Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav klorofyll » 27 jan 2019 20:30

Problemet med religiösa samfund är ju att man sammanbuntar extrema och mer vanliga typer av religiösa under ett paraply. Det finns så mycket man kan ifrågasätta. Och man kommer inte överens med alla. Är det då positivt att tillhöra ett samfund?

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav naturaleeduco » 27 jan 2019 20:50

klorofyll skrev:Problemet med religiösa samfund är ju att man sammanbuntar extrema och mer vanliga typer av religiösa under ett paraply. Det finns så mycket man kan ifrågasätta. Och man kommer inte överens med alla. Är det då positivt att tillhöra ett samfund?


Det beror på vem man är. För de flesta är det nog bra att tillhöra någon av de större samfunden. Själv mår jag bra så här så säger jag i alla fall.
:)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Pilatus » 27 jan 2019 20:59

klorofyll skrev:Problemet med religiösa samfund är ju att man sammanbuntar extrema och mer vanliga typer av religiösa under ett paraply. Det finns så mycket man kan ifrågasätta. Och man kommer inte överens med alla. Är det då positivt att tillhöra ett samfund?

Ja. det är min uppfattning. När jag var ung var jag på flera sommarläger med KFUM. Jag hade tankar på att börja spela trumpet där. Det finns en gemenskap i kristna församlingar som är värdefull.

Religion kan vara lömsk på ett helt annat sätt. Hängivenheten som kan ta sig extrema uttryck. Sektbildningar som Plymouthbröderna ger på mig ett litet osunt intryck.

Troende anser i sämsta fall att Bibelns text skall uppfattas som vittnesbörd om verkliga händelser. Det är relativt enkelt att inse att så inte kan vara fallet. Det är berättelser om män, oftast, som enligt legenden gjort märkliga ting. Det finns riktningar som ser mer nyktert på religionen än att naturen kan manipuleras och döda väckas till liv. Religionen har andra värden än att lura i barnsliga själar att allt är möjligt för dessa stora legender.
Moderator

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav naturaleeduco » 27 jan 2019 23:15

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Problemet med religiösa samfund är ju att man sammanbuntar extrema och mer vanliga typer av religiösa under ett paraply. Det finns så mycket man kan ifrågasätta. Och man kommer inte överens med alla. Är det då positivt att tillhöra ett samfund?

Ja. det är min uppfattning. När jag var ung var jag på flera sommarläger med KFUM. Jag hade tankar på att börja spela trumpet där. Det finns en gemenskap i kristna församlingar som är värdefull.

Religion kan vara lömsk på ett helt annat sätt. Hängivenheten som kan ta sig extrema uttryck. Sektbildningar som Plymouthbröderna ger på mig ett litet osunt intryck.

Troende anser i sämsta fall att Bibelns text skall uppfattas som vittnesbörd om verkliga händelser. Det är relativt enkelt att inse att så inte kan vara fallet. Det är berättelser om män, oftast, som enligt legenden gjort märkliga ting. Det finns riktningar som ser mer nyktert på religionen än att naturen kan manipuleras och döda väckas till liv. Religionen har andra värden än att lura i barnsliga själar att allt är möjligt för dessa stora legender.


Ärligt Bibeln är inte så ändrad och egentligen en Helig skrift och uppenbarelse av Gud. Det är snarare så att någon extra bok har lagts till som jag inte vet vilken det är men Nya Testamentet är egentligen nästan helt bevarad. Jag förstår att du är skeptisk till de mirakel som omnämns och att börja tala om dem som bevis är vilseledande.
:)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Pilatus » 28 jan 2019 00:22

naturaleeduco skrev:Jag förstår att du är skeptisk till de mirakel som omnämns och att börja tala om dem som bevis är vilseledande.

Vi har vår frihet att tro på det som är skrivet, om vi önskar det. Själv tror jag inte några mirakel har utförts alls.

Berättelser om under och övernaturliga ting finns i så gott som varje religion. Jungfrufödsel är inte ovanlig, att döda får liv mm.

Vetenskapen har inte kunnat belägga något enda under, inte ens en fläkt nagel har kunnat helas av någon helig man. Det skulle varit en enorm sensation om en pastor gick in på akuten och helade någon illa skottskadad grabb. Han skulle ha en säker helgonförklaring då det blev dags. Känner du till någon enda människa med liknande skador som blivit helad? Eller är det så att vi alltför väl vet att det inte går till så på akuten.

(Jag räknar inte med alla som helats på tältmöten, det är en slags rituell show som upprepas på varje möte. Det hör till och församlingen får visa litet extas och tala i tungor.)
Moderator

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav naturaleeduco » 28 jan 2019 03:32

Pilatus skrev:
naturaleeduco skrev:Jag förstår att du är skeptisk till de mirakel som omnämns och att börja tala om dem som bevis är vilseledande.

Vi har vår frihet att tro på det som är skrivet, om vi önskar det. Själv tror jag inte några mirakel har utförts alls.

Berättelser om under och övernaturliga ting finns i så gott som varje religion. Jungfrufödsel är inte ovanlig, att döda får liv mm.

Vetenskapen har inte kunnat belägga något enda under, inte ens en fläkt nagel har kunnat helas av någon helig man. Det skulle varit en enorm sensation om en pastor gick in på akuten och helade någon illa skottskadad grabb. Han skulle ha en säker helgonförklaring då det blev dags. Känner du till någon enda människa med liknande skador som blivit helad? Eller är det så att vi alltför väl vet att det inte går till så på akuten.

(Jag räknar inte med alla som helats på tältmöten, det är en slags rituell show som upprepas på varje möte. Det hör till och församlingen får visa litet extas och tala i tungor.)


Jag förstår. Det stämmer att mirakel är svåra att bevisa men man kan väl kalla mirakel för orimliga positiva saker som händer människor. Bibeln är bevarad när det kommer till det som Kristna är ense om är grunderna och det är fantastiskt sedan detaljer kan man syssla med om man har tid och annat.
:)

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Esther » 28 jan 2019 08:55

Pilatus skrev:

Vetenskapen har inte kunnat belägga något enda under, inte ens en fläkt nagel har kunnat helas av någon helig man.



NU hittar du på igen. Jag förr länkat till dig. Den katolska kyrkan är oerhört noggrann för att bedöma mirakler och lämnar dem alltid till bedömning hos obundna ofta ateistiska vetenskaps- och forskningscentra --- eftersom de bedömer helgon efter mirakler.

Så du hittar på!!! Det enda du talar om är din brist på förmåga att tro på Gud. Inget annat.

Läs lite här - vilket du som vanligt kommer att förkasta INNAN du ens läst det. : Contemporary, Scientifically Validated Miracles Associated with Blessed Mary, Saints and the Holy Eucharist
Church is fastidious when it comes to validating miracles, and leaves no stone unturned. In this article, Fr. Spitzer discusses some of the most remarkable and scientifically validated contemporary miracles, including appearances of the Blessed Virgin Mary, intercessions of Catholic saints, and miracles associated with the Holy Eucharist.

https://www.magiscenter.com/contemporar ... charist-2/

The Science of Miracles: How the Vatican Decides

When Pope John Paul II died eight years ago, supporters chanted "Santo subito," or "Sainthood now!"

It looks like his supporters will finally be getting their wish. The former pope's path to sainthood is almost complete, with the Vatican recently confirming that he performed two miracles. Now all that's left is the official canonization ceremony, which has not been scheduled yet. The process of certifying miracles in the Catholic Church goes back centuries and involves an investigation by scientific experts.

Though it may seem strange to outsiders, verifying that miracles have occurred can strengthen people's beliefs, said Michael O'Neill, who runs the website MiracleHunter.com. [The Top 10 Most Controversial Miracles]
"Even people who are believers in God have an attraction to proofs of his existence. Sometimes it seems like he's hiding," O'Neill said. "Miracles are a way that people see God touching the world."

https://www.livescience.com/38033-how-v ... acles.html
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Anders » 28 jan 2019 09:05

Jag hoppas verkligen att inga mirakler skett, att det inte gicks på vatten, delades ut bröd, att folk sett marior och jesusbarn här och där som sagt åt dem det ena och det andra. Sånt sänker bara trovärdigheten för tänkande människor för religion som sådan. En religion värd att lyssnas på lirar inte i gärsgårdsserien. Det skall vara djupa, existentiella saker som skall förklaras i så fall. Vad har att tro, och finna behagligt, tanken på ett evigt liv att göra med att någon knallar omkring på vattnet?
Ritualerna, Gudstjänsterna, de egna innerliga upplevelserna, sånt kan man lyssna på. Men inte mirakler. Då får de vara av lite vassare kaliber än de som förts framåt hittills. Förklara hur 2+2 kan bli 5 och liknande.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Esther » 28 jan 2019 09:09

Anders skrev:Jag hoppas verkligen att inga mirakler skett, att det inte gicks på vatten, delades ut bröd, att folk sett marior och jesusbarn här och där som sagt åt dem det ena och det andra. Sånt sänker bara trovärdigheten för tänkande människor för religion som sådan. En religion värd att lyssnas på lirar inte i gärsgårdsserien. Det skall vara djupa, existentiella saker som skall förklaras i så fall. Vad har att tro, och finna behagligt, tanken på ett evigt liv att göra med att någon knallar omkring på vattnet?
Ritualerna, Gudstjänsterna, de egna innerliga upplevelserna, sånt kan man lyssna på. Men inte mirakler. Då får de vara av lite vassare kaliber än de som förts framåt hittills. Förklara hur 2+2 kan bli 5 och liknande.


Fint att du tycker så...
Det som människor inte kan fatta är OMÖJLIGT.
Det är vad du skriver.

Bra - detta är ett sk galopperande högmod --- som säger rakt ut: det jag inte VET om - finns inte. Det jag inte kan - är omöjligt.
Så tragiskt kortsynt och eländigt bakåtsträvande...
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Esther » 28 jan 2019 09:21

String Theory Co-Founder: Sub-Atomic Particles Are Evidence the Universe Was Created

By Barbara Hollingsworth | June 17, 2016 | 3:56 PM EDT

Dr. Michio Kaku. (Wikipedia)


(CNSNews.com) -- Dr. Michio Kaku, a theoretical physicist at the City College of New York (CUNY) and co-founder of String Field Theory, says theoretical particles known as “primitive semi-radius tachyons” are physical evidence that the universe was created by a higher intelligence.

After analyzing the behavior of these sub-atomic particles - which can move faster than the speed of light and have the ability to “unstick” space and matter – using technology created in 2005, Kaku concluded that the universe is a “Matrix” governed by laws and principles that could only have been designed by an intelligent being.

“I have concluded that we are in a world made by rules created by an intelligence. Believe me, everything that we call chance today won’t make sense anymore,” Kaku said, according to an article published in the Geophilosophical Association of Anthropological and Cultural Studies.

“To me it is clear that we exist in a plan which is governed by rules that were created, shaped by a universal intelligence and not by chance.”

“The final solution resolution could be that God is a mathematician,” Kaku, author of The Future of the Mind: The Scientific Quest to Understand, Enhance, and Empower the Mind, said in a 2013 Big Think video posted on YouTube.

Ad Feedback

“The mind of God, we believe, is cosmic music, the music of strings resonating through 11-dimensional hyperspace.”

String Theory “revolutionized” mathematics and physics by demonstrating a “super symmetry” in the universe. Kaku said it also explains gaps in the Big Bang theory.

“First of all, the Big Bang wasn’t very big. Second of all, there was no bang. Third, Big Bang Theory doesn’t tell you what banged, when it banged, how it banged. It just said it did bang. So the Big Bang theory in some sense is a total misnomer,” the well-known physicist said in 2015.

“We need a theory that goes before the Big Bang, and that’s String Theory. String Theory says that perhaps two universes collided to create our universe, or maybe our universe is butted from another universe leaving an umbilical cord….

“Some people believe that maybe, just maybe, we have detected evidence of that umbilical cord.”

Please support CNSNews today! [a 501(c)(3) non-profit production of the Media Research Center]
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Pilatus » 28 jan 2019 10:15

Esther skrev:
Pilatus skrev:Vetenskapen har inte kunnat belägga något enda under, inte ens en fläkt nagel har kunnat helas av någon helig man.

Läs lite här - vilket du som vanligt kommer att förkasta INNAN du ens läst det.

Jag ser att du förstör varje diskussion där du ogillar vad som skrivs. Du tar dig friheter att att lägga ut bombmattor med text. Diskussionen blir alltför jobbig att följa.

Jag önskar vi hade en moderator.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Pilatus » 28 jan 2019 10:20

Esther skrev:Dr. Michio Kaku. (Wikipedia)

Varför lägger du ut denna text? Den hör vare sig till ämnet eller den diskussion som förs.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Esther » 28 jan 2019 10:25

Pilatus skrev:Jag ser att du förstör varje diskussion där du ogillar vad som skrivs.

Jag önskar att du slutar personangripa mig, att ständigt anklaga falskt och att du läste reglerna där det EXPLICT står att längre inlägg är att föredra före korta chatliknande inlägg.

Allt det jag har lagt upp styrker det jag hävdar.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Esther » 28 jan 2019 10:30

Pilatus skrev:
Esther skrev:Dr. Michio Kaku. (Wikipedia)

Varför lägger du ut denna text? Den hör vare sig till ämnet eller den diskussion som förs.


Denna text styrker det du förnekar - som är grunden för de tre religioner som bekänner EN Gud. Du påstår att Gud inte finns. Detta påstående från dig ska omintetgöra att ens tala om Gud eller vara del av någon religion eftersom det saknas GRUND. Mao det finns ingen Gud.
Nästa påstående du har är: Att det inte finns något - något innebär = överhuvudtaget inom något vetenskapligt område - belägg för att Gud finns.
När det finns gott om sådana påståenden och även tro inom vetenskapen.

Därmed lade jag upp det jag lade upp och det ligger mitt i tråden - dit du ville föra diskussionen.
När det inte går som du tänkt dig - anklagar du ständigt och vill ta bort inlägg som styrker motsatsen till vad du påstår - utan grund. Eftersom det inte finns grund för dina påståenden.
OM det hade funnits bevis från vetenskap eller på annat håll att Gud inte finns - hade du lagt fram dem. Men de finns inte. Bara dina grundlösa påståenden finns!!!!
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Pilatus » 28 jan 2019 10:34

Esther skrev:
Pilatus skrev:Jag ser att du förstör varje diskussion där du ogillar vad som skrivs.

Jag önskar att du slutar personangripa mig, att ständigt anklaga falskt och att du läste reglerna där det EXPLICT står att längre inlägg är att föredra före korta chatliknande inlägg.

Varför behöver inte dina textsjok följa trådens ämne?

Jag har inte angripit någon!
Moderator


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster