Prioritera anden före köttet

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Prioritera anden före köttet

Inläggav Anne » 10 jul 2019 13:02

Jag funderar på en personlig karneval. Att ge avkall på vad som betraktas som laster, läs cigaretter, alkohol. Kaffe? Hur långt ska man gå egentligen? Sova på ett hårt, kallt golv osv.?

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav hakkapeliitta » 10 jul 2019 13:40

Sov på ett kallt granitgolv. Ät endast knäckebröd med Kalles Kaviar, inget smör. Läs Hemmets Veckojournal från 1951.
Faktiskt givande, tro mej.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav klorofyll » 10 jul 2019 14:33

Har hänt att jag sovit på golvet, några veckor sedan, var så jävla trött och jag kände att jag inte skulle kunna somna på något mjukt helt anpassat. Tror faktiskt att man många gånger tjänar på att vara slarvig, sova för mycket mår man inte heller bra av. Rökning verkar vara det sämsta man kan ägna sig åt, man kan inte överskatta faran.
Om man vill leva ett mer hälsosamt liv så måsta man planera endel, och för att kunna planera så måste man koppla av flera gånger dagligen så att man tänker effektivt.

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav Ben » 10 jul 2019 22:58

Sysselsätt dig med kreativa aktiviteter, hantverk eller konst, läs upplysande och intressanta saker.

14. Undvik negativa människor, såna som klagar hela tiden, samt energivampyrer. Behåll en positiv attityd, hopp och optimistiska tankar.

15. Umgås med människor som får dig att må bra. Om det inte finns någon, kommer du att må bättre ensam.

16. Lyssna på inspelningar med positiva suggestioner.

17. Tillåt solsken in i ditt hem. Ta långa promenader ute i naturen eller i stan, om det glädjer dig.

18. Motionera.

20. Håll dig borta från beroendeframkallande beteenden (alkohol, rökning, droger, för mycket mat eller godis, meningslöst sex, för mycket TV eller videospel osv.). Lite av varje är bästa valet (fast inte droger).

21. Res, om än ensam, t.ex. till ett avlägset ställe med en annan civilisation.

22. Håll dig själv ren, städa och bli av med röran.

23. Adoptera ett husdjur, helst en katt (katter absorberar negativ energi).

24. Umgås ofta med barn.



detta är "beskydd mot psykiska attacker" men kan fungera i övrigt ändå

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav hakkapeliitta » 10 jul 2019 23:37

Punkt 22.
Duschar varje dag men mitt hem ser ut som en katastrof. Orkar inte städa. Har kanske gett upp.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav Smisk » 11 jul 2019 08:01

hakkapeliitta skrev:Sov på ett kallt granitgolv. Ät endast knäckebröd med Kalles Kaviar, inget smör. Läs Hemmets Veckojournal från 1951.
Faktiskt givande, tro mej.


Knäckebröd och kalles är gott men ganska onyttigt. Käkade det igår :) 12% socker i kalles, 11% i coca cola. Socker-fett-salt pasta. Alltså: gott.
Smöret är nog mindre onyttigt än Kalles tänker jag.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav Smisk » 11 jul 2019 08:10

lynx skrev:Jag funderar på en personlig karneval. Att ge avkall på vad som betraktas som laster, läs cigaretter, alkohol. Kaffe? Hur långt ska man gå egentligen? Sova på ett hårt, kallt golv osv.?


Varför skall du det?

Som ett andligt experiment? :)

Gå rakt ut i skogen och va där några dygn. Sov på marken där det passar på nätterna och fasta och drick vatten på dagarna. Lycka till ;)

Vad man skall göra livsstilsmässigt av hälsoskäl vet de flesta så det är nog ett bra experiment att leva hälsosamt. Hur långt man skall gå där är nog inte så svårt. Undvik det skadliga och gör det vi i kropp, sinne och själ fungerar och mår bäst av.

Cigaretter skall vi se som ett problem, inte en last. Sluta omedelbart. Alkohol är inget problem i små mängder och om det inte går i små mängder är det ett problem och då är det sluta omedelbart. Kaffe är inga problem och är nyttigt om det är i mängder som passar om det inte går att må bra en dag utan kaffe experimentera med det tills man klarar en dag utan kaffe så vet man att kropp och psyke är i bättre balans. Alla vet detta.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav hakkapeliitta » 11 jul 2019 12:38

Jag prioriterar alltid köttet före anden. Älskar entrecote med persiljesmör. Till det pommes frites, gärna en klick bernaisesås till. Onyttigt för kroppen men hälsosamt för själen.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav klorofyll » 11 jul 2019 18:54

Själv dricker jag arlas kvarg (protein tror jag) med hallonsmak.

Men det här med att leva sunt är problematiskt. Jag tänker att jag behöver gå ner i vikt. Då måste röra mig mer och då måste äta mer, mer nyttig mat.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav hakkapeliitta » 11 jul 2019 21:11

Erkänner att jag väger för mycket, Senaste vägning var rena chocken 125 kg, trots mina 192 cm längd så var detta fan så mycket.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav Smisk » 12 jul 2019 09:35

klorofyll skrev:Själv dricker jag arlas kvarg (protein tror jag) med hallonsmak.

Men det här med att leva sunt är problematiskt. Jag tänker att jag behöver gå ner i vikt. Då måste röra mig mer och då måste äta mer, mer nyttig mat.


Sluta ät så går du ned i vikt, träning fungerar dåligt för de flesta då man äter mer socker-fett-mat man inte kan hålla sig ifrån som du nämner. Fasta kanske kan fungera? Periodisk fasta? :)

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav Marksa » 12 jul 2019 13:20

lynx skrev:Jag funderar på en personlig karneval. Att ge avkall på vad som betraktas som laster, läs cigaretter, alkohol. Kaffe? Hur långt ska man gå egentligen? Sova på ett hårt, kallt golv osv.?


Hej Lynx
Se till ha en riktig fest före ditt fastande bara. Annars är det inte en riktig karneval...
Annars ser ja väll att det bästa sättet att komma närmare sig själv och det enkla är att packa en lätt ryggsäck och hitta ut i skogen, behöver inte vara märkligare än så. Att göra livet enkelt under en period gör att man har möjligheten att hitt a sig själv.
Vill du ha lite självspäkning, glöm myggstiftet.
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav Pilatus » 12 jul 2019 16:47

lynx skrev:Jag funderar på en personlig karneval. Att ge avkall på vad som betraktas som laster, läs cigaretter, alkohol. Kaffe? Hur långt ska man gå egentligen? Sova på ett hårt, kallt golv osv.?

Jag tror jag skrivit om mina fastor här på forumet. Cigaretter slutade jag med för tjugo år sedan.
Numera firar jag inga karnevaler eller fastar på enbart dryck i tio dagar. Det som fungerar är ett paket nudlar och kanske ett knäckebröd till teet på kvällen. Nudlarna har jag inte tröttnat på, det finns bra nudlar. Kan rekommendera Knorr.

Bild
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav klorofyll » 12 jul 2019 23:09

Smisk skrev:
klorofyll skrev:Själv dricker jag arlas kvarg (protein tror jag) med hallonsmak.

Men det här med att leva sunt är problematiskt. Jag tänker att jag behöver gå ner i vikt. Då måste röra mig mer och då måste äta mer, mer nyttig mat.


Sluta ät så går du ned i vikt, träning fungerar dåligt för de flesta då man äter mer socker-fett-mat man inte kan hålla sig ifrån som du nämner. Fasta kanske kan fungera? Periodisk fasta? :)

Jag tror på rejäl vardagsmotion samt att undvika att köpa hem de värsta fett/socker-produkterna, sedan så kan man nog försöka uppmärksamma förändringen i måendet. Men jag är glad om om jag inte går upp i vikt. Dricker ofta red bull... Där sa jag något... No more bull.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Prioritera anden före köttet

Inläggav hakkapeliitta » 13 jul 2019 17:32

Pilatus skrev:
lynx skrev:Jag funderar på en personlig karneval. Att ge avkall på vad som betraktas som laster, läs cigaretter, alkohol. Kaffe? Hur långt ska man gå egentligen? Sova på ett hårt, kallt golv osv.?

Jag tror jag skrivit om mina fastor här på forumet. Cigaretter slutade jag med för tjugo år sedan.
Numera firar jag inga karnevaler eller fastar på enbart dryck i tio dagar. Det som fungerar är ett paket nudlar och kanske ett knäckebröd till teet på kvällen. Nudlarna har jag inte tröttnat på, det finns bra nudlar. Kan rekommendera Knorr.

Bild

Ser verkligen lockande ut. Jag själv försöker hitta vegetariska rätter, om ni vill testa kan jag rekommendera denna

https://www.dn.se/mat-dryck/recept/bolognese-pa-svarta-linser/

Verkligen god. Har gjort rätten några gånger nu. Om du vill få lite mer hetta en tesked Sambal Oelek. Beluga linserna hittade jag på Willys.Rekommenderar starkt.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 30 och 0 gäster