Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Esther » 25 jan 2019 19:17

Islam - huvuddragen.
Grundad av Muhammed som hade samtal (uppenbarelser) med ängeln Gabriel i en grotta.
Det som dessa uppenbarelser gav skrev senare ner och utgör Koranen - baserad på en individs samtal med en ängel.
Grundaren var gift och gifte sig även med en 9 årig flicka, förde krig och dödade människor med svärd.
Han dog förgiftad av gift.
Likheter med kristendom:
Det står i Koranen att Jesus ska återkomma och döma världen.

Kristendom - huvuddragen
Grundaren var Jesus Kristus som var ett med Fadern ( Gud ) och levde, sa och gjorde det som profeterna hade sagt om Honom.
Bibeln består därmed av profeternas och andras utsagor i GT om Gud och hans löften (dvs många olika människor i olika tidsepoker) och NT som är ett vittnesbörd av vad Jesus lärde, sa och gjorde och hans födelse och död samt uppståndelse och himmelsfärd.
Grundaren var aldrig gift, uppmuntrade inte till krig eller deltog i dödande av människor, utan valde att dö på ett kors falskt anklagad för hädande - för människorna.
Han uppstod efter tre dagar med kropp och allt och togs upp till himmelen.
Ska döma världen.
Veritas vos liberabit

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav naturaleeduco » 25 jan 2019 19:32

Esther skrev:Islam - huvuddragen.
Grundad av Muhammed som hade samtal (uppenbarelser) med ängeln Gabriel i en grotta.
Det som dessa uppenbarelser gav skrev senare ner och utgör Koranen - baserad på en individs samtal med en ängel.
Grundaren var gift och gifte sig även med en 9 årig flicka, förde krig och dödade människor med svärd.
Han dog förgiftad av gift.
Likheter med kristendom:
Det står i Koranen att Jesus ska återkomma och döma världen.

Kristendom - huvuddragen
Grundaren var Jesus Kristus som var ett med Fadern ( Gud ) och levde, sa och gjorde det som profeterna hade sagt om Honom.
Bibeln består därmed av profeternas och andras utsagor i GT om Gud och hans löften (dvs många olika människor i olika tidsepoker) och NT som är ett vittnesbörd av vad Jesus lärde, sa och gjorde och hans födelse och död samt uppståndelse och himmelsfärd.
Grundaren var aldrig gift, uppmuntrade inte till krig eller deltog i dödande av människor, utan valde att dö på ett kors falskt anklagad för hädande - för människorna.
Han uppstod efter tre dagar med kropp och allt och togs upp till himmelen.
Ska döma världen.



Mer troligt är det så här enligt den Heliga Koranen.


1.Om heliga Maria

Enligt Koranen är den heliga Maria den mest upphöjda kvinnan. Hadither är mindre säkra och de säger något annat.


2. Om Jesus Kristus uppståndelse och död

Enligt Koranen är Jesus Kristus jungfru född och att han korsfästes eller ej nämns inte men det man kan förstå är att han är mer upphöjd och hans mor även vid korsfästelsen (både historiskt och rent verklighetsmässigt är Jesus Kristus korsfästelse och uppståndelse mest rimligtvis sann).

3. Om den Heliga Ande

Den Heliga Anden (också enligt Koranen om man inte skall tolka det annat än bokstavligt) är egentligen vad som gav oss den Heliga Koranen men Ängel Gabriels roll är oklar för mig annat än att han förklarade för Muhammed att han är en budbärare.

4. Om Muhammeds liv

Muhammeds liv är svårt att veta exakt om men Koranen säger mest säkert om hans liv.
:)

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Esther » 25 jan 2019 19:41

naturaleeduco skrev:
Esther skrev:Islam - huvuddragen.
Grundad av Muhammed som hade samtal (uppenbarelser) med ängeln Gabriel i en grotta.
Det som dessa uppenbarelser gav skrev senare ner och utgör Koranen - baserad på en individs samtal med en ängel.
Grundaren var gift och gifte sig även med en 9 årig flicka, förde krig och dödade människor med svärd.
Han dog förgiftad av gift.
Likheter med kristendom:
Det står i Koranen att Jesus ska återkomma och döma världen.

Kristendom - huvuddragen
Grundaren var Jesus Kristus som var ett med Fadern ( Gud ) och levde, sa och gjorde det som profeterna hade sagt om Honom.
Bibeln består därmed av profeternas och andras utsagor i GT om Gud och hans löften (dvs många olika människor i olika tidsepoker) och NT som är ett vittnesbörd av vad Jesus lärde, sa och gjorde och hans födelse och död samt uppståndelse och himmelsfärd.
Grundaren var aldrig gift, uppmuntrade inte till krig eller deltog i dödande av människor, utan valde att dö på ett kors falskt anklagad för hädande - för människorna.
Han uppstod efter tre dagar med kropp och allt och togs upp till himmelen.
Ska döma världen.


Enligt Koranen är den heliga Maria den mest upphöjda kvinnan. Hadither är mindre säkra och de säger något annat. Enligt Koranen är Jesus Kristus jungfru född. Jesus Kristus korsfästelse var förmodligen mer som Muslimer ser på det alltså mer upphöjande för hans mor och honom själv.

Muhammeds liv är svårt att veta exakt om men Koranen säger mest säkert om hans liv.


Nja, muslimer använder både Koranen men även Hadith och Sunna ...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Pilatus » 25 jan 2019 19:48

Esther skrev:Likheter med kristendom ...

Abrahahams gud Elohim och Allah syftar på samma gud med ursprung i Kanaan.
Moderator

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav naturaleeduco » 25 jan 2019 20:00

Esther skrev:
naturaleeduco skrev:
Esther skrev:Islam - huvuddragen.
Grundad av Muhammed som hade samtal (uppenbarelser) med ängeln Gabriel i en grotta.
Det som dessa uppenbarelser gav skrev senare ner och utgör Koranen - baserad på en individs samtal med en ängel.
Grundaren var gift och gifte sig även med en 9 årig flicka, förde krig och dödade människor med svärd.
Han dog förgiftad av gift.
Likheter med kristendom:
Det står i Koranen att Jesus ska återkomma och döma världen.

Kristendom - huvuddragen
Grundaren var Jesus Kristus som var ett med Fadern ( Gud ) och levde, sa och gjorde det som profeterna hade sagt om Honom.
Bibeln består därmed av profeternas och andras utsagor i GT om Gud och hans löften (dvs många olika människor i olika tidsepoker) och NT som är ett vittnesbörd av vad Jesus lärde, sa och gjorde och hans födelse och död samt uppståndelse och himmelsfärd.
Grundaren var aldrig gift, uppmuntrade inte till krig eller deltog i dödande av människor, utan valde att dö på ett kors falskt anklagad för hädande - för människorna.
Han uppstod efter tre dagar med kropp och allt och togs upp till himmelen.
Ska döma världen.


Enligt Koranen är den heliga Maria den mest upphöjda kvinnan. Hadither är mindre säkra och de säger något annat. Enligt Koranen är Jesus Kristus jungfru född. Jesus Kristus korsfästelse var förmodligen mer som Muslimer ser på det alltså mer upphöjande för hans mor och honom själv.

Muhammeds liv är svårt att veta exakt om men Koranen säger mest säkert om hans liv.


Nja, muslimer använder både Koranen men även Hadith och Sunna ...


Jo, men det är vad många Muslimer gör fast för en utomstående är det mer vetenskapligt att utgå ifrån Koranen.
:)

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav naturaleeduco » 25 jan 2019 20:03

Pilatus skrev:
Esther skrev:Likheter med kristendom ...

Abrahahams gud Elohim och Allah syftar på samma gud med ursprung i Kanaan.


Det stämmer men även Hinduernas Gud är samma som Muslimernas och jag vet inte så mycket om Buddister men även där borde finnas inslag av ja Gud precis som i alla andra stora organiserade världsreligioner fast jag kan inte mycket om det men det verkar vara mer vetenskaplig syn på Gud och ordet Gud används inte verkar det som. Du vet säkert mer.
:)

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Esther » 25 jan 2019 20:08

Pilatus skrev:
Esther skrev:Likheter med kristendom ...

Abrahahams gud Elohim och Allah syftar på samma gud med ursprung i Kanaan.


nja --- Gud är inte dödens gud.
Det är en annan Gud.
Och Abrahams Gud var inte en dödens Gud.
Vi kan se hur Jesus säger detta: De svarade och sade till honom: »Vår fader är ju Abraham.» Jesus svarade till dem: »Ären I Abrahams barn, så gören ock Abrahams gärningar. 40 Men nu stån I efter att döda mig, en man som har sagt eder sanningen, såsom jag har hört den av Gud. Så handlade icke Abraham.…
Ur Johannes 8
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav klorofyll » 25 jan 2019 20:09

Har jag rätt om jag säger att Koranen (skriften) är mer "okränkbar" än Bibeln??

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Esther » 25 jan 2019 20:13

naturaleeduco skrev:
Pilatus skrev:
Esther skrev:Likheter med kristendom ...

Abrahahams gud Elohim och Allah syftar på samma gud med ursprung i Kanaan.


Det stämmer men även Hinduernas Gud är samma som Muslimernas och jag vet inte så mycket om Buddister men även där borde finnas inslag av ja Gud precis som i alla andra stora organiserade världsreligioner fast jag kan inte mycket om det men det verkar vara mer vetenskaplig syn på Gud och ordet Gud används inte verkar det som. Du vet säkert mer.



Buddismen har ingen Gud - för dem att tro på Gud är totalt felaktigt. Det är en livsfilosofi - inte en tro på Gud.
Hinduismen är mer en etik. Levnadsformer och de har otaliga gudar.

Judendomen var den första religionen mellan alla andra som hade många gudar - som trodde på En Gud, sedan kom kristendomen som är judendomens bekräftelse av profeterna löften via Jesus. Sedan 600 år efter kristendomen kom Islam som baserar sig på Muhammeds uppenbarelser.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Esther » 25 jan 2019 20:23

klorofyll skrev:Har jag rätt om jag säger att Koranen (skriften) är mer "okränkbar" än Bibeln??


Inom Kristendomen finns inget kränkande på det sättet... man kan säga otäcka saker om Jesus och framställa honom och hans lärjungar som transvestiter (det var väl Ecce Homo utställningen), eller säga saker om korset, Maria och Gud Fader själv och man blir förlåten när man ber om det (mig veterligen blir kristna upprörda men de tar inte till våld eller bränner upp människors hem eller dödar de som säger sådant) --- MEN om man hädar mot Helig Ande får man ingen förlåtelse varken nu eller någonsin.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Pilatus » 25 jan 2019 20:50

Esther skrev:
Pilatus skrev:
Esther skrev:Likheter med kristendom ...

Abrahahams gud Elohim och Allah syftar på samma gud med ursprung i Kanaan.

Vi kan se hur Jesus säger detta ...

Så tokigt! Ni har djävulen till fader, ... säger Jesus till de judar som trodde på honom.
Samma Joh 8:31-47
Alltid lika koleriskt grälsjuk. Det har inte med vad jag skriver att göra. Jag skriver om Abraham, du pekar på ett bibelställe där Jesus pladdrar om att judarna är djävulens barn. Ni har djävulen till fader, och ni vill göra vad er fader önskar. Han har varit en mördare från första början, och han står utanför sanningen därför att någon sanning inte finns i honom.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Esther » 25 jan 2019 20:56

Pilatus skrev: Jag skriver om Abraham, du pekar på ett bibelställe där Jesus pladdrar om att judarna är djävulens barn.


Nej då... det skrev jag inte alls. Du måste läsa vad jag skriver Pilatus.
Jag prata om Abraham.
Att han inte förordade dödande. Därmed var hans Gud inte dödens Gud.
POÄNGEN är inte att Jesus sa det som du skriver ALLS... varken för Honom eller mig. Jesus såg inte saken så om det folk han älskade mer än sitt eget liv... (vilket jag delar med honom, även om jag inte är villig att ge mitt liv för dem) det som är poängen är: Jesus påpekar (vilket jag ville visa med citatet) att man kan inte påstå att man är Abrahams avkomma och döda folk.
Fattar du?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Pilatus » 25 jan 2019 21:39

Esther skrev:
Pilatus skrev: Jag skriver om Abraham, du pekar på ett bibelställe där Jesus pladdrar om att judarna är djävulens barn.

Nej då... det skrev jag inte alls.

Hela det sammanhang som du pekar på Joh 8:31-47 är en uppläxning av de personer som Jesus tilltalar med att vara djävulens barn.

Jag talar om något som handlar om den kanaaneiske guden El (Elohim, Allah).

Bild
Gebel el-Arak-kniven, Robert du Mesnil du Buisson said the central figure is the god El
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Esther » 26 jan 2019 07:19

Pilatus skrev:Hela det sammanhang som du pekar på Joh 8:31-47 är en uppläxning av de personer som Jesus tilltalar med att vara djävulens barn.


Nej - det gjorde jag inte.
Det jag pekade på är OMÖJLIGHETEN att vilja döda en annan människa och samtidigt säga att man är Abrahams barn = tror på SAMMA GUD som Abraham.
Är det svårt att fatta?
Människor - detta är poängen i det som Jesus sa och jag citerade - påstår att de tror på Gud. Men genom sina gärningar = döda andra, visar de på att den guden de tror på INTE ÄR GUD.

Så jag skrev:
nja --- Gud är inte dödens gud.
Det är en annan Gud.
Och Abrahams Gud var inte en dödens Gud.
Vi kan se hur Jesus säger detta: De svarade och sade till honom: »Vår fader är ju Abraham.» Jesus svarade till dem: »Ären I Abrahams barn, så gören ock Abrahams gärningar. 40 Men nu stån I efter att döda mig, en man som har sagt eder sanningen, såsom jag har hört den av Gud. Så handlade icke Abraham.…
Ur Johannes 8
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Exempel där islam och kristendom skiljer sig

Inläggav Esther » 26 jan 2019 07:23

--- så, för att begripa det jag skriver Pilatus... måste du fatta en sak.
OM jag (detta är en analogi) påstår att jag har varit i Stockholm och beskriver en stad långt ute på slätten utan vatten och broar - HAR JAG INTE VARIT I STOCKHOLM utan en annan stad.
Hänger du med?

Så, människor som påstår att de tror (tror är tillit och att ha en relation med) på Gud men samtidigt mördar andra människor, ljuger, skändar, förtrycker mm --- DESSA MÄNNISKOR (oavsett religion) tror inte på Gud - utan en annan gud. En gud som varit mördare från början och som när han talar ljuger - för då talar den guden om sitt eget.

Och den där guden är inte Gud som Abraham trodde på, eller Jesus... eller de som lever som Jesus.
Veritas vos liberabit


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 21 och 0 gäster