Inläggav Esther » 27 jan 2019 08:23
Bortsett från de yttre omständigheterna kring hur religionenerna - kristendom och islam - kom till via sina grundare som jag lade upp i början. Finns också grundläggande skillnader i uppmaningarna i böckerna vad och hur en följare ska agera.
Vi tar dödandet. Här låter jag muslimerna själva tala hur de tolkar verserna som uppmanar att döda: Why does the Quran say that infidels should be killed?
The verse of the Holy Quran is often mentioned to malign Islam. The verse does not say infidels it says idolaters. (9:5) And when the forbidden months have passed, kill the idolaters wherever you find them and take them prisoners, and beleaguer them, and lie in wait for them at every place of ambush. But if they repent and observe Prayer and pay the Zakat, then leave their way free. Surely, Allah is Most Forgiving, Merciful.
This verse, chapter 9 verse 5, is often used as evidence that Islam allows killing of non-Muslims, but what is not recognized is the context and history behind these verses. The history of this verse is that when Prophet Muhammad(sa) began preaching the unity of God he was persecuted for 13 years, much as Prophets Abraham and Jesus were. Since Muslims who are being persecuted are encouraged to leave for safer areas, rather than create disorder, Muhammad(sa) and his followers migrated to Medina. After they left, the Meccans attacked them in Medina on and off for a period of nine years until Chapter 9 was revealed.
Looking at the context of the verses, it becomes obvious that the commandment of this verse only relates to those tribes who continued hostilities against the Muslims even after they had migrated. In particular, reference is made to 5 tribes (‘Banu Khuza’ah, Banu Mudlij, Banu Bakr, Banu Damrah, and Banu Sulaiim) that did not honor the treaties they made with Muslims. It is also important to remember that the preceding verses give these people respite for 4 months to reconsider their behavior and cease hostilities. Sadly after 4 months passed, the enemies of Islam continued their hostilities against the Muslims. Only then was Prophet Muhammad(sa) commanded by God to meet them in battle to defend Muslims and the religion of Islam.
Even in this situation the Quran states that if the enemies repent of their behavior and promise to fulfill their treaties, it becomes incumbent on Muslims to cease military action and forgive them. Unfortunately those who take this specific verse out of context fail to see that as the title Al-Taubah suggests, the main subject matter of the chapter is forgiveness and repentance.
Sedan kan man då jämföra med vad som de facto händer nu i Mellanöstern och hur man behandlar människor med annan tro i de länder där Islam är utbredd och regerar: Saudi, Iran mm - som har olika former av islam.
Sedan kan man jämföra med Bibeln och Jesu ord:
Jesus och lagen
17 Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda. Amen säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav, inte en prick i lagen förgå, förrän allt har skett. Den som därför upphäver ett av dessa minsta bud och lär människorna så, han skall kallas den minste i himmelriket. Men den som håller dem och lär människorna dem, han skall kallas stor i himmelriket. Jag säger er att om er rättfärdighet inte går långt utöver de skriftlärdas och fariseernas, skall ni inte komma in i himmelriket.
Mord och vrede
21 Ni har hört att det är sagt till fäderna: Du skall inte mörda. Den som mördar är skyldig inför domstolen. Jag säger er: Den som är vred på sin broder är skyldig inför domstolen, och den som säger till sin broder: Ditt dumhuvud, är skyldig inför Stora rådet, och den som säger: Din dåre, är skyldig och döms till det brinnande Gehenna. Därför, om du bär fram din gåva till altaret och där kommer ihåg att din broder har något emot dig, så lämna din gåva framför altaret och gå först och försona dig med din broder, och kom sedan och bär fram din gåva. Var angelägen om att göra upp med din motpart när du är med honom på vägen, så att din motpart inte överlämnar dig till domaren och domaren överlämnar dig till fångvaktaren och du blir kastad i fängelse. Amen säger jag dig: Du slipper inte ut därifrån, förrän du har betalat till sista öret.
Ur Matteus 5
Och sedan kan vi jämföra med hur väst där kristendomen varit utbredd agerar mot de som har annan tro och i fråga om dödstraff även för våldsamma brott mot andra.
Veritas vos liberabit