Vad är Kärlek (för dig)?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav klorofyll » 13 dec 2018 04:27

Jag tror att man blir lycklig om man inser att man alltid kommer att vara densamma för en annan människa.

Alltså kärlek kan ju grunda sig, bör grunda sig, på att man gör en annan människa gott, det behöver inte vara mer än så.

Utan det minsta magi så är allting föränderligt, men jag tror ändå att vi kan upprätthålla vissa personlighetsdrag, både hos oss själva och andra.

Det svåra är väl oftast inte att kännan kärlek, men att bevara den. Det enda som behövs är att man betyder något för en annan person.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Anders » 13 dec 2018 08:41

Skall jag var helt ärlig har jag ingen aning om vad kärlek är. Positiva känslor mot andra av alla de slag mot andra kan jag känna, men det här kärlek har jag ingen som helst känsla för. Trots uppväxt i en s.k. kärleksfull familj och en egen familj.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav xion » 13 dec 2018 09:47

Anders skrev:Skall jag var helt ärlig har jag ingen aning om vad kärlek är. Positiva känslor mot andra av alla de slag mot andra kan jag känna, men det här kärlek har jag ingen som helst känsla för. Trots uppväxt i en s.k. kärleksfull familj och en egen familj.

"Kärlek" är bara ett ord.
Det är som Pastor Janssons påse. Tomt och innehållslöst om du inte fyller det med något.
Du bestämmer själv vad det betyder för dig. Vad det betyder för andra kan variera i det oändliga.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 13 dec 2018 09:54

xion skrev:"Kärlek" är bara ett ord.
.


Fel.

Kärlek är det ord som betecknar något människor gör, känner och uttrycker - som vi SEDAN satt ord på.
Först kom handling, känsla och görande - sedan orden för detta.
Veritas vos liberabit

Smisk
Inlägg: 3187
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Smisk » 13 dec 2018 10:49

Pilatus skrev:Det är en illusion att kärleken är villkorslös. Det finns förvisso många, kanske alltför många, berättelser om kärlek som varit förenad med lidande och kanske död. Men inte ens Jesus var kravlös, det finns flera smaskiga liknelser som vittnar om det. T ex liknelsen om vinstocken.


Kan du utveckla detta? Vad består illusionen av?

Kärlek är för mig inte villkorslöst utan bygger alltså på att man ser någons annans värdefulla inre utan att vilja förändra det. Jag behöver empati, förmåga att känna igen mig i vad som är värdefullt för dig och jag behöver sakna driv att förändra dig FÖR att bli något annat än vad du är av dig själv.

Är intentionen hos mig att välja att värdesätta dig för den du redan är är den kärleksfull och om den är att förändra dig för att själv må bättre är den inte det. Detta är essensen av detta och min erfarenhet helt enkelt.

Tittar man på en förälskelseprocess så bygger den på att kärlek finns tillsammans med en stark attraktion som tillför massa andra saker som trygghet, närhet, sexlust, mening, egenvärde och att man är redo att lägga allt som INTE är kärlek åt sidan inför varandra ett tag. När detta andra som inte är kärlek efter ett tag kommer in i relationen kan kärleken fortfarande växa och finnas. Den kan även finnas helt utan förälskelse och det uppenbara exemplet är väl ens barn.

En sak jag tänkt på är det där med asymetriska relationer. Om vi tänker oss att vi har två personer som är totalt motsatta i personligheter, värderingar och motiv så kan det krångla till saker för dem. Men om bägge vet om detta och väljer att hitta ett sätt att se värdet av och i olikheterna och ändå välja att se varandra som just värdefull av och i sig själv kommer en kärleksrelation uppstå.

Respekt och kärlek är nära sammanbundna. Jag kommer upplevas som respektfull i dina ögon om du känner att jag värdesätter dig. Om jag inte tar något du tänker eller känner för givet utan faktiskt vill förstå och sätta mig in i hur du har det, hur du är och vad du känner och vill och låter detta ingå som värdefulla faktorer jag tar hänsyn till när jag interagerar med saker vi tillsammans är inblandade i och som berör oss bägge är detta ett kärleksfullt beteende.

Kritisera gärna detta tack? :)

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Anne » 13 dec 2018 21:22

Kritisera? Tja, för din skull så =P~ Allvarligt - har du tänkt över ditt nick, Smisk :) ? Du förklarar kärlek väldigt bra och jag har ju sett prov på du kan agera kärleksfullt.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Anders » 13 dec 2018 23:20

Esther skrev:
xion skrev:"Kärlek" är bara ett ord.
.


Fel.

Kärlek är det ord som betecknar något människor gör, känner och uttrycker - som vi SEDAN satt ord på.
Först kom handling, känsla och görande - sedan orden för detta.

Får se om det dyker upp nån sån känsla som ropar efter den symbolen, eller någon handling.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk
Inlägg: 3187
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Smisk » 14 dec 2018 16:31

lynx skrev:Kritisera? Tja, för din skull så =P~ Allvarligt - har du tänkt över ditt nick, Smisk :) ? Du förklarar kärlek väldigt bra och jag har ju sett prov på du kan agera kärleksfullt.


hehe, :D

Aga kan vara kärleksfullt :twisted:

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 14 dec 2018 19:32

Anders skrev:
Esther skrev:
xion skrev:"Kärlek" är bara ett ord.
.


Fel.

Kärlek är det ord som betecknar något människor gör, känner och uttrycker - som vi SEDAN satt ord på.
Först kom handling, känsla och görande - sedan orden för detta.

Får se om det dyker upp nån sån känsla som ropar efter den symbolen, eller någon handling.


Nja, man kan se det som så att begrepp uppstår på bas av ett objekt, företeelse, känsla mm som sedan långsamt imploderar när det ursprungliga blir eroderat.
Idag är det få som klarar av att särskilja begreppet kärlek från sexualitet.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Anders » 14 dec 2018 19:37

Esther skrev:
Anders skrev:
Esther skrev:
Fel.

Kärlek är det ord som betecknar något människor gör, känner och uttrycker - som vi SEDAN satt ord på.
Först kom handling, känsla och görande - sedan orden för detta.

Får se om det dyker upp nån sån känsla som ropar efter den symbolen, eller någon handling.


Nja, man kan se det som så att begrepp uppstår på bas av ett objekt, företeelse, känsla mm som sedan långsamt imploderar när det ursprungliga blir eroderat.
Idag är det få som klarar av att särskilja begreppet kärlek från sexualitet.

Jag kan! Sexualitet har jag väldigt bra koll på men inte kärlek.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Anne » 14 dec 2018 21:05

Smisk skrev:
lynx skrev:Kritisera? Tja, för din skull så =P~ Allvarligt - har du tänkt över ditt nick, Smisk :) ? Du förklarar kärlek väldigt bra och jag har ju sett prov på du kan agera kärleksfullt.


hehe, :D

Aga kan vara kärleksfullt :twisted:


You naughty, naughty boy... [-X

(leker lite bara :) Öm-se-sidigt leendeutbyte )

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 15 dec 2018 13:15

Anders skrev:
Esther skrev:
Anders skrev:Får se om det dyker upp nån sån känsla som ropar efter den symbolen, eller någon handling.


Nja, man kan se det som så att begrepp uppstår på bas av ett objekt, företeelse, känsla mm som sedan långsamt imploderar när det ursprungliga blir eroderat.
Idag är det få som klarar av att särskilja begreppet kärlek från sexualitet.

Jag kan! Sexualitet har jag väldigt bra koll på men inte kärlek.


Ja, det är ju en tragik.... Att gå igenom hela livet och bara veta hur det är att ha sädestömning inne på eller någonstans i samband med någon annan individ och aldrig ha fått en äkta orgasm.

Du är nog vanlig.
Den som bara ätit gröt hela livet vet ju inte hur det känns att äta en oxfilé som man kan dela med en gaffel.
Veritas vos liberabit

Väderkvarn
Inlägg: 550
Blev medlem: 17 nov 2010 23:46

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Väderkvarn » 15 dec 2018 21:44

Esther skrev:
Anders skrev:
Esther skrev:
Nja, man kan se det som så att begrepp uppstår på bas av ett objekt, företeelse, känsla mm som sedan långsamt imploderar när det ursprungliga blir eroderat.
Idag är det få som klarar av att särskilja begreppet kärlek från sexualitet.

Jag kan! Sexualitet har jag väldigt bra koll på men inte kärlek.


Ja, det är ju en tragik.... Att gå igenom hela livet och bara veta hur det är att ha sädestömning inne på eller någonstans i samband med någon annan individ och aldrig ha fått en äkta orgasm.

Du är nog vanlig.
Den som bara ätit gröt hela livet vet ju inte hur det känns att äta en oxfilé som man kan dela med en gaffel.


Oj! Nu tycker jag verkligen synd om dig! Oxfile?????? Det är din kulinariska jämförelse med orgasm. :shock:

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 15 dec 2018 22:01

Väderkvarn skrev:
Esther skrev:
Anders skrev:Jag kan! Sexualitet har jag väldigt bra koll på men inte kärlek.


Ja, det är ju en tragik.... Att gå igenom hela livet och bara veta hur det är att ha sädestömning inne på eller någonstans i samband med någon annan individ och aldrig ha fått en äkta orgasm.

Du är nog vanlig.
Den som bara ätit gröt hela livet vet ju inte hur det känns att äta en oxfilé som man kan dela med en gaffel.


Oj! Nu tycker jag verkligen synd om dig! Oxfile?????? Det är din kulinariska jämförelse med orgasm. :shock:


Varför skulle du tycka synd om mig? För det jag skriver som analogi?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Anders » 16 dec 2018 00:08

Esther skrev:
Anders skrev:
Esther skrev:
Nja, man kan se det som så att begrepp uppstår på bas av ett objekt, företeelse, känsla mm som sedan långsamt imploderar när det ursprungliga blir eroderat.
Idag är det få som klarar av att särskilja begreppet kärlek från sexualitet.

Jag kan! Sexualitet har jag väldigt bra koll på men inte kärlek.


Ja, det är ju en tragik.... Att gå igenom hela livet och bara veta hur det är att ha sädestömning inne på eller någonstans i samband med någon annan individ och aldrig ha fått en äkta orgasm.

Du är nog vanlig.
Den som bara ätit gröt hela livet vet ju inte hur det känns att äta en oxfilé som man kan dela med en gaffel.

Orgasmer har jag fått mängder, tordönsstarka, och även min partner. Det är alltså kärlek jag hittat?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 34 och 0 gäster