Religiös - när det passar dig.

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Religiös - när det passar dig.

Inläggav klorofyll » 05 maj 2019 13:54

När jag var liten hade jag en kompis, långt senare tror jag mig förstå att orsaken till det var att hans mamma ville det... Så jag umgicks alltså med en person som inte ville vara med mig. Jag fattade inte det. Det är skadligt.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Religiös - när det passar dig.

Inläggav klorofyll » 05 maj 2019 14:07

Anledningen är att man själv vill vara bättre.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Religiös - när det passar dig.

Inläggav Esther » 05 maj 2019 14:09

klorofyll skrev:När jag var liten hade jag en kompis, långt senare tror jag mig förstå att orsaken till det var att hans mamma ville det... Så jag umgicks alltså med en person som inte ville vara med mig. Jag fattade inte det. Det är skadligt.


MILDE TID... varför är du inte tacksam till att hans mamma - som visste mer - valde just dig som sin egen sons vän.
Det är väl tacksamhet och glädje och att du känner dig ärad som du borde känna.

Skäms på dig Kloro.... 8)
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Religiös - när det passar dig.

Inläggav klorofyll » 05 maj 2019 14:30

Man kan vara tacksam för allt. Ni kan tacka mig.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Religiös - när det passar dig.

Inläggav klorofyll » 05 maj 2019 14:41

Esther skrev:
klorofyll skrev:När jag var liten hade jag en kompis, långt senare tror jag mig förstå att orsaken till det var att hans mamma ville det... Så jag umgicks alltså med en person som inte ville vara med mig. Jag fattade inte det. Det är skadligt.


MILDE TID... varför är du inte tacksam till att hans mamma - som visste mer - valde just dig som sin egen sons vän.
Det är väl tacksamhet och glädje och att du känner dig ärad som du borde känna.

Skäms på dig Kloro.... 8)

Du får förklara det här för mig, jag förstår inte?

Men jag tycker att det liknar relationen mellan de kristna, judarna och gud... (som du beskriver det).

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Religiös - när det passar dig.

Inläggav Esther » 05 maj 2019 15:05

klorofyll skrev:
Men jag tycker att det liknar relationen mellan de kristna, judarna och gud... (som du beskriver det).


Detta begriper inte jag.
Vad i hela fridens namn menar du?
Att vi kristna gillar judar för att vi måste?
Vad är det för idioti....???
Det finns säkert. Men de låssas ju också att de älskar Gud när de i verkligheten är skiträdda att dö och hamna i helvetet mm. De flesta jag känner känner sig starkt ambivalenta - som judar känner mot kristna --- i ärendet. Det finns folk för allt!

Det finns väl sådana människor överallt som till och med klarar av sådant. Det finns horder med kvinnor som till och med gifter sig med män - blundar hela tiden när de "måste" ha sex med dem - men de "tog honom ju för bilen/inkomsten/huset/statusen/pengarna" mm.
Att människor är onda och själviska är vl inget nytt?

Skulle detta nu göra att det inte finns en enda kvinna som kan älska en man som han är - även om han råkar äga något av värde?
Du är en ganska märklig filur.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Religiös - när det passar dig.

Inläggav klorofyll » 05 maj 2019 15:31

Esther skrev:
klorofyll skrev:
Men jag tycker att det liknar relationen mellan de kristna, judarna och gud... (som du beskriver det).


Detta begriper inte jag.
Vad i hela fridens namn menar du?
Att vi kristna gillar judar för att vi måste?
Vad är det för idioti....???
Det finns säkert. Men de låssas ju också att de älskar Gud när de i verkligheten är skiträdda att dö och hamna i helvetet mm. De flesta jag känner känner sig starkt ambivalenta - som judar känner mot kristna --- i ärendet. Det finns folk för allt!

Det finns väl sådana människor överallt som till och med klarar av sådant. Det finns horder med kvinnor som till och med gifter sig med män - blundar hela tiden när de "måste" ha sex med dem - men de "tog honom ju för bilen/inkomsten/huset/statusen/pengarna" mm.
Att människor är onda och själviska är vl inget nytt?

Skulle detta nu göra att det inte finns en enda kvinna som kan älska en man som han är - även om han råkar äga något av värde?
Du är en ganska märklig filur.

Jag tänker bara på det att jag av en mamma valdes ut till att umgås med hennes son... du menar att det är sunt... inte jag. Det är fel mot sonen (att tvinga honom) och det är än mer fel mot mig (som blir konsumenten av lögn).

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Religiös - när det passar dig.

Inläggav klorofyll » 05 maj 2019 15:43

"Det är därför som i Judendomen (Torah) säger att vi är det utvalda folket, inte på grund av vår "ras" överlägsenhet, utan på grund av vår skyldighet, vårt eviga arbete (väl gjort, eller inte) att vara "heliga" eftersom H’shem (Gud) är helig."

så skrev du... gud valde alltså ut judarna att ha en viss relation.

Det har ingenting med mina åsikter att göra, utan jag applicerade bara min egen erfarenhet på det du skrev.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Religiös - när det passar dig.

Inläggav Esther » 05 maj 2019 15:50

klorofyll skrev:"Det är därför som i Judendomen (Torah) säger att vi är det utvalda folket, inte på grund av vår "ras" överlägsenhet, utan på grund av vår skyldighet, vårt eviga arbete (väl gjort, eller inte) att vara "heliga" eftersom H’shem (Gud) är helig."

så skrev du... gud valde alltså ut judarna att ha en viss relation.

Det har ingenting med mina åsikter att göra, utan jag applicerade bara min egen erfarenhet på det du skrev.


Det jag citerade var skrivet av någon annan - en ortodox jude (som jag skrev). Dina problem - vara hur de vill vara och av vilket slag de än är har föga eller inget med saken att göra.
Gud valde ut ett folk - för sin tro. De som inte har den tron - har den inte. Oavsett hur deras blodlinjer ser ut.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Religiös - när det passar dig.

Inläggav klorofyll » 05 maj 2019 16:36

Jag kom på lösningen nu. Judarna är utvalda för att ha en relation till varandra... Inte till mindre utvalda. På så vis slipper man konflikten, mellan judar och kristna!

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Religiös - när det passar dig.

Inläggav Esther » 05 maj 2019 17:14

klorofyll skrev:Jag kom på lösningen nu. Judarna är utvalda för att ha en relation till varandra... Inte till mindre utvalda. På så vis slipper man konflikten, mellan judar och kristna!



Wow.... så smart!
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Religiös - när det passar dig.

Inläggav klorofyll » 05 maj 2019 19:33

Esther skrev:
klorofyll skrev:Jag kom på lösningen nu. Judarna är utvalda för att ha en relation till varandra... Inte till mindre utvalda. På så vis slipper man konflikten, mellan judar och kristna!



Wow.... så smart!
:) Det lönar sig att tänka positivt. Se skogen men inte träden.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster