulle påstå att jag och frugan scorar bättre än morsan och farsan. Men barnen var inte i fokus i den kommuniteten på den tiden, "barn skall synas men inte höras".
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 19 okt 2018 06:43

Anders skrev:
Esther skrev:
Anders skrev:Den största kärleken jag iakttagit, moderskärleken, uppfyller väl ungefär hälften av den specen.


Jag fick nåden att uppleva faderskärleken. En god man, en man som höll sitt ord, en man som var pålitlig och klok samt ärlig - samt behandlade mig, sin mor och min mor (hans hustru) med värme, respekt och fast-godhet. Min far.


Man kan faktiskt säga att en bra moderskärlek och faderskärlek i combo fyller kravspecen ganska bra. Skulle påstå att jag och frugan scorar bättre än morsan och farsan. Men barnen var inte i fokus i den kommuniteten på den tiden, "barn skall synas men inte höras".


Nja alltså --- detta skulle väl dina ungar svara på. Inte du.
Rollen som barn är ju inte den som en förälder har.
Hur tänkte du nu?
Du tror att bara för att du är du - samma person i olika åldrar - kan avgöra detta?
Tror inte på detta...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Anders » 19 okt 2018 07:38

Esther skrev:
Anders skrev:
Esther skrev:
Jag fick nåden att uppleva faderskärleken. En god man, en man som höll sitt ord, en man som var pålitlig och klok samt ärlig - samt behandlade mig, sin mor och min mor (hans hustru) med värme, respekt och fast-godhet. Min far.


Man kan faktiskt säga att en bra moderskärlek och faderskärlek i combo fyller kravspecen ganska bra. Skulle påstå att jag och frugan scorar bättre än morsan och farsan. Men barnen var inte i fokus i den kommuniteten på den tiden, "barn skall synas men inte höras".


Nja alltså --- detta skulle väl dina ungar svara på. Inte du.
Rollen som barn är ju inte den som en förälder har.
Hur tänkte du nu?
Du tror att bara för att du är du - samma person i olika åldrar - kan avgöra detta?
Tror inte på detta...

Det finns parametrar som väl inte, om vi skall flika in diskussionen, som kan sägas vara "objektiva" men som de flesta skulle ställa upp på. Hur mycket man lyssnar på barn, hur mycket man stöder barn, hur deltagande man är. Du får bara tro mig på denna. I den generationen i den kommuniteten, var det inget fokus på barnen, allt fokus på familjeförsörjaren. Att vara familjefar under 60-80-tal, och än mer tidigare än det, var en synnerligen bekväm tillvaro. Det har erkänts, om än motvilligt, av flera av de som var inblandade, och man har också erkänt att det kanske inte var helt rättvist och lämpligt.

I akademiska kretsar har jag förstått i de kommuniteter jag nu senare kommit att ingå i, var det en smula annorlunda. Och mer än en smula om vänstersympatierna fanns (och ekonomiska backupen från tidigare generationer). Men att en läkare skulle göra annat jobbigt än att vara läkare? "herregud, skall jag stå och byta blöjor och diska när människor ligger och dör på mina avdelningar"... Fanns tydligen undantag. Men få.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 19 okt 2018 09:45

Anders skrev:
Esther skrev:
Anders skrev:
Man kan faktiskt säga att en bra moderskärlek och faderskärlek i combo fyller kravspecen ganska bra. Skulle påstå att jag och frugan scorar bättre än morsan och farsan. Men barnen var inte i fokus i den kommuniteten på den tiden, "barn skall synas men inte höras".


Nja alltså --- detta skulle väl dina ungar svara på. Inte du.
Rollen som barn är ju inte den som en förälder har.
Hur tänkte du nu?
Du tror att bara för att du är du - samma person i olika åldrar - kan avgöra detta?
Tror inte på detta...

Det finns parametrar som väl inte, om vi skall flika in diskussionen, som kan sägas vara "objektiva" men som de flesta skulle ställa upp på. Hur mycket man lyssnar på barn, hur mycket man stöder barn, hur deltagande man är. Du får bara tro mig på denna. I den generationen i den kommuniteten, var det inget fokus på barnen, allt fokus på familjeförsörjaren. Att vara familjefar under 60-80-tal, och än mer tidigare än det, var en synnerligen bekväm tillvaro. Det har erkänts, om än motvilligt, av flera av de som var inblandade, och man har också erkänt att det kanske inte var helt rättvist och lämpligt.

I akademiska kretsar har jag förstått i de kommuniteter jag nu senare kommit att ingå i, var det en smula annorlunda. Och mer än en smula om vänstersympatierna fanns (och ekonomiska backupen från tidigare generationer). Men att en läkare skulle göra annat jobbigt än att vara läkare? "herregud, skall jag stå och byta blöjor och diska när människor ligger och dör på mina avdelningar"... Fanns tydligen undantag. Men få.


Ok... nu ska vi se... Svenskar i gemeneman är besatta av att hitta ett offer, tycka synd om, skuldbelägga samt känna sig själva som offer för staten/omständigheterna/kulturen/den onda kyrkan mm mm --- men det är alltid någon annans fel eller allt är ens eget fel.
De får liksom aldrig nog.
Idag är dessutom alla så överkänsliga så när man säger något - oavsett - är alla KRÄNKTA.
Känner/tror sig känna/förnimmer allt ALLT har med en själv att göra och man är ett ständigt offer för allt och alla.

De muslimer jag känner... är inte alls sådana. De varken känner sig ständigt kränkta (om och när de ännu inte lärt sig förklaringsmodellerna till hur de är offer för de onda imperialisterna än ...) eller att de är offer eller utsatta för våld/kränkningar mm --- de jobbar på... Fast de blivit utsatta för mer än en överkänslig ständigt offerkoftig svensk kan ens ha mardrömmar om.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Anders » 19 okt 2018 21:42

Esther skrev:
Anders skrev:Det finns parametrar som väl inte, om vi skall flika in diskussionen, som kan sägas vara "objektiva" men som de flesta skulle ställa upp på. Hur mycket man lyssnar på barn, hur mycket man stöder barn, hur deltagande man är. Du får bara tro mig på denna. I den generationen i den kommuniteten, var det inget fokus på barnen, allt fokus på familjeförsörjaren. Att vara familjefar under 60-80-tal, och än mer tidigare än det, var en synnerligen bekväm tillvaro. Det har erkänts, om än motvilligt, av flera av de som var inblandade, och man har också erkänt att det kanske inte var helt rättvist och lämpligt.

I akademiska kretsar har jag förstått i de kommuniteter jag nu senare kommit att ingå i, var det en smula annorlunda. Och mer än en smula om vänstersympatierna fanns (och ekonomiska backupen från tidigare generationer). Men att en läkare skulle göra annat jobbigt än att vara läkare? "herregud, skall jag stå och byta blöjor och diska när människor ligger och dör på mina avdelningar"... Fanns tydligen undantag. Men få.


Ok... nu ska vi se... Svenskar i gemeneman är besatta av att hitta ett offer, tycka synd om, skuldbelägga samt känna sig själva som offer för staten/omständigheterna/kulturen/den onda kyrkan mm mm --- men det är alltid någon annans fel eller allt är ens eget fel.
De får liksom aldrig nog.
Idag är dessutom alla så överkänsliga så när man säger något - oavsett - är alla KRÄNKTA.
Känner/tror sig känna/förnimmer allt ALLT har med en själv att göra och man är ett ständigt offer för allt och alla.

De muslimer jag känner... är inte alls sådana. De varken känner sig ständigt kränkta (om och när de ännu inte lärt sig förklaringsmodellerna till hur de är offer för de onda imperialisterna än ...) eller att de är offer eller utsatta för våld/kränkningar mm --- de jobbar på... Fast de blivit utsatta för mer än en överkänslig ständigt offerkoftig svensk kan ens ha mardrömmar om.

Var kommer kränktheten in i det här? Saker är var de är.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 20 okt 2018 05:49

Anders skrev:
Esther skrev:
Anders skrev:Det finns parametrar som väl inte, om vi skall flika in diskussionen, som kan sägas vara "objektiva" men som de flesta skulle ställa upp på. Hur mycket man lyssnar på barn, hur mycket man stöder barn, hur deltagande man är. Du får bara tro mig på denna. I den generationen i den kommuniteten, var det inget fokus på barnen, allt fokus på familjeförsörjaren. Att vara familjefar under 60-80-tal, och än mer tidigare än det, var en synnerligen bekväm tillvaro. Det har erkänts, om än motvilligt, av flera av de som var inblandade, och man har också erkänt att det kanske inte var helt rättvist och lämpligt.

I akademiska kretsar har jag förstått i de kommuniteter jag nu senare kommit att ingå i, var det en smula annorlunda. Och mer än en smula om vänstersympatierna fanns (och ekonomiska backupen från tidigare generationer). Men att en läkare skulle göra annat jobbigt än att vara läkare? "herregud, skall jag stå och byta blöjor och diska när människor ligger och dör på mina avdelningar"... Fanns tydligen undantag. Men få.


Ok... nu ska vi se... Svenskar i gemeneman är besatta av att hitta ett offer, tycka synd om, skuldbelägga samt känna sig själva som offer för staten/omständigheterna/kulturen/den onda kyrkan mm mm --- men det är alltid någon annans fel eller allt är ens eget fel.
De får liksom aldrig nog.
Idag är dessutom alla så överkänsliga så när man säger något - oavsett - är alla KRÄNKTA.
Känner/tror sig känna/förnimmer allt ALLT har med en själv att göra och man är ett ständigt offer för allt och alla.

De muslimer jag känner... är inte alls sådana. De varken känner sig ständigt kränkta (om och när de ännu inte lärt sig förklaringsmodellerna till hur de är offer för de onda imperialisterna än ...) eller att de är offer eller utsatta för våld/kränkningar mm --- de jobbar på... Fast de blivit utsatta för mer än en överkänslig ständigt offerkoftig svensk kan ens ha mardrömmar om.

Var kommer kränktheten in i det här? Saker är var de är.


Saker är INTE vad de är. Saker i detta fallet är vad människor uppfattar det vara - vilket ofta inte ens är verklighetens realitet.
Idag i Sverige tror de svenskar som lärt sig tro att det är sant - att en ko är en ko och ingen tjur för att den KÄNNER sig som en tjur och ingen ko.
Att om jag känner mig något är jag det.
Som ett biologiskt faktum... att man måste operera detta "biologiska faktum" för att det ska BLI ett faktum menar ingen är en motsägelse - utan helt normalt...
:)
Dårarnas paradis.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav klorofyll » 21 okt 2018 19:18

Kärlek är tro,
Min systers dotter har ovanliga förmågor,
Hon är mycket liten,
Men hennes förmågor ger mig tro.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 21 okt 2018 22:27

klorofyll skrev:Kärlek är tro,
Min systers dotter har ovanliga förmågor,
Hon är mycket liten,
Men hennes förmågor ger mig tro.



Ditt "återuppdykande" gav mig ett varmt glatt leende - och tillika ditt inlägg.
Fint att du är tillbaka!
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav klorofyll » 22 okt 2018 07:39

Esther skrev:
klorofyll skrev:Kärlek är tro,
Min systers dotter har ovanliga förmågor,
Hon är mycket liten,
Men hennes förmågor ger mig tro.



Ditt "återuppdykande" gav mig ett varmt glatt leende - och tillika ditt inlägg.
Fint att du är tillbaka!

Tack det var snällt, skönt att skriva här igen! :)

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 22 okt 2018 08:11

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Kärlek är tro,
Min systers dotter har ovanliga förmågor,
Hon är mycket liten,
Men hennes förmågor ger mig tro.



Ditt "återuppdykande" gav mig ett varmt glatt leende - och tillika ditt inlägg.
Fint att du är tillbaka!

Tack det var snällt, skönt att skriva här igen! :)



Kärleken är föreställningen av att du nu mår bättre...
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 06 nov 2018 11:37

Lite buddistisk kärlek för den hugade:

Rätt tal, handling och livsföring utgör träningen i gott uppförande eller moral. För en utövande lekmanna- buddhist består detta i att leva efter de fem buddhistiska föreskrifterna, nämligen att avhålla sig från att:
1. Med berått mod orsaka någon levande varelses död,
2. Avsiktligt lägga beslag på någon annans egendom
3.Uppföra sig illa sexuellt; i synnerhet gäller det
äktenskapsbrott
4. Ljuga och bryta löften
5. Dricka alkohol och ta dövande droger, som leder till
försvagande av den medvetna uppmärksamheten och det goda omdömet.

http://www.dhamma.se/buddha/What_is_Buddhism.pdf
Veritas vos liberabit

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav 531bts » 07 nov 2018 10:28

I Buddhans tal till folket i Sigala gav han råd till lekmännen i fråga om Rätt tal, Rätt försörjning, vänskap o kärlekens olika uttryck. Han hänvisade till moderns kärlek till sitt barn som det renaste uttrycket av Metta, osjälvisk omtanke, medkänsla, kärlek. Han menade att det är det sinnestillstånd man ska kultivera som medmänniska till alla levande varelser, oavsett om man är munk, nunna eller lekman.
Det finns särskild meditation för att utveckla Metta i de flesta Buddhistiska skolor förutom Zen. Utvecklandet av Metta, allomfattande kärlek, är en lika viktig del i Dhamman som utvecklandet av Panna, visdom. Enligt Buddhan är det högsta uttrycket av Metta att ge sitt liv för ngn annan, vilket enligt mig understryker Kristus betydelse.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster