Vad är Kärlek (för dig)?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 20 jan 2019 20:48

klorofyll skrev:Min vän som jag aldrig träffar - vi har aldrig haft någon relation - är ganska alldaglig måste jag säga, hon är enkel, okonstlad, väldigt effektiv inom sina ramar, hennes prioritet är att må bra.
Antagligen så uppfattar (nej, hon tycker det) hon mig som väldigt tråkig... :)


Så det är din kärlek?
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav klorofyll » 21 jan 2019 06:17

Esther skrev:
klorofyll skrev:Min vän som jag aldrig träffar - vi har aldrig haft någon relation - är ganska alldaglig måste jag säga, hon är enkel, okonstlad, väldigt effektiv inom sina ramar, hennes prioritet är att må bra.
Antagligen så uppfattar (nej, hon tycker det) hon mig som väldigt tråkig... :)


Så det är din kärlek?

Absolut!

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 21 jan 2019 07:51

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Min vän som jag aldrig träffar - vi har aldrig haft någon relation - är ganska alldaglig måste jag säga, hon är enkel, okonstlad, väldigt effektiv inom sina ramar, hennes prioritet är att må bra.
Antagligen så uppfattar (nej, hon tycker det) hon mig som väldigt tråkig... :)


Så det är din kärlek?

Absolut!


jaha... i och för sig ... då de flesta på detta forum verkar veta exakt hur en individ är utan att någonsin ha träffat den och bara genom att läsa inlägg här --- så är väl ditt påstående inte märkligt (i den kontexten, att människor på detta forum verkar veta allt om andra utan att någonsin ha känt dem och därmed kan utlägga sig om andras person och personlighet med ord som: du är, du du du) men att du vet hur hon - SOM DU ALDRIG TRÄFFAR - tänker om dig (det verkar också vara utbrett bland icke troende att de alla är försedda med skärskådar och mediums egenskaper) är ju lite nytt.
Intressant.
Så... om jag nu förstått dig rätt - en individ du aldrig ser som du vet tycker du är tråkig - fast ni aldrig träffas --- ÄR din stora kärlek?
Rätt?
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav klorofyll » 21 jan 2019 08:04

Japp. Vi behöver inte ses. Eller ha någon uttalad relation. Och det har vi ju inte heller.

Men det du säger om religion är intressant. Är det inte så att religionen är för att den säger oss något om sanningen?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 21 jan 2019 08:25

klorofyll skrev:Japp. Vi behöver inte ses. Eller ha någon uttalad relation. Och det har vi ju inte heller.

Men det du säger om religion är intressant. Är det inte så att religionen är för att den säger oss något om sanningen?



Det du beskriver är ingen relation därmed ingen kärlek - utan det du beskriver är en ide för dig och därmed en slags sentimentalism --- men inte kärleken... för den kräver närvaro, samvaro och att man de facto känner motparten mycket väl.

Religion säger inget alls - UTAN RELATIONEN TILL GUD.

Samma som din historia där om någon slags kvinna du inte känner och som inte känner dig - som du gjort dig någon idealbild av (som förmodligen inte stämmer)
Veritas vos liberabit

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav 531bts » 21 jan 2019 10:11

Guds skapelse är ordnad så att ostört o ömsesidigt förhållande människor emellan, inte kan etableras med mindre än att filosofin o Helhetsmedvetande är förverkligat hos minst två individer. Människan i sin situation som ingående del i skapelsen, kan inte välja ut en annan del eller företeelse som orsak o föremål för kärlek, utan att utesluta. I det ögonblick man drabbats av förälskelsen, passionen, blir föremålet för förälskelsen, passionen del-orsak. Kärlek till det Hela utestängs därmed. Parförhållandet blir forum för självförverkligande. Naturen försätter oss i en situation där passionen, erotiken för oss samman men de egna o förvirrade förväntningarna på kärlek skiljer oss åt. Förälskelsen passionen är enögd, endast äktenskapet kan få upp båda ögonen!

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 21 jan 2019 11:21

531bts skrev:Guds skapelse är ordnad så att ostört o ömsesidigt förhållande människor emellan, inte kan etableras med mindre än att filosofin o Helhetsmedvetande är förverkligat hos minst två individer. Människan i sin situation som ingående del i skapelsen, kan inte välja ut en annan del eller företeelse som orsak o föremål för kärlek, utan att utesluta. I det ögonblick man drabbats av förälskelsen, passionen, blir föremålet för förälskelsen, passionen del-orsak. Kärlek till det Hela utestängs därmed. Parförhållandet blir forum för självförverkligande. Naturen försätter oss i en situation där passionen, erotiken för oss samman men de egna o förvirrade förväntningarna på kärlek skiljer oss åt. Förälskelsen passionen är enögd, endast äktenskapet kan få upp båda ögonen!


Välbeskrivet, som vanligt... Men exklusivitet i förhållande som är sanna och skapar ett ettblivade i kontrahenterna måste samtidigt vara totalt inklusivt (utan intimitet) för alla andra på en annan nivå. Annars blir relationen stängd och ofruktsam. Därför krävs total öppenhet, tillit och samsyn i vad ett äktenskap konstituerar.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Pilatus » 21 jan 2019 11:26

531bts skrev:Förälskelsen passionen är blind, endast äktenskapet kan få upp ögonen!

Är det formen (äktenskapet, kontraktet) som avgör vad som är kärlek? I så fall föredrar jag förälskelsen.

Bild
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 21 jan 2019 11:29

Pilatus skrev:
531bts skrev:Förälskelsen passionen är blind, endast äktenskapet kan få upp ögonen!

Är det formen (äktenskapet, kontraktet) som avgör vad som är kärlek? I så fall föredrar jag förälskelsen.

Bild


Som jag förstod honom menar han att oupplösligheten tvingar fram insikter och lösningar samt klär av idealisering och gör därmed relationen frisk baserad på en sann bild av sig själv och motparten.
Först då kan man älska den andre såsom denne är (inte bilden av denne)
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav klorofyll » 21 jan 2019 11:35

Esther skrev:Det du beskriver är ingen relation därmed ingen kärlek

Jag tycker att det låter enkelspårigt, dessutom så brukar jag tycka om människor såpass mycket utan att känna dem väl...

Esther skrev:Religion säger inget alls - UTAN RELATIONEN TILL GUD.

Okej, om det då räcker med att tro på gud, vad precis är det du får ut av din relation till gud?

Esther skrev:som du gjort dig någon idealbild av (som förmodligen inte stämmer)

Jag har inte gjort mig någon idealbild.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 21 jan 2019 11:50

klorofyll skrev:
Esther skrev:Det du beskriver är ingen relation därmed ingen kärlek

1.Jag tycker att det låter enkelspårigt, dessutom så brukar jag tycka om människor såpass mycket utan att känna dem väl...

Esther skrev:Religion säger inget alls - UTAN RELATIONEN TILL GUD.

2.Okej, om det då räcker med att tro på gud, vad precis är det du får ut av din relation till gud?

Esther skrev:som du gjort dig någon idealbild av (som förmodligen inte stämmer)

3.Jag har inte gjort mig någon idealbild.


1. Tycka om är inte kärlek. Eftersom kärlek förlåter även det "oförlåtliga".
2. Tro på, behöver bli en intim överlåtelse relation. Vilken är möjlig om människor tillåter Guds kropp i deras egna kroppar och Guds blod i deras eget blod, samt total öppenhet till att lära sig allt Nytt.
3. Man älskar inte de man inte känner och man känner inte de som man aldrig träffar.
Veritas vos liberabit

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav 531bts » 21 jan 2019 12:00

Äktenskap är ett mänskligt påfund o anpassning till det biologiska faktum att passion o erotik är naturens incitament till arternas fortbestånd. Ett sätt att undvika spridning av sjukdomar o hålla reda på DNA, dvs vem som antas kan vara far till avkomman. Man viger sig i äktenskapet åt att ta sitt ansvar för konsekvenserna av sin passion o erotik dvs föräldraskapet. Idag kan man betrakta de naturliga konsekvenserna av passion o erotik som "fritt val" iom preventivmedel o homosexualitetens normalisering.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Pilatus » 21 jan 2019 12:00

Esther skrev:
Pilatus skrev:Är det formen (äktenskapet, kontraktet) som avgör vad som är kärlek? I så fall föredrar jag förälskelsen.

Som jag förstod honom menar han att oupplösligheten tvingar fram insikter och lösningar samt klär av idealisering och gör därmed relationen frisk baserad på en sann bild av sig själv och motparten.
Först då kan man älska den andre såsom denne är (inte bilden av denne)

Tvång genom en livslång förening kan inte alltid lyckas och är inte någon garanti för kärlek, eller att kärlek uppstår. En mycket hög frekvens av uppbrutna äktenskap talar mot att formkravet ger någon garanti.

Naturligtvis har vi en bild av den vi älskar, en känsla och en vilja. Realism eller idealisering, eller litet av vardera, man skall i alla fall inte gifta sig med enbart en idealiserad bild av sin motpart.

Jag delar inte din stränghet, formkravet kan jag vara utan. Formkravet har haft en funktion och har det i speciella fall fortfarande. Men det har inte med kyrkan att göra, kontraktet är av borgerlig juridisk art. Att ingen skall behöva lämnas utan bostad, ägodelar och försörjning. Trots lagar och kontrakt blir det inte alltid som lagstiftaren en gång tänkte sig.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav Esther » 21 jan 2019 12:35

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Är det formen (äktenskapet, kontraktet) som avgör vad som är kärlek? I så fall föredrar jag förälskelsen.

Som jag förstod honom menar han att oupplösligheten tvingar fram insikter och lösningar samt klär av idealisering och gör därmed relationen frisk baserad på en sann bild av sig själv och motparten.
Först då kan man älska den andre såsom denne är (inte bilden av denne)

Tvång genom en livslång förening kan inte alltid lyckas och är inte någon garanti för kärlek, eller att kärlek uppstår. En mycket hög frekvens av uppbrutna äktenskap talar mot att formkravet ger någon garanti.

Naturligtvis har vi en bild av den vi älskar, en känsla och en vilja. Realism eller idealisering, eller litet av vardera, man skall i alla fall inte gifta sig med enbart en idealiserad bild av sin motpart.

Jag delar inte din stränghet, formkravet kan jag vara utan. Formkravet har haft en funktion och har det i speciella fall fortfarande. Men det har inte med kyrkan att göra, kontraktet är av borgerlig juridisk art. Att ingen skall behöva lämnas utan bostad, ägodelar och försörjning. Trots lagar och kontrakt blir det inte alltid som lagstiftaren en gång tänkte sig.


Nja jag tror att du missförstår mig och då jag just nu är på mobilen blir svaren korta....
Mea culpa.
Men om du drar parallellen med barn som du inte valt ut i form av personlighet utseende eller intressen.... Etablerar du en oupplöslig relation till dem och det var den formen jag syftar på.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är Kärlek (för dig)?

Inläggav klorofyll » 21 jan 2019 12:44

Esther

Hur regelbunden måste en vänskapsrelation vara för att det ska klassas som kärlek?


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 24 och 0 gäster