Förtappad

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Förtappad

Inläggav Pilatus » 07 jan 2019 11:11

Esther skrev:
Pilatus skrev:Påstår Jung något om de under som tillskrivs Jesus och profeterna? Det var jag inte bekant med. Vad säger han?

Ser inte att du talade om under i den texten jag citerade... förklara gärna dina tankar som du inte skrev om!

Gå tillbaks och läs: men alla dessa under som ingen kan förklara menar de kristna att vi skall tro på.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Förtappad

Inläggav Esther » 07 jan 2019 11:22

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Påstår Jung något om de under som tillskrivs Jesus och profeterna? Det var jag inte bekant med. Vad säger han?

Ser inte att du talade om under i den texten jag citerade... förklara gärna dina tankar som du inte skrev om!

Gå tillbaks och läs: men alla dessa under som ingen kan förklara menar de kristna att vi skall tro på.


Jung påstår inget om profeter - det han konstaterade är att människor (oavsett kultur, språk eller därmed världsbild) har samma symboler och bilder och föreställningar - av religiöst slag (också) --- du måste nog läsa hans litteratur för att veta vad exakt jag talar om här. Det som Jung konstaterade är följande som du kan hitta i en mycket lättbegriplig bok (om man inte är lagd åt att kunna klara av att läsa hans egna ord som i boken On the Nature of he Phyche - tex) : Jungs psykologi av Robert H Hopcke...
Där konstaterades: att Jung fann flertal relevanta fakta när det gäller religion.(jag citerar ur boken sid 74-75, kap 14) För det första finns det ingen civilisation på jorden, varken idag eller i det förflutna, som inte haft en religon, en uppsättning trosföreställningar och heliga ritualer. Jung postulerar därmed att det existerar en religiös instinkt hos människan, en medfödd strävan mot ett förhållande till ett Något eller en Någon som överskrider människans begränsningar, en högre makt. För det andra menar Jung att det irrationella i de religiösa trosföreställningarna inte minskar deras naturliga värden som obestridliga psykiska fakta. Jung såg den överväldigade betydelse som religiösa trosuppfattningar har för individer och samhällen, en betydelse som förringas och undervärderas när de avfärdas som irrationella eller illusoriska.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Förtappad

Inläggav Esther » 07 jan 2019 11:37

Jag citerar gärna lite till ... (men jag utgår redan ifrån att människor som inte kan smack om saken kommer att anse att de vet bättre än en man med 60 års klinisk erfarenhet och seriös forskning --- för så är det med de som inget vet men därmed tror de vet allt - som jag sa - egot) Eller som The Margot sa om JB Peterson (hon som inget kan inom området han är professor i) att han skulle kräla in under stenen han kom ifrån - Trump i kvadrat!!!.

Citerar sid 75-76

Eftersom Jung inte avfärdade religionen utan betraktade den som ett psykiskt faktum av obestridligt betydelse i individuellt och kollektivt liv, har han anklagats för att vara en mystiker, en ovetenskaplig dunkel drömmare. Faktum är att Jung ständigt behandlade religionen som psykolog och frånsade sig både önskan och förmågan att visa den empiriska sanningen i vilka religiösa trossatser som helst. Som framkommer i hans skrifter var han varken någon teolog eller metafysiker, och han undersökte den symboliska och psykologiska betydelsen av den religiösa upplevelsen grundligt utan att att göra några påståenden om det objektivt sanna eller falska i några religiösa trossatser. Hans beröringspunkt var i första hand psykologisk, och hans intresse för religion härrörde först och främst från hans psykologiska önskan att i grunden förstå själens mysterier och inte från någon önskan att finna Gud eller att bevisa den objektiva existensen av en transcendent verklighet.
Jungs iakttagelser av religionens universialitet ledde till att han betraktade religionen som ett uttryck för det kollektivt omedvetna. .... osv.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Förtappad

Inläggav Esther » 07 jan 2019 12:07

Ett sista citat ur boken (sid 77).

... medan Jungs mer fackmannamässiga utforskande av teologiskt och religiöst bildspråk i västvärlden hör till hans mest kända (en del skulle säga ökända)verk. Svar på Job till exempel, i vilken Jung ger sig i kast med ondskans och godhetens problem både bibliskt och psykologiskt, liksom hans psykologiska tolkningar av den romerska-katolska ritualen och teologin i "Transformation Symbolism in the Mass" är berömda för att den debatt de skapade. En stor del av Jungs skrifter om österländsk religion kretsar kring både det psykologiska utforskande av dessa symboler och differentieringen mellan österländska och västerländska tänkesätt och erfarenheter. Det framgår klart av dessa skrifter att Jung ville kritisera de européer som trodde att de genom att förkasta sin egen västerländska kultur och sitt religiösa arv och okritiskt anamma österländska religiösa trosuppfattningar och bruk automatiskt skulle lösa sina religiösa problem och grubblerier.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Förtappad

Inläggav klorofyll » 07 jan 2019 23:05

Jag träffar alltid de personerna som jag tänker på/vill träffa. Det kommer som om på beställning.

Man skulle kunna tro att det bara är en fullt logisk slump. Men jag tror att det är något fundamentalt-religiöst-vetenskapligt.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Förtappad

Inläggav Esther » 07 jan 2019 23:06

klorofyll skrev:Jag träffar alltid de personerna som jag tänker på/vill träffa. Det kommer som om på beställning.

Man skulle kunna tro att det bara är en fullt logisk slump. Men jag tror att det är något fundamentalt-religiöst-vetenskapligt.


:)... jaha.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Förtappad

Inläggav klorofyll » 07 jan 2019 23:11

Den stora massan dyrkar slump... För de är så stolta och rädda. De resonerar att guld skall regna ner från himlen UTAN ATT DE SKA BEHÖVA ANSTRÄNGA SIG ALLS. För DÅ förtjänar de det.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Förtappad

Inläggav Esther » 07 jan 2019 23:17

klorofyll skrev:Den stora massan dyrkar slump... För de är så stolta och rädda. De resonerar att guld skall regna ner från himlen UTAN ATT DE SKA BEHÖVA ANSTRÄNGA SIG ALLS. För DÅ förtjänar de det.


OK... :)
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Förtappad

Inläggav klorofyll » 07 jan 2019 23:22

Esther skrev:
klorofyll skrev:Den stora massan dyrkar slump... För de är så stolta och rädda. De resonerar att guld skall regna ner från himlen UTAN ATT DE SKA BEHÖVA ANSTRÄNGA SIG ALLS. För DÅ förtjänar de det.


OK... :)

Vet du varför de förtjänar det?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Förtappad

Inläggav Esther » 07 jan 2019 23:28

klorofyll skrev:
Esther skrev:
klorofyll skrev:Den stora massan dyrkar slump... För de är så stolta och rädda. De resonerar att guld skall regna ner från himlen UTAN ATT DE SKA BEHÖVA ANSTRÄNGA SIG ALLS. För DÅ förtjänar de det.


OK... :)

Vet du varför de förtjänar det?


Noll koll - jag tillhör inte den skaran...
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Förtappad

Inläggav klorofyll » 07 jan 2019 23:32

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:
OK... :)

Vet du varför de förtjänar det?


Noll koll - jag tillhör inte den skaran...

Svaret är i alla fall ganska pinsamt: ifall det inte enbart varit slump, så hade de varit så jävla stolta över att förtjäna detta, så de hade skämt ut sig totalt.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7791
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Förtappad

Inläggav Anders » 08 jan 2019 07:26

klorofyll skrev:Den stora massan dyrkar slump... För de är så stolta och rädda. De resonerar att guld skall regna ner från himlen UTAN ATT DE SKA BEHÖVA ANSTRÄNGA SIG ALLS. För DÅ förtjänar de det.

Det skulle jag inte påstå. Rädda är de flesta. Även om de ger sig själva och omvärlden ett skal av säkerhet att titta på. Naturlightvis önskar alla sig de gynnades(de som är i högre Roslingsnivå, som inte slutar på 4) bekymmersfrihet. En bonde i Mozambique skulle önska sig att ett wc och ett ständigt fyllt kylskåp dök upp dör hemma. En knegare i Sverige skulle önska att lottovinsten slog in så man slapp jobba med något man hatade och var orolig för att detta jobb skulle försvinna. Men de flesta strävar på rätt bra.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Förtappad

Inläggav klorofyll » 08 jan 2019 08:57

Anders skrev:Naturlightvis önskar alla sig de gynnades(de som är i högre Roslingsnivå, som inte slutar på 4) bekymmersfrihet.

Jag tror inte att den är gratis. Men för att bekräfta vad du säger: "Fjorton suger", har du sett den filmen??

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7791
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Förtappad

Inläggav Anders » 08 jan 2019 09:00

klorofyll skrev:
Anders skrev:Naturlightvis önskar alla sig de gynnades(de som är i högre Roslingsnivå, som inte slutar på 4) bekymmersfrihet.

Jag tror inte att den är gratis. Men för att bekräfta vad du säger: "Fjorton suger", har du sett den filmen??

Tyvärr inte, har bara sett LOTR, Narniafilmerna, Harry Potterfilmerna, Kings Speech och Avatar det här milleniet. Berätta!
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Förtappad

Inläggav klorofyll » 08 jan 2019 09:03

Anders skrev:
klorofyll skrev:
Anders skrev:Naturlightvis önskar alla sig de gynnades(de som är i högre Roslingsnivå, som inte slutar på 4) bekymmersfrihet.

Jag tror inte att den är gratis. Men för att bekräfta vad du säger: "Fjorton suger", har du sett den filmen??

Tyvärr inte, har bara sett LOTR, Narniafilmerna, Harry Potterfilmerna, Kings Speech och Avatar det här milleniet. Berätta!

Huvudkaraktären är väldigt fridfull, Jesper Fridh, kolla youtube!


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 75 och 0 gäster