Att söka religiös korrekt information

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Att söka religiös korrekt information

Inläggav naturaleeduco » 20 jan 2019 05:50

Hur tror ni det går till? Själv har jag min filosofiska hållning till det. Typ sök information från 5 olika Heliga Skrifter (samt från 4 mindre religioner som är måttliga), sedan empirisk information genom Helgon och andra icke kriminella troende, sedan bearbetning och begrundan sedan särskild information om Teologi sedan vila mycket och ha sex sporadiskt samt satsa extra på SPA behandlingar och sådant som de rika såsom extra rik näringsmässigt kost.

Mvh
Sefe
:)

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Att söka religiös korrekt information

Inläggav Esther » 20 jan 2019 19:38

Försöker förstå vad exakt korrekt (i vilket avseende) information inom det religiösa (vilken religion) området innebär.
Veritas vos liberabit

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Att söka religiös korrekt information

Inläggav naturaleeduco » 21 jan 2019 19:05

Esther skrev:Försöker förstå vad exakt korrekt (i vilket avseende) information inom det religiösa (vilken religion) området innebär.


Jag är själv lite förvirrad i detta. Jag menade nog korrekt information om Gud och inte det som rör tro.
:)

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Att söka religiös korrekt information

Inläggav Esther » 21 jan 2019 19:54

naturaleeduco skrev:
Esther skrev:Försöker förstå vad exakt korrekt (i vilket avseende) information inom det religiösa (vilken religion) området innebär.


Jag är själv lite förvirrad i detta. Jag menade nog korrekt information om Gud och inte det som rör tro.


Utan tro (tillit och överlåtelse) kan du aldrig få korrekt information om Gud... eftersom det inte är något man läser utan lever.
Veritas vos liberabit

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Att söka religiös korrekt information

Inläggav naturaleeduco » 24 jan 2019 00:22

Esther skrev:
naturaleeduco skrev:
Esther skrev:Försöker förstå vad exakt korrekt (i vilket avseende) information inom det religiösa (vilken religion) området innebär.


Jag är själv lite förvirrad i detta. Jag menade nog korrekt information om Gud och inte det som rör tro.


Utan tro (tillit och överlåtelse) kan du aldrig få korrekt information om Gud... eftersom det inte är något man läser utan lever.


Moder Theresa sa som det är att alla vet i deras hjärta att Gud finns.
Ta bort falska läror gör särskilt Sveriges trevliga Präster men också vårt ansvar.

Själv är jag sådan här. Sök först massa kunskap från många Heliga Skrifter och förstå varför de skiljer sig åt (även lyssna på argument av apolegetiker) lev livet icke kriminellt samt försök vara måttlig och var tålmodig flexibel och uthållig sedan kommer du själv fatta men det är bara vad som funkat för mig. Klart jag har trott på Gud i över 10år ganska intensivt och har en Imam som morfar och Mamma som är bildad men själv är jag non-triarian Kristen fast egentligen lyssnar jag mycket på Svenska Kyrkan och accepterar det dom kommer överens. Man måste inte fatta så mycket bara så ens liv fungerar ganska bra och att man är vänlig mot andra tro.
:)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Att söka religiös korrekt information

Inläggav Pilatus » 24 jan 2019 00:39

naturaleeduco skrev:Sök först massa kunskap från många Heliga Skrifter och förstå varför de skiljer sig åt (även lyssna på argument av apolegetiker) lev livet icke kriminellt samt försök vara måttlig och var tålmodig flexibel och uthållig sedan kommer du själv fatta ...

En pluralistisk hållning, inte alls illa. Det finns förvisso många förkunnare, alla med samma övertygelse om att de har tillgång till sanningen. Bättre att vara litet som Siddhartha i Hermann Hesses roman, det kan inte vara fel. Öppen, sanningssökande, inte tro att alla legender om stora män är sanna.
Moderator

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Att söka religiös korrekt information

Inläggav naturaleeduco » 24 jan 2019 00:43

Pilatus skrev:
naturaleeduco skrev:Sök först massa kunskap från många Heliga Skrifter och förstå varför de skiljer sig åt (även lyssna på argument av apolegetiker) lev livet icke kriminellt samt försök vara måttlig och var tålmodig flexibel och uthållig sedan kommer du själv fatta ...

En pluralistisk hållning, inte alls illa. Det finns förvisso många förkunnare, alla med samma övertygelse om att de har tillgång till sanningen. Bättre att vara litet som Siddhartha i Hermann Hesses roman, det kan inte vara fel. Öppen, sanningssökande, inte tro att alla legender om stora män är sanna.


Jag har själv gått igenom detta kom till min tro apologetiker och en värdefull del av mitt liv gick åt dessa högmodiga människor som inte lyssnar på varandra. Aldrig mer startar jag en sådan här tråd igen. Den som börjar prata om sådant som idag när en JW (konstigt nog ringde mig) kastar jag det dom säger i dzehenna mentalt. Med mig finns ingen lurendrejeri och falskhet spridning i viktiga saker!
:)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Att söka religiös korrekt information

Inläggav Pilatus » 24 jan 2019 01:19

naturaleeduco skrev:Jag anser det bättre och skaffa sig mer pengar och leva i lyx rent näringsmässigt.

Jo, om man vill spara till sin pension så finns det en mening med pengar. Att skaffa pengar till lyx känns mindre angeläget. En Rolex med diamanter visar ju inte tiden bättre än en kvalitetsklocka för någon tusenlapp. Eller att köra en Astin Martin tar oss inte enklare till sommarstugan än en prismässigt betydligt beskedligare bil.

Bild
Moderator

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Att söka religiös korrekt information

Inläggav naturaleeduco » 24 jan 2019 01:28

Pilatus skrev:
naturaleeduco skrev:Jag anser det bättre och skaffa sig mer pengar och leva i lyx rent näringsmässigt.

Jo, om man vill spara till sin pension så finns det en mening med pengar. Att skaffa pengar till lyx känns mindre angeläget. En Rolex med diamanter visar ju inte tiden bättre än en kvalitetsklocka för någon tusenlapp. Eller att köra en Astin Martin tar oss inte enklare till sommarstugan än en prismässigt betydligt beskedligare bil.

Bild


Det stämmer delvis faktiskt Pilatus (man kommer nog snabbare och säkrare med en bra Volvo än en Ferrari) men lägg pengarna på mer pension i sådana fall, dyra kvalitets parfymer, rik näringsmässigt mat, SPA behandlingar, kvalitets tobak, en snabb dator, en mkt bra mobiltelefon, mkt bra högtalare, bra kvalitets säng, bra kvalitets radio, bra hälsosamma kläder och har man barn allt det och ännu mer för sitt barn.
:)


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 29 och 0 gäster