Förtappad

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Förtappad

Inläggav klorofyll » 06 jan 2019 12:21

Esther skrev:
klorofyll skrev:Jag har svar på de frågor som ställs mig, varför vara självkritisk? Men jag möter inte så många frågor och jag börjar tröttna på mina svar...


Varför vara självkritisk? För att man utvecklas, lär sig något nytt genom att vara det...

Det är väl nästan tvärt om, ifall befolkningen haft mindre mindervärdeskomplex så hade mycket löst sig. Ungefär som detta att man inte får ändra på sina åsikter öppet i en debatt... Debatt går ut på att få andra att ändra uppfattning...

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Förtappad

Inläggav Esther » 06 jan 2019 13:08

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Jag har svar på de frågor som ställs mig, varför vara självkritisk? Men jag möter inte så många frågor och jag börjar tröttna på mina svar...


Varför vara självkritisk? För att man utvecklas, lär sig något nytt genom att vara det...

Det är väl nästan tvärt om, ifall befolkningen haft mindre mindervärdeskomplex så hade mycket löst sig. Ungefär som detta att man inte får ändra på sina åsikter öppet i en debatt... Debatt går ut på att få andra att ändra uppfattning...


:)... nja, alla VET ju att tex Gud inte finns... det är väl knappast ett utslag av ödmjukhet eller ens något slags komplex - det är ju att påstå att man VET ALLT OM HUR ALLT ÄR OCH VAD SOM ÄR.
Det är en ganska stor utsaga som bara de med ett enormt självförtroende kan hävda.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Förtappad

Inläggav Pilatus » 06 jan 2019 13:33

Esther skrev:Det är en ganska stor utsaga som bara de med ett enormt självförtroende kan hävda.

En utsaga om Guds existens behöver inte ha något samband med självförtroende. Det finns inte mycket som talar för att de kristna har rätt i sina för-sant-hållanden.

Vad är det de kristna håller för sant? Jungfrufödsel, att döda kan få liv, att Jesus kom tillbaks från Sheol, att Maria havande i nionde månaden kunde rida på en åsna från Nasaret till Betlehem (en sträcka på 16 mil) utan missöden. Varför krävs det ett enormt självförtroende för att tvivla på sådana utsagor?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Förtappad

Inläggav klorofyll » 06 jan 2019 14:15

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:
Varför vara självkritisk? För att man utvecklas, lär sig något nytt genom att vara det...

Det är väl nästan tvärt om, ifall befolkningen haft mindre mindervärdeskomplex så hade mycket löst sig. Ungefär som detta att man inte får ändra på sina åsikter öppet i en debatt... Debatt går ut på att få andra att ändra uppfattning...


:)... nja, alla VET ju att tex Gud inte finns... det är väl knappast ett utslag av ödmjukhet eller ens något slags komplex - det är ju att påstå att man VET ALLT OM HUR ALLT ÄR OCH VAD SOM ÄR.
Det är en ganska stor utsaga som bara de med ett enormt självförtroende kan hävda.

Okej, men kan du förklara hur det går till att tänka fel? Eller hur något kan vara evigt sant?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Förtappad

Inläggav Esther » 06 jan 2019 14:35

Pilatus skrev:
Esther skrev:Det är en ganska stor utsaga som bara de med ett enormt självförtroende kan hävda.

En utsaga om Guds existens behöver inte ha något samband med självförtroende. Det finns inte mycket som talar för att de kristna har rätt i sina för-sant-hållanden.

Vad är det de kristna håller för sant? Jungfrufödsel, att döda kan få liv, att Jesus kom tillbaks från Sheol, att Maria havande i nionde månaden kunde rida på en åsna från Nasaret till Betlehem (en sträcka på 16 mil) utan missöden. Varför krävs det ett enormt självförtroende för att tvivla på sådana utsagor?


Säg mig ...OM en individ tror på detta och det visar sig vara sant - är det fel?
NU... om en individ inte tror på detta och det visar sig vara sant - är det fel?

Eller.
Om en invid tror på detta och det visar sig vara falskt - är det rätt?
Om en individ inte tror på detta och det visar sig vara falskt - är det rätt?

Vad är rätt och vad är fel - hur man lever sina liv beroende på vad man håller för sant eller tror på? Vad för ondska eller orättvisor eller elakheter kommer ur den tron som du nämner? Vad gör den tron för ont till sina grannar eller ett samhälle? Varför måste man känna att man måste gå in och misshandla munkar, skära halsen av prästerna, meja ner de som sitter och ber i kyrkan (som vissa religionsutövare gör), eller som kommunisterna gjorde i Spanien tvinga präster att dricka bensin och tända på dem, eller arkebusera nunnor?
Är inte de som inte tror på detta då - även om det visar sig vara fel - mindre fredliga och mer fyllda av mordlust?
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Förtappad

Inläggav Esther » 06 jan 2019 14:37

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Det är väl nästan tvärt om, ifall befolkningen haft mindre mindervärdeskomplex så hade mycket löst sig. Ungefär som detta att man inte får ändra på sina åsikter öppet i en debatt... Debatt går ut på att få andra att ändra uppfattning...


:)... nja, alla VET ju att tex Gud inte finns... det är väl knappast ett utslag av ödmjukhet eller ens något slags komplex - det är ju att påstå att man VET ALLT OM HUR ALLT ÄR OCH VAD SOM ÄR.
Det är en ganska stor utsaga som bara de med ett enormt självförtroende kan hävda.

Okej, men kan du förklara hur det går till att tänka fel? Eller hur något kan vara evigt sant?


Detta har just med egot att göra!
Den som inte kan se utanför sin egen kunskapshorisont och kastar bort det som denne inte tror kan vara möjligt - baserat på den lilla kunskap människan har --- kommer ju inte att tro att Sanningen är just evig, oföränderlig och lika i alla troliga och möjliga scenario.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Förtappad

Inläggav Esther » 06 jan 2019 14:49

klorofyll skrev:Debatt går ut på att få andra att ändra uppfattning...


Det där är din tolkning (förmodligen mycket vanlig också för att de som är i tron av att bara de och deras gelikar har hela sanningen redan vill och behöver kontrollera andras hjärnor) --- för mig är debatt att med goda skäl, sunda argument hävda med enfas och styrka det man håller för sant. Oftast är den egna åsikten en bråkdel av det man då framför - eftersom kunskap inom områden är kumulativ och därmed är åsikten inte personlig i alla stycken - om man inte hävdar att den är det.

Såg igår en dokumentär om hur sovjet krossade det folk som var ursprungsbefolkningen kring St Petersburg - Ingemanländarna. Hur de lyckades fly till Finland och blev lurade igen och återvände till deportation och annat...
Varför krossar man människor?
Jo för att de tankesystem man omfattar ska implementeras mot andras vilja.
Varför?
Man tror - är övertygad om - att man har hela sanningen om hur andra ska leva i samhällen.Inget får stå i ens väg då och man tål inte att bli emotsagd.
Sådana människor debatterar inte ens.
De bara dödar, tillfångatar och exterminerar allt som inte säger att det de påstår är rätt.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Förtappad

Inläggav klorofyll » 06 jan 2019 15:42

Debatt går ut på att ... att med goda skäl, sunda argument hävda med enfas och styrka det man håller för sant.

Really?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Förtappad

Inläggav Pilatus » 06 jan 2019 16:04

Esther skrev:
Pilatus skrev:En utsaga om Guds existens behöver inte ha något samband med självförtroende. Det finns inte mycket som talar för att de kristna har rätt i sina för-sant-hållanden.

Vad är det de kristna håller för sant? Jungfrufödsel, att döda kan få liv, att Jesus kom tillbaks från Sheol, att Maria havande i nionde månaden kunde rida på en åsna från Nasaret till Betlehem (en sträcka på 16 mil) utan missöden. Varför krävs det ett enormt självförtroende för att tvivla på sådana utsagor?

Säg mig ...OM en individ tror på detta och det visar sig vara sant - är det fel?

Finns det överhuvud taget någon person som undersökt något av alla de märkvärdigheter som heliga män och kvinnor utfört med hjälp av någon gud som de trott på? Jesus är ju inte ensam i denna stora skara. Elisha hade redan gjort under, botat spetälska, uppväckt döda och utspisat hundratals människor med lite kornbröd.

Vad är tanken med dessa berättelser i 2 Kung? Det är berättelser som berättats gång på gång, men med olika namn på gudar och undergörare. Kanske inte så känt, men redan på 500-talet fvt fanns en blomstrande religion, en kult av Herakles som världens frälsare. Men i det fallet kallas det myt till skillnad från vad som berättas i NT. Med litet distans är skillnaden inte så stor.

Och Buddha besitter krafter och utför under som likar de Jesus gör enligt evangelierna. Han botar sjuka, gör blinda seende, döva hörande, halta och lama friska och så att galna återfår sitt förnuft samt fördriver onda andar.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Förtappad

Inläggav Anne » 06 jan 2019 16:18

Jag återgår till ämnet.

Om jag möter Gud och han undrar hur det kan komma sig att jag bara har två frukter på min gren vet jag hur jag skulle förklara mig.
"Det är sant. Det hade kunnat bli fler, men då hade de inte haft samma kvalitet. Min ork hade inte räckt till för att nära dem ordentligt. Även om det blott äro två äro de av ambrosia och nektar, fyllda med kärlek. Det är vad jag har lyckats åstadkomma."

Sen får väl Herren avgöra om det duger. Tant Anne tycker att det är ett ofog att vi människor emellan ska kalla varandra förtappade och ha mage att säga att någon kommer hamna i helvetet. Arg blir man ibland, men det finns gränser.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Förtappad

Inläggav klorofyll » 06 jan 2019 16:30

Man kan vara något mer saklig... Än att bara påstå att någon är förtappad, sant.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Förtappad

Inläggav Anne » 06 jan 2019 16:34

Det handlar inte om saklighet. Det handlar för den troende människan att det är upp till Gud - och inte människan - att göra den bedömningen.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Förtappad

Inläggav Pilatus » 06 jan 2019 17:44

lynx skrev:Tant Anne tycker att det är ett ofog att vi människor emellan ska kalla varandra förtappade och ha mage att säga att någon kommer hamna i helvetet.

Mest förtappad är den som dömer andra. De tror att det tillkommer dem att tolka lagen och beskriva människor som onda och mordiska. De har väl läst i någon bok om vad den rätta läran säger är god moral. God moral är att inte göra andra illa, vare sig med ord eller slag. Om vi kan älska alla tvivlar jag på, men vi kan ju försöka vara hyggliga mot varann.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Förtappad

Inläggav Anne » 06 jan 2019 17:53

Ja. Bra ledstjärna du nämner - att försöka vara hyggliga mot varann.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Förtappad

Inläggav klorofyll » 06 jan 2019 21:18

Pilatus skrev:Vad är det de kristna håller för sant? Jungfrufödsel, att döda kan få liv, att Jesus kom tillbaks från Sheol, att Maria havande i nionde månaden kunde rida på en åsna från Nasaret till Betlehem (en sträcka på 16 mil) utan missöden. Varför krävs det ett enormt självförtroende för att tvivla på sådana utsagor?

Ett under är per definition något vi inte kan förklara... *begrunda*


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster