Introduction to the Old Testament

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Introduction to the Old Testament

Inläggav Pilatus » 04 mar 2019 09:33

Har börjat följa Christine Hayes föreläsningar om Bibeln, dess ursprung och utveckling i riktning mot en monoteism. Bibeln som en antologi och uppbyggnad.

Jag har tidigare lyssnat på Shelly Kagan och funnit det både underhållande och lärorikt.

I båda fallen är det Yale Courses.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Introduction to the Old Testament

Inläggav Anders » 16 mar 2019 16:08

Pilatus skrev:Har börjat följa Christine Hayes föreläsningar om Bibeln, dess ursprung och utveckling i riktning mot en monoteism. Bibeln som en antologi och uppbyggnad.

Jag har tidigare lyssnat på Shelly Kagan och funnit det både underhållande och lärorikt.

I båda fallen är det Yale Courses.

Härmapor
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Introduction to the Old Testament

Inläggav Pilatus » 16 mar 2019 16:21

Anders skrev:
Pilatus skrev:Har börjat följa Christine Hayes föreläsningar om Bibeln, dess ursprung och utveckling i riktning mot en monoteism. Bibeln som en antologi och uppbyggnad.

Jag har tidigare lyssnat på Shelly Kagan och funnit det både underhållande och lärorikt.

I båda fallen är det Yale Courses.

Härmapor

Förlåt, men nu förstår jag inte riktigt. Förklara gärna, du brukar ju kunna skriva.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Introduction to the Old Testament

Inläggav Anders » 17 mar 2019 10:56

Pilatus skrev:
Anders skrev:
Pilatus skrev:Har börjat följa Christine Hayes föreläsningar om Bibeln, dess ursprung och utveckling i riktning mot en monoteism. Bibeln som en antologi och uppbyggnad.

Jag har tidigare lyssnat på Shelly Kagan och funnit det både underhållande och lärorikt.

I båda fallen är det Yale Courses.

Härmapor

Förlåt, men nu förstår jag inte riktigt. Förklara gärna, du brukar ju kunna skriva.

Skulle påstå att Jordan Peterson med sin föreläsningsserie Biblical Series på youtube har skapat en renässans för bibelläsning. Irriterar man sig, vilket jag ibland gör, på hans uttalanden om politik och kön, så kan man höra den serien. Demoniskt bra föreläsare, föreläsningar som ses av miljontals.

Sen förstås har folk läst och föreläst om bibel hela tiden, men Peterson har gjort det hippt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Introduction to the Old Testament

Inläggav Pilatus » 18 mar 2019 17:17

Anders skrev:Skulle påstå att Jordan Peterson med sin föreläsningsserie Biblical Series på youtube har skapat en renässans för bibelläsning. Irriterar man sig, vilket jag ibland gör, på hans uttalanden om politik och kön, så kan man höra den serien. Demoniskt bra föreläsare, föreläsningar som ses av miljontals. Sen förstås har folk läst och föreläst om bibel hela tiden, men Peterson har gjort det hippt.

Det jag uppskattar med Christine Hayes föreläsningar är att de går tillbaks till äldre mytbildningar och polyteismen i Kanaan. Alltså en historisk återblick, vad som ursprungligen enbart var muntligt traderat och att det långt senare kom i skriftlig form.

Jag får lyssna på Jordan Peterson vi senare tillfälle.
Moderator

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Introduction to the Old Testament

Inläggav Vertumnus » 19 mar 2019 09:36

Pilatus skrev:Har börjat följa Christine Hayes föreläsningar om Bibeln, dess ursprung och utveckling i riktning mot en monoteism. Bibeln som en antologi och uppbyggnad.

Jag har tidigare lyssnat på Shelly Kagan och funnit det både underhållande och lärorikt.

I båda fallen är det Yale Courses.


Såg första delen. Det verkar vara en ganska omfattande kurs med tillhörande litteraturlista.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Introduction to the Old Testament

Inläggav Anders » 31 mar 2019 10:32

Pilatus skrev:
Anders skrev:Skulle påstå att Jordan Peterson med sin föreläsningsserie Biblical Series på youtube har skapat en renässans för bibelläsning. Irriterar man sig, vilket jag ibland gör, på hans uttalanden om politik och kön, så kan man höra den serien. Demoniskt bra föreläsare, föreläsningar som ses av miljontals. Sen förstås har folk läst och föreläst om bibel hela tiden, men Peterson har gjort det hippt.

Det jag uppskattar med Christine Hayes föreläsningar är att de går tillbaks till äldre mytbildningar och polyteismen i Kanaan. Alltså en historisk återblick, vad som ursprungligen enbart var muntligt traderat och att det långt senare kom i skriftlig form.

Jag får lyssna på Jordan Peterson vi senare tillfälle.

Det gör också Peterson, inte minst religioner under babylonisk tid
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Introduction to the Old Testament

Inläggav Esther » 31 mar 2019 15:05

Anders skrev:
Pilatus skrev:
Anders skrev:Skulle påstå att Jordan Peterson med sin föreläsningsserie Biblical Series på youtube har skapat en renässans för bibelläsning. Irriterar man sig, vilket jag ibland gör, på hans uttalanden om politik och kön, så kan man höra den serien. Demoniskt bra föreläsare, föreläsningar som ses av miljontals. Sen förstås har folk läst och föreläst om bibel hela tiden, men Peterson har gjort det hippt.

Det jag uppskattar med Christine Hayes föreläsningar är att de går tillbaks till äldre mytbildningar och polyteismen i Kanaan. Alltså en historisk återblick, vad som ursprungligen enbart var muntligt traderat och att det långt senare kom i skriftlig form.

Jag får lyssna på Jordan Peterson vi senare tillfälle.

Det gör också Peterson, inte minst religioner under babylonisk tid



OM man nu gillar att veta vad som faktiskt GT består av och vad tror egentligen de som skrev ner det som de ser som Guds ord, tankar och det folk som utvaldes för ett specifikt uppdrag (judarna) kan man alltid lyssna på dem själva för att lära sig något om detta.

https://www.chabad.org/multimedia/media ... ve-G-d.htm
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Introduction to the Old Testament

Inläggav Pilatus » 31 mar 2019 15:58

Esther skrev:OM man nu gillar att veta vad som faktiskt GT består av och vad tror egentligen de som skrev ner det som de ser som Guds ord, tankar och det folk som utvaldes för ett specifikt uppdrag (judarna) kan man alltid lyssna på dem själva för att lära sig något om detta.

Det började långt innan det existerade en mosaisk lag och berättelse, Esther. Det är ett alltför begränsat historiskt perspektiv att se tillkomsten av Tanakh så.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Introduction to the Old Testament

Inläggav Esther » 31 mar 2019 16:51

Pilatus skrev:
Esther skrev:OM man nu gillar att veta vad som faktiskt GT består av och vad tror egentligen de som skrev ner det som de ser som Guds ord, tankar och det folk som utvaldes för ett specifikt uppdrag (judarna) kan man alltid lyssna på dem själva för att lära sig något om detta.

Det började långt innan det existerade en mosaisk lag och berättelse, Esther. Det är ett alltför begränsat historiskt perspektiv att se tillkomsten av Tanakh så.


:)

Absolut började det långt innan. Länken som jag lade upp visar just att det började till och med innan jordens början :)...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Introduction to the Old Testament

Inläggav Pilatus » 31 mar 2019 17:11

Esther skrev:
Pilatus skrev:Det började långt innan det existerade en mosaisk lag och berättelse, Esther. Det är ett alltför begränsat historiskt perspektiv att se tillkomsten av Tanakh så.

Absolut började det långt innan. Länken som jag lade upp visar just att det började till och med innan jordens början :)...

Säkert, men det är 4,5 miljarder år sedan och det skulle ta mycket lång tid av evolution innan
hominider utvecklades och ännu längre tid innan några fåraherdar i Kanaan hade börjat berätta historier för varann runt lägerelden. Kanske träffade de några individer av Homo neanderthalensis och så utvecklades människorna ett litet steg ytterligare. Många märkliga individer (t ex nefilim) beskrivs i Genesis.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Introduction to the Old Testament

Inläggav Esther » 31 mar 2019 17:42

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Det började långt innan det existerade en mosaisk lag och berättelse, Esther. Det är ett alltför begränsat historiskt perspektiv att se tillkomsten av Tanakh så.

Absolut började det långt innan. Länken som jag lade upp visar just att det började till och med innan jordens början :)...

Säkert, men det är 4,5 miljarder år sedan och det skulle ta mycket lång tid av evolution innan
hominider utvecklades och ännu längre tid innan några fåraherdar i Kanaan hade börjat berätta historier för varann runt lägerelden. Kanske träffade de några individer av Homo neanderthalensis och så utvecklades människorna ett litet steg ytterligare. Många märkliga individer (t ex nefilim) beskrivs i Genesis.



:) oh vet du... ingen kan tvingas att tro på godheten och sanningen eller önska sig det eviga livet i samma godhet, sanning och kärlek. Jag ser en film just nu The Zookeepers Wife - om vad människor som tror bara på det som de själva kan göra och se kan ställa till med.
Det som händer här.
Det som händer överallt där människans inte tror mer på Gud. Det som då kommer har vi sett i nutidshistoria, det som kommer då ser vi idag när psykologer inte mer räcker till för alla barn som mår så ofattbart dåligt... men --- NEJ SÅ VAR DET INTE, och NEJ SÅ ÄR DET INTE.
:)
Du behöver inte säga det. Jag sa det åt dig.
Alla mår underbart, fyllda av lycka och glädje, gemenskap och godhet - man talar bara väl om varandra...
Fin film den jag ser... hur människan kan åstadkomma detta som de gör idag och gjorde då, med andra det är inte ens i samma liga som neanderthal - eftersom det var vetenskapligt och modernt...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Introduction to the Old Testament

Inläggav Pilatus » 31 mar 2019 17:57

Esther skrev:Jag ser en film just nu The Zookeepers Wife - om vad människor som tror bara på det som de själva kan göra och se kan ställa till med.

Det är väl en fin berättelse om hur Jan och Antonina Zabinski räddade hundratals liv under nazi-invasionen i Polen. Men har det med trådens ämne att göra?
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Introduction to the Old Testament

Inläggav Esther » 31 mar 2019 18:16

Pilatus skrev:
Esther skrev:Jag ser en film just nu The Zookeepers Wife - om vad människor som tror bara på det som de själva kan göra och se kan ställa till med.

Det är väl en fin berättelse om hur Jan och Antonina Zabinski räddade hundratals liv under nazi-invasionen i Polen. Men har det med trådens ämne att göra?


Gamla Testamentet handlar om detta... du får väl läsa och se... glöm inte Esthers bok :)... där skulle de också extermineras.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Introduction to the Old Testament

Inläggav Pilatus » 31 mar 2019 18:29

Esther skrev:
Pilatus skrev:
Esther skrev:Jag ser en film just nu The Zookeepers Wife - om vad människor som tror bara på det som de själva kan göra och se kan ställa till med.

Det är väl en fin berättelse om hur Jan och Antonina Zabinski räddade hundratals liv under nazi-invasionen i Polen. Men har det med trådens ämne att göra?

Gamla Testamentet handlar om detta... du får väl läsa och se... glöm inte Esthers bok :)... där skulle de också extermineras.

Inte vet jag vad du har läst och tolkat, det förefaller befinna sig synnerligen långt från trådens ämne. Alternativt får du förklara vad nazitiden förföljelser har med detta ämne att göra.
Moderator


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 31 och 0 gäster