Vägen till frälsning

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vägen till frälsning

Inläggav xion » 11 maj 2019 07:17

Vid närmare eftertanke så passar det här också in under denna rubrik.
Det är ju relevant med tankar om orsaken till religiositet.

Kanske är religiös tro en "biverkan" av vår fantasi.
Jag tror att alla människor har en större eller mindre släng av vidskepelse i sig och att detta kommer som en naturlig följd av vår fantasi.
Fantasi är mestadels en mycket användbar egenskap som ger oss överlevnadsfördelar.
Nackdelen är att vår fantasi lurar oss på avvägar. Vi spottar tre gånger när en svart katt korsar vår väg, läser horoskop .Det finns mycket sånt. Södergök är dödergök. Inte gå under en stege. Inga nycklar på bordet etc.
Bra om man kan hålla sin fantasi under kontroll och inte låta vidskepelsen bli mer än kuriosa.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vägen till frälsning

Inläggav Anders » 11 maj 2019 11:04

xion skrev:Vid närmare eftertanke så passar det här också in under denna rubrik.
Det är ju relevant med tankar om orsaken till religiositet.

Kanske är religiös tro en "biverkan" av vår fantasi.
Jag tror att alla människor har en större eller mindre släng av vidskepelse i sig och att detta kommer som en naturlig följd av vår fantasi.
Fantasi är mestadels en mycket användbar egenskap som ger oss överlevnadsfördelar.
Nackdelen är att vår fantasi lurar oss på avvägar. Vi spottar tre gånger när en svart katt korsar vår väg, läser horoskop .Det finns mycket sånt. Södergök är dödergök. Inte gå under en stege. Inga nycklar på bordet etc.
Bra om man kan hålla sin fantasi under kontroll och inte låta vidskepelsen bli mer än kuriosa.

Det är en ingrediens. Sökandet efter det ”magiska”. Vilket på sätt och vis finns. En strålande vacker solnedgång är bara vattenmolekyler och fotoner, men något händer i vår hjärna.
En annan ingrediens är dödsskräcken, en annan behovet av att inte krångla till tillvaron med alltför mycket egna val, skönt att kunna köpa färdiga paket.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3118
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vägen till frälsning

Inläggav xion » 30 maj 2019 06:16

Man tänker sig ofta Gud och Himmelriket som tillhörande en annan dimension.
Det mest naturliga vore istället om allt fick tillhöra samma dimension. Då blir allt mera "naturligt".
Kanske var det detta Rosseau menade med "tillbaka till naturen".


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster