Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav naturaleeduco » 28 jan 2019 22:49

Pilatus skrev:
naturaleeduco skrev:Mirakel i sig själv är ja ovanliga men inte direkt att de ger någon vetande om att något är sant.

Elisabeth Hesselblad var säkert en bra och duglig människa. Men hon hade inte ett dugg med den kubanske pojkens liv att göra och hon botade inte hans cancer. Det är mer sannolikt att läkare och kirurg gjorde ett mycket bra jobb, plus pojkens enastående förmåga att klara en svår sjukdom. Ett slags mirakel i sig att bli frisk efter att ha drabbats av cancer.

Även inom islam utför heliga personer mirakel och profetior. Pilgrimsfärder till helgongravar är mycket utbrett.


Det är en bra hållning tycker jag. Orka med mirakel. Förr i tiden hade väl inte flera olika organiserade världsreligioners utövare kontakt med varandra så man hänvisade mer till mirakel.
:)

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav naturaleeduco » 28 jan 2019 23:00

Anders skrev:
Esther skrev:
Anders skrev:Jag hoppas verkligen att inga mirakler skett, att det inte gicks på vatten, delades ut bröd, att folk sett marior och jesusbarn här och där som sagt åt dem det ena och det andra. Sånt sänker bara trovärdigheten för tänkande människor för religion som sådan. En religion värd att lyssnas på lirar inte i gärsgårdsserien. Det skall vara djupa, existentiella saker som skall förklaras i så fall. Vad har att tro, och finna behagligt, tanken på ett evigt liv att göra med att någon knallar omkring på vattnet?
Ritualerna, Gudstjänsterna, de egna innerliga upplevelserna, sånt kan man lyssna på. Men inte mirakler. Då får de vara av lite vassare kaliber än de som förts framåt hittills. Förklara hur 2+2 kan bli 5 och liknande.


Fint att du tycker så...
Det som människor inte kan fatta är OMÖJLIGT.
Det är vad du skriver.

Bra - detta är ett sk galopperande högmod --- som säger rakt ut: det jag inte VET om - finns inte. Det jag inte kan - är omöjligt.
Så tragiskt kortsynt och eländigt bakåtsträvande...

Nej, du missuppfattar.
Jag menar inte att övernaturliga saker inte finns. Jesus kan mycket väl ha gått på vattnet. Jungfru Maria kan mycket väl ha uppenbarat sig för en massa människor och bett dem bygga en kyrka, eller skänka pengar till fattiga. Drar inga såna begränsningar. Ser det lite som jag har för mig Kant såg det. Finns spöken så finns de.

Grejen är att - det är på tok för låg nivå på dessa mirakler. So what om nån knallar på vattnet. Kan upphäva fysikens lagar. Jaha.
Skall miraklerna vara till någon hjälp för att göra en hyfsat begåvad tvivlare troende, för de som är på nivå ovanför bingolotto, så får de förklara lite mer. Eller en helvetes massa mer.


Enligt mig kan man förhärliga Gud genom att vara tålmodig, flexibel, uthållig samt inte kriminell och försöka vara måttlig. Jag är dålig på vad man kallar för Guds tjänst men är bra på filosofi.

Tro är tro Anders. Det finns inga bevis för tro. Man har vridit ordet lite så det innebär förtroende men egentligen pratar man om tro sedan att veta att Gud finns ja det vet du redan enligt mig i ditt hjärta men hjärnan kan ha falska föreställningar.

Jag tittade på filmen Bohemian Rapshody idag på bio med en vän.
:)

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Esther » 29 jan 2019 09:51

Kristendomen skiljer sig från alla andra religion eftersom den explicit ber om Guds Helige Ande över människan. Helig Ande via Kristus genom sakramenten ger en individ möjlighet att låta Gud verka inom oss så att vi får styrkan och uthålligheten att leva såsom Gud vill: I Kärlek.
Veritas vos liberabit

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav naturaleeduco » 29 jan 2019 10:13

Esther skrev:Kristendomen skiljer sig från alla andra religion eftersom den explicit ber om Guds Helige Ande över människan. Helig Ande via Kristus genom sakramenten ger en individ möjlighet att låta Gud verka inom oss så att vi får styrkan och uthålligheten att leva såsom Gud vill: I Kärlek.


Gud skapar inga misslyckanden och Gud är ren och helig men klart att luras sanningsfult.
:)

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav naturaleeduco » 29 jan 2019 11:27

Jag vet inte exakt vad jag har för tro.
:)

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav naturaleeduco » 29 jan 2019 11:42

Det utmärkande med Kristna är väl att är man stor måste man vara snäll också.
:)

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Algotezza » 29 jan 2019 19:41

Ni pratar om gudsbilder här. Beläten. Gudsbilder skiljer sig åt. Har väl någon kärna gemensam: "större än människan i sht kvalitativt"... Den Gud som eventuellt är på riktigt, vad säger att bilderna av denna gud överensstämmer med den eventuellt verklige guden? Och hur kontrollerar man det? Via tron - önsketänkandet - inbillningskraften? Frågar kyrkan,en präst - som om de vet något - utöver om gudsbilden i ord...
Göran Egevad egevad@gmail.com

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav naturaleeduco » 29 jan 2019 20:51

Algotezza skrev:Ni pratar om gudsbilder här. Beläten. Gudsbilder skiljer sig åt. Har väl någon kärna gemensam: "större än människan i sht kvalitativt"... Den Gud som eventuellt är på riktigt, vad säger att bilderna av denna gud överensstämmer med den eventuellt verklige guden? Och hur kontrollerar man det? Via tron - önsketänkandet - inbillningskraften? Frågar kyrkan,en präst - som om de vet något - utöver om gudsbilden i ord...


Tycker du skriver riktigt bra. Vi vet ju vad som är rimligt, vi bara skriver till varandra för vi vill lära varandra och själv lära sig mera.
:)

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Anne » 01 feb 2019 01:30


naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav naturaleeduco » 01 feb 2019 07:10



Ja, den Helige Anden är inte Fadern så man skall dra gränsen där sedan ordet Guds vänner eller Guds söner användes förut på Jesus Kristus tid (fred och välsignelse vare över honom) som en titel på människor som hade auktoritet.
:)

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Esther » 01 feb 2019 09:10

naturaleeduco skrev:
Esther skrev:Kristendomen skiljer sig från alla andra religion eftersom den explicit ber om Guds Helige Ande över människan. Helig Ande via Kristus genom sakramenten ger en individ möjlighet att låta Gud verka inom oss så att vi får styrkan och uthålligheten att leva såsom Gud vill: I Kärlek.


Gud skapar inga misslyckanden och Gud är ren och helig men klart att luras sanningsfult.


Varför menar du att Gud inte ger människorna prövningar i form av misslyckanden i det onda de vill göra som de själva inte begriper ens är ont både för dem själva och andra?
Gud luras inte, ljuger inte.
Sakramenten har funnits redan i den första delen ur den enda religion som fanns där En Enda Gud tillbads - judendomen. Som är stommen i den Kristna tron och där Kyrkan idag förvaltar denna tro och dessa sakrament - för människornas bästa.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Esther » 01 feb 2019 09:13

naturaleeduco skrev:


Ja, den Helige Anden är inte Fadern så man skall dra gränsen där sedan ordet Guds vänner eller Guds söner användes förut på Jesus Kristus tid (fred och välsignelse vare över honom) som en titel på människor som hade auktoritet.



Helig Ande är i Koranen - helt rätt och sant - ENDAST förbunden med Kristus Jesus Guds Son.
Vi som lever i Herren - Jesus - har alla del i Helig Ande. Detta är en permanent smörjelse för de som lever sina liv i enlighet med Herrens Vilja.
Inga konstigheter där inte.
Veritas vos liberabit


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 12 och 0 gäster