Har människan en uppgift?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav Esther » 04 maj 2019 08:05

Anders skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Men den kvinnliga rösträtten var inte någon meningslös fråga. Dessutom beslutade riksdagen om allmän och lika rösträtt 1918, det är hundra år sedan, klorofyll.

Ska vi ha lika rösträtt? Det är för mig en meningslös fråga. Det är självklarhet.

Det är nog bra att vidga dina vyer lite, Klorofyll. Både geografiskt, kulturellt och historiskt. Förresten, om en majoritet tycker att - miljöfrågan får andra länder och senare människor ta hand om, varför skall vi offra vår bekvämlighet? Är det bra med rösträtt då?

En liten tanke som ofta slagit mig är att --- OM jag vill bli av med MÄNNENS (de vita medelålders männen i väst då) :lol: makt .......och ge dem till de jag vill ha sex med och har sex med som en vit hatfylld marxistisk (nästan alla kvinnor i väst idag) feminist som tillåtit alla ha sex med mig och blivit gammal nu och männen som jag nu hatar - för de har sex med yngre förmågor :lol: ---- .... ja då skulle mitt ultimata vapen vara att anklaga dem alla för att förstöra miljön och skaffa barn.
Med de yngre förmågorna :)....

Så vad mer och bättre kan man använda sig av än klimatet?
Ingjuta skräck i alla barn så de inte mer konsumerar och sedan --- hämden är ljuv?
:shock:
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav klorofyll » 04 maj 2019 12:48

Anders skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Men den kvinnliga rösträtten var inte någon meningslös fråga. Dessutom beslutade riksdagen om allmän och lika rösträtt 1918, det är hundra år sedan, klorofyll.

Ska vi ha lika rösträtt? Det är för mig en meningslös fråga. Det är självklarhet.

Det är nog bra att vidga dina vyer lite, Klorofyll. Både geografiskt, kulturellt och historiskt.

Jag kan inte råda dig till detsamma!

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav Ben » 26 jun 2019 12:20

Pilatus skrev:Inspirerad av Illusionens svar på min fråga om idé till ny tråd, så blev det ännu en tråd om metafysik. Människans uppgift kan vi inte nå kunskap om. Vi kan komma en bit på den biologiska vägen, men jag menar inte den naturvetenskapliga sidan av ämnet. Så frågan är om människan utifrån sin egenskap av att vara en social varelse har tilldelat sig en speciell uppgift?

Kanske borde vi placera eventuella gudomliga subjekt utanför människan därhän. Frågan om det finns någon gud som fifflat med genetiken och den fria viljan brukar bli en tunn soppa.

Det handlar mer om människan som samhällsbyggare, men som har så olika målbilder för sin strävan att det regelmässigt slutar med konflikter. Kan vi undvika striden och i stället arbeta för en planet som vi kan hantera, som kan rymma ett begränsat antal människor med möjlighet att få mat för dagen och något meningsfullt att syssla med? En utilitarism som är optimerad för mänskligheten som den är i dag. Det går givetvis att utveckla resonemanget.

Summan av Kunskap (äkta) är relationer. Det är allt som finns. (psykopati finns inte, det är ett ord för andebesättelse)
Det går att få reda på människans generella själsuppgift.

Den fysiska världen är inte den riktiga världen. Slutprofetian för människan är om den fysiska världen kommer upphöra genom Gud eller inte.

Ganska verkligt eller hur Pilatus?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav Pilatus » 26 jun 2019 12:56

Ben skrev:Summan av Kunskap (äkta) är relationer. Det är allt som finns. (psykopati finns inte, det är ett ord för andebesättelse)
Det går att få reda på människans generella själsuppgift.

Den fysiska världen är inte den riktiga världen. Slutprofetian för människan är om den fysiska världen kommer upphöra genom Gud eller inte.

Ganska verkligt eller hur Pilatus?

Nej, jag förstår inte något om dina andar och demoner. Jag är tacksam för att jag kan se materien och allt levande som helt fristående från själsliga egenskaper. Det gör att man kan ägna sin tid åt sådant som existerar.

Jahve var en gång i tiden israelernas gud enligt Bibeln. Han beskrivs som en mycket påtaglig gud som trädde fram och resonerade med sitt egendomsfolk, israelerna. Det är lång tid sedan. Ingen skriver numera om att de sett några tecken på Jahves närvaro. Allt som återstår är några riter, t ex dopet och tron att Jesus var Messias, i bästa fall även iakttagandet av (fragment av) lagen. Människan fick några uppgifter som står omskrivna i Genesis.
Moderator

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav Ben » 26 jun 2019 13:00

Du söker ingen som skriver om hur påtaglig den mörka guden Jahve är. Jag ser det som dumheter att detta inte finns. En öken är en öken eller hur? Du lär inte hitta vatten i en öken Pilatus. Svenskar är nästan i en öken.

Det mesta har jag ingen kunskap om. Det är jag åtminstone medveten om.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav Pilatus » 26 jun 2019 13:08

Ben skrev:Du söker ingen som skriver om hur påtaglig den mörka guden Jahve är. Jag ser det som dumheter att detta inte finns. En öken är en öken eller hur? Du lär inte hitta vatten i en öken Pilatus. Svenskar är nästan i en öken.

Det mesta har jag ingen kunskap om. Det är jag åtminstone medveten om.

Självklart finns det vatten i öknen och det finns ett antal metoder att få det vatten som vi behöver.

The solar technology that is producing fresh drinking water in the desert

https://qz.com/309343/the-solar-technology-that-is-producing-fresh-drinking-water-in-the-desert/
Moderator

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav Ben » 26 jun 2019 13:09

Pilatus skrev:
Ben skrev:Du söker ingen som skriver om hur påtaglig den mörka guden Jahve är. Jag ser det som dumheter att detta inte finns. En öken är en öken eller hur? Du lär inte hitta vatten i en öken Pilatus. Svenskar är nästan i en öken.

Det mesta har jag ingen kunskap om. Det är jag åtminstone medveten om.

Självklart finns det vatten i öknen och det finns ett antal metoder att få det vatten som vi behöver.

The solar technology that is producing fresh drinking water in the desert

https://qz.com/309343/the-solar-technology-that-is-producing-fresh-drinking-water-in-the-desert/

Det är så jag har det. Jag fick lite vatten och överlevde. Ateism är dock inget tecken på att ha överlevt själsligt. Då har man sålt den till ateism.

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav Ben » 26 jun 2019 13:14

Vad är det som är så intressant med geologi? Utan inre ljus hade det inte funnits nånstans. Då är det bara hjärnan som är mörk.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav Pilatus » 26 jun 2019 13:15

Ben skrev:
Pilatus skrev:Självklart finns det vatten i öknen och det finns ett antal metoder att få det vatten som vi behöver.

The solar technology that is producing fresh drinking water in the desert

https://qz.com/309343/the-solar-technology-that-is-producing-fresh-drinking-water-in-the-desert/

Det är så jag har det. Jag fick lite vatten och överlevde. Ateism är dock inget tecken på att ha överlevt själsligt. Då har man sålt den till ateism.

Drunkningsolyckorna är visserligen mycket sällsynta i öknen, det är sant. Men där finns vatten vilket du förnekade. Vad beror det på? Kanske är det en uppgift för människan att återplantera de gamla skogarna som en gång växte i Sahara och andra ökentrakter? Vad tror du Ben?
Moderator

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav Ben » 26 jun 2019 13:16

Pilatus skrev:
Ben skrev:
Pilatus skrev:Självklart finns det vatten i öknen och det finns ett antal metoder att få det vatten som vi behöver.

The solar technology that is producing fresh drinking water in the desert

https://qz.com/309343/the-solar-technology-that-is-producing-fresh-drinking-water-in-the-desert/

Det är så jag har det. Jag fick lite vatten och överlevde. Ateism är dock inget tecken på att ha överlevt själsligt. Då har man sålt den till ateism.

Drunkningsolyckorna är visserligen mycket sällsynta i öknen, det är sant. Men där finns vatten vilket du förnekade. Vad beror det på? Kanske är det en uppgift för människan att återplantera de gamla skogarna som en gång växte i Sahara och andra ökentrakter? Vad tror du Ben?


Somliga kan ha själsmissionen att återställa jorden efter miljöförstöringen såklart.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav klorofyll » 17 sep 2019 13:57

Pilatus skrev:Inspirerad av Illusionens svar på min fråga om idé till ny tråd, så blev det ännu en tråd om metafysik. Människans uppgift kan vi inte nå kunskap om. Vi kan komma en bit på den biologiska vägen, men jag menar inte den naturvetenskapliga sidan av ämnet. Så frågan är om människan utifrån sin egenskap av att vara en social varelse har tilldelat sig en speciell uppgift?

Kanske borde vi placera eventuella gudomliga subjekt utanför människan därhän. Frågan om det finns någon gud som fifflat med genetiken och den fria viljan brukar bli en tunn soppa.

Det handlar mer om människan som samhällsbyggare, men som har så olika målbilder för sin strävan att det regelmässigt slutar med konflikter. Kan vi undvika striden och i stället arbeta för en planet som vi kan hantera, som kan rymma ett begränsat antal människor med möjlighet att få mat för dagen och något meningsfullt att syssla med? En utilitarism som är optimerad för mänskligheten som den är i dag. Det går givetvis att utveckla resonemanget.

Jag tycker att detta är en utmärkt trådstart... Känns lite som att jag förstörde tråden...

Maat
Inlägg: 145
Blev medlem: 09 dec 2009 19:28

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav Maat » 11 dec 2019 03:01

Vill man vet om något har en uppgift och vad denna uppgift är skall man studera situationen denna företeelse befinner sig i.

Det är de yttre omständigheterna, vad dessa består i, hur de fungerar och vilka resultat dessa kan konstateras har presterat under sin existens som bestämmer och avgör vilken uppgift en företeelse har.

Det är den situation man befinner sig i som avgör vilken uppgift man har att utföra.

Människor däremot ser sig som allsmäktiga gudar som kan bestämma fritt och obegränsat vilken uppgift man har och vad man har lust att ta sig för i varje givet ögonblick.

Denna förvirrade okunskap om verkligheten orsakas av att man inte skaffat sig det man vet eller tror från den opåverkade källan, verkligheten, utan från andra människor, som inte ägde den kunskap om verkligheten, den insikt eller den förmåga som krävs för att man skall kunna lära ut något av avgörande relevans.

Avgörande relevans är den kunskap som i varje givet ögonblick tydligt talar om vad som är rätt och fel att göra.

Denna kunskapen består i att förstå allt som har existerat, existerar och allt som händer och sker och genom denna förståelse ger förmågan att kunna förutse den framtida händelseutvecklingen och följderna av varje handling och varje agerande.

Detta är inte den omöjlighet eller magi som människor tror, kan man när man står vid spisen i köket och kokar en soppa inse att om man häller i ett halvt kilo salt i soppan så blir den oätlig, så har man där nyckeln till den absoluta kunskapen, insikten och förmågan att veta vad som är rätt och vad som är fel.

Resten är bara arbete och tid.

Misstaget människor gör är att de inte förstår de grundläggande byggstenarna i verkligheten.
Om man inte förstår, ser allt ut som ett stort obegripligt kaos och man agerar utifrån denna upplevelse genom att spruta ord, teorier, spekulationer, gissningar, tankar, upplevelser och åsikter omkring sig tills allt är just det kaos som man upplever att det är.

Man upplever obegripligt kaos och skapar därigenom obegripligt kaos.

(Du skapar det du är, uppfylld av, du är dina handlingar.)

Denna upplevelse kommer att kvarstå så länge man kvarstår i sitt befintliga tillstånd.
Så länge man fortsätter att utgå från den tro och den bild man fått lära sig beskriver världen och verkligheten som man blivit lärd att tro på av de som inte begrep bättre, så kommer man att fortsatt inte kunna se eller förstå verkligheten och den förblir ett avlägset mysterium.

Förkastelse av allt, och en början från absoluta noll, är nyckeln och den enda vägen till det man sökt i årtusenden.

Människor är fast i rollen som "människa" denna rollen måste man bryta, upphör med att vara människa, (vilket innebär att se omöjligheter, murar, gränser, stängda dörrar, regler och förbud överallt och i allt) då kommer alla hemligheter att avslöja sig som enkla självklarheter.

Och konsekvenserna blir obegränsade.

Men det är inte sannolikt att det kommer att ske, eftersom man måste redan ha brutit med att vara människa för att inse att detta är nyckeln och svaret.
Den som ännu är fast i sina bojor kommer bara att gör invändningar och inte förstå någonting.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav 531bts » 11 dec 2019 10:06

Maat: "den blinde leder den blinde" är det vad du vill ha sagt? Din hänvisning till att tänka o agera utifrån "rätt, fel" är en skör referens liksom all mänsklig idéverklighet. Den kan i bästa fall utgå från gamla beprövade moralregler som t.ex de 10 Budorden.
Enligt dig, hur ska människan använda uppmärksamhet o tanke för att i tal o gärning uttrycka ett allmängiltigt "rätt" o undvika vad som är allmängiltigt "fel"?

Maat
Inlägg: 145
Blev medlem: 09 dec 2009 19:28

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav Maat » 15 jan 2020 05:56

"den blinde leder den blinde"?

Tja, så skulle man kunna uttrycka det, fast jag använder själv aldrig det uttrycket.
Min vana är väl oftast att använda mina egna ord, än någon annans.

"Din hänvisning till att tänka o agera utifrån "rätt, fel" är en skör referens liksom all mänsklig idéverklighet. Den kan i bästa fall utgå från gamla beprövade moralregler som t.ex de 10 Budorden."

Ja där har vi igen det typiskt "mänskliga" synsättet och tänkesättet som gör att man misslyckas.
Förutfattat, inlärt, inprogrammerat, gränser, stängda dörrar, omöjligheter.

Den mänskliga synen på moral är vanligtvis den som kommer från någon urgammal bok och som byggts vidare av religiösa fanatiker eller konservativa fegisar med egna psykiska problem som de försöker hantera genom att fantisera ihop vad de kallar "moral" "regler" som de anser sig måste följa och för att få hjälp med att hålla dessa regler de hittat på vill de tvinga på resten av mänskligheten samma regler så att de ska slippa bli påminda om sina egna tillkortakommanden, fel, brister och svagheter när alla andra också tvingas göra samma saker trots att de inte lider av samma psykiska problem som moraluppfinnaren...

Flera av bibelns författare led exempelvis av sexuella problem och homosexuella tendenser, vilket är orsaken till att bibeln siktade in sig specifikt på att hårt bekämpa sådant, det var bara ett sätt för författarna att bekämpa sig själva.
Hela boken förlorar sin trovärdighet genom sådant omoraliskt agerande.

Äkta moral är nämligen att aldrig göra något orättfärdigt, som att försämra andra människors liv för att förbättra sitt eget, vilket dessa bibelskribenter själviskt gör sig skyldiga till.

Jag talar aldrig om moral utan om rättfärdighet, ett äldre uttryck, sanning, rättvisa, rättfärdighet, kulturen, konsten, skaparkraften och den kosmiska ordningen.
Det var det den Egyptiska gudinnan Maat representerade och det är också det jag följer, allt som skapats i modernare tider på det s.k. "moralområdet" förkastar jag helt och fullt i alla dess delar.

Det man kallar "moral", det jag kallar rättfärdighet är inte en samling nedskrivna regler och lagar, det är en naturlig känsla av insikt, förståelse och vishet som uppstår när man nått en hög nivå av intellektuell och känslomässig utveckling och / eller en naturlig känsla och begåvning som man bara råkar äga.

Man behöver ingen regelbok, man "känner" vad som är rätt, och det innebär också att man är rättfärdig eftersom inget och ingen är dömd på förhand och varje enskilt fall är unikt.

Att man så benhårt fastnat för att hålla på fasta moralregler och inte snuddat vid tanken på att låta känslor styra, beror på att man inte förmått att förstå hur man skulle bära sig åt för att nå en högre utvecklingsnivå eller velat lägga ner den tid, energi och det arbete som krävs för att utveckla sig själv, att då bara benhårt hålla på nedskriva regler föreföll vara ett bekvämt sätt att kringgå svårigheten.
Människor är nämligen bekväma och lata dessutom.

Vad som är rätt och fel bygger ju ingalunda på något så begränsat som "moral" eller bara om det är rättfärdigt eller känns rätt.
Nej det är en helhetsbedömning som innefattar en oändlig mängd faktorer, kunskaper, fakta, erfarenheter och analyser, alltså även teknik, fysik, kemi, osv. för att man ska kunna avgöra vad som ÄR!!! rätt och fel, inte bara något man "tycker" eller "tror", måste man basera det beslutet på allt existerande vetande och all den förmåga man besitter.

För de flesta människor förefaller detta som en fullständigt ouppnåelig omöjlighet, eftersom de tror att man för att lyckas med något sådant måste sätta sig ner med papper och penna och arbeta sig igenom "rubbet" inför varje beslut.

Så känns det när man inte behärskar förmågan och ska börja i första klass och har ett helt liv av skola och lärdom framför sig innan man kommer dit man ska.

Men när man är där är allt så självklart att man aldrig behöver tänka, man VET omedelbart i varje sekund vad som är rätt och fel utan att behöva tänka medvetet alls.
Det som är orätt, vilket är det samma som fel, ofta ett tekniskt fel, typ att smälla upp en mobilmast 50 meter från ett dagis, i dagen samhälle, filtreras bort automatiskt, det existerar helt enkelt inte och därmed hamnar man aldrig i en valsituation där man måste fatta ett beslut och välja mellan olika alternativ.

"Enligt dig, hur ska människan använda uppmärksamhet o tanke för att i tal o gärning uttrycka ett allmängiltigt "rätt" o undvika vad som är allmängiltigt "fel"?"

Det är en fråga om kunskap och kompetens och känslomässig, mental och psykisk utveckling.

Det är enkelt för mig att på tekniska faktagrunder se att ett beslut som fattats i samhället är fel.

Jag bryr mig också om att det är fel eftersom jag befinner mig på en hög nivå av känslomässig utveckling.

Mängder av människor inser att något är fel men de bryr sig inte, det beror på att de befinner sig på en låg primitiv nivå.

Alltså är svaret enkelt;
Kunskap, kompetens och en massiv och stor satsning på känslomässig, mental och psykisk utveckling redan från 4-5 års åldern, eftersom det visat sig att dåliga vanor påbörjas tidigt, uppmuntrat av den omgivande miljön... och bryts sedan sällan.

Det kunde jag själv konstatera när jag var 5 år och såg exempel på vad jag ansåg var orättvisa, dumhet och fördomsfulla inställningar från "vuxna".
Redan då började jag vända ryggen åt andra människors s.k. "moraluppfattningar" som jag konstaterade var i högsta grad orättfärdiga.

Att bryta med allt etablerat är absolut nödvändigt då det är sprunget ur en primitiv och outvecklad grund.

A new day, must come...
https://www.youtube.com/watch?v=XIfFvBzh3b8

Användarvisningsbild
sinkaduza
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 nov 2019 12:10

Re: Har människan en uppgift?

Inläggav sinkaduza » 16 feb 2020 16:11

531bts skrev:Avsikt eller ej, du är tvungen att ägna dig åt uppgifterna andas, dricka, inta föda, bibehålla värme mm. Om inte, dör du.

nej det är felaktigt
om inte är din uppgift

uppgift uppoffring = död (upp vart?)


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster