Allsmäktighet

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Allsmäktighet

Inläggav Algotezza » 30 aug 2019 10:55

Ben skrev:
Anders skrev:Vad menas egentligen med mörker här? Finns inget skönare än att släcka sänglampan på kvällen.


Så du tänker aldrig i ljus och mörker? Aldrig nånsin differentierat det? Det är liksom bara samma kaka? Hur trädumt blir det då... ett offer?


då blir det bara grått


Bild
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Ben
Inlägg: 995
Blev medlem: 15 jul 2012 22:53

Re: Allsmäktighet

Inläggav Ben » 30 aug 2019 11:01

Algotezza skrev:
Ben skrev:
Anders skrev:Vad menas egentligen med mörker här? Finns inget skönare än att släcka sänglampan på kvällen.


Så du tänker aldrig i ljus och mörker? Aldrig nånsin differentierat det? Det är liksom bara samma kaka? Hur trädumt blir det då... ett offer?


då blir det bara grått


Bild


jaha den färgen.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Allsmäktighet

Inläggav Anne » 30 aug 2019 16:04

Jesus väntar nog på sin brud som ännu är i klädkammaren. Han dog för bl a hennes skull. Vilken smäktande kärlekshistoria! Jag tror hon försöker ha sönder sina pärlor, men de blir bara starkare. För när hon går ut ur klädkammaren och blir godkänd kommer också ett stort elände att ske. Jag tror hon har ett vackert hjärta som gråter över det och just nu kanske det känns som en föga tröst att han kommer torka bort hennes sista tårar.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allsmäktighet

Inläggav klorofyll » 30 aug 2019 17:11

lynx skrev:Jesus väntar nog på sin brud som ännu är i klädkammaren. Han dog för bl a hennes skull. Vilken smäktande kärlekshistoria! Jag tror hon försöker ha sönder sina pärlor, men de blir bara starkare. För när hon går ut ur klädkammaren och blir godkänd kommer också ett stort elände att ske. Jag tror hon har ett vackert hjärta som gråter över det och just nu kanske det känns som en föga tröst att han kommer torka bort hennes sista tårar.

Skulle du kunna översätta detta?

Jag tror att jag förstår vad du menar men kanske på ett annat språk...

Varför skulle Jesus brud gå ut ur klädkammaren???

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Allsmäktighet

Inläggav Anne » 30 aug 2019 17:19

Översätta? Vad ska jag översätta? Det är sagt att hon går ur klädkammaren där klädseln är egenskaper och dygder. Hon hyser en gränslös längtan efter sin käraste, liksom han för henne. Det är kärlekshistoriernas Kärlekshistoria.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allsmäktighet

Inläggav klorofyll » 30 aug 2019 17:27

lynx skrev:Det är kärlekshistoriernas Kärlekshistoria.

Jag tror att den kallas så just på grund av att ingen känner till något om den... Varför skulle denna kärlek vara en sådan tragedi? Eller har jag tolkat dig fel?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Allsmäktighet

Inläggav Anne » 30 aug 2019 17:34

Det är många som spekulerar om vem Jesus brud är. Tragedin - om jag tolkar det rätt - är att hon besitter ett fullkomligt rent hjärta och är plågsamt medveten om att för varje steg hon tar mot sin älskade desto närmare kommer apokalypsen. Jesus kommer ta henne i säkert förvar innan krigernas krig börjar.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allsmäktighet

Inläggav klorofyll » 30 aug 2019 18:05

lynx skrev:Det är många som spekulerar om vem Jesus brud är. Tragedin - om jag tolkar det rätt - är att hon besitter ett fullkomligt rent hjärta och är plågsamt medveten om att för varje steg hon tar mot sin älskade desto närmare kommer apokalypsen. Jesus kommer ta henne i säkert förvar innan krigernas krig börjar.

Jag kan allt om detta, fråga mig inte varför.. Jesus låter sig inte begränsas av vare sig kvinnor eller krig. Om han hade låtit sig begränsas eller definieras så hade han blivit ett lätt byte. Jesus är med andra ord fri.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allsmäktighet

Inläggav klorofyll » 30 aug 2019 18:17

lynx skrev:Tragedin - om jag tolkar det rätt - är att hon besitter ett fullkomligt rent hjärta och är plågsamt medveten om att för varje steg hon tar mot sin älskade desto närmare kommer apokalypsen.

Notera, det är vad hon tror.. Hon är inte allsmäktig.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Allsmäktighet

Inläggav Anne » 30 aug 2019 18:47

Precis.
Om jag vore Sankte Per hade jag vänligt presenterat mig vid dörren och frågat vem jag hade nöjet att möta. Sedan hade jag sagt "Klorofyll *suckat och lett vänligt* vad sägs om att gå en runda kring kvarteret på si så där tusen år så ses vi igen?"
Kliv av dina höga hästar så tar jag dig på allvar. Fritt val.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Allsmäktighet

Inläggav scirocco » 30 aug 2019 19:30

Ursäkta mig,men det är väl ingen som vet om jesus hade nån brud eller om han ens fanns. Och vad har vi att göra med det?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allsmäktighet

Inläggav Anders » 30 aug 2019 21:55

scirocco skrev:Ursäkta mig,men det är väl ingen som vet om jesus hade nån brud eller om han ens fanns. Och vad har vi att göra med det?

Vi är nyfikna.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Allsmäktighet

Inläggav Anne » 31 aug 2019 00:15

Anders skrev:
scirocco skrev:Ursäkta mig,men det är väl ingen som vet om jesus hade nån brud eller om han ens fanns. Och vad har vi att göra med det?

Vi är nyfikna.

Men läs Höga Visan! Jag tror att det är en enskild kvinna som kommer bära ett tungt ok. Och hon kommer fixa det!

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allsmäktighet

Inläggav klorofyll » 31 aug 2019 06:17

lynx skrev:Precis.
Om jag vore Sankte Per hade jag vänligt presenterat mig vid dörren och frågat vem jag hade nöjet att möta. Sedan hade jag sagt "Klorofyll *suckat och lett vänligt* vad sägs om att gå en runda kring kvarteret på si så där tusen år så ses vi igen?"
Kliv av dina höga hästar så tar jag dig på allvar. Fritt val.

Jag går till fots.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allsmäktighet

Inläggav Anders » 31 aug 2019 10:15

lynx skrev:
Anders skrev:
scirocco skrev:Ursäkta mig,men det är väl ingen som vet om jesus hade nån brud eller om han ens fanns. Och vad har vi att göra med det?

Vi är nyfikna.

Men läs Höga Visan! Jag tror att det är en enskild kvinna som kommer bära ett tungt ok. Och hon kommer fixa det!

Mina föräldrar läste bibeln högt för varandra varje kväll under min uppväxt, hördes genom den tunna gipsväggen. Alla liturgiska och bibliska ord är som reklamskyltar för mig. ”Herren är i sitt himmelska tempel, han tron är i himmelen...” ”så låt oss gå fram till hans nådetron...”. ”Sannerligen säger jag dig...”. Den enda som fått mig en smula intresserad av Bibeln var Jordan Peterson med sina föreläsningar om bibeln ur ett psykoanalytiskt perspektiv för något år sen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster