Guds mening med skapelsen

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Pilatus » 22 maj 2019 09:47

Esther skrev:Min inlaga i detta ärende är: Guds mening med Skapelsen syns tydligast i historien om både det judiska folket och Kyrkan (den katolska då) som är moder till alla andra.

Historien är knappast entydig och långt ifrån fredlig. Kyrkans var inblandad i nio stora korståg mot Jerusalem och städer i dess periferi, från 1096 till 1272.

I nutid har det skrivits åtskilliga rapporter om övergrepp.
Jesuitorden i nordvästra USA har gått med på att betala ett rekordstort skadestånd till övergreppsoffer. Uppgörelsen på 166 miljoner dollar är den högsta någonsin för en katolsk orden och den tredje högsta sedan övergreppskandalerna började avslöjas inom katolska kyrkan. Ref. Dagen 30 mars 2011
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Pilatus » 22 maj 2019 09:50

klorofyll skrev:
hakkapeliitta skrev:Jag lever efter två dimensioner.
Första är det enkla, praktiska, betala räkningarna, sköta det civila livet någorlunda.
Den andra nivån är möjligen lika platt, skaffa dej kunskap och färdigheter. Till vilken nytta?

Jag lever också i två dimensioner. Den praktiska och den moraliska. Men den praktiska delen innefattar mina tankar kring alla dimensioner.

Alla vet vad 3D i allmänhet är. Om man vill ha 4D så är det bara att slänga ett öga på klockan.

Vad har detta med trådens ämne att göra?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav klorofyll » 22 maj 2019 09:54

Pilatus skrev:
Esther skrev:Min inlaga i detta ärende är: Guds mening med Skapelsen syns tydligast i historien om både det judiska folket och Kyrkan (den katolska då) som är moder till alla andra.

Historien är knappast entydig och långt ifrån fredlig. Kyrkans var inblandad i nio stora korståg mot Jerusalem och städer i dess periferi, från 1096 till 1272.

I nutid har det skrivits åtskilliga rapporter om övergrepp.
Jesuitorden i nordvästra USA har gått med på att betala ett rekordstort skadestånd till övergreppsoffer. Uppgörelsen på 166 miljoner dollar är den högsta någonsin för en katolsk orden och den tredje högsta sedan övergreppskandalerna började avslöjas inom katolska kyrkan. Ref. Dagen 30 mars 2011

Vad jag har förstått så anser du att Esther sprider religiös propaganda, men det är alltid du Pilatus som plockar upp tråden, och du är ju inte direkt utan åsikter, jag föreslår att du antingen slutar ifrågasätta Esthers tro eller är lite saklig och inte diskuterar detta hela tiden.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Pilatus » 22 maj 2019 09:54

Smisk skrev:
lynx skrev:Say what?! Känner du till saker om mig som jag inte känner till att du känner till? Jag har inget minne av mitt tvådimensionella stadie. I vilket stadie befinner du dig i?


Jag befinner mig inte i något speciellt stadie mig veterligen :)

Däremot vet jag hur dimensioner vanligtvis fungerar och om något har 3 dimensioner så ingår 1 och 2 i 3. 3 kan inte finnas om inte 1+2 finns.

Skriv gärna om dimensioner på lämplig plats. Inte under denna tråd.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Pilatus » 22 maj 2019 10:00

klorofyll skrev:Vad jag har förstått så anser du att Esther sprider religiös propaganda, men det är alltid du Pilatus som plockar upp tråden, och du är ju inte direkt utan åsikter, jag föreslår att du antingen slutar ifrågasätta Esthers tro eller är lite saklig och inte diskuterar detta hela tiden.

Var ifrågasätter jag Esthers tro? Vänligen citera det du kritiserar mig för. Vad skriver jag som är osakligt? Att kyrkan var inblandad i korstågen? Du får läsa på om Urban II.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav klorofyll » 22 maj 2019 10:23

Pilatus skrev:
Esther skrev:Min inlaga i detta ärende är: Guds mening med Skapelsen syns tydligast i historien om både det judiska folket och Kyrkan (den katolska då) som är moder till alla andra.

Historien är knappast entydig och långt ifrån fredlig. Kyrkans var inblandad i nio stora korståg mot Jerusalem och städer i dess periferi, från 1096 till 1272.

I nutid har det skrivits åtskilliga rapporter om övergrepp.
Jesuitorden i nordvästra USA har gått med på att betala ett rekordstort skadestånd till övergreppsoffer. Uppgörelsen på 166 miljoner dollar är den högsta någonsin för en katolsk orden och den tredje högsta sedan övergreppskandalerna började avslöjas inom katolska kyrkan. Ref. Dagen 30 mars 2011


Att judarna är Guds utvalda folk eller att man är biskop, betyder inte att man är bättre människa. Det finns förmodligen många präster eller korsriddare som haft en tvivelaktig tro.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav klorofyll » 22 maj 2019 11:40

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Vad jag har förstått så anser du att Esther sprider religiös propaganda, men det är alltid du Pilatus som plockar upp tråden, och du är ju inte direkt utan åsikter, jag föreslår att du antingen slutar ifrågasätta Esthers tro eller är lite saklig och inte diskuterar detta hela tiden.

Var ifrågasätter jag Esthers tro? Vänligen citera det du kritiserar mig för. Vad skriver jag som är osakligt? Att kyrkan var inblandad i korstågen? Du får läsa på om Urban II.

Du radar alltid upp allt ont som religiösa gjort. Varför? Jag antar att Bibeln är en bra källa i religiöst avseende.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav hakkapeliitta » 22 maj 2019 11:47

Esther exkluderar alla katolska pedofilpräster.
Nåt är ruttet med katolicismen, såsom alla religiösa samfund. Dit söker skruvat folk som lever efter en bok, strikta regler gäller.
Släpp loss! En Bellman-låt skulle sitta fint.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Esther » 22 maj 2019 11:58

klorofyll skrev:Du radar alltid upp allt ont som religiösa gjort. Varför? Jag antar att Bibeln är en bra källa i religiöst avseende.


Jag har sällan eller aldrig stött på välgrundade skäl. Antagonister är förutsägbara och rabblar alltid och ofelbart upp följande : korståg, häxbränningar, maktmissbruk och pedofiler.
Onyanserad ständig evig ramsa av de icke belästa.
:)
Alla som inte tror på Gud, vet allt om de som gör det och är oändligt mycket bättre, samt hatar Kyrkan.
Detta är norm.

Och Guds mening med gudlösa :lol:
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17384
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Pilatus » 22 maj 2019 12:13

klorofyll skrev:Du radar alltid upp allt ont som religiösa gjort. Varför? Jag antar att Bibeln är en bra källa i religiöst avseende.

Jag hindrar vare sig Esther eller dig från att nämna det goda som kyrkan bidragit med. Om jag är kritisk till kyrkan och dess trosbekännelse så måste jag få ha den friheten. Religionsfrihet kan ju inte enbart handla om friheten att missionera om jungfrufödslar och skapelseberättelser. Eller skall inkvisitionens källarvalv åter tas i bruk, som i den tid då kyrkan inte fick motsägas?
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Esther » 22 maj 2019 12:25

Guds mening med Skapelsen syns tydligast i historien om både det judiska folket och Kyrkan (den katolska då) som är moder till alla andra.

Skrev jag.

Har inte funnit relevans i det som skrivits som ett tänkbart "svar" på detta.
Utgår från att det jag skrev var för komplext.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav klorofyll » 22 maj 2019 12:27

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Du radar alltid upp allt ont som religiösa gjort. Varför? Jag antar att Bibeln är en bra källa i religiöst avseende.

Jag hindrar vare sig Esther eller dig från att nämna det goda som kyrkan bidragit med. Om jag är kritisk till kyrkan och dess trosbekännelse så måste jag få ha den friheten. Religionsfrihet kan ju inte enbart handla om friheten att missionera om jungfrufödslar och skapelseberättelser. Eller skall inkvisitionens källarvalv åter tas i bruk, som i den tid då kyrkan inte fick motsägas?

Givetvis har du rätt i det. Jag är själv inte speciellt religiös - vilket gör detsamma, förutom att jag tror att det finns en mening med allt, vilket möjligen är skäl nog. Men jag anser att religiösa (enligt min definition) lever ett rikare liv...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav klorofyll » 22 maj 2019 12:31

Esther skrev:Guds mening med Skapelsen syns tydligast i historien om både det judiska folket och Kyrkan (den katolska då) som är moder till alla andra.

Skrev jag.

Har inte funnit relevans i det som skrivits som ett tänkbart "svar" på detta.
Utgår från att det jag skrev var för komplext.

Kan svaret vara att judarna inte ger upp, att de förtröstar...?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Esther » 22 maj 2019 12:40

klorofyll skrev:
Esther skrev:Guds mening med Skapelsen syns tydligast i historien om både det judiska folket och Kyrkan (den katolska då) som är moder till alla andra.

Skrev jag.

Har inte funnit relevans i det som skrivits som ett tänkbart "svar" på detta.
Utgår från att det jag skrev var för komplext.

Kan svaret vara att judarna inte ger upp, att de förtröstar...?


Nja, hatet mot dem har gett dem något som är mycket unikt, samma sak med Kyrkan.
Veritas vos liberabit

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav hakkapeliitta » 22 maj 2019 12:59

klorofyll skrev:Kan svaret vara att judarna inte ger upp..?

Juden ger aldrig upp.
Så länge förintelsen kan tjäna som mjölkko kommer juden med gigantiska offerkoftan mjölka ut pengar.

Blir intressant när överlevande från koncentrationslägren börjar närma sej hundra och faller bort, ny taktik måste till.Möjligt att barn och barnbarn till dessa fortsätter med offerkoftan.

Rätt roligt att läsa om judarnas kryddade berättelser om holocaust. Var ju så att alla som överlevde förintelselägren åkte runt i skolorna och berättade, men, där träder fantasin in, i ren marknadsföring betyder att du har nåt nytt att komma med, inte det gamla tjatet.

Skrattade gott åt en jude som i ren desperation, i tävlan om nazistsvinens ondska, berättade en historia om hur nazister åkte runt med en lastbil med en telegonhytt på flaket. Varje gång de mötte en jude hissade de ner telefonkiosken och sa till juden "du har fått ett telefonsamtal" varpå den dumme juden klev in i kiosken och nazisterna gasade ihjäl juden.

Låter väl komplicerat och onödigt, varför inte bara sätta in en kula på juden? Simple as that.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster