Har människan en uppgift?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav Anne » 02 mar 2020 19:50

Jag hänger inte riktigt med hur dessa diskussioner är kopplade till vad som är människans uppgift. Rösta rätt? Bygga upp en fungerande politik? Vi befinner oss under fliken Religion och andlighet. Jag får inte prata om kärlek. Detta raderas, men politik går bra. Förstår inte.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav Pilatus » 02 mar 2020 20:03

lynx skrev:Jag hänger inte riktigt med hur dessa diskussioner är kopplade till vad som är människans uppgift. Rösta rätt? Bygga upp en fungerande politik? Vi befinner oss under fliken Religion och andlighet. Jag får inte prata om kärlek. Detta raderas, men politik går bra. Förstår inte.

Vem har sagt att det går bra? Det är väl lika urspårat som som diskussionen du refererar till. Devota hyllningar till Donald Trumps politik har inte mycket med människans uppgift att göra.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav klorofyll » 02 mar 2020 20:57

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Du är den mest inkonsekventa person jag någonsin stött på. Det som är förkastligt i Sverige är fantastiskt i Trumps USA.

Men du måste väl hålla med om att det är skillnad på att släppa in folk och att mötas av en mur. Förutsägbarhet. Ansvar. Logik.

Nej, jag tror du får förklara Trumps genialitet med bygget av en mur. Logik? :D

En mur är förutsägbar, den inger inget hopp, med sin ogenomtränglighet. När man välkomnar någon in sitt land så tar man på sig ansvar.

Pilatus skrev:Nu bussar han de människor som han gjort hemlösa och öppnar gränsen mot Grekland. Skall vi vara glada och acceptera läget? Skall vi ställa allt högre krav på de som har arbetsinkomst? Nya skatter trycks ju ständigt på oss, senast är det plastpåsar. Vart skall de pengarna gå? Migrationsverket?

Vad är ditt svar på den frågan...? Och på vilket sätt skiljer sig din lösning från en mur?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav Pilatus » 02 mar 2020 22:20

Läste du inte vad Lynx skrev? Verkade hon uppskatta de senaste dagarnas debatt? Handlade något av dem om människans uppgift? Hade något av dem med religion och andlighet att göra?
Inte mer politik nu! Då blir det storstädning!
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav Algotezza » 03 mar 2020 08:45

Källan till ens livsuppgift eller kall - tror bara man kan tala om individens uppgift ej mänsklighetens i stort, kan finnas inom en som en pockande vilja, den härröra ur omgivningens krav eller behov, eller att man om man är religiös upplever att Gud gett en en uppgift.

Var och en må finna sin uppgift - eller inte finna den - och sträva efter att leva ett liv värt att leva utifrån sina villkor och förutsättningar.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav Anders » 03 mar 2020 09:33

lynx skrev:Jag hänger inte riktigt med hur dessa diskussioner är kopplade till vad som är människans uppgift. Rösta rätt? Bygga upp en fungerande politik? Vi befinner oss under fliken Religion och andlighet. Jag får inte prata om kärlek. Detta raderas, men politik går bra. Förstår inte.

Om kärleken du skrev om raderades skulle jag verkligen vilja veta vad det beror på.

Men till och med bibeln skriver om att arbeta i sitt anletes svett. Kanske inte ordagrant "Hörni människor, nu skall jag berätta för er vad er uppgift är, ni skall arbeta" men lite ditåt i alla fall.

Men jag hugger på ditt inlägg - Det vi skrivit om (I mitt fall främst dialogen med jag, hakka, Pilatus och kloro), hur är det kopplat till vad som är människans uppgift, och kärleken?

Människans uppgift är att leva och låta leva, kanske. Och att livet skall vara gott. För vilka? För mig själv, för mina närmaste, för de i min klan, för alla människor? Finns det konflikter här, till och med dikotomier?

Det mest tillspetsade vi har nu, om vi räknar bort Coronan som jag tycker faller utanför den här diskussionen, är väl de här människorna som Erdogan använder för sitt politiska spel, de tiotusentals som nu vill in i EU. Som jag nu fått min resa, från lite blandad höghusvänster och radhushöger till en akademisk miljö med många vänster och höger, så har jag en rik skara "vänner" på facebook och andra media. Och vilka inlägg man får.

Enligt vissa är det en ny hord potentiella barnarånare och ligister, människor som kommer utarma vår välfärd.
Enligt vissa är det en ny mängd människor som lidit alla helvetes kval och behöver en fristad och tycker det är självklart att Sverige skall ta ansvaret.

Hela skalan.

Vad är vår uppgift här? Vad är kärlek? i det här fallet:
Jag säger : Inte är det lätt! Till att börja med. Men något sånt här: Att visa kärlek till sina barn är inte att låta dem springa vind för våg. De måste läras upp till att fungera väl i samhället (Kan ha varit väl hård där personligen), och jag ser så på det här också.
Ett kärleksfullt hanterande här är ett moget sådant. Och klokt. Det som hände 2015 var inte klokt. Det måste finnas en plan.
De alltför många som tagit emot har inte kunnat få ett värdigt liv, otroligt många är arbetslösa, i utanförskap, och i förlängningen av det blir många ungdomar kriminella. Det man läser om, gäng som står och urinerar på oskyldiga ungdomar, kallar dem svennehora -
Det blir inte bra! Det skapar rasism, motsättningar. Det hörs utanför landet och andra länder kommer att bli mindre benägna att ta emot flyktingar.

Kärleksfullt är att saker fungerar. Fungerar saker så mår människor bra.

Så hur många flyktingar bör Sverige ta emot? ingen jävla aning...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav Anne » 03 mar 2020 15:19

Hör vad du säger, Anders. Snyggt presenterat!

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav klorofyll » 03 mar 2020 19:38

Människans uppgift är att inte ge upp under några omständigheter.

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav Severus Snape » 21 mar 2020 11:38

Livet handlar inte bara om att få uppleva saker. Vi ska rena vårt karma, neutralisera skadan våra mörka paralleller gjort, och utföra vår själsmission.

Där.

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav Smisk » 21 mar 2020 17:40

Severus Snape skrev:Livet handlar inte bara om att få uppleva saker. Vi ska rena vårt karma, neutralisera skadan våra mörka paralleller gjort, och utföra vår själsmission.

Där.


Du tänker inte att du är godkänd som du är rakt av?
Du har ett minuskonto din existens kräver att du sätter på plus?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav klorofyll » 21 mar 2020 19:01

Severus Snape skrev:Livet handlar inte bara om att få uppleva saker. Vi ska rena vårt karma, neutralisera skadan våra mörka paralleller gjort, och utföra vår själsmission.

Där.

Skulle man inte likaväl kunna byta ut "rena vårt karma" mot att komma närmare verkligheten??

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav Severus Snape » 21 mar 2020 22:31

Ni är oandliga... Jag tycker människor är oandliga...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav klorofyll » 22 mar 2020 08:42

Severus Snape skrev:Ni är oandliga... Jag tycker människor är oandliga...


Varför??

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav 531bts » 22 mar 2020 11:30

Severus snape har delat in mänskligheten i "andliga" o "oandliga". En definition han/hon inte själv är klar över men mycket bestämt uttrycker.
Förmodar att de "oandliga" är de som ifrågasätter severus snapes förvirrade påståenden, vilket förmodligen utgör alla de som utsätts för dom. Återstår då endast den ensamhet det innebär för severus snape att måhända vara den enda "andliga" människan på jorden. Severus snapes uppgift är att fostra mänskligheten att blint godta hans/hennes förvirrade verklighetsuppfattning av att vara "andlig". Stackarn.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav klorofyll » 22 mar 2020 12:10

En andlig person lyssnar till andra och skapar sig föreställningar som inte är stereotypa. Om någon säger att hen kan trolla fram saker ur intet eller att någon kan läsa dennes tankar, så är responsen ofta ett kraftig avståndstagande. Men om man är andlig så har man ett intresse av att förstå. Samtidigt så är man inte inskränkt. Det kan faktisk ske händelser som tycks omöjliga.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster