Vad är Kärlek (för dig)?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 01 okt 2018 08:20

Vi har pratat om många saker här i forumet. Många teman tangerar just Kärleken - men jag har inte hittat en tråd där vi pratar om vad detta är.

Såg en film om Papa Doc igår - en serie på SVT play som behandlar onda män (det finns många kvinnor som är ondare säkert) och bland dem var Papa Doc på Haiti. Han utövade svartkonst, föll i koma och vaknade upp som förbytt och blev ännu ondare än förr. Hans personlighet blev som en ond ande som de menade finns vid gravarna. Han var Ond.
Men innan det var han "god" och var läkare och botade folk med penicillin - fast han tog åt sig äran att det var HAN som ägde övernaturliga krafter och inte medicinen. :) - så han var inte "god" egentligen.

När jag såg filmen tänkte jag. Kan man tala om Kärlek och Godhet - utan att adressera ondskan?
Papa Doc hade läst Marx och Machiavelli - den siste hade sagt att man kan inte härska om man inte gör att människor blir rädda för en.

Och jag tänkte på Dr Glas och H Söderbergs: "Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst."
ur Doktor Glas, 1905

Vill man verkligen bli älskad? Räcker det inte med pengar, sex och makt?
Och om man nu vill bli älskad - vad ÄR Kärlek för något?
Veritas vos liberabit

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav 531bts » 01 okt 2018 10:16

Förslag till definition av kärlek som det högsta utbytet av det mänskliga livet:
oreserverad spegling mellan minst två likasinnade. Genom medvetet möte, dialog, samförstånd i det självklara, allmängilltiga. Ej att förväxla med förälskelse, passion, erotik.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 01 okt 2018 10:26

531bts skrev:Förslag till definition av kärlek som det högsta utbytet av det mänskliga livet:
oreserverad spegling mellan minst två likasinnade. Genom medvetet möte, dialog, samförstånd i det självklara, allmängilltiga. Ej att förväxla med förälskelse, passion, erotik.


Mycket vacker beskrivning!
En fråga.... "spegling"... Inte mottagande?
Veritas vos liberabit

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav 531bts » 01 okt 2018 11:00

Kärlek är ett sinnestillstånd som uppstår mellan minst två. Det är ingen sak, det går inte att ge eller ta.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 01 okt 2018 11:12

531bts skrev:Kärlek är ett sinnestillstånd som uppstår mellan minst två. Det är ingen sak, det går inte att ge eller ta.


Jag håller med dig, men själva termen "mottagande" är inte att man tar (vilket är aktivt) utan man måste öppna upp för en annan och ta emot denne /a. Vilket är ett annat tillstånd.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7823
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Anders » 01 okt 2018 11:17

Kan inte svara annat än att det är en massa saker. Men det är nåt välvilligt i ett medvetande i förhållande till ett nåt. Inte minst i förhållande till medvetandet själv.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 01 okt 2018 11:25

Anders skrev:Kan inte svara annat än att det är en massa saker. Men det är nåt välvilligt i ett medvetande i förhållande till ett annat medvetande. Inte minst i förhållande till medvetandet själv.


:)
Wow, det var lite högre dimensioner....
Medveten närvaro om andras medvetande???
I välvillighet...
:)
Hur är det med att medvetet se... "ta in" en annans väsen så att när man kommer närmare denne/a man "känner" tätheten i närheten?
Akut närvaro av den andres kropp och individ. :)
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 01 okt 2018 11:41

Med anledning av min kommentar till Anders i föregående post, ska jag föreslå en Kantiansk variant av definition av Kärlek

Kant menade att objekt "affixierar" våra sinnen.... Så mitt förslag på definition är: motparten "affixierar" den som känner kärlek. (och mot Bts ovan och hans definition påstå) att detta inte alltid är reciprokt.
:)
Veritas vos liberabit

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav 531bts » 01 okt 2018 12:11

Esther: ja kärlek förutsätter en öppenhet, sinnesnärvaro till sin nästa o verkligheten. Kärlek motsvarar ett medfött behov. Ett behov starkare än de kroppsbevarande behoven. Behovet att bli förstådd o älskad av sin nästa. Den förståelsens förverkligande, är lika villkorsbestämnd som de kroppsbevarande behoven. Kärlek har sin tillfredsställelse i människans medfödda förmåga till filosofi, att förstå sig själv o sina medmänniskor i det sammanhang vi föds in i.

hakkapeliitta
Inlägg: 2354
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav hakkapeliitta » 01 okt 2018 12:23

Esther skrev:Med anledning av min kommentar till Anders i föregående post, ska jag föreslå en Kantiansk variant av definition av Kärlek

Kant menade att objekt "affixierar" våra sinnen.... Så mitt förslag på definition är: motparten "affixierar" den som känner kärlek. (och mot Bts ovan och hans definition påstå) att detta inte alltid är reciprokt.
:)

Kant var ungkarl hela sitt liv så vete fasen om han är rätt man här.
En vild gissning är att han var bög.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 01 okt 2018 12:33

hakkapeliitta skrev:
Esther skrev:Med anledning av min kommentar till Anders i föregående post, ska jag föreslå en Kantiansk variant av definition av Kärlek

Kant menade att objekt "affixierar" våra sinnen.... Så mitt förslag på definition är: motparten "affixierar" den som känner kärlek. (och mot Bts ovan och hans definition påstå) att detta inte alltid är reciprokt.
:)

Kant var ungkarl hela sitt liv så vete fasen om han är rätt man här.
En vild gissning är att han var bög.


Alla män som förblir ogifta är inte bögar. En del kanske älskade en kvinna som valde en annan - och ville sedan Inte ha en annan. En del gifter sig inte pga av arbeten som är svåra att kombinera med äktenskap och barn /hemliv. En del blir den evige "bäste kompisen" och har aldrig modet att säga eller göra det som krävs för att få en kvinna.... Som Fröding som gick till horor och fick syfilis och dog... Osv.
Du är så hård i dina åsikter Hacka. Värm upp lite!
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 01 okt 2018 12:37

531bts skrev:Esther: ja kärlek förutsätter en öppenhet, sinnesnärvaro till sin nästa o verkligheten. Kärlek motsvarar ett medfött behov. Ett behov starkare än de kroppsbevarande behoven. Behovet att bli förstådd o älskad av sin nästa. Den förståelsens förverkligande, är lika villkorsbestämnd som de kroppsbevarande behoven. Kärlek har sin tillfredsställelse i människans medfödda förmåga till filosofi, att förstå sig själv o sina medmänniskor i det sammanhang vi föds in i.


Sant.
Tolkar det du skriver som: "att bli sedd, accepterad och mottagen för den man är av någon som vill ha just mig".
Stämmer min tolkning?
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 01 okt 2018 12:44

Tänker...
Det krävs mod för att älska. Mod att bli avvisad.
Mod att visa sig, blotta sitt inre. Bli sårbar i en värld där alla är sårade.
Mod att öppna upp för en annan.
Mod att visa mjukhet och värme.
Det är lättare att stänga av, slåss och gå - smälla igen dörren och be andra fara åt h... e.
Veritas vos liberabit

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav 531bts » 01 okt 2018 13:01

Esther: instämmer förutom formuleringen "vill ha just mig". Kärlek i sin vidaste o egentliga mening: dvs ett medvetet sinnes oreserverad spegling i ett annat medvetet sinne, kan inte förverkligas med "jag vill ha" eller "jag vill inte ha" som incitament. Speglingen uppstår av filosofins förverkligande, att minst två förstår det tredje. Att i dialog stämma av det självklara o allmängilltiga. Den känslomässiga feedbacken naturen tillhandahåller vid sådana tillfällen är kärlek o med ett älskvärt beteende som följd.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 01 okt 2018 14:29

531bts skrev:Esther: instämmer förutom formuleringen "vill ha just mig". Kärlek i sin vidaste o egentliga mening: dvs ett medvetet sinnes oreserverad spegling i ett annat medvetet sinne, kan inte förverkligas med "jag vill ha" eller "jag vill inte ha" som incitament. Speglingen uppstår av filosofins förverkligande, att minst två förstår det tredje. Att i dialog stämma av det självklara o allmängilltiga. Den känslomässiga feedbacken naturen tillhandahåller vid sådana tillfällen är kärlek o med ett älskvärt beteende som följd.


Älskade Älskande Älskvärd.
Hmmmm, ja... Men människor uttrycker sig som så att: vill ha mig.

Kan du lägga det i kontext med det du säger?
Veritas vos liberabit


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 33 och 0 gäster