Gudsbevis

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Gudsbevis

Inläggav Algotezza » 14 jan 2019 13:42

Esther skrev:
Algotezza skrev:
Repris:

Hur många kommer till tro/får en gudsrelation genom s.k. logiska gudsbevis?


A) man får ingen relation (utlagt ovan av mig) genom att läsa något och tro på det man läst.
B) man får ingen tro när man läst något logiskt hållbart och håller detta för sant - eftersom Gudstro är TILLIT till den LEVANDE NÄRVARANDE GUDEN.


Hebr 11:1

Svenska (1917)
Men tron är en fast tillförsikt om det som man hoppas, en övertygelse om ting som man icke ser.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Gudsbevis

Inläggav Algotezza » 14 jan 2019 13:45

Esther skrev:
Algotezza skrev:
Guds kärlek är alltså villkorad, inte villkorslös, om jag förstått dig rätt.


Detta är lite mer komplext än din fråga antyder (eller du kanske kan föreställa dig) - villkoret är inget villkor -- utan förutsättning.


Så bra att du vet vad jag kan och inte kan föreställa mig.

Synonymer till förutsättning (http://www.synonymer.se)
villkor, premiss, antagande, hypotes
lämplig egenskap, kvalifikation; given omständighet, bakgrund, utgångspunkt
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Gudsbevis

Inläggav Algotezza » 14 jan 2019 13:45

Esther skrev:
Algotezza skrev:
Guds kärlek är alltså villkorad, inte villkorslös, om jag förstått dig rätt.


Detta är lite mer komplext än din fråga antyder (eller du kanske kan föreställa dig) - villkoret är inget villkor -- utan förutsättning.


Så bra att du vet vad jag kan och inte kan föreställa mig.

Synonymer till förutsättning (http://www.synonymer.se)
villkor, premiss, antagande, hypotes
lämplig egenskap, kvalifikation; given omständighet, bakgrund, utgångspunkt
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Gudsbevis

Inläggav klorofyll » 14 jan 2019 13:56

Esther skrev:Det står också :) skrivet i Bibeln : INGEN vet vem fadern är, utom sonen och den som sonen vill avslöja detta för.

Var i Bibeln?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Gudsbevis

Inläggav Algotezza » 14 jan 2019 14:05

Esther skrev:
Algotezza skrev:
Repris:

Hur många kommer till tro/får en gudsrelation genom s.k. logiska gudsbevis?


A) man får ingen relation (utlagt ovan av mig) genom att läsa något och tro på det man läst.
B) man får ingen tro när man läst något logiskt hållbart och håller detta för sant - eftersom Gudstro är TILLIT till den LEVANDE NÄRVARANDE GUDEN.



Kort sagt, Gudsbevis är meningslösa. Vilket var vad jag skrev i början av denna tråd.

Varfär har man då sysslat och sysslar fortfarande med dylika?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Gudsbevis

Inläggav Algotezza » 14 jan 2019 14:09

klorofyll skrev:
Esther skrev:Det står också :) skrivet i Bibeln : INGEN vet vem fadern är, utom sonen och den som sonen vill avslöja detta för.

Var i Bibeln?



Matt 11:27
Allt har min fa­der anförtrott åt mig. Och ing­en känner So­nen, ut­om Fa­dern, och ing­en känner Fa­dern, ut­om So­nen och den som So­nen vill up­pen­ba­ra ho­nom för.

Det handlar om att känna Gud, inte veta vem han är.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Gudsbevis

Inläggav Pilatus » 14 jan 2019 15:03

Algotezza skrev:Matt 11:27 Allt har min fa­der anförtrott åt mig. Och ing­en känner So­nen, ut­om Fa­dern, och ing­en känner Fa­dern, ut­om So­nen och den som So­nen vill up­pen­ba­ra ho­nom för.

Det handlar om att känna Gud, inte veta vem han är.

Det är obegripligt i dag att det var omöjligt för Matteus att ärligt redovisa gudens namn, i grundtexten står det mycket klart att det handlar om El(ohim), från kananéernas panteon. På 700-talet fvt importerades El till Judeen och sammanfogades så småningom med Jahve. Eloah är det hebreiska namnet på Gud och förekommer mer än 70 ggr i Tanakh. Ofta användes pluralformen elohim.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Gudsbevis

Inläggav Esther » 14 jan 2019 16:17

klorofyll skrev:
Esther skrev:Det står också :) skrivet i Bibeln : INGEN vet vem fadern är, utom sonen och den som sonen vill avslöja detta för.

Var i Bibeln?



Matt 11:27
Allt har min fa­der anförtrott åt mig. Och ing­en känner So­nen, ut­om Fa­dern, och ing­en känner Fa­dern, ut­om So­nen och den som So­nen vill up­pen­ba­ra ho­nom för.

Luk 10:22
Allt har min fa­der anförtrott åt mig. Ing­en vet vem So­nen är, ut­om Fa­dern, och ing­en vet vem Fa­dern är, ut­om So­nen och den som So­nen vill up­pen­ba­ra det för.”

Joh 7:28f
Då ro­pa­de Je­sus där han un­der­vi­sa­de i temp­let: ”Ja, ni vet vem jag är och vari­från jag kom­mer. Men jag har in­te kom­mit av mig själv; det finns förvis­so en som har sänt mig, men ho­nom känner in­te ni. Jag känner ho­nom därför att jag kom­mer från ho­nom och därför att han har sänt mig.”

Joh 8:55
Ni vet in­te vem han är, men jag känner ho­nom, och om jag säger att jag in­te känner ho­nom, så blir jag en lögna­re som ni. Men jag känner ho­nom, och jag be­va­rar hans ord.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Gudsbevis

Inläggav Esther » 14 jan 2019 16:18

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:
Repris:

Hur många kommer till tro/får en gudsrelation genom s.k. logiska gudsbevis?


A) man får ingen relation (utlagt ovan av mig) genom att läsa något och tro på det man läst.
B) man får ingen tro när man läst något logiskt hållbart och håller detta för sant - eftersom Gudstro är TILLIT till den LEVANDE NÄRVARANDE GUDEN.



Kort sagt, Gudsbevis är meningslösa. Vilket var vad jag skrev i början av denna tråd.

Varfär har man då sysslat och sysslar fortfarande med dylika?


Vem har påstått att de är meningslösa? Det är väl så med allt människor vill bevisa eller finna bevis för - är allt meningslöst?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Gudsbevis

Inläggav Pilatus » 14 jan 2019 16:28

Esther skrev:
Algotezza skrev:Kort sagt, Gudsbevis är meningslösa. Vilket var vad jag skrev i början av denna tråd.

Varfär har man då sysslat och sysslar fortfarande med dylika?

Vem har påstått att de är meningslösa? Det är väl så med allt människor vill bevisa eller finna bevis för - är allt meningslöst?

Det fanns ju redan en massa gudar att välja på i Kanaan. Det är obegripligt i dag att det var omöjligt för evangelisterna att ärligt redovisa gudens namn, i grundtexten står det mycket klart att det handlar om El(ohim), från kananéernas panteon. På 700-talet fvt importerades El till Judeen och sammanfogades så småningom med Jahve. Eloah är det hebreiska namnet på Gud och förekommer mer än 70 ggr i Tanakh. Ofta användes pluralformen elohim.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Gudsbevis

Inläggav klorofyll » 14 jan 2019 16:49

Jag tror att Guds rättvisa snarare är att ingen skall bli missnöjd än lika för alla...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Gudsbevis

Inläggav klorofyll » 14 jan 2019 16:54

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:Kort sagt, Gudsbevis är meningslösa. Vilket var vad jag skrev i början av denna tråd.

Varfär har man då sysslat och sysslar fortfarande med dylika?

Vem har påstått att de är meningslösa? Det är väl så med allt människor vill bevisa eller finna bevis för - är allt meningslöst?

Det fanns ju redan en massa gudar att välja på i Kanaan. Det är obegripligt i dag att det var omöjligt för evangelisterna att ärligt redovisa gudens namn, i grundtexten står det mycket klart att det handlar om El(ohim), från kananéernas panteon. På 700-talet fvt importerades El till Judeen och sammanfogades så småningom med Jahve. Eloah är det hebreiska namnet på Gud och förekommer mer än 70 ggr i Tanakh. Ofta användes pluralformen elohim.

Kan det vara så att man var så ödmjuk (motsatsen till högmod) att man inte använde gudens namn?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Gudsbevis

Inläggav klorofyll » 14 jan 2019 17:08

"Jag tackar dig far, du som är herre över himlen och jorden, för att du gömmer sanningen för dem som tror sig vara lärda och kloka, men visar den för dem som är som barn."

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Gudsbevis

Inläggav Esther » 14 jan 2019 17:14

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:Kort sagt, Gudsbevis är meningslösa. Vilket var vad jag skrev i början av denna tråd.

Varfär har man då sysslat och sysslar fortfarande med dylika?

Vem har påstått att de är meningslösa? Det är väl så med allt människor vill bevisa eller finna bevis för - är allt meningslöst?

Det fanns ju redan en massa gudar att välja på i Kanaan. Det är obegripligt i dag att det var omöjligt för evangelisterna att ärligt redovisa gudens namn, i grundtexten står det mycket klart att det handlar om El(ohim), från kananéernas panteon. På 700-talet fvt importerades El till Judeen och sammanfogades så småningom med Jahve. Eloah är det hebreiska namnet på Gud och förekommer mer än 70 ggr i Tanakh. Ofta användes pluralformen elohim.



Varför skulle jag ens tänka på någon av alla de gudar som finns - de finns ju här med. Är det inte alkoholguden är det väl sexguden eller så är det väl framgångsguden eller penningguden - samma gamla gudar.
Vad är det för skillnad på alla de gudarna som fanns i Kanaan eller Egypten eller Rom eller i Athen? Eller asagudarna?
Det är väl samma gamla inbillningar. Det är totalt ointressant i sammanhanget. Det är intressant är att människor över hela världen träffar En Gud som de senare identifierar som Jesus --- än idag, Fast de inte gick på väckelsemöte med Pingst eller någon kristen... muslimerna tex drömmer om Honom.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Gudsbevis

Inläggav Pilatus » 14 jan 2019 17:31

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Det fanns ju redan en massa gudar att välja på i Kanaan. Det är obegripligt i dag att det var omöjligt för evangelisterna att ärligt redovisa gudens namn, i grundtexten står det mycket klart att det handlar om El(ohim), från kananéernas panteon. På 700-talet fvt importerades El till Judeen och sammanfogades så småningom med Jahve. Eloah är det hebreiska namnet på Gud och förekommer mer än 70 ggr i Tanakh. Ofta användes pluralformen elohim.

Kan det vara så att man var så ödmjuk (motsatsen till högmod) att man inte använde gudens namn?

Nej, inte alls. På den tiden då evangelisterna skrev sina berättelser hade templet just bränts och rivits. Namn på judiska gudar var inte det som stod högt i kurs. Man skrev adonáj (herre) så kom man undan och missionen kunde fortsätta (underjordiskt till att börja med), men utan omskärelse och en massa judiska regler. Och fläsk fick man äta så mycket man ville. Bara man var döpt och trodde på Messias så fick man evigt liv. Vem sa nej till det?
Moderator


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster