Karmalagen och reinkarnationsprincipen - lycka eller förbannelse?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Karmalagen och reinkarnationsprincipen - lycka eller förbannelse?

Inläggav Anne » 07 okt 2018 12:15

Jag gör inte det här för min skull.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Karmalagen och reinkarnationsprincipen - lycka eller förbannelse?

Inläggav 531bts » 07 okt 2018 14:50

lynx skrev:Jag gör inte det här för min skull.

Du bejakar egoism?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Karmalagen och reinkarnationsprincipen - lycka eller förbannelse?

Inläggav Esther » 07 okt 2018 14:56

531bts skrev:Buddhan uppmanade aldrig ngn att bli Buddhist lika lite som Jesus uppmanade ngn att bli katolik.



OM det första vet jag lite - om det andra vet jag mycket. Jesus sa: gå ut över hela världen (dvs bli katolik = vilket betyder ordagrant att bli universell - det vill säga att gå ut över hela världen, det vill säga att vara universell, det vill säga katolik - som betyder universell - vilket betyder "över hela världen" --- det kan inte bli mer klart än så.
Veritas vos liberabit

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Karmalagen och reinkarnationsprincipen - lycka eller förbannelse?

Inläggav 531bts » 08 okt 2018 09:55

Att Jesus ville sprida sitt budskap är självklart. Men att det skulle betyda att den Katolska kyrkan är en direkt, o genom tiderna oförändrad, applikation av Bergspredikan, "älska Gud av hela ditt hjärta, kraft o förstånd", "älska din nästa såsom dig själv", Gyllene Regeln, "jag är i Fadern o Fadern är i mig" samt Treenigheten, är nonsens.
Alla läror är utsatta för individuella tolkningar samt i en kontext av vetenskaplig, teknologisk o politisk utveckling o måste därför ständigt omprövas. Den Katolska kyrkan är ett talande exempel på det. Den har under de senaste 400 åren fått gett vika för vetenskapen o även politiken. Tack Gode Gud för det!

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Karmalagen och reinkarnationsprincipen - lycka eller förbannelse?

Inläggav Esther » 08 okt 2018 10:13

531bts skrev:Att Jesus ville sprida sitt budskap är självklart. Men att det skulle betyda att den Katolska kyrkan är en direkt, o genom tiderna oförändrad, applikation av Bergspredikan, "älska Gud av hela ditt hjärta, kraft o förstånd", "älska din nästa såsom dig själv", Gyllene Regeln, "jag är i Fadern o Fadern är i mig" samt Treenigheten, är nonsens.
Alla läror är utsatta för individuella tolkningar samt i en kontext av vetenskaplig, teknologisk o politisk utveckling o måste därför ständigt omprövas. Den Katolska kyrkan är ett talande exempel på det. Den har under de senaste 400 åren fått gett vika för vetenskapen o även politiken. Tack Gode Gud för det!


Vet inte om jag kan utläsa av min post att jag där sagt att Katolska kyrkan med sina långt över tiden miljarder människor över hela världen och i alla kulturer och länder varit Bergspredikans applikation.
Var du grep detta ifrån framstår som en gåta.

Katolska kyrkan har sina flesta präster som är vetenskapsmän. Du kanske förväxlar den protestantiska kyrkans motto: Tro Allena med den Katolska Kyrkans eviga (från början till idag) tanke: Tro är baserad på förnuft. Därmed har kyrkan i alla tider genomgått olika förändringar i den mån att kunskapen ökat och vårt förnuft ökat.
Veritas vos liberabit

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Karmalagen och reinkarnationsprincipen - lycka eller förbannelse?

Inläggav 531bts » 08 okt 2018 10:45

Jesus var jude. Som alla genier utvecklade, förnyade o bröt han mot invanda o auktoritära tankemönster. Han införde den kärleksfulle Fadern som Gudsbegrepp istället för Herran. Alla hans uttalanden i NT vittnar om det. Men inte någonstans kan jag läsa att han ber apostlarna vara katoliker eller "universella", det är nog ett senare hittepå. Vad gäller de katolska vetenskapsmännen är de nog lågmälda inom de vetenskapliga instutionerna angående t.ex jungfrufödsel o återuppståndelse. Att de klokt nog skiljer på sin yrkesutövning o religiositet.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Karmalagen och reinkarnationsprincipen - lycka eller förbannelse?

Inläggav Esther » 08 okt 2018 10:52

531bts skrev:Jesus var jude. Som alla genier utvecklade, förnyade o bröt han mot invanda o auktoritära tankemönster. Han införde den kärleksfulle Fadern som Gudsbegrepp istället för Herran. Alla hans uttalanden i NT vittnar om det. Men inte någonstans kan jag läsa att han ber apostlarna vara katoliker eller "universella", det är nog ett senare hittepå. Vad gäller de katolska vetenskapsmännen är de nog lågmälda inom de vetenskapliga instutionerna angående t.ex jungfrufödsel o återuppståndelse. Att de klokt nog skiljer på sin yrkesutövning o religiositet.



Oh vet du det står i Romarbrevet, Efesierbrevet, Matteus-, Markusevengelierna (dvs de tidigaste) och lite överallt...: https://www.bibeln.se/las/sok?b=2k&q=1% ... 20Ef%203:7

Sedan - ALLT som Jesus undervisade om står redan i GT - det var och är judarnas tro.
Veritas vos liberabit

Draken
Inlägg: 72
Blev medlem: 03 okt 2018 00:36

Re: Karmalagen och reinkarnationsprincipen - lycka eller förbannelse?

Inläggav Draken » 08 okt 2018 21:22

Esther skrev:Katolska kyrkan har sina flesta präster som är vetenskapsmän.


Har du hittat på det själv eller :D

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Karmalagen och reinkarnationsprincipen - lycka eller förbannelse?

Inläggav Anne » 09 okt 2018 09:04

531bts skrev:Jag menar att världsreligionernas största förtjänst är just att förhindra det jag tror du avser med "egoism". Men för att avgöra det: hur definierar du egoism?

Det är "sköt dig själv och skit i andra", när man sätter sig själv före sin nästa. Kortfattat. Ledsen, jag är på dåligt humör, men jag svarade dig inte alls igår fast min avsikt var det, vilket har gnagt lite i mig.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Karmalagen och reinkarnationsprincipen - lycka eller förbannelse?

Inläggav Anne » 09 okt 2018 09:08

531bts skrev:Lynx: en nyfiken fråga: vad är din avsikt med att inleda ditt svar med "du är fri till din uppfattning". Är inte det självklart, att alla uppfattningar på detta forum är frivilliga?

Vad jag menar är att när det kommer till religion/ andlighet så är det väldigt vanligt att det ska pådyvlas en massa och delar man inte den aktuella åskådningsformen... ja, du vet...?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Karmalagen och reinkarnationsprincipen - lycka eller förbannelse?

Inläggav Esther » 09 okt 2018 09:10

Draken skrev:
Esther skrev:Katolska kyrkan har sina flesta präster som är vetenskapsmän.


Har du hittat på det själv eller :D


http://www.ncregister.com/blog/astagnar ... ta-to-zupi

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_C ... scientists


Skulle man se idag är de betydligt fler... det är nästintill norm att de är professorer vid universitet eller annat...
Veritas vos liberabit

Draken
Inlägg: 72
Blev medlem: 03 okt 2018 00:36

Re: Karmalagen och reinkarnationsprincipen - lycka eller förbannelse?

Inläggav Draken » 10 okt 2018 20:18

Esther skrev:
Draken skrev:
Esther skrev:Katolska kyrkan har sina flesta präster som är vetenskapsmän.


Har du hittat på det själv eller :D


http://www.ncregister.com/blog/astagnar ... ta-to-zupi

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_C ... scientists


Skulle man se idag är de betydligt fler... det är nästintill norm att de är professorer vid universitet eller annat...


Om man kallar 244 präster som är "vetenskapsmän" av 412000 för "de flesta" så visst... men jag skulle nog säga att det är en sanning som är så modifierad att den snarare bör kallas lögn :mrgreen:

Att det historiskt sätt funnits många inom ordnarna som ägnat sig åt olika vetenskaper mm är korrekt men det fanns i princip ingen annan väg för att bedriva vetenskap om du inte ville bli bränd på bål...vilket ju hände ändå.

Jag är själv skolad av Jesuiterna i filosofi, teologi ..mm, och har studerat en del tillsammans med prästseminariet och måste säga att det kommer till t.ex. naturlig teologi mm som ligger utanför de ordinära universitetsämnena så kan det till en viss nivå kallas vetenskapligt men övergår sedan i klar pseudovetenskap ju närmare man kommer "gud" och "gudsbegreppet"...

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Karmalagen och reinkarnationsprincipen - lycka eller förbannelse?

Inläggav Esther » 11 okt 2018 06:35

Draken skrev:
Esther skrev:
Draken skrev:
Har du hittat på det själv eller :D


http://www.ncregister.com/blog/astagnar ... ta-to-zupi

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_C ... scientists


Skulle man se idag är de betydligt fler... det är nästintill norm att de är professorer vid universitet eller annat...


Om man kallar 244 präster som är "vetenskapsmän" av 412000 för "de flesta" så visst... men jag skulle nog säga att det är en sanning som är så modifierad att den snarare bör kallas lögn :mrgreen:

Att det historiskt sätt funnits många inom ordnarna som ägnat sig åt olika vetenskaper mm är korrekt men det fanns i princip ingen annan väg för att bedriva vetenskap om du inte ville bli bränd på bål...vilket ju hände ändå.

Jag är själv skolad av Jesuiterna i filosofi, teologi ..mm, och har studerat en del tillsammans med prästseminariet och måste säga att det kommer till t.ex. naturlig teologi mm som ligger utanför de ordinära universitetsämnena så kan det till en viss nivå kallas vetenskapligt men övergår sedan i klar pseudovetenskap ju närmare man kommer "gud" och "gudsbegreppet"...


244 präster?
Källa?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Karmalagen och reinkarnationsprincipen - lycka eller förbannelse?

Inläggav Algotezza » 11 okt 2018 08:46

Är det en viktig fråga för ämnet Karmalagen etc. hur många katolska präster som är vetenskapsmän?


Katolska kyrkan - lycka eller förbannelse?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Draken
Inlägg: 72
Blev medlem: 03 okt 2018 00:36

Re: Karmalagen och reinkarnationsprincipen - lycka eller förbannelse?

Inläggav Draken » 11 okt 2018 20:36

Algotezza skrev:Är det en viktig fråga för ämnet Karmalagen etc. hur många katolska präster som är vetenskapsmän?


Katolska kyrkan - lycka eller förbannelse?


Nej absolut helt irrelevant för karmalagen om hur många katolska präster som var/är vetenskapsmän. Vetenskapen som sådan är ju dock intressant i frågan. Finns det någon vetenskaplig evidens som tyder på en sådan lag?


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster