religionsfrihetens gränser

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: religionsfrihetens gränser

Inläggav Esther » 21 nov 2018 20:31

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Jag har en vag känsla av att de sekulära har fått maka åt sig en hel del de senaste åren. Det förnekas ivrigt av religionsliberaler av alla sorter, men jag tror det är så. 800-tusen muslimer tar naturligtvis plats och det känns inte bara trevligt att inse att någon assimilering kan det inte bli fråga om. Befolkningen blir skiktad. Kanske är det något vi får lära oss att leva med. Deras matvanor känns petiga, men vi måste ju inte dela julfirande med dem. Sonen hade kompisar som plötsligt gick hem och grät då vi skulle fira jul. Ingen hanukkah-tomte! Föräldrarna var dock inte dummare än att de fick uppfinna hanukka-tomten och så var alla glada. Så det kanske går om alla vill att det skall fungera. Frågan är dock om vi vill acceptera alla importerade sedvänjor.

Judisk tomte för muslimer????

Esther, vad är det tror, blev religionsväxlingen för tvär?

Vi har vänner med annan tro än den kristna. Även muslimer, sekulära och katoliker (garanterat jobbiga trots högutbildade).



det är ni ju inte ensamma om - jag har också hela högen :)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: religionsfrihetens gränser

Inläggav Pilatus » 21 nov 2018 20:33

Algotezza skrev:En Eid-al-Fitr-tomte?

Deras mån-kalendrar är ju så tokiga, men nej ingen tomteluva på sommaren, det blir för varmt.
Moderator

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: religionsfrihetens gränser

Inläggav scirocco » 21 nov 2018 20:54

Ifråga om böneutrop i en svensk stad handlar det om mer än religion i mitt huvud. Tänk er en dålig högtalare som för oväsen i området flera gånger om dagen. Varför är det just en religionsutövare som får tillstånd att störa hemfriden. Alls slags reklam och alla andra föreningar borde också få tillstånd att ropa ut sitt budskap i dåliga ljudanläggningar. Så dränks staden inte bara av trafikbuller utan även av högtalarbuller.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: religionsfrihetens gränser

Inläggav hakkapeliitta » 21 nov 2018 20:59

Helt sjukt jag hör grannens radio där enstavig röst maler på.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: religionsfrihetens gränser

Inläggav Algotezza » 21 nov 2018 21:11

Multikulti och multireligiositet... är det framtiden?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: religionsfrihetens gränser

Inläggav Algotezza » 21 nov 2018 21:12

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:En Eid-al-Fitr-tomte?

Deras mån-kalendrar är ju så tokiga, men nej ingen tomteluva på sommaren, det blir för varmt.


Tänk på Australien! Sommar i december! Vinter i juli...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: religionsfrihetens gränser

Inläggav Pilatus » 21 nov 2018 21:36

Algotezza skrev:Multikulti och multireligiositet... är det framtiden?

Det är redan här, våra öppna gränser, vår generositet ... nu får vi se till att det fungerar för våra vänner.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: religionsfrihetens gränser

Inläggav hakkapeliitta » 21 nov 2018 23:08

Algotezza skrev:Multikulti och multireligiositet... är det framtiden?

Nu gissar jag men tror det var jättegräl bland muhammedarer, otroligt gräl, Fläskfian var säkert där Den där feta kärringen med fläskarmar som viftade.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: religionsfrihetens gränser

Inläggav hakkapeliitta » 21 nov 2018 23:46

Herregud nu börjar tjejen sjunga med en väldigt vacker röst. Har lust att hoppa över.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: religionsfrihetens gränser

Inläggav Esther » 22 nov 2018 06:50

scirocco skrev:Ifråga om böneutrop i en svensk stad handlar det om mer än religion i mitt huvud. Tänk er en dålig högtalare som för oväsen i området flera gånger om dagen. Varför är det just en religionsutövare som får tillstånd att störa hemfriden. Alls slags reklam och alla andra föreningar borde också få tillstånd att ropa ut sitt budskap i dåliga ljudanläggningar. Så dränks staden inte bara av trafikbuller utan även av högtalarbuller.



:)

Bild
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: religionsfrihetens gränser

Inläggav Algotezza » 22 nov 2018 07:47

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Multikulti och multireligiositet... är det framtiden?

Det är redan här, våra öppna gränser, vår generositet ... nu får vi se till att det fungerar för våra vänner.



Om kulturers uttryck blandas beror på enskilda kulturarbetares vilja att just mixa dessa. Multireligiositet är väl iofs inte att det finns många religioner i ett land utan snarare tolkar jag det som att de blandas, vilket knappast är fallet i vårt land. annat än betingat av fritänkande och fritt väljande individer - inte klanen.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: religionsfrihetens gränser

Inläggav Esther » 22 nov 2018 08:09

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Multikulti och multireligiositet... är det framtiden?

Det är redan här, våra öppna gränser, vår generositet ... nu får vi se till att det fungerar för våra vänner.



Om kulturers uttryck blandas beror på enskilda kulturarbetares vilja att just mixa dessa. Multireligiositet är väl iofs inte att det finns många religioner i ett land utan snarare tolkar jag det som att de blandas, vilket knappast är fallet i vårt land. annat än betingat av fritänkande och fritt väljande individer - inte klanen.


Problemet med människor som kommer från en kulturkontext som baserat sig i över tusen år på den frihetstanke som finns i kristendomen är att de inte greppar inflytandet som - även det under tusen år - influerat andra till underkastelse och samtidigt en övertro på sin egen totala världshärskartanke --- Islam är världshärskare och förtryckare av allt som inte är de själva: män.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: religionsfrihetens gränser

Inläggav Pilatus » 22 nov 2018 11:21

Algotezza skrev:Om kulturers uttryck blandas beror på enskilda kulturarbetares vilja att just mixa dessa. Multireligiositet är väl iofs inte att det finns många religioner i ett land utan snarare tolkar jag det som att de blandas, vilket knappast är fallet i vårt land. annat än betingat av fritänkande och fritt väljande individer - inte klanen.

Så det du säger är, att den rätta termen för det du menar är synkretism? Eller i alla fall partiell synkretism, vi lånar och migranterna lånar seder och uppfattningar i religiösa och kulturella avseenden.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: religionsfrihetens gränser

Inläggav Anders » 22 nov 2018 12:16

Ni är några här som har några år till på nacken relativt mej, som minns Neil Armstrong men inte mordet på JFK.

Min bild är att Islam har radikaliserats ganska friskt under mitt vuxna liv. Typ 1975 var det i och för sig bråk mellan Israel och deras grannländer, men det hade mer karaktären av politik än religion.

I Iran gick tjejerna på gatan som i vilket västeuropeiskt land som helst

Turkiet var mer sekulärt än nu.

Rörigt i typ Libyen men det kändes mer som vänster-höger

Är det en temporär fluke?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: religionsfrihetens gränser

Inläggav Pilatus » 22 nov 2018 12:46

Anders skrev:Min bild är att Islam har radikaliserats ganska friskt under mitt vuxna liv. Typ 1975 var det i och för sig bråk mellan Israel och deras grannländer, men det hade mer karaktären av politik än religion.

Efter det vettlösa kriget mot Irak, demoniseringen av Iran och att man släppt loss Saudiarabien att förinta Jemen, visst, vad kan vi vänta oss? Om man sedan smäller bomber och vi försöker se oskyldiga ut, för vi visste ju inte. Vi låter det bara ske. George W. Bush och Donald Trump är vår tids politiska galningar.

Det är naturligtvis inte hela sanningen, och det började långt tidigare, Israels bildande 1948 (arabstaterna hålls utanför beslutet), Suez-krisen 1956, kuppen i Iran 19 augusti 1953 och CIAs inblandning i allt fler händelser har bidragit. Men många ser fortfarande USA som frälsaren på jorden.
Moderator


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 23 och 0 gäster