Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Esther » 27 jan 2019 14:36

Pilatus skrev:Det är lätt att röra till det, Herodes Antipas var tetrark i Galileen.


Herod Archelaus, (born 22 BC, Judaea—died c. AD 18, Gaul), son and principal heir of Herod I the Great as king of Judaea, deposed by Rome because of his unpopularity with the Jews.

Named in his father’s will as ruler of the largest part of the Judaean kingdom—Judaea proper, Idumaea, and Samaria—Archelaus went to Rome (4 BC) to defend his title against the claims of his brothers Philip and Antipas before the emperor Augustus. Augustus confirmed him in possession of the largest portion but did not recognize him as king, giving him instead the lesser title of ethnarch to emphasize his dependence on Rome.

Archelaus was half Idumaean and half Samaritan and, like his father, was considered an alien oppressor by his Jewish subjects. Their repeated complaints against him caused Augustus to order him to Rome again in AD 6. After a trial in which he was unsuccessfully defended by the future emperor Tiberius, he was deprived of his throne and exiled to Gaul.

In the account of the Gospel According to Matthew (2:22), it was fear of Archelaus’ tyranny that led Jesus’ family to settle outside his domain at Nazareth in Galilee.


Herod Antipas, (born 21 BC—died AD 39), son of Herod I the Great who became tetrarch of Galilee and ruled throughout Jesus of Nazareth’s ministry. In The Gospel According to Luke (13:32), Jesus is reported as having referred to him with contempt as “that fox.”

About 4 BC Herod Antipas inherited part of his father’s kingdom after the Roman emperor Augustus had adjusted his father’s will. He restored the damage caused in the period between his father’s death and the approval of the will, restoring two towns, one of which he renamed in honour of the Roman imperial family.

He divorced his Nabataean wife, the daughter of Aretas IV, king of the desert kingdom adjoining his own, to marry Herodias, formerly the wife of his half brother. The marriage offended his former father-in-law and alienated his Jewish subjects. According to Mark 6 and the parallel accounts in Matthew 14 and Luke 3, when John the Baptist, one of his subjects, reproached Herod for this marriage, Herodias goaded her husband into imprisoning him. Still unmollified, she inveigled her daughter, Salome, to ask for the Baptist’s head in return for dancing at her stepfather’s birthday feast. Antipas reluctantly beheaded John, and later, when Jesus’ miracles were reported to him, he believed that John the Baptist had been resurrected. When Jesus was arrested in Jerusalem, according to Luke 23, Pilate, the Roman procurator of Judaea, first sent him to Antipas, who was spending Passover in the capital, because Jesus came from Antipas’ realm. The Tetrarch was eager to see Jesus, expecting more miracles, but soon returned him to Pilate, unwilling to pass judgment.

Some time earlier, Antipas had built the city of Tiberias on the western shore of the Sea of Galilee, partly modelling it after a Greek city, but though he erected statues in the Greek manner in his palace, his coins bore no images. He also encouraged the Herodians, well-to-do Jews who supported him and were tolerant of Roman authority.

Herod’s closeness to the imperial family resulted in his choice as a mediator in the Roman–Parthian talks of 36. To his credit the conference was a success, but Antipas’ haste to report the news to Rome aroused the hostility of Aulus Vitellius, legate of Syria, later emperor. About 37, the Nabataean king Aretas IV, whose daughter Antipas had repudiated, attacked Herod’s realm, inflicting severe damage. When the Tetrarch appealed to Rome, the Emperor sent Vitellius, who, still nursing his resentment, availed himself of every possible delay. After Caligula became emperor in 37, Herodias, envious of her brother Agrippa I’s success, persuaded her husband to denounce him before the Emperor, but the intended victim, Caligula’s close friend, anticipated Antipas and levied charges, partially true, against him. Caligula banished Antipas to Gaul, where Herodias accompanied him, and her brother added the tetrarchy to his domains.

Båda artiklar från: https://www.britannica.com/biography/Herod-Archelaus
Veritas vos liberabit

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav naturaleeduco » 27 jan 2019 14:44

Esther skrev:
naturaleeduco skrev:
Esther skrev:
Kristendomen har dagen och solen till symbol - Islam natten och månen. Det är med andra ord som natt och dag. Däremot säger detta inte mycket om troende som bär kärlek - eller inte - i sina hjärtan. För en människa som bär kärleken, barmhärtigheten, vänligheten, värmen och godheten i sitt hjärta till andra människor och skattar deras liv lika mycket som sitt eget (oavsett tro) samt en längtan till Sanningen --- oavsett tro - tillhör alltid Gud och därmed är denne - oavsett tro - ett Abrahams barn.
Där är alla religioner lika och även kristendomen och Islam.


Vad fint skrivet.

Det är naturliga symboler. Man anser solen och månen vara typ naturliga.


Har haft nöjet att träffa muslimer som var mycket goda människor... (och tvärtom även kristna som inte är det samt muslimer som inte är det) och kristna som är det. Det handlar därmed mer om vad du satsar på som människa : förlåtelse, godhet, kärlek till din nästa - eller motsatsen.
Religionerna kan inte förändra det som du tillåter bo i dig av hat eller högmod - OM du inte vill förändra dig - oavsett du säger du är troende eller inte.


Det är bra att du träffat Muslimer. Här där jag bor finns det många och mina föräldrar är Muslimer. Jag hade en vän som var en stark Kristen men hade sina problem med synd. Jag kommer från Sarajevo och där bodde jag nära Kristna och umgicks med dom. Jag har vart i Kyrkan mer än andra men själv är jag nog inte Muslim men har någon tro som alla andra.

Min tro är väl att väldigt få och sällsynt så kan både änglar och andar vara djävulska. Jag tror också att Gud är oändligt intelligent samt har planerat allas liv så att huvuddelen av människorna är nöjda med sina liv.
:)

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Esther » 27 jan 2019 14:48

naturaleeduco skrev:
Esther skrev:
naturaleeduco skrev:
Vad fint skrivet.

Det är naturliga symboler. Man anser solen och månen vara typ naturliga.


Har haft nöjet att träffa muslimer som var mycket goda människor... (och tvärtom även kristna som inte är det samt muslimer som inte är det) och kristna som är det. Det handlar därmed mer om vad du satsar på som människa : förlåtelse, godhet, kärlek till din nästa - eller motsatsen.
Religionerna kan inte förändra det som du tillåter bo i dig av hat eller högmod - OM du inte vill förändra dig - oavsett du säger du är troende eller inte.


Det är bra att du träffat Muslimer. Här där jag bor finns det många och mina föräldrar är Muslimer. Jag hade en vän som var en stark Kristen men hade sina problem med synd. Jag kommer från Sarajevo och där bodde jag nära Kristna och umgick med dom. Jag har vart i Kyrkan mer än andra men själv är jag nog inte Muslim men har någon tro som alla andra.


Ja det var så att säga fullt av muslimer :) jag bodde i Syrien 2010 i sex månader i både Nebek och Qara - kriget kom mars 2011.
Så --- jag har träffat dem på hemmaplan så att säga.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Pilatus » 27 jan 2019 14:50

Esther skrev:
Pilatus skrev:Det är lätt att röra till det, Herodes Antipas var tetrark i Galileen. Huruvida Jesus fick nöjet att tala med Herodes Antipas är tveksamt. Lukas ville säkert krydda texten litet. Visa vilken vikt man tillmätte Jesus. Men anklagelsen mot Jesus hade ju inte ett skvatt med Galileen att göra. :lol:

När och om man är materialistisk och inte andlig - förstår man inte detta. Herodes var den makt som lät döda barnen.

Herodes den store dödade inte några barn, han var död flera år före Jesus födelse. Din andlighet klarar inte att hålla rätt på vilken Herodes som gör vad. Berättelsens historicitet är verkligen tveksam.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Esther » 27 jan 2019 14:53

Pilatus skrev: Berättelsens historicitet är verkligen tveksam.


Läs artiklarna på engelska om de två Herodes som du tog fel på ovan av Encyklopedin Britannica --- de är lärorika.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Pilatus » 27 jan 2019 15:21

Esther skrev:
Pilatus skrev: Berättelsens historicitet är verkligen tveksam.

Läs artiklarna på engelska om de två Herodes som du tog fel på ovan av Encyklopedin Britannica --- de är lärorika.

Vilka två Herodes?
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Esther » 27 jan 2019 15:38

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev: Berättelsens historicitet är verkligen tveksam.

Läs artiklarna på engelska om de två Herodes som du tog fel på ovan av Encyklopedin Britannica --- de är lärorika.

Vilka två Herodes?


Herod Antipas, (born 21 BC—died AD 39), Herod Archelaus, (born 22 BC, Judaea—died c. AD 18, Gaul) --- du kanske inte kan engelska? OM du kan engelska står artiklarna jag tog ut åt dig från Encyklopedin ovan i denna tråd.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Pilatus » 27 jan 2019 16:15

Esther skrev:
Pilatus skrev:
Esther skrev:Läs artiklarna på engelska om de två Herodes som du tog fel på ovan av Encyklopedin Britannica --- de är lärorika.

Vilka två Herodes?

Herod Antipas, (born 21 BC—died AD 39), Herod Archelaus, (born 22 BC, Judaea—died c. AD 18, Gaul) ...

Du får citera textstället. Herodes Antipas regerade Galileen och Pereen, han befinner sig i Jerusalem för påsken. Så Pilatus skickar Jesus till Herodes Antipas. Vad är det du inte förstår?

Och om du tänker dig fottvagningen så skrev jag att vare sig Herodes Archelaos eller någon annan Herodes regerade i Judeen vid detta tillfälle. Det var Pontius Pilatus som skötte det rättsliga.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Esther » 27 jan 2019 16:31

Pilatus skrev:. Vad är det du inte förstår?


Vissa personer representerar något som många andra kan stå för.
Det talade jag med Klorofyll om.
Du måste ha trott att jag refererade till en specifik person i Herodes familjen.
Tror vi nått vägs ände här, försök läsa bakåt i tråden och se om du reder ut det.
För egen del är det klart som korvspad (vilket säkert ger dig anledning att klara ut detta till fyllest).
:)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Pilatus » 27 jan 2019 16:38

Esther skrev:För egen del är det klart som korvspad ...

Om det var klart för din del hade du inte behövt anklaga mig för att blanda samman. Så infamt!
Moderator

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav naturaleeduco » 27 jan 2019 17:27

Esther skrev:
naturaleeduco skrev:
Esther skrev:
Har haft nöjet att träffa muslimer som var mycket goda människor... (och tvärtom även kristna som inte är det samt muslimer som inte är det) och kristna som är det. Det handlar därmed mer om vad du satsar på som människa : förlåtelse, godhet, kärlek till din nästa - eller motsatsen.
Religionerna kan inte förändra det som du tillåter bo i dig av hat eller högmod - OM du inte vill förändra dig - oavsett du säger du är troende eller inte.


Det är bra att du träffat Muslimer. Här där jag bor finns det många och mina föräldrar är Muslimer. Jag hade en vän som var en stark Kristen men hade sina problem med synd. Jag kommer från Sarajevo och där bodde jag nära Kristna och umgick med dom. Jag har vart i Kyrkan mer än andra men själv är jag nog inte Muslim men har någon tro som alla andra.


Ja det var så att säga fullt av muslimer :) jag bodde i Syrien 2010 i sex månader i både Nebek och Qara - kriget kom mars 2011.
Så --- jag har träffat dem på hemmaplan så att säga.


Intressant, vilken ovanlig erfarenhet du har. Bosniska Muslimer är ganska lika Kristna med tanke på att man levt så nära varandra under så många flera hundra år och att det är ganska jämt fördelat typ 40 50% är antingen Muslimer eller Kristna.
:)

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav klorofyll » 27 jan 2019 18:09

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Esther skrev:Vill man veta hur en religion påverkar samhällen ska man studera hur dessa utvecklats över tiden som en religion har haft grepp om dessa. Därmed kan en jämförelse göras över tid. Tiden för när Europa och väst blev kristnat är från mer eller mindre (top-down) från 300 talet fram till dags dato. Och i Mellanöstern sedan kanske 800 talet och fram till dags dato.

Styrelseskick är autokrati och diktatur och/eller kungamakt i mellanöstern.
Demokratier i väst.

Demokratierna i väst urholkas sakta till att bli autokratier under vänsterns globala agendor. Där möts då islam och de länder som förr var (för dryga 100 år sedan) kristna och idag sekulariserats.
Autokrati under marxistiska föreställningar som blir mer och mer förhärskande. När dessa möter Islam - segrar Islam GRANTERAT. Med 100 % säkerhet. Eftersom Islam är van att styra sedan över 1000 år - och kan detta bättre samt har en andlig dimension som marxismen saknar.

Detta innebär om man betraktar det som nu händer - som också Islam vet om redan - att segrarna över väst och sedan världen där marxismen är utbredd är Islam.

Alltså, Jesus tvättade lärjungarnas fötter, om ni mins. Det spelar ingen roll hur mäktig du är, den man tjänar får makten. Vilket är helt rätt.



Förstår inte relevansen här.
Det du talar om - när Herren tvättade fötterna på sina lärjungar - har föga eller inget med Herodes eller Pilatus-makterna som fanns då och där att göra. Lika lite som det har idag. Däremot... blir man helt ren om man blir tvättad i tro av Herren.

Jag vet inte om det stämmer. Men min poäng är att om man vill göra något gott så måste man ge någon annan makten, och det är aldrig fel att göra något gott. Om islam frodas på ett moraliskt vis, sprider glädje i församlingen, så måste någon ha "tvättat deras fötter". Om islam är negativt för människor så kommer islam gå under. Förr eller senare.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Pilatus » 27 jan 2019 18:28

klorofyll skrev:Om islam frodas på ett moraliskt vis, sprider glädje i församlingen, så måste någon ha "tvättat deras fötter". Om islam är negativt för människor så kommer islam gå under. Förr eller senare.

Islam består av olika riktningar, och har så gjort sedan profetens dagar. Sufismen tillhör islams mer inåtvända läror. Genom att rena sinnet från allt som inte är av Allah och förstå att kärleken är Allahs sanna väsen, kan vi nå fram till den upplysning som öppnar medvetandet.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav klorofyll » 27 jan 2019 19:05

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Om islam frodas på ett moraliskt vis, sprider glädje i församlingen, så måste någon ha "tvättat deras fötter". Om islam är negativt för människor så kommer islam gå under. Förr eller senare.

Islam består av olika riktningar, och har så gjort sedan profetens dagar. Sufismen tillhör islams mer inåtvända läror. Genom att rena sinnet från allt som inte är av Allah och förstå att kärleken är Allahs sanna väsen, kan vi nå fram till den upplysning som öppnar medvetandet.

Goda läror har tvättade fötter, men har alla fula läror lortiga fötter?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav klorofyll » 27 jan 2019 19:10

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Om islam frodas på ett moraliskt vis, sprider glädje i församlingen, så måste någon ha "tvättat deras fötter". Om islam är negativt för människor så kommer islam gå under. Förr eller senare.

Islam består av olika riktningar, och har så gjort sedan profetens dagar. Sufismen tillhör islams mer inåtvända läror. Genom att rena sinnet från allt som inte är av Allah och förstå att kärleken är Allahs sanna väsen, kan vi nå fram till den upplysning som öppnar medvetandet.

Goda läror har tvättade fötter, men har alla fula läror lortiga fötter?

Nej, inte ens alla goda läror har tvättade fötter, men om de inte är rena så lägger ingen märke till dem konstigt nog...


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster