Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Pilatus » 26 jan 2019 10:56

Esther skrev:
Pilatus skrev:Hela det sammanhang som du pekar på Joh 8:31-47 är en uppläxning av de personer som Jesus tilltalar med att vara djävulens barn.

Nej - det gjorde jag inte.

Var och en som är intresserad kan ju läsa vad Jesus beskyller de närvarande med Joh 8:31-47.
Du har inte heller någon möjlighet att omtolka Johannes ord till något helt annat. Jesus tilltalar de församlade med att de är djävulens barn.

Detta sätt att tala om ”judarna” i förhållande till Jesus och hans närmaste är, vilket också är
allmänt erkänt, historiskt och moraliskt orimligt.
Hanna Stenström, Svenska kyrkan
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav klorofyll » 26 jan 2019 11:27

Esther skrev:
klorofyll skrev:Har jag rätt om jag säger att Koranen (skriften) är mer "okränkbar" än Bibeln??


Inom Kristendomen finns inget kränkande på det sättet... man kan säga otäcka saker om Jesus och framställa honom och hans lärjungar som transvestiter (det var väl Ecce Homo utställningen), eller säga saker om korset, Maria och Gud Fader själv och man blir förlåten när man ber om det (mig veterligen blir kristna upprörda men de tar inte till våld eller bränner upp människors hem eller dödar de som säger sådant) --- MEN om man hädar mot Helig Ande får man ingen förlåtelse varken nu eller någonsin.

Med okränkbar menar jag att det kanske "inte är tillåtet att ifrågasätta" Koranen/Bibeln.. Kan Koranen/Bibeln tolkas på olika sätt??

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Pilatus » 26 jan 2019 11:37

klorofyll skrev:
Esther skrev:MEN om man hädar mot Helig Ande får man ingen förlåtelse varken nu eller någonsin.

Med okränkbar menar jag att det kanske "inte är tillåtet att ifrågasätta" Koranen/Bibeln.. Kan Koranen/Bibeln tolkas på olika sätt??

Du får räkna antalet trosriktningar som finns. Och du kan vara förvissad om att de alla har rätt och kan försvara sin tolkning av hur de läser Bibeln och Koranen. Hur de kristna intog Jerusalem och utropade ett kungadöme. Påven Urban II vid kyrkomötet i Clermont den 27 november 1095 kallade till kombinerat pilgrims- och fälttåg till Heliga landet för att befria detta.

Bild
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Anne » 26 jan 2019 11:57

Börjar det inte bli på tiden att det inses att det är aspekter av samma Gud det käbblas om? Bara en trött fundering.

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav naturaleeduco » 26 jan 2019 12:10

Kristna är bättre på apolegetik så Kristendomen kommer på det sättet få mer plats i världen än Islam men sedan om 100år kommer apologetiker vara färre. Egentligen så är Buddister också duktiga på apologetik.
:)

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav klorofyll » 26 jan 2019 12:15

Esther skrev:
klorofyll skrev:Har jag rätt om jag säger att Koranen (skriften) är mer "okränkbar" än Bibeln??


Inom Kristendomen finns inget kränkande på det sättet... man kan säga otäcka saker om Jesus och framställa honom och hans lärjungar som transvestiter (det var väl Ecce Homo utställningen), eller säga saker om korset, Maria och Gud Fader själv och man blir förlåten när man ber om det (mig veterligen blir kristna upprörda men de tar inte till våld eller bränner upp människors hem eller dödar de som säger sådant) --- MEN om man hädar mot Helig Ande får man ingen förlåtelse varken nu eller någonsin.

Och med helig ande menar du typ Jesus??

Om man inte kan få förlåtelse, då antar jag att man inte behöver det heller, eller?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Anders » 26 jan 2019 12:21

Kristendomen hade inget att ge mig, Islam sannolikt samma sak. Same same.

Och nya testamentet ger jag inte mer för än det jag läst av koranen. Gamla testamentet däremot, som då tydligen de kristna, muslimerna och judarna delvis har gemensamt. Där hittar jag bra saker, lite som Jordan Pererson.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Pilatus » 26 jan 2019 12:24

klorofyll skrev:Och med helig ande menar du typ Jesus?

Nej då, den helige ande är en egen hypostas, jämte de två andra fadern och hans son.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav klorofyll » 26 jan 2019 12:26

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Och med helig ande menar du typ Jesus?

Nej då, den helige ande är en egen hypostas, jämte de två andra fadern och hans son.

Hur hädar man mot helig ande??

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Pilatus » 26 jan 2019 12:37

lynx skrev:Börjar det inte bli på tiden att det inses att det är aspekter av samma Gud det käbblas om? Bara en trött fundering.

Ja visst är det. Och alla är i sin fulla rätt att forma sin tro utan mallar. Ingen kan ju veta om Gud föredrar muslimer och judar framför kristna. Eller någon liten udda sekt som sett någon väsentlig egenskap hos Jahve som guden uppskattar, den som väntar till domens dag kan bli överraskad.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav klorofyll » 26 jan 2019 12:38

Jag tror att det fanns två personer med Jesus-status, en av dem dog på korset och den andre levde vidare...

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Esther » 26 jan 2019 16:16

Pilatus skrev:
Detta sätt att tala om ”judarna” i förhållande till Jesus och hans närmaste är, vilket också är
allmänt erkänt, historiskt och moraliskt orimligt.
Hanna Stenström, Svenska kyrkan


Svenska kyrkan...
Det sa allt.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Pilatus » 26 jan 2019 16:19

Esther skrev:
Pilatus skrev:Detta sätt att tala om ”judarna” i förhållande till Jesus och hans närmaste är, vilket också är allmänt erkänt, historiskt och moraliskt orimligt. Hanna Stenström, Svenska kyrkan

Svenska kyrkan... Det sa allt.

Bra att du inser ditt misstag!
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Esther » 26 jan 2019 16:35

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Detta sätt att tala om ”judarna” i förhållande till Jesus och hans närmaste är, vilket också är allmänt erkänt, historiskt och moraliskt orimligt. Hanna Stenström, Svenska kyrkan

Svenska kyrkan... Det sa allt.

Bra att du inser ditt misstag!


:)
Vidare... Jag är aldrig kolerisk eller grälsjuk. Det är bara dina dåliga erfarenheter av kvinnor som spökar.
I livet är jag samlad och lugn, så mig har de "använt" för att lugna ner de som vevar kring sig :).
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Pilatus » 26 jan 2019 16:54

Esther skrev:Vidare... Jag är aldrig kolerisk eller grälsjuk.

Men du fortsätter på med tjatet du påbörjade i går. Och du valde det sämsta tänkbara avsnittet i Johannes besynnerliga text, där Jesus vräker ur sig groteska anklagelser mot de som lyssnade på honom: I haven djävulen till eder fader, och vad eder fader har begär till, det viljen i göra. Han har varit en mandråpare från begynnelsen, och i sanningen står han icke, ty sanning finnes icke i honom.
Moderator


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster