Vägen till frälsning

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Vägen till frälsning

Inläggav xion » 13 apr 2019 09:21

Hur blir man frälst från sitt religiösa behov?
En väg som jag ser det är insikten att människan har skapat Gud till sin avbild, inte tvärt om.
Samtidigt att vi har försett vår skapelse med många av våra dåliga egenskaper.
Vi har skapat en Gud som är dömande och hämndlysten.
En Gud som kräver absolut trohet och underkastelse.
En Gud som kräver offer för att bekräfta denna underkastelse.
En fadersgestalt som vi kan be om uppfyllelse av våra önskningar och förlåtelse för våra synder.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vägen till frälsning

Inläggav hakkapeliitta » 13 apr 2019 10:56

Religionen ser jag dels som den enskildes snuttefilt dels även som politisk rörelse.
Alla religiösa rörelser har en politisk underton. Det gäller att ta makten över tanken och åsikten och i slutändan den politiska makten.
Vi har en övertro till demokratin som styrelseform, i själva verket är demokratin en inbillad pseudohjärnspöke där folk tror sej ha makt och medbestämmande. Demokrati är opium för folket.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vägen till frälsning

Inläggav 531bts » 13 apr 2019 12:53

hakkapeliitta skrev:Religionen ser jag dels som den enskildes snuttefilt dels även som politisk rörelse.
Alla religiösa rörelser har en politisk underton. Det gäller att ta makten över tanken och åsikten och i slutändan den politiska makten.
Vi har en övertro till demokratin som styrelseform, i själva verket är demokratin en inbillad pseudohjärnspöke där folk tror sej ha makt och medbestämmande. Demokrati är opium för folket.


Är ditt alternativ till demokrati en rasbiologiskt korrekt maktelit eller proletäriatets diktatur? Om det är ngt historien lärt oss, är det att när ideologier styr maktutövning slutar det i totalitära samhällen o massdöd. Jag hoppas att du inte är så korkad att du inte inser att demokrati är den minst dåliga formen av samhällssystem så länge filosofi inte är förverkligad.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vägen till frälsning

Inläggav hakkapeliitta » 13 apr 2019 13:38

Jag ser den nuvarande demokratin som en mellanmjölkskompromiss. Folk invaggas i tron att de har nåt att säga till om, i själva verket är de flesta marionetter, sprattelfigurer som dansar efter ryck i snöret.
Marx beskrev varje samhällsform som den existensform där samhället fungerar. I ren filosofisk form skrev han "varje existens söker den form där den kan fungera".

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vägen till frälsning

Inläggav Illusionen » 13 apr 2019 13:44

531bts skrev:
hakkapeliitta skrev:Religionen ser jag dels som den enskildes snuttefilt dels även som politisk rörelse.
Alla religiösa rörelser har en politisk underton. Det gäller att ta makten över tanken och åsikten och i slutändan den politiska makten.
Vi har en övertro till demokratin som styrelseform, i själva verket är demokratin en inbillad pseudohjärnspöke där folk tror sej ha makt och medbestämmande. Demokrati är opium för folket.


Är ditt alternativ till demokrati en rasbiologiska korrekt maktelit eller proletäriatets diktatur? Om det är ngt historien lärt oss, är det att när ideologier styr maktutövning slutar det i totalitära samhällen o massdöd. Jag hoppas att du inte är så korkad att du inte inser att demokrati är den minst dåliga formen av samhällssystem så länge filosofi inte är förverkligad.


Ett forum som detta förefaller dra till sig människor som "vet".
Människor med stort ego älskar ofta sig själva för mycket.
De kan då börja utveckla narcissistiska egenskaper och av den orsaken, ur sitt perspektiv, se tillvaron på ett förvrängt sätt.
Problemet med sådana människor är att de anser sig vara bättre än andra, och alltid vet bäst.
De ser sig själva som perfekta och allt de gör är perfekt.
Som exempel på dessa stora egons slutsatser ”svamlar” Illusionen, och ”vet inte vad han talar om”.

Av detta skäl brukar jag ibland påminna om det alternativa budskapet i psalmen,

Ett vänligt ord kan göra under,
det läker hjärtats djupa sår,
det är ett ljus i mörka stunder,
en hand, som torkar ögats tår.
Ett vänligt ord är änglabud,
en hälsning ifrån Herren Gud.

/ Illusionen

Pax vobiscum

https://www.youtube.com/watch?v=lwPVSWzCqgI
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vägen till frälsning

Inläggav hakkapeliitta » 13 apr 2019 14:07

Nej du har fel Illusionen. Jag har definitivt inget stort ego, Tvärtom, jag är en lyssnande människa med noll självhävdelsebehov.
Men jag erkänner att jag känner mej ofta överlägsen, inte utan orsak!
Många brudar är ute efter mej. Är lång stilig kille. Men är kräsen.

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vägen till frälsning

Inläggav Illusionen » 13 apr 2019 16:24

hakkapeliitta skrev:Nej du har fel Illusionen. Jag har definitivt inget stort ego, Tvärtom, jag är en lyssnande människa med noll självhävdelsebehov.
Men jag erkänner att jag känner mej ofta överlägsen, inte utan orsak! :)
Många brudar är ute efter mej. Är lång stilig kille. Men är kräsen.


Alla våra egenskaper, färdigheter och talanger har vi fått som gåvor.
Varken du eller jag har bidragit med något själva, så det finns inte utrymme för att nedvärdera någon.
Vår uppgift är att förvalta gåvorna på bästa sätt, i linje med våra kristna värderingar.

Med denna utgångspunkt finns det skäl att ifrågasätta det kapitalistiska systemets prestandakrav inkl betygssystem.

/ Illusionen

Pax vobiscum

https://www.youtube.com/watch?v=8Qx2lMaMsl8
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vägen till frälsning

Inläggav Esther » 13 apr 2019 19:16

:lol:

ser vi gryningsljuset---- eller är det bara tåget som kommer?
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vägen till frälsning

Inläggav Esther » 13 apr 2019 22:29




Bästa historien om frälsning någonsin.... :)
Veritas vos liberabit

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vägen till frälsning

Inläggav 531bts » 14 apr 2019 11:07

Från en tanke-tradition/konstruktion, kultur till en annan. Han öppnar med att han anser Kristi budskap är den slutliga varianten av Judendom, att han fortfarande är Jude men i en annan sekt: Katolicismen.
Undrar vad han fakturerar för sina predikningar. Smart affärsidé för lättmanipulerade Kristna som såå gärna betalar "konvertiter" för att få bekräftelse.
En Harvard professor, mums filibaba!

Kristi budskap ansågs på sin tid, som ett hot till den Judiska eliten/traditionen, till den grad att det bidrog till Hans korsfästelse.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vägen till frälsning

Inläggav Esther » 14 apr 2019 12:54

...det var tåget som kom!
Veritas vos liberabit

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vägen till frälsning

Inläggav xion » 15 apr 2019 09:15

En ateist behöver inte vara rädd för döden.
För denne är döden bara en konsekvens av födelsen.
Dom religiösa verkar var betydligt mer rädda för döden trots att dom "vet" att himmelriket väntar.
Kanske vet dom innerst inne att det bara är en illusion avsedd att hålla rädslan i schack.
Eller också är dom inte säkra på att ha "kvalificerat" sig?

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vägen till frälsning

Inläggav Esther » 15 apr 2019 13:51

531bts skrev:Från en tanke-tradition/konstruktion, kultur till en annan. Han öppnar med att han anser Kristi budskap är den slutliga varianten av Judendom, att han fortfarande är Jude men i en annan sekt: Katolicismen.
Undrar vad han fakturerar för sina predikningar. Smart affärsidé för lättmanipulerade Kristna som såå gärna betalar "konvertiter" för att få bekräftelse.
En Harvard professor, mums filibaba!

Kristi budskap ansågs på sin tid, som ett hot till den Judiska eliten/traditionen, till den grad att det bidrog till Hans korsfästelse.


Att se ett helt folk som en sekt - och en Kyrka som funnits i 2000 år i alla länder i världen som har 1,3 miljarder människor som tillhör henne av alla kulturer och språk - är..... mer än märkliga påståenden.
Kanske borde du läsa på lite kring vad sekt står för?!??
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vägen till frälsning

Inläggav Esther » 15 apr 2019 13:55

xion skrev:En ateist behöver inte vara rädd för döden.
För denne är döden bara en konsekvens av födelsen.
Dom religiösa verkar var betydligt mer rädda för döden trots att dom "vet" att himmelriket väntar.
Kanske vet dom innerst inne att det bara är en illusion avsedd att hålla rädslan i schack.
Eller också är dom inte säkra på att ha "kvalificerat" sig?



Man vet att under aggressivitet ligger alltid rädsla - och inga är så ofattbart aggressiva som ateister. De har i alla system där de har lyckats förmå hela folk : forna Sovjet, Kina, Tredje Riket, Kuba mm --- avrättat horder med människor --- totalt har de lyckats döda mer än 100 miljoner människor på knappt 100 år. De måste vara så ofattbart rädda så de inte ens klarar av att leva här på jorden utan att mörda, bränna, tortera och vad vet jag....
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vägen till frälsning

Inläggav Illusionen » 15 apr 2019 15:24

Esther skrev:...det var tåget som kom!


https://www.youtube.com/watch?v=gIC94gEUuc8
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster