Gudsbevis

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Gudsbevis

Inläggav Esther » 14 jan 2019 17:33

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Det fanns ju redan en massa gudar att välja på i Kanaan. Det är obegripligt i dag att det var omöjligt för evangelisterna att ärligt redovisa gudens namn, i grundtexten står det mycket klart att det handlar om El(ohim), från kananéernas panteon. På 700-talet fvt importerades El till Judeen och sammanfogades så småningom med Jahve. Eloah är det hebreiska namnet på Gud och förekommer mer än 70 ggr i Tanakh. Ofta användes pluralformen elohim.

Kan det vara så att man var så ödmjuk (motsatsen till högmod) att man inte använde gudens namn?

Nej, inte alls. På den tiden då evangelisterna skrev sina berättelser hade templet just bränts och rivits. Namn på judiska gudar var inte det som stod högt i kurs. Man skrev adonáj (herre) så kom man undan och missionen kunde fortsätta (underjordiskt till att börja med), men utan omskärelse och en massa judiska regler. Och fläsk fick man äta så mycket man ville. Bara man var döpt och trodde på Messias så fick man evigt liv. Vem sa nej till det?


:) för att vara en icke troende så har du ju alternativa berättelser till hur allt var... det är ju intressant. Lika intressant som att Wallström tror att Israel för första gången finns på kartan efter 1946. Det är ju nästintill roligt faktiskt.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Gudsbevis

Inläggav Esther » 14 jan 2019 17:35

Men å andra sidan är det ju så att just i den tiden vi lever i nu - så ska helst en religionslärare vara sten stock ateist själv --- för detta borgar ju så klart för att man behandlar ämnet rätt.
Det är som att man ska vara kofösare och traktorförare för att kunna utföra de bästa föreläsningarna inom hur man gör en hjärtkransoperation. '
MEN bara i Sverge för vi är fan tastiska
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Gudsbevis

Inläggav Pilatus » 14 jan 2019 17:37

Esther skrev:
Pilatus skrev:Det fanns ju redan en massa gudar att välja på i Kanaan. Det är obegripligt i dag att det var omöjligt för evangelisterna att ärligt redovisa gudens namn, i grundtexten står det mycket klart att det handlar om El(ohim), från kananéernas panteon. På 700-talet fvt importerades El till Judeen och sammanfogades så småningom med Jahve. Eloah är det hebreiska namnet på Gud och förekommer mer än 70 ggr i Tanakh. Ofta användes pluralformen elohim.

Varför skulle jag ens tänka på någon av alla de gudar som finns ...

Därför att det råkar vara den gud som det skrivs om i Bibelns grundtext. Du jämställde kanske guden El med Eros?
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Gudsbevis

Inläggav Esther » 14 jan 2019 17:39

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Det fanns ju redan en massa gudar att välja på i Kanaan. Det är obegripligt i dag att det var omöjligt för evangelisterna att ärligt redovisa gudens namn, i grundtexten står det mycket klart att det handlar om El(ohim), från kananéernas panteon. På 700-talet fvt importerades El till Judeen och sammanfogades så småningom med Jahve. Eloah är det hebreiska namnet på Gud och förekommer mer än 70 ggr i Tanakh. Ofta användes pluralformen elohim.

Varför skulle jag ens tänka på någon av alla de gudar som finns ...

Därför att det råkar vara den gud som det skrivs om i Bibelns grundtext. Du jämställde kanske guden El med Eros?



Ne då...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Gudsbevis

Inläggav Pilatus » 14 jan 2019 17:43

Esther skrev:
Pilatus skrev:Nej, inte alls. På den tiden då evangelisterna skrev sina berättelser hade templet just bränts och rivits. Namn på judiska gudar var inte det som stod högt i kurs. Man skrev adonáj (herre) så kom man undan och missionen kunde fortsätta (underjordiskt till att börja med), men utan omskärelse och en massa judiska regler. Och fläsk fick man äta så mycket man ville. Bara man var döpt och trodde på Messias så fick man evigt liv. Vem sa nej till det?

:) för att vara en icke troende så har du ju alternativa berättelser till hur allt var... det är ju intressant. Lika intressant som att Wallström tror att Israel för första gången finns på kartan efter 1946.

1948 skall det vara. Men det har ju inte med gudsbevis att göra. Hur vet du att det är alternativa berättelser? Kan du verkligen något om hur stämningarna var efter templets rivning? Hur populär var judisk kristen tro i Rom? Läs på människa!
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Gudsbevis

Inläggav Esther » 14 jan 2019 17:47

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Nej, inte alls. På den tiden då evangelisterna skrev sina berättelser hade templet just bränts och rivits. Namn på judiska gudar var inte det som stod högt i kurs. Man skrev adonáj (herre) så kom man undan och missionen kunde fortsätta (underjordiskt till att börja med), men utan omskärelse och en massa judiska regler. Och fläsk fick man äta så mycket man ville. Bara man var döpt och trodde på Messias så fick man evigt liv. Vem sa nej till det?

:) för att vara en icke troende så har du ju alternativa berättelser till hur allt var... det är ju intressant. Lika intressant som att Wallström tror att Israel för första gången finns på kartan efter 1946.

1948 skall det vara. Men det har ju inte med gudsbevis att göra. Hur vet du att det är alternativa berättelser? Kan du verkligen något om hur stämningarna var efter templets rivning? Hur populär var judisk kristen tro i Rom? Läs på människa!


Oh.. nej jag är så genomkorkad --- så jag kan bara min Jung och Kant samt lite fysik i övrigt är helt blåst när det kommer till Gud och alla sagorna...

Här... läs lite med mig: Etymology

Elohim has been explained as a plural form of Eloah or as plural derivative of El. Those who adhere to the former explanation do not agree as to the derivation of Eloah. There is no such verbal stem as alah in Hebrew; but the Arabist Fleischer, Franz Delitzsch, and others appeal to the Arabic aliha, meaning "to be filled with dread", "anxiously to seek refuge", so that ilah (eloah) would mean in the first place "dread", then the object of dread. Genesis 21:42 and 53, where God is called "the fear of Isaac", Isaiah 8:13, and Psalm 75:12, appear to support this view. But the fact that aliha is probably not an independent verbal stem but only a denominative from ilah, signifying originally "possessed of God" (cf. enthousiazein, daimonan) renders the explanation more than precarious. There is no more probability in the contention of Ewald, Dillmann, and others that the verbal stem, alah means "to be mighty": and is to regarded as a by-form of the stem alah; that, therefore, Eloah grows out of alah as El springs from alah. Baethgen (Beitrage, 297) has pointed out that of the fifty-seven occurrences of Eloah forty-one belong to the Book of Job, and the others to late texts or poetic passages. Hence he agrees with Buhl in maintaining that the singular form Eloah came into existence only after the plural form Elohim had been long in common use; in this case, a singular was supplied for its pre-existent plural. But even admitting Elohim to be the prior form, its etymology has not thus far been satisfactorily explained. The ancient Jewish and the early ecclesiastical writers agree with many modern scholars in deriving Elohim from El, but there is a great difference of opinion as to the method of derivation. Nestle (Theol. Stud. aus Würt., 1882, pp. 243 sqq.) supposes that the plural has arisen by the insertion of an artificial h, like the Hebrew amahoth (maidens) from amah. Buhl (Gesenius Hebraisches Handworterbuch, 12th ed., 1895, pp. 41 sq.) considers Elohim as a sort of augmentative form of El; but in spite of their disagreement as to the method of derivation, these writers are one in supposing that in early Hebrew the singular of the word signifying God was El, and its plural form Elohim; and that only more recent times coined the singular form Eloah, thus giving Elohim a grammatically correct correspondent. Lagrange, however, maintains that Elohim and Eloah are derived collaterally and independently from El.

Från min älskling encyklopedi: http://www.newadvent.org/cathen/05393a.htm
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Gudsbevis

Inläggav Pilatus » 14 jan 2019 17:50

Esther skrev:
Pilatus skrev:Därför att det råkar vara den gud som det skrivs om i Bibelns grundtext. Du jämställde kanske guden El med Eros?

Ne då...

Genesis 1:1 “In the beginning Elohim created..." (Bereshit bara Elohim...) ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
"Elohim" is one of the many titles for the Creator in the Hebrew Bible.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Gudsbevis

Inläggav Pilatus » 14 jan 2019 17:52

Esther skrev:Oh.. nej jag är så genomkorkad --- så jag kan bara min Jung och Kant samt lite fysik i övrigt är helt blåst när det kommer till Gud och alla sagorna...

Du sa det själv ...
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Gudsbevis

Inläggav Esther » 14 jan 2019 17:54

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Därför att det råkar vara den gud som det skrivs om i Bibelns grundtext. Du jämställde kanske guden El med Eros?

Ne då...

Genesis 1:1 “In the beginning Elohim created..." (Bereshit bara Elohim...) ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
"Elohim" is one of the many titles for the Creator in the Hebrew Bible.



Här min lilla argbiggles - du vet jag är förtjust i krokodiler ... läs här med mig från samma encyklopedi: Moreover, the name El is prior to Elohim (op. cit., p. 77 sq.) and El is both a proper and a common name of God. Originally it was either a proper name and has become a common name, or it was a common name has become a proper name. In either case, El, and, therefore, also its derivative form Elohim, must have denoted the one true God. This inference becomes clear after a little reflection. If El was, at first, the proper name of a false god, it could not become the common name of a false god, it could not become the common name for deity any more than Jupiter or Juno could; and if it was, at first, the common name for deity, it could become the proper name only of that God who combined in him all the attributes of deity, who was the one true God. This does not imply that all the Semitic races had from the beginning a clear concept of God's unit and Divine attributes, though all had originally the Divine name El.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Gudsbevis

Inläggav Esther » 14 jan 2019 17:54

Pilatus skrev:
Esther skrev:Oh.. nej jag är så genomkorkad --- så jag kan bara min Jung och Kant samt lite fysik i övrigt är helt blåst när det kommer till Gud och alla sagorna...

Du sa det själv ...


Det biter inte på mig söta Pilates
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Gudsbevis

Inläggav Pilatus » 14 jan 2019 17:58

Esther skrev:
Pilatus skrev:
Esther skrev:Ne då...

Genesis 1:1 “In the beginning Elohim created..." (Bereshit bara Elohim...) ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
"Elohim" is one of the many titles for the Creator in the Hebrew Bible.

Moreover, the name El is prior to Elohim (op. cit., p. 77 sq.)

Ja visst, har jag skrivit något annat?
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Gudsbevis

Inläggav Esther » 14 jan 2019 18:01

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Genesis 1:1 “In the beginning Elohim created..." (Bereshit bara Elohim...) ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
"Elohim" is one of the many titles for the Creator in the Hebrew Bible.

Moreover, the name El is prior to Elohim (op. cit., p. 77 sq.)

Ja visst, har jag skrivit något annat?


Nej då... men allt det andra då?
hmmmmmm?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Gudsbevis

Inläggav Pilatus » 14 jan 2019 18:02

Esther skrev:
Pilatus skrev:
Esther skrev:Oh.. nej jag är så genomkorkad --- så jag kan bara min Jung och Kant samt lite fysik i övrigt är helt blåst när det kommer till Gud och alla sagorna...

Du sa det själv ...

Det biter inte på mig söta Pilates

Jodå, det kan vem som helst se. Du kör med dina usla knep, krokodiler och textbombning. Inte något som visar att ditt opponerande skulle vara något annat än det jag redan skrivit.

Var inte fånig nu, Esther!
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Gudsbevis

Inläggav Pilatus » 14 jan 2019 18:04

Esther skrev:
Pilatus skrev:Ja visst, har jag skrivit något annat?

Nej då... men allt det andra då? hmmmmmm?

Eftersom du inte vill föra en vettig diskussion så klipper jag här.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Gudsbevis

Inläggav Esther » 14 jan 2019 18:05

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Du sa det själv ...

Det biter inte på mig söta Pilates

Jodå, det kan vem som helst se. Du kör med dina usla knep, krokodiler och textbombning. Inte något som visar att ditt opponerande skulle vara något annat än det jag redan skrivit.

Var inte fånig nu, Esther!


Nej då inte alls. Jag bara framlägger lite andra och mer korrekta texter än det du påstår. Det kan omöjligt vara något knep. Det är bara att vara trogen sanningen.
Jag kan väl inte rå för att jag är förtjust i krokodiler och vill framhäva dem i diskussioner som gäller evolution. Tro är ju epitomet för evolution för människan.
Veritas vos liberabit


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 43 och 0 gäster