Guds mening med skapelsen

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Guds mening med skapelsen

Inläggav Esther » 18 nov 2018 23:00

av 531bts » 16 nov 2018 17:31

Esther: du har missförstått. Jag har inget problem med att förstå Guds mening med skapelsen eftersom jag lever i Gudsmedvetenhet. Mitt o hela mänsklighetens problem, är att det inte finns någon allmängiltig, begriplig presentation i de monoteistiska religionerna, av Guds mening med skapelsen. Men du, liksom alla religiösa jag frågat, reagerar med samma trötta o mystiska svar (ofta med hänvisning till ngt bibelcitat): att man måste tro o be enligt deras auktoritära o för tänkandet vidskepliga råd att Gud uppenbarar det. Den största o äldsta illusionen i mänsklighetens historia. Guds mening med skapelsen o det mänskliga livet, ramlar inte ner i huvudet efter ett visst antal bönerundor eller att leva enligt en viss religion.
Esther, jag ser fram mot dina egna tankar o ord om Guds mening med skapelsen, utifrån vad du fått ut av din religiösa tro. Utgå inte ifrån att jag eller någon annan lider av någon mental, emotionell eller intellektuell brist för att inte ingå i ditt esoteriska sällskap av Katoliker. Gud o sanningen kan ingen ha copyright på. De är som luften: livsnödvändiga o obegränsat allmängiltiga o gratis!

Ja du frågade mig. Jag svarade dig - men då det inte var rätt tråd, inte rätt ämne. Väljer jag att svara här. Först kollade jag hur mycket du kan - överhuvudtaget - om kristendomen som kommer ur judendomen. Jag gav dig ett svar som redan Gud gav till Moses.
Du kände tydligen inte till det - inte heller är ditt liv i Gudsmedvetenheten sådant att du vet vad Gud säger i sak - för då hade du redan vetat svaret. :)

I mina egna ord. I min egen erfarenhet, genom mitt eget liv. I den relation jag har med Herren och genom Honom med vår Fader?
Ja... det jag fick från början är det jag ännu förstår. Det jag förstod då som en slags mental tankemässig sak, en slags kognitiv förståelse av vad Gud vill med allt (inte bara mig) -har övergått till ett vara. Ett vara i, ett liv med och genom Herren i Gud.
Hela Skapelsen kvider i väntan på barnen. Guds barn.
Vem är det?
Vad är meningen med att vara människa? Vart är vi på väg? Är detta allt?
Vem vet ... jag är inte Gud.
Det enda jag vet är att vi ska vara de vi var tänkta att vara innan "fallet" från nåden. Vi blev annorlunda, med en inre djup längtan efter att få komma Hem.
Inget märkvärdigt - överjordiskt, supermakter... bara bli den vi egentligen är. Han är Den Han Är.
Detta sista Gud är - är djupare än orden (för mig). Att vara helt autentisk är människans lott. Vi blir inte gudar, överjordiska supermänniskor - bara de vi skulle ha varit utan allt det onda som lever i oss - är en del av oss och som vi skapar allt omkring oss av i fråga om orättvisor, övergrepp, otrohet, lögner, stölder, mord mm.
Meningen med människans liv är att vi ska kunna bli de vi var tänkta att vara - goda, lyckliga, varma och vänliga, lojala, pålitliga - rakt igenom. Solida - utan makt/penningbegär.
Detta är Guds barn.

Meningen med Skapelsen och det står Skrivet så från Begynnelsen till slutet - är att vi blir de vi ska vara. Eftersom Gud är Den Han Är. Evig, God, Kärlekens Fullhet.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Esther » 18 nov 2018 23:18

:) - om du tar en annan "esoterisk" katolik --- så tar vi författaren till Sagen om Ringen.
Det finns en del där Galadriel står inför Ringen - och hon förvandlas till en svart drottning. Makt.
Men detta lockade henne inte!
Sedan säger hon: jag bestod provet och ....

