Varför togs reinkarnationstanken bort ur bibeln?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

småkaniner
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 jun 2018 22:52

Varför togs reinkarnationstanken bort ur bibeln?

Inläggav småkaniner » 17 okt 2018 19:25

Det sägs ju ofta att reinkarnation var en helt accepterad tanke tidig kristendom men att den försvann med de tidiga kyrkofäderna. Jag vet att de finns många som protesterar kring detta och menar att detta inte stämmer och åter andra (fast inte lika många tror jag) menar att det bara är en av flera saker som förvanskat med tiden sedan urkristendomen.

Någon som har tankar kring detta?
Nu vill jag skänka bort mig själv,
så har jag ingen smula kvar.
Säg, stjärnor, vill ni ta emot
en själ, som inga skatter har?

Karin Boye

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Varför togs reinkarnationstanken bort ur bibeln?

Inläggav Esther » 17 okt 2018 22:40

Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Varför togs reinkarnationstanken bort ur bibeln?

Inläggav Anders » 18 okt 2018 00:46

Som jag ser det är det lite blaha blaha med reinkarnation i kristendom/judendom/ islam. Och hur skulle det funka på domens dag om Hitler reinkarneras som Lasse Åberg? Egentligen är det lite blaha blaha i Hinduismen med reinkarnation också, där är det Nirvana som är grejen. Men det är åtminstone en stringent tanke med meditationen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Varför togs reinkarnationstanken bort ur bibeln?

Inläggav Esther » 19 okt 2018 06:21

Anders skrev:Som jag ser det är det lite blaha blaha med reinkarnation i kristendom/judendom/ islam. Och hur skulle det funka på domens dag om Hitler reinkarneras som Lasse Åberg? Egentligen är det lite blaha blaha i Hinduismen med reinkarnation också, där är det Nirvana som är grejen. Men det är åtminstone en stringent tanke med meditationen.


Eller Pol Pot som fluga... hatar flugor.
:lol:
Veritas vos liberabit

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Varför togs reinkarnationstanken bort ur bibeln?

Inläggav naturaleeduco » 27 jan 2019 23:21

småkaniner skrev:Det sägs ju ofta att reinkarnation var en helt accepterad tanke tidig kristendom men att den försvann med de tidiga kyrkofäderna. Jag vet att de finns många som protesterar kring detta och menar att detta inte stämmer och åter andra (fast inte lika många tror jag) menar att det bara är en av flera saker som förvanskat med tiden sedan urkristendomen.

Någon som har tankar kring detta?


Det är snarare så att det handlar om tro och ingen vet egentligen hur det kommer bli i vårt nästa liv. Alla de stora organiserade världsreligionerna pratar om någon belöning och straff beroende på hur man levt och det är väl ett faktum. Jag tycker inte du skall fastna i det.
:)

Kajsakavat
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 feb 2019 02:23

Re: Varför togs reinkarnationstanken bort ur bibeln?

Inläggav Kajsakavat » 05 feb 2019 18:56

Jag förstår heller inte varför man valt bort reinkarnationstanken..
Ingen kommer någonsin att bli felfri och syndfri under ett till synes kort liv och jag tror mest på att det är Gud som väntar på dig och inte tvärtom.
Det tar förmodligen fler livstider för att ens kunna sitta vid Guds sida. Man blir inte av med avund, svartsjuka mm under en livstid och jag tror heller inte att det räcker med att säga att man är troende, ber till Gud, går till kyrkan mm.
Man skall inte ha kvar något utav synderna och det fixar man inte på en livstid.
Jag är inte troende men har tänkt så här om Bibeln, tron och reinkarnation.

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Varför togs reinkarnationstanken bort ur bibeln?

Inläggav xion » 05 feb 2019 19:34

Kajsakavat skrev:Jag förstår heller inte varför man valt bort reinkarnationstanken..
Ingen kommer någonsin att bli felfri och syndfri under ett till synes kort liv och jag tror mest på att det är Gud som väntar på dig och inte tvärtom.
Det tar förmodligen fler livstider för att ens kunna sitta vid Guds sida. Man blir inte av med avund, svartsjuka mm under en livstid och jag tror heller inte att det räcker med att säga att man är troende, ber till Gud, går till kyrkan mm.
Man skall inte ha kvar något utav synderna och det fixar man inte på en livstid.
Jag är inte troende men har tänkt så här om Bibeln, tron och reinkarnation.

Om du inte är troende förstår jag inte varför du reflekterar övar att "sitta vid Guds sida" överhuvudtaget. (vad nu det är för något? Har Gud någon sida?)

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Varför togs reinkarnationstanken bort ur bibeln?

Inläggav Algotezza » 05 feb 2019 20:13

xion skrev:
Kajsakavat skrev:Jag förstår heller inte varför man valt bort reinkarnationstanken..
Ingen kommer någonsin att bli felfri och syndfri under ett till synes kort liv och jag tror mest på att det är Gud som väntar på dig och inte tvärtom.
Det tar förmodligen fler livstider för att ens kunna sitta vid Guds sida. Man blir inte av med avund, svartsjuka mm under en livstid och jag tror heller inte att det räcker med att säga att man är troende, ber till Gud, går till kyrkan mm.
Man skall inte ha kvar något utav synderna och det fixar man inte på en livstid.
Jag är inte troende men har tänkt så här om Bibeln, tron och reinkarnation.

Om du inte är troende förstår jag inte varför du reflekterar övar att "sitta vid Guds sida" överhuvudtaget. (vad nu det är för något? Har Gud någon sida?)


Gud har bara en sida, insidan.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Kajsakavat
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 feb 2019 02:23

Re: Varför togs reinkarnationstanken bort ur bibeln?

Inläggav Kajsakavat » 05 feb 2019 20:47

xion skrev:
Kajsakavat skrev:Jag förstår heller inte varför man valt bort reinkarnationstanken..
Ingen kommer någonsin att bli felfri och syndfri under ett till synes kort liv och jag tror mest på att det är Gud som väntar på dig och inte tvärtom.
Det tar förmodligen fler livstider för att ens kunna sitta vid Guds sida. Man blir inte av med avund, svartsjuka mm under en livstid och jag tror heller inte att det räcker med att säga att man är troende, ber till Gud, går till kyrkan mm.
Man skall inte ha kvar något utav synderna och det fixar man inte på en livstid.
Jag är inte troende men har tänkt så här om Bibeln, tron och reinkarnation.

Om du inte är troende förstår jag inte varför du reflekterar övar att "sitta vid Guds sida" överhuvudtaget. (vad nu det är för något? Har Gud någon sida?)

Menar du att jag nödvändigtvis måste vara troende för att reflektera över frågor vad gäller Gud?
Ja enligt Bibeln talar man om Guds sida.
Kan ju betyda mycket mer än just orden vid min sida.
Kan betyda hos Gud tex.

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Varför togs reinkarnationstanken bort ur bibeln?

Inläggav Ben » 26 jun 2019 16:13

"Jesus Kristus nämnde reinkarnationen många gånger, men dessa texter ändrades eller förstördes av skrifternas översättare och kopiatorer. De första kristna hade en stark tro på reinkarnation, men kejsaren Justin, som stöddes av sin hustru Theodora, förbjöd tron på reinkarnation i en kyrkokonvention på 400-talet. Den kunskapen hörde inte till kyrkans planer, som ville ha makt, pengar och människor som inte har ett eget sinne, utan ska styras som en flock. Det ligger enorm makt i att veta att vi är ansvariga för våra egna andliga framsteg. Så kyrkan ändrade på Jesu ord, som var baserat på kärlek och förlåtelse, tillverkade en straffande Gud och byggde en religion baserad på rädsla, skam och skuld. Men om vi läser bibeln noggrant, hittar vi delar där reinkarnationen nämns indirekt. I antikens Grekland var tron på reinkarnation mycket levande tack vare Orpheus och Pythagoras."


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 29 och 0 gäster