Vad är Kärlek (för dig)?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

531bts
Inlägg: 923
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav 531bts » 13 okt 2018 16:46

Esther: ingen överraskning för mig heller. När man börjar påtala det allmängiltiga o möjligheten att ta sitt filosofiska/mänskliga ansvar meningsfullt o korrigera sitt liv enligt det, är det självklart att för den som lever i illusionen om ett enastående o unikt, "fint o viktigt" "jag", så blir sådana förslag ett hot mot detta "fina o viktiga" "jag" man slitit en livstid med att etablera, att det kan avslöjas att man ägnat sig åt galenskap. Självklart krackelerar polityren o den självsuggestion av honnörsord man matat in för att dels legitimera det egna vansinnet o dels för att nå acceptans hos likasinnade. De två vanligaste reaktionerna jag mött är som t.ex hos Hakkapelitta 1. adrenalin med utåtagerande. 2. adrenalin vänt inåt, där man av olika skäl inte kan/vågar agera ut. Jag föredrar faktiskt den första, man får besked direkt o kan "skudda stoftet från sandalerna" o gå vidare.
Det är ju ändå så det måste få vara så att man kan skilja agnarna från vetet. Inget att oja sig över eller ens att försöka förstå, en omöjlig uppgift att söka dialog med galningar. Om inte naturen/skapelsen lyckats, vem är jag som ska försöka rätta till det? De behöver mer stryk av naturen/skapelsen o det kommer de att få. Oundvikligt med sådan inställning. Dessutom: "Rävar har gryt, lejon har kulor, men för den som söker Himmelriket finns ingen axel att luta sitt huvud mot" .

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Pilatus » 13 okt 2018 17:05

531bts skrev:Dessutom: "Rävar har gryt, lejon har kulor, men för den som söker Himmelriket finns ingen att luta axeln mot" .

Vad är det nu för citat du har hittat på? "inget att luta axeln mot"? Behöver du stöd för din axel?
Moderator

531bts
Inlägg: 923
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav 531bts » 13 okt 2018 17:13

Tack Pilatus, det ska ju vara "sitt huvud". hoppas ändå att du förstår vad jag menar!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Pilatus » 13 okt 2018 17:27

531bts skrev:Tack Pilatus, det ska ju vara "sitt huvud". hoppas ändå att du förstår vad jag menar!

Nej, inte riktigt. Nu kommer jag att ligga vaken hela natten och fundera på dina "citat". :)
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 13 okt 2018 17:28

Pilatus skrev:
531bts skrev:Dessutom: "Rävar har gryt, lejon har kulor, men för den som söker Himmelriket finns ingen att luta axeln mot" .

Vad är det nu för citat du har hittat på? "inget att luta axeln mot"? Behöver du stöd för din axel?



Allt har en axel - frågan är vad den bär upp eller ...
Ja - du fråga om egot.
När man gör som jag gjorde i objektivt och subjektivt och ger exempel - så... händer både det ena och andra som man sedan kan förneka. "men när vi talar om filosofi --- DÅ..." --- då vaddå?
Det gamla vanliga även där... det som står i vägen för en individ är dennes eget feta jag.
En sorg är det.
Detta feta jag knuffar bort allt... även godhet och vänlighet och tolkar det som "va f-n vill den där av mig" ...

Va mer ska man säga.
Jag är alltid mållös inför detta - och när det kommer ur "välartade fina snälla" --- det som bor under ytan, betraktar man det med skräck.

Inför allt det gamla vanliga och denna eviga sorgedags - tänker jag alltid på Eichman - som fick av de som slutligen dömde honom för att få rättvisa - inte hämnd - mer än han någonsin hade unnat en enda av alla de han slaktade. Juden som tog honom lovade han skulle få se sin fru igen _ Eichman - och höll sitt löfte. Det hade aldrig denne gjort och gjorde de facto aldrig heller. Hängd blev han - och världen fick en smula rättvisa.

Saliga de som är fattiga i anden, dem tillhör himmelriket.
Saliga de som sörjer, de skall bli tröstade.
Saliga de ödmjuka, de skall ärva landet.
Saliga de som hungrar och törstar efter rättfärdigheten,
de skall bli mättade.
Saliga de barmhärtiga, de skall möta barmhärtighet.
Saliga de renhjärtade, de skall se Gud.
Saliga de som håller fred, de skall kallas Guds söner.
Saliga de som förföljs för rättfärdighetens skull,
dem tillhör himmelriket.
Saliga är ni när man skymfar er och förföljer
och på allt sätt förtalar er för min skull.
Gläd er och jubla, er lön blir stor i himlen (Matt 5:3-12).
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Pilatus » 13 okt 2018 17:50

Esther skrev:
Pilatus skrev:
531bts skrev:Dessutom: "Rävar har gryt, lejon har kulor, men för den som söker Himmelriket finns ingen att luta axeln mot" .

Vad är det nu för citat du har hittat på? "inget att luta axeln mot"? Behöver du stöd för din axel?

Allt har en axel - frågan är vad den bär upp eller ...

Så du vet inte heller vad 531bts citerar?

I övrigt ser jag att din "hangover" inte är botad. Gör något åt det då. Se en god sf, t ex Flowers for Algernon. Jag tyckte bäst om den äldre versionen.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 13 okt 2018 17:54

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Vad är det nu för citat du har hittat på? "inget att luta axeln mot"? Behöver du stöd för din axel?

Allt har en axel - frågan är vad den bär upp eller ...

Så du vet inte heller vad 531bts citerar?

I övrigt ser jag att din "hangover" inte är botad. Gör något åt det då. Se en god sf, t ex Flowers for Algernon. Jag tyckte bäst om den äldre versionen.


Jag dricker inte.
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Anne » 13 okt 2018 19:27

Jag betackar mig att från bts pratar om mig när jag vill vara ifred. Gratulerar till nya släkten. Många, många fler än 531 buksvågrar att träffa.

531bts
Inlägg: 923
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav 531bts » 13 okt 2018 20:38

Pilatus skrev:
531bts skrev:Tack Pilatus, det ska ju vara "sitt huvud". hoppas ändå att du förstår vad jag menar!

Nej, inte riktigt. Nu kommer jag att ligga vaken hela natten och fundera på dina "citat". :)


Vad jag menar är: söker man via filosofi etablera sig i Gudsmedvetande, har man inget annat än det egna tankesinnet, förnuft o skapelsen att förlita sig till. Det finns inte längre något "vi", i form av släkt, vänner, ideologier, religösa samfund att vila/gömma sig i. Samtidigt under vägens gång överraskar livet med fantastiska möten, både glädjande o nedslående. Det finns "resekamrater" o det är lika märkvärdigt glädjande, berikande varje gång vid sådana möten! De har vida mer betydelse än konfrontationer med igenkorkade, självupptagna o adrenalinstyrda zombies.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Pilatus » 13 okt 2018 20:54

531bts skrev:
Pilatus skrev:
531bts skrev:Tack Pilatus, det ska ju vara "sitt huvud". hoppas ändå att du förstår vad jag menar!

Nej, inte riktigt. Nu kommer jag att ligga vaken hela natten och fundera på dina "citat". :)

Vad jag menar är: söker man via filosofi etablera sig i Gudsmedvetande, har man inget annat än det egna tankesinnet, förnuft o skapelsen att förlita sig till. Det finns inte längre något "vi", i form av släkt, vänner, ideologier, religösa samfund att vila/gömma sig i. Samtidigt under vägens gång överraskar livet med fantastiska möten, både glädjande o nedslående. Det finns "resekamrater" o det är lika märkvärdigt glädjande, berikande varje gång vid sådana möten! De har vida mer betydelse än konfrontationer med igenkorkade, självupptagna o adrenalinstyrda zombies.

Tack, bra med ett förtydligande.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 13 okt 2018 23:05

lynx skrev: Många, många fler än 531 buksvågrar att träffa.



Oj - ja då förstår jag din böjelse för porr och det du lade upp här som du trodde var kärlek - det måste skava till slut när du skrevar så mycket.
Över 500?
Är det ett yrke eller gör du det gratis?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Pilatus » 13 okt 2018 23:13

Esther skrev:Är det ett yrke eller gör du det gratis?

Total genomklappning. Märkligt att du inte blir avstängd.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav hakkapeliitta » 13 okt 2018 23:38

Tycker lite synd om Esther, faktiskt.
Fanatismen tar konstiga uttryck, den enda rätta "läran" blir en desperat livlina och ens liv hänger på den.
Esther har en hel del att tillföra och jag vill inte att hon blir avstängd.

Jag själv har blivit utslängd från det här forumet ett antal gånger av skitnödiga moderatorer. Jag vill inte påstå att jag är filosof men provokation är ett utmärkt sätt att få motreaktion. Sen att moderatorer tycker att vi ska spela något överflygande intellektuella med påhittad problematik är en sak. Som arbetargrabb står jag stadigt i myllan.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Pilatus » 13 okt 2018 23:54

hakkapeliitta skrev:Esther har en hel del att tillföra och jag vill inte att hon blir avstängd.

Så länge hon diskuterar filosofi och är på gott humör så finns det inte någon som önskar henne något ont.

Men det hon säger senast hör inte hemma i ett filosofiskt forum. Det borde tas bort kvickt!
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav hakkapeliitta » 14 okt 2018 00:06

Visst, håller med.
Samtidigt vet jag att Lynx har humor och tar detta med en klackspark. Onödigt av Esther oavsett.
Esther? Är hon est? Skulle inte förvåna mej.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 29 och 0 gäster