Makt/pengar - radarparet för död/elände/misär/utblottades/kaos/ondska - habegäret - avundens och lögnens faderns barn. Man behöver inte vara president eller ens vilja ha mycket makt :) det är ett begär som bebor de som lider under ett ofattbart ok. Andra slipper för de har inte detta --- men i alla människor finns spår. Alla.
Så --- lidandet, utblottades, avsägandets lott (vi kallar detta korset) att avsäga sig, inte ha, inte söka eget --- botar oss.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Esther » 18 nov 2018 23:23

Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Esther » 19 nov 2018 08:08

Allt jag skriver ovan är vad moderna gurus, coacher, livs- och vadvetjag typer av olika new age typer vill lära oss att vara. Vi ska vara våra egna mästare, söka det inre i oss mm.
Inget av detta botar en människa - utan gör henne ofta ännu värre. Det är därför Galadriel som är alf (andlig) får erbjudandet av Ringen och blir OND när hon överväger detta i filmen ovan.
Människan är i grunden andlig och inte ett djur. När hon faller blir hon lägre än djuren och när hon söker andlighet som inte kommer från Gud blir hon genom Ond.
Därför och därmed - kom Jesus och dog för oss. För att öppna en Väg för oss människor. Han själv.
Vi som tar emot Honom i tro blir ett med Honom och kan därmed i Tro på Gud - bli de vi ska vara.
Äkta Människor med inre frid och där alla typer av saker som inte hör till Gud fördrivs ur oss och vi kan sätta Gud främst.
Före oss själva.
Före allt vi vill.
Eftersom Gud som är ren Godhet, Kärlek på så sätt kan låta oss bli en del av Honom. Vi får frid, lycka, glädje, godhet och Kärleken såsom den ska vara. Såsom den var från början.
Därmed och därför kan vi inte själva. Vi kan aldrig - trots alla lögner från alla livscoacher och andra - själva åstadkomma det som den som skapat allt - även oss - få av Honom.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Anders » 19 nov 2018 11:03

Esther skrev::) - om du tar en annan "esoterisk" katolik --- så tar vi författaren till Sagen om Ringen.
Det finns en del där Galadriel står inför Ringen - och hon förvandlas till en svart drottning. Makt.
Men detta lockade henne inte!
Sedan säger hon: jag bestod provet och ....

Makt/pengar - radarparet för död/elände/misär/utblottades/kaos/ondska - habegäret - avundens och lögnens faderns barn. Man behöver inte vara president eller ens vilja ha mycket makt :) det är ett begär som bebor de som lider under ett ofattbart ok. Andra slipper för de har inte detta --- men i alla människor finns spår. Alla.
Så --- lidandet, utblottades, avsägandets lott (vi kallar detta korset) att avsäga sig, inte ha, inte söka eget --- botar oss.

Här har du utmaningen för en välbärgad akademikermoder med en odåga till son. Och försök inte påstå att odågor inte finns.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Esther » 19 nov 2018 11:19

Anders skrev:
Esther skrev::) - om du tar en annan "esoterisk" katolik --- så tar vi författaren till Sagen om Ringen.
Det finns en del där Galadriel står inför Ringen - och hon förvandlas till en svart drottning. Makt.
Men detta lockade henne inte!
Sedan säger hon: jag bestod provet och ....

Makt/pengar - radarparet för död/elände/misär/utblottades/kaos/ondska - habegäret - avundens och lögnens faderns barn. Man behöver inte vara president eller ens vilja ha mycket makt :) det är ett begär som bebor de som lider under ett ofattbart ok. Andra slipper för de har inte detta --- men i alla människor finns spår. Alla.
Så --- lidandet, utblottades, avsägandets lott (vi kallar detta korset) att avsäga sig, inte ha, inte söka eget --- botar oss.

Här har du utmaningen för en välbärgad akademikermoder med en odåga till son. Och försök inte påstå att odågor inte finns.

Vad som är odåga eller inte, tillfaller ingen annan än Gud att svara på. Därför är det bättre att låta alla domar över andras liv fara all världens väg - vi är inte de som dömer en människans liv. Vad som blir av människor det kan man bara hoppas är för allas goda - att det inte alltid blir så är en sorg och en tragik.

Att ta emot Kristus i Sakramenten - som vi katoliker gör - botar ingen som inte ber om detta. De som tar emot Honom utan att göra det i tro dömer sig själva. Detta är tyvärr så - vad är då Domen? Jo den innebär att du får möjligheten att göra det rätta när det uppenbaras för dig - i all önskad klarhet - vad som saknas dig och var du felat. De som avsäger sig detta - får då det som de valt = ett liv utanför Kärleken.

Människor som med all sin kraft, mot allt vetenskapligt vetande och alla diagnoser - tror på Kärleken vinner och blir till och med friska.
Se den sanna historien av en icke katolik --- Gryningsfeber. Som var dödförklarad om och om igen. Först av nassarna i koncentrationsläger, sedan av läkarna för att hans lungor var helt paj (han fick några månader att leva) - han brydde sig inte. Sökte en kvinna, fann henne, skrev och de lärde känna varandra mot alla odds - och gifte sig. Han blev helt frisk och flyttade hem till sitt land Ungern (två judar var de - både han och hon) ---
Kärleken övervinner ALLT.
Sex dödar.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18488
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Algotezza » 21 nov 2018 12:04

Det som finns, finns till för att den som kan och vill lära känna det, ska kunna lära känna det.

Den filosofiska inställningen till det som finns.
Göran Egevad egevad@gmail.com

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav xion » 29 nov 2018 08:19


Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Anders » 29 nov 2018 09:02

xion skrev:Man lever inte alltid som man lär
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrik ... hp#image=5

Mycket propaganda som helhet, känns inte särskilt opartisk. Men en sak. Alltså, vad är det där egentligen? Pedofilin? Att det inte är något att sopa under mattan säger alla katoliker jag litar på och inte Biskop Anders eller Signum heller. Men varför förekommer det? Om du viger ditt liv till prästerskap, och för en katolsk präst är det ingen liten sak, hur kan du förgripa dig på ett barn? Är inte ute efter katolska kyrkan som sådan, utan just begripa de individer som begår dessa handlingar?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav xion » 29 nov 2018 09:54

Anders skrev:
xion skrev:Man lever inte alltid som man lär
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrik ... hp#image=5

Mycket propaganda som helhet, känns inte särskilt opartisk. Men en sak. Alltså, vad är det där egentligen? Pedofilin? Att det inte är något att sopa under mattan säger alla katoliker jag litar på och inte Biskop Anders eller Signum heller. Men varför förekommer det? Om du viger ditt liv till prästerskap, och för en katolsk präst är det ingen liten sak, hur kan du förgripa dig på ett barn? Är inte ute efter katolska kyrkan som sådan, utan just begripa de individer som begår dessa handlingar?

Skenhelighet. Det är vad det handlar om.
Dom tror sig vara bättre än andra, men ibland visar dom sig vara sämre istället.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Pilatus » 29 nov 2018 14:52

xion skrev:
Anders skrev:Mycket propaganda som helhet, känns inte särskilt opartisk. Men en sak. Alltså, vad är det där egentligen? Pedofilin? Att det inte är något att sopa under mattan säger alla katoliker jag litar på och inte Biskop Anders eller Signum heller. Men varför förekommer det? Om du viger ditt liv till prästerskap, och för en katolsk präst är det ingen liten sak, hur kan du förgripa dig på ett barn? Är inte ute efter katolska kyrkan som sådan, utan just begripa de individer som begår dessa handlingar?

Skenhelighet. Det är vad det handlar om.
Dom tror sig vara bättre än andra, men ibland visar dom sig vara sämre istället.

Du får läsa Heinrich Böll, En clowns åsikter
Moderator

Väderkvarn
Inlägg: 550
Blev medlem: 17 nov 2010 23:46

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Väderkvarn » 29 nov 2018 17:59

En sak som jag har börjat fundera på, när jag läser posts på det här forumet, är att många är riktigt taggade på att förklara att det inte finns någon mening med livet, ingen själ (själlösa( fast en del människor är själfulla och inte andefattiga :D ) , inget liv efter detta, ingen GUD etc.

Varför är det någon mening med att förklara att det inte finns någon mening. Kunde man inte bara sluta bry sig då?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Pilatus » 29 nov 2018 18:16

Väderkvarn skrev:En sak som jag har börjat fundera på, när jag läser posts på det här forumet, är att många är riktigt taggade på att förklara att det inte finns någon mening med livet, ingen själ (själlösa( fast en del människor är själfulla och inte andefattiga :D ) , inget liv efter detta, ingen GUD etc.

Varför är det någon mening med att förklara att det inte finns någon mening. Kunde man inte bara sluta bry sig då?

Vad som förklaras är att det inte finns någon någon mening inlagd i oss från någon gud, Jahve eller Zeus eller någon annan gubbe med gråsprängt skägg.

Den mening som finns ligger i din egen förmåga att känna och erfara livet, att ditt liv har ett värde för dig och din omgivning. I ett sådant antagande finns ingen nödvändig orsak till att utvidga betydelsen av mening till att den är given av Gud. Varför skulle det?
Moderator

Väderkvarn
Inlägg: 550
Blev medlem: 17 nov 2010 23:46

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Väderkvarn » 29 nov 2018 18:22

Pilatus skrev:
Väderkvarn skrev:En sak som jag har börjat fundera på, när jag läser posts på det här forumet, är att många är riktigt taggade på att förklara att det inte finns någon mening med livet, ingen själ (själlösa( fast en del människor är själfulla och inte andefattiga :D ) , inget liv efter detta, ingen GUD etc.

Varför är det någon mening med att förklara att det inte finns någon mening. Kunde man inte bara sluta bry sig då?

Vad som förklaras är att det inte finns någon någon mening inlagd i oss från någon gud, Jahve eller Zeus eller någon annan gubbe med gråsprängt skägg.

Den mening som finns ligger i din egen förmåga att känna och erfara livet, att ditt liv har ett värde för dig och din omgivning. I ett sådant antagande finns ingen nödvändig orsak till att utvidga betydelsen av mening till att den är given av Gud. Varför skulle det?

Fint semantiskt svar. men du svarar liksom inte på frågan.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Guds mening med skapelsen

Inläggav Pilatus » 29 nov 2018 18:35

Väderkvarn skrev:
Pilatus skrev:Vad som förklaras är att det inte finns någon någon mening inlagd i oss från någon gud, Jahve eller Zeus eller någon annan gubbe med gråsprängt skägg.

Den mening som finns ligger i din egen förmåga att känna och erfara livet, att ditt liv har ett värde för dig och din omgivning. I ett sådant antagande finns ingen nödvändig orsak till att utvidga betydelsen av mening till att den är given av Gud. Varför skulle det?

Fint semantiskt svar. men du svarar liksom inte på frågan.

Varför är det någon mening med att förklara att det inte finns någon mening. Kunde man inte bara sluta bry sig då? Väderkvarn

Jo visst, men vi tycker väl om att diskutera omöjliga frågor som meningen med livet. Jag är övertygad om att många känner en tämligen vag och obestämd mening med livet. Det behöver inte ha ett dugg med religion att göra. Livet kan vara fattigt på positiva erfarenheter. Man bara lever och kämpar. Fråga människorna i dagens Jemen som dagligen bombas av Donald Trumps skyddslingar Saudiarabien. Allah (El, Elohim, Jahve, Gud) verkar totalt skita i hur de eländiga deras liv har blivit.
Moderator


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 24 och 0 gäster