531bts skrev:Principen är dock densamma: ett medvetet väsens behov söker sin tillfredsställelse ändamålsenligt dvs mening.
Precis. Ändamålsenlighet tänker jag är en faktor i hur jag tänker mig att mening existerar. Mening kan även ses ur ett vidare perspektiv genom att även låta en omedveten ändamålsenlighet ingå. Ett äpple ingår i en ändamålsenlighet om man ser det i de samband det ingår i egenskap av dess funktion, trädens, skogens, varelserna som ser äpplet som åtråvärt osv.
Tanken att en skapare "skapat in" mening i världen är en tanke som hjälper oss förstå hur vi skall tänka, känna och handla inför att världen innehåller mening.
531bts skrev:Hur ska man hantera de värden som ofrånkomligt uppstår av de sinnesintryck jag tar emot? Ett förslag är att disciplinera sig att särskilja det som uttrycker sig av naturen, från människans påverkan o manipulationer o kommentarer. Är de överensstämmande?
Det ligger i Guds behov att de ingående delarna, människan, själva måste klura ut i vilket sammanhang de ingår. Att av fri vilja o förstånd pröva o förhålla sig till skapelsen, om den duger för sitt syfte som "talan" till oss delar. Gud är ingen despot som tvingar oss till underkastelse, Guds behov sammanfaller med människans: att bli förstådd o älskad.
Så nyckeln är att arbeta från antagandet, tron, att skapelsen är den förbindande länken till orsaken, Gud o Guds ingående delar, människan. Lyckas vi i dialog pröva den tesen följer en självklar mental hälsa o känslomässigt positiv feedback.
Mycket bra tänkt. Genvägen är att förhålla sig till allt levande på jorden som en levande själ och tilldela den värdeegenskaper. Är den värdefull precis som den är av sig själv inför sig själv kan värden delvis härledas utifrån det.
Jag tänker mig att allt levande har mening och värde. Existens (universum) har mening och värde inom sig om inte på annat sätt så i potentiell form då liv potentiellt kan existera. Jorden växterna växer i finns tillsammans med växterna, kommer delvis ur dem, används av dem på ett sammansatt sätt. På samma sätt är existensens struktur meningsgivande då den stödjer liv som är värdefullt.
Jag tror inte vi kan "bevisa" att livet är värdefullt och meningsfullt på samma sätt som vi kan bevisa att fysiska objekt fungerar som de gör. Men vi kan värdesätta liv oavsett vad vi kan bevisa