Guds mening med skapelsen

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Anne » 21 maj 2019 07:31

Ska vi fjärma oss (i avseende "gå på egna ben") från Skaparen, eller ska vi närma oss? Ska vi bli ett måste ju naturlagarna ändras. Nu är nära - och det är nära! - som den där målningen av Michelangelo där fingrarna nästan möts.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Smisk » 21 maj 2019 12:48

lynx skrev:Till det tvådimensionella :shock: ? Varför då? Ska vi inte utvecklas till 4D, eller 5D, eller så? Men iofs fick Möbiusbandet mig att tänka på Skaparen och origo. Jag vet inte, jag. Lyssnar gärna på era tankar.


Det två första dimensionerna ingår ju i det andra glöm inte det. Har man svårt att se det som är givet för alla andra blir det krångligt i det praktiska :)

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Anne » 21 maj 2019 14:18

Say what?! Känner du till saker om mig som jag inte känner till att du känner till? Jag har inget minne av mitt tvådimensionella stadie. I vilket stadie befinner du dig i?

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav hakkapeliitta » 21 maj 2019 19:57

Jag lever efter två dimensioner.
Första är det enkla, praktiska, betala räkningarna, sköta det civila livet någorlunda.
Den andra nivån är möjligen lika platt, skaffa dej kunskap och färdigheter. Till vilken nytta?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Pilatus » 21 maj 2019 20:53

lynx skrev:Ska vi fjärma oss (i avseende "gå på egna ben") från Skaparen, eller ska vi närma oss? Ska vi bli ett måste ju naturlagarna ändras. Nu är nära - och det är nära! - som den där målningen av Michelangelo där fingrarna nästan möts.

Målningen handlar om Adams skapelse, Sixtinska kapellet (1508-11).

Bild
Michelangelo 1475-1564
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Algotezza » 21 maj 2019 21:02

hakkapeliitta skrev:Jag lever efter två dimensioner.
Första är det enkla, praktiska, betala räkningarna, sköta det civila livet någorlunda.
Den andra nivån är möjligen lika platt, skaffa dej kunskap och färdigheter. Till vilken nytta?


Färdigheter och kunskap är sin egen belöning som jag ser det. För mig har de egenvärde.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Algotezza » 21 maj 2019 21:02

Pilatus skrev:
lynx skrev:Ska vi fjärma oss (i avseende "gå på egna ben") från Skaparen, eller ska vi närma oss? Ska vi bli ett måste ju naturlagarna ändras. Nu är nära - och det är nära! - som den där målningen av Michelangelo där fingrarna nästan möts.

Målningen handlar om Adams skapelse, Sixtinska kapellet (1508-11).

Bild
Michelangelo 1475-1564


Idag hade det varit mittfingret.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Pilatus » 21 maj 2019 21:28

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Målningen handlar om Adams skapelse, Sixtinska kapellet (1508-11).

Idag hade det varit mittfingret.

Eller Robert Crumb som faktiskt illustrerat Genesis. Här berättelsen om Lot.

Bild
Kom, låt oss giva vår fader vin att dricka och lägga oss hos
honom, för att vi må skaffa oss livsfrukt genom vår fader.»
Så gåvo de sin fader vin att dricka den natten, och den äldre
gick in och lade sig hos sin fader, och han märkte icke när hon
lade sig, ej heller när hon stod upp.
1 Mos 19: 32,33
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Anne » 21 maj 2019 22:08

Konstaterande: Inte egentligen värt att kommentera.
Jag vill prata med någon i 4D, eller fem! Och, jo tjena att du pekar finger åt Gud om du skulle vara där. Mycket gott kan man säga om Pilatus, lite vajsing med tolkningar bara. Sigillen får man öppna i sin egen takt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Pilatus » 21 maj 2019 22:39

lynx skrev:Konstaterande: Inte egentligen värt att kommentera.
Jag vill prata med någon i 4D, eller fem! Och, jo tjena att du pekar finger åt Gud om du skulle vara där. Mycket gott kan man säga om Pilatus, lite vajsing med tolkningar bara. Sigillen får man öppna i sin egen takt.

Men berättelsen om Lot och hans döttrar är just sådan som Crumb illustrerar den. Sodom och Gomorra var inte något föredöme och har mer med Guds mening med skapelsen att göra än fyra dimensioner.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Anders » 21 maj 2019 23:24

Var gud-köret så poppis att prata om 80-90-00 talen? Växte upp kristet men jag var egentligen aldrig kristen. Kan kanske bli. Men sen då jag lämnade föräldrahemmet var det aldrig nån som pratade om gud egentligen, inte ens ens kristna vänner. Har det inte blivit nån slags nyandlighet de senaste åren? Eller hamnade jag bara i kretsar som var ointresserade? Nu tycker jag det pratas koran och bibel all over the place.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Anders » 21 maj 2019 23:27

hakkapeliitta skrev:Jag lever efter två dimensioner.
Första är det enkla, praktiska, betala räkningarna, sköta det civila livet någorlunda.
Den andra nivån är möjligen lika platt, skaffa dej kunskap och färdigheter. Till vilken nytta?

Att själva processen med kunskapsinhämtning är kul.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Esther » 22 maj 2019 07:16

Ja, som vanligt är det oerhört svår att tävla med alla djupsinniga och väl förankrade kunskapsinnehålls-stinna inlägg som alla har relevans med Guds Mening med skapelsen.

Men det är ju värt ett försök!
Det försöket kommer säkert att falla i lika god jord som alla andra försök eftersom det är fråga om så djup och så bildad kunskap vi talar om här i ämnet bland alla - så man bleknar innan man ens börjat.

Min inlaga i detta ärende är: Guds mening med Skapelsen syns tydligast i historien om både det judiska folket och Kyrkan (den katolska då) som är moder till alla andra.
Veritas vos liberabit

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Smisk » 22 maj 2019 09:11

lynx skrev:Say what?! Känner du till saker om mig som jag inte känner till att du känner till? Jag har inget minne av mitt tvådimensionella stadie. I vilket stadie befinner du dig i?


Jag befinner mig inte i något speciellt stadie mig veterligen :)

Däremot vet jag hur dimensioner vanligtvis fungerar och om något har 3 dimensioner så ingår 1 och 2 i 3. 3 kan inte finnas om inte 1+2 finns.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav klorofyll » 22 maj 2019 09:41

hakkapeliitta skrev:Jag lever efter två dimensioner.
Första är det enkla, praktiska, betala räkningarna, sköta det civila livet någorlunda.
Den andra nivån är möjligen lika platt, skaffa dej kunskap och färdigheter. Till vilken nytta?

Jag lever också i två dimensioner. Den praktiska och den moraliska. Men den praktiska delen innefattar mina tankar kring alla dimensioner.

Alla vet vad 3D i allmänhet är. Om man vill ha 4D så är det bara att slänga ett öga på klockan.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster