Guds mening med skapelsen

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav 531bts » 24 maj 2019 13:18

Hakkapeliitta: din retorik förvånar mig. Jag känner inte till dina avsikter o är osäker på om du själv inser konsekvenserna av ditt resonemang. Jag tror att dina inlägg speglar din grunda, för att inte säga skeva uppfattning om vad som leder till medmänsklig inlevelse o förmåga till intelligent o ömsesidig dialog o förståelse. Fast som sagt, jag är osäker på dina intentioner, du har måhända helt andra mål i sikte.
Att det Judiska folket varit noga med att tradera hågkomsten av de vidrigheter som pågick i koncentrationslägren, är inte att i första hand vinna medömkan. Målet med hågkomsten är riktad dels till det egna folket o dels till de som utförde eller teg om illdåden. Till det egna folket: under 1910, -20 o 30-talen växte en Judisk intellektuell o ekonomisk elit fram i Tyskland som vinnlade sig om att bli accepterade, assimilerade i det Tyska samhället. Den Judiska filosofin, kulturen o traditionen hamnade i bakgrunden till förmån för ekonomisk tillväxt/girighet o makt. Man gav avkall på sitt löfte o förbund med Gud. Sådant straffar sig menar man.
Till de som utförde eller teg om illgärningarna i koncentrationslägren: påvisa vilket vansinne alla människor är kapabla till, om hon lämnar de filosofiska insikterna o vedertagna traditionerna om vad en människa är o därmed möjlighet till inlevelse. Alla människor är kapabla att i varierad grad förhindra utveckling av att i tanke, tal o gärning uttrycka empati o ersätta det med en ångvältsmentalitet styrd av okunnighet, oförstånd, motvilja o en överskattning av sitt själv. Blir man tillräckligt många med den övertygelsen uppstår konflikt o konfrontationer inte sällan med vad man anser som berättigat våld.
Ett led i att förtränga empati, inlevelse är att undvika sakliga observationer, eftertanke, utvecklande av kunskap/insikt, dialog o gärna i kombination med kvasi -vetenskapliga, -psykologiska teorier.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav hakkapeliitta » 24 maj 2019 14:14

En svamlande jude till...äro lagom förvånad.
Nej, jag har ingen agenda eller intention.
Håller mej till FN:s resolutioner där Israel fördöms för annektering och ockupation av andras mark och föra en apartheidpolitik.
Men du tycker väl att detta är OK.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav 531bts » 24 maj 2019 14:26

Israels politik o Judendom är inte ett o samma.
Som sagt undvika sakliga observationer o utvecklande av kunskap/insikt. Ångvältsmentalitet.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav hakkapeliitta » 24 maj 2019 15:54

531bts skrev:Israels politik o Judendom är inte ett o samma.
Som sagt undvika sakliga observationer o utvecklande av kunskap/insikt. Ångvältsmentalitet.

Du borde gå en kurs i meddelandeform.
Ditt inlägg är en katastrof, hajar noll vad du vill ha sagt.
Mina inlägg, ha, är invandrare och svenska är inte mitt modersmål men mina inlägg är stilistiska mästerverk.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav 531bts » 24 maj 2019 16:23

... eller så är du så uppfylld av dig själv att du är igenkorkad för andra tolkningar än dina egna. Då blir det svårt att föra dialog. Ngt alla förlorar på, inte minst du själv.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Pilatus » 26 maj 2019 12:29

Denna tråd har tappat kontakten med Guds mening med skapelsen och även med Religion och andlighet. Varje fortsatt postning utanför ämnet kommer att raderas.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Anders » 26 maj 2019 13:20

På något sätt har man väl kommit in på det här med judendom under det här trådämnet. Och gör man det lär det ju dra iväg åt sådana här håll. Inte för att det är mer fel att ta upp judendomen än att klanka ner på den, men tjabb lär det bli.

Det är väl förresten den mest förmätna av trådar att tycka man har något att tillföra i. Även då jag trodde så inte sjutton hade jag någon aning, och ingen ville jag har någon heller.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav 531bts » 26 maj 2019 15:22

Guds mening med skapelsen är möjligheten till förhållande dels delarna, människan sinsemellan o genom filosofisk dialog komma fram till en förnuftsbaserad Helhetsmedvetenhet/Gudstro. Den Mosaiska traditionen har genom årtusenden hållit den möjligheten vid liv. Så att om Judendomen kommer på tal under trådens rubrik är inte så konstigt.
Lika viktigt är att om man ger sig in i ämnet o gör inlägg så är eftertanke o dialog de enda sätten att nå fram till ett förnuftigt ställningstagande.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Pilatus » 26 maj 2019 15:29

Anders skrev:På något sätt har man väl kommit in på det här med judendom under det här trådämnet.

Jo, judarna har min fulla förståelse för att de tillskrev Jahve en mening med skapelsen och att Kanaan skulle bli deras. Och senare då Juda rike styrdes via nya regenter, drömmen om ett återupprättat rike vid Messias återkomst. Går vi tillbaks tvåtusen år var Judeen en romersk provins som romarna valde att benämna Palestina.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Anders » 27 maj 2019 08:02

Har svårt att tro att inte Esther finns någonstans i upprinnelsen till judarnas intåg i den här tråden. Och då skulle jag nog tro att det är en djupare mening än bara att en plätt öken på östra medelhavsstranden som en demiurg skulle se som skäl till att dra igång skiten. Snarare att Judarna skall vara guidelines till frälsning all over the place och att det är själarnas salighet som är targeten. I det synsättet är ju materien rätt ointressant, det är själarna som är the shit. Inte en orimlig tanke.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav klorofyll » 27 maj 2019 14:40

Pilatus skrev:
Anders skrev:På något sätt har man väl kommit in på det här med judendom under det här trådämnet.

Jo, judarna har min fulla förståelse för att de tillskrev Jahve en mening med skapelsen och att Kanaan skulle bli deras. Och senare då Juda rike styrdes via nya regenter, drömmen om ett återupprättat rike vid Messias återkomst. Går vi tillbaks tvåtusen år var Judeen en romersk provins som romarna valde att benämna Palestina.

Men bara att tala om en sådan grupp, judarna i Israel, och förutsätta att alla tycker något, bryr sig, är olyckligt... Israelerna kanske bara har gått vidare med sina liv...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Pilatus » 27 maj 2019 16:17

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Jo, judarna har min fulla förståelse för att de tillskrev Jahve en mening med skapelsen och att Kanaan skulle bli deras. Och senare då Juda rike styrdes via nya regenter, drömmen om ett återupprättat rike vid Messias återkomst. Går vi tillbaks tvåtusen år var Judeen en romersk provins som romarna valde att benämna Palestina.

Men bara att tala om en sådan grupp, judarna i Israel, och förutsätta att alla tycker något, bryr sig, är olyckligt... Israelerna kanske bara har gått vidare med sina liv...

Allt detta bygger på Jahves löfte att Abrahams ättlingar skulle ärva Kanaan, vilket också blev fallet under en tid.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav klorofyll » 27 maj 2019 16:30

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Jo, judarna har min fulla förståelse för att de tillskrev Jahve en mening med skapelsen och att Kanaan skulle bli deras. Och senare då Juda rike styrdes via nya regenter, drömmen om ett återupprättat rike vid Messias återkomst. Går vi tillbaks tvåtusen år var Judeen en romersk provins som romarna valde att benämna Palestina.

Men bara att tala om en sådan grupp, judarna i Israel, och förutsätta att alla tycker något, bryr sig, är olyckligt... Israelerna kanske bara har gått vidare med sina liv...

Allt detta bygger på Jahves löfte att Abrahams ättlingar skulle ärva Kanaan, vilket också blev fallet under en tid.

Officiellt kanske. Men i ärlighetens namn är det en saga, att FN verkställer gör den inte mindre sagolik. Judar är som vilka människor som helst, tänk över vad du har gemensamt med dina släktingar och grannar Pilatus...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Pilatus » 27 maj 2019 16:35

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Allt detta bygger på Jahves löfte att Abrahams ättlingar skulle ärva Kanaan, vilket också blev fallet under en tid.

Officiellt kanske. Men i ärlighetens namn är det en saga, att FN verkställer gör den inte mindre sagolik. Judar är som vilka människor som helst, tänk över vad du har gemensamt med dina släktingar och grannar Pilatus...

En saga förvisso, men försvarad med moderna kärnvapen och Donald Trumps välsignelse.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav klorofyll » 27 maj 2019 16:43

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Allt detta bygger på Jahves löfte att Abrahams ättlingar skulle ärva Kanaan, vilket också blev fallet under en tid.

Officiellt kanske. Men i ärlighetens namn är det en saga, att FN verkställer gör den inte mindre sagolik. Judar är som vilka människor som helst, tänk över vad du har gemensamt med dina släktingar och grannar Pilatus...

En saga förvisso, men försvarad med moderna kärnvapen och Donald Trumps välsignelse.

Men vem har ansvaret?


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster