Förtappad
Moderator: Moderatorgruppen
Förtappad
Vad innebär det egentligen att vara förtappad enligt kristen terminologi...? Är det något kristna talar om idag?
Algotezza aka Algotezza
Re: Förtappad
Ja, i den katolska kyrkan gör man det. Det är en individ som medvetet och med vilja nekar Guds nåd och förlåtelse. Mao vill inte ha den ens innan de dör.
Vidare de som hädar emot Helig Ande... det finns ingen förlåtelse för dem här eller i evigheten.
De är förtappade.
Vidare de som hädar emot Helig Ande... det finns ingen förlåtelse för dem här eller i evigheten.
De är förtappade.
Veritas vos liberabit
Esther skrev:Ja, i den katolska kyrkan gör man det. Det är en individ som medvetet och med vilja nekar Guds nåd och förlåtelse. Mao vill inte ha den ens innan de dör.
De är förtappade.
Vad innebär häda mot Helig Ande?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Juli 2026
Anders skrev:Esther skrev:Ja, i den katolska kyrkan gör man det. Det är en individ som medvetet och med vilja nekar Guds nåd och förlåtelse. Mao vill inte ha den ens innan de dör.
De är förtappade.
Det innebär att kalla de som tillhör Gud (på riktigt) och det som tillhör Gud för ont och tillhörande satan.
Allt som Gud gör är godhet, kärlek, liv och renhet.
Det som kommer av satan är ondska, hat, död och smuts.
När man hädar mot Guds Ande som gör allt detta ovan - kallar man det goda för ont, kärleken för hat, liv för död och renhet smuts.
Detta har ingen förlåtelse när det sker medvetet.
Veritas vos liberabit
Tappad bakom en vagn, brukar man säga. Kanske för-tappad betyder motsatsen?
Om man associerar till vin och whisky. Inte riktigt färdig?
För-tappad kan också associeras till prematur eller missfall.
Vidare kan man associera till misslyckad qoitus interuptus
Om man associerar till vin och whisky. Inte riktigt färdig?
För-tappad kan också associeras till prematur eller missfall.
Vidare kan man associera till misslyckad qoitus interuptus
Esther skrev:Anders skrev:Esther skrev:Ja, i den katolska kyrkan gör man det. Det är en individ som medvetet och med vilja nekar Guds nåd och förlåtelse. Mao vill inte ha den ens innan de dör.
De är förtappade.
Det innebär att kalla de som tillhör Gud (på riktigt) och det som tillhör Gud för ont och tillhörande satan.
Allt som Gud gör är godhet, kärlek, liv och renhet.
Det som kommer av satan är ondska, hat, död och smuts.
När man hädar mot Guds Ande som gör allt detta ovan - kallar man det goda för ont, kärleken för hat, liv för död och renhet smuts.
Detta har ingen förlåtelse när det sker medvetet.
Nu ska man inte läsa det jag skriver här som något som vilken person som helst gör när de säger något negativt om Gud. Det handlar om en mycket medveten önskan att säga att det goda som kommer från Gud egentligen kommer av ondskan.
Så detta skapar människor som verkligen i alla stycken är förtappade och för vilka det inte kommer att finnas räddning.
För vi kan säga många saker som Jesus som är vidriga och om andra saker som är heliga - men detta är som sagt mycket speciellt i sin natur att medvetet häda mot Guds Ande.
Veritas vos liberabit
Frågar du mig så skulle jag säga att den som kallar sig kristen och proklamerar - det här är riktigt illa - att ens nästa kommer att hamna i helvetet. Då är man pyrt på det...
Den helige ande har en särställning. Minsta lilla fadäs mot den helige ande är oförlåtligt. Allt annat går att förlåta om man vill bli förlåten.
Esther nämner smuts och renhet. Jag ger åtminstone blanka sjutton i t ex mormonernas oklanderliga klädsel. Sån´t där förefaller mest neurotiskt för mig. Du kan vara hur lortig som helst. Renheten syns i ögonen.
Den helige ande har en särställning. Minsta lilla fadäs mot den helige ande är oförlåtligt. Allt annat går att förlåta om man vill bli förlåten.
Esther nämner smuts och renhet. Jag ger åtminstone blanka sjutton i t ex mormonernas oklanderliga klädsel. Sån´t där förefaller mest neurotiskt för mig. Du kan vara hur lortig som helst. Renheten syns i ögonen.
Hur visar sig Guds ande i vår vardag? Genom präster? Genom kyrkan? Är inte den helige ande så helig att den står så högt över människan att en liten människa inte kan kränka den?
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Hur visar sig Guds ande i vår vardag? Genom präster? Genom kyrkan? Är inte den helige ande så helig att den står så högt över människan att en liten människa inte kan kränka den?
Nej Algotezza --- alla döpta har delar av Helig Ande tills vi gör så många dåliga saker med oss själva och andra att det inte går mer att "han" lever i oss och vi förlorar det vi hade.
Men vi kan be och få.
Alla kan be och få.
Gud utgjuter sin Ande över de som ber om detta.
Veritas vos liberabit
Man kan väl säga att det finns hopp för alla som så önskar??
Esther skrev:Algotezza skrev:Hur visar sig Guds ande i vår vardag? Genom präster? Genom kyrkan? Är inte den helige ande så helig att den står så högt över människan att en liten människa inte kan kränka den?
Nej Algotezza --- alla döpta har delar av Helig Ande tills vi gör så många dåliga saker med oss själva och andra att det inte går mer att "han" lever i oss och vi förlorar det vi hade.
Men vi kan be och få.
Alla kan be och få.
Gör sådana dåliga saker som att fundera på de yttersta frågorna.
Juli 2026
Juli 2026
Anders skrev:Esther skrev:Algotezza skrev:Hur visar sig Guds ande i vår vardag? Genom präster? Genom kyrkan? Är inte den helige ande så helig att den står så högt över människan att en liten människa inte kan kränka den?
Men vi kan be och få.
Alla kan be och få.
Anders... jag vet inte vem du någonsin vid något tillfälle träffat som kallar sig kristen och säger sådana saker som du nu säger - det måste vara mycket förvirrade människor!
Tvärtom mot vad du skriver ovan står det att läsa i Skrifterna (av Paulus) UNDERSÖKT ALLT - förkasta de dåliga och behåll det goda.
Veritas vos liberabit
Esther skrev:Anders skrev:Esther skrev:
Men vi kan be och få.
Alla kan be och få.
Anders... jag vet inte vem du någonsin vid något tillfälle träffat som kallar sig kristen och säger sådana saker som du nu säger - det måste vara mycket förvirrade människor!
* räcker upp handen *
Juli 2026
Juli 2026
Vilken tråd!
Jag kommer att tänka på Frödings fattige munk från Skara
Mitt liv är i nedan och klent nu mitt verk,
jag fattige olärde bortrymde klerk,
en bortlupen broder bara,