Vilka områden är vetenskapligt forskningsbara områden när det gäller religiös tro?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vilka områden är vetenskapligt forskningsbara områden när det gäller religiös tro?

Inläggav Esther » 19 apr 2019 12:02

Pilatus skrev:
Kanske har vi olika krav på vad som är slump?


Eftersom jag håller med dig i din syn på vad en stokastisk variabel är för något - dvs den allmänt kallade slumpen - tar jag ut detta sista uttalande och konstaterar att: det kan knappas vara våra personliga eller subjektiva krav som bestämmer vad en sådan variabel är.
Det som bestämmer detta är beräkningar som inte är gjorda på bas av - ett finger man slickat på ... upp i luften för att varifrån vinden blåser.

:)
Så, det är uppenbart att det finns bara ett svar. Det rätta :) vilket i sin tur grundar sig på matematikens förutsägbarhet.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vilka områden är vetenskapligt forskningsbara områden när det gäller religiös tro?

Inläggav Pilatus » 19 apr 2019 12:43

Esther skrev:
Pilatus skrev:Kanske har vi olika krav på vad som är slump?

Eftersom jag håller med dig i din syn på vad en stokastisk variabel är för något - dvs den allmänt kallade slumpen - tar jag ut detta sista uttalande och konstaterar att: det kan knappas vara våra personliga eller subjektiva krav som bestämmer vad en sådan variabel är.

Det finns en lång räcka vetenskapliga experiment som förklarar sannolikheter och slump. Matematiken kan hantera det fint, Internet vimlar av Slot Machines.

Jag tänker mig att allt som inte är determinerat innehåller variabler som gör att evolution och vardagliga händelser inte alls är bestämda att ske i en viss riktning. Inte heller att verkan är exakt bestämd i ett givet ögonblick av en orsakande händelse. I stort sett varje händelse (situation med flera utfallsmöjligheter) kan inte på förhand vara avgjord. En lång kedja av händelser kan leda till verkningar som vi inte kunnat förutse, orsaken är då inte att vi saknar startvärde och information som kan avgöra vad som skall hända. Informationen finns helt enkelt inte, den uppstår med den pågående händelsekedjan.

Den deterministiska extremen är att om allt startade om från Big Bang skulle allt upprepas, i detalj. Eller som jag själv tror, så skulle något helt annat ske, totalt omöjligt att förutsäga. Universum är en slumpmaskin. :)
Moderator


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 21 och 0 gäster