Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav Esther » 16 sep 2019 12:29

Pilatus skrev:
Esther skrev:Som du står på natten där det är beckmörkt och tror du kan betrakta detaljerna i lövverket ner i fina detaljer i bladens glans?

Men snälla, var påstår jag mig mäktig att klara sådant? Dessutom finns det väl upplysta områden. Jag yttrar mig om sådant som är tillgängligt att läsa om på nätet.

Vad jag förespråkar är en fredsuppgörelse. Men det måste ha undsluppit dig.


Tror (om jag inte minns fel) att mannen på fotot på vänster sida hade en hustru som är kristen (hon lever, han där död) - därmed är fotot i sin kontext ganska fel (jag kan ju om jag inte vet, misstolka detta :) ) eller hur?

Fred uppnår man då genom att splittra och äga?
;)
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav Esther » 16 sep 2019 12:32

531bts skrev:Esther: inte bara buffertzon, på längre sikt även befolka det man annekterar med sitt egna folk, den enda garantin för att inte bli förrådda. Judarna har samma taktik runt Israel som muslimer har i Europa : att på sikt etablera majoritet i de områden man bosätter sig o skapa samhällen utifrån egen religion/kultur.


mmm
Det är en sak - den andra mycket mer väsentliga är sammansvetsningen inom dem. Detta ger ju bara den som gav dem Landet. Som vi säger vi kristna (som du vet) är ju att om Gud inte bygger huset så jobbar ju människans förgäves.
Det blir ju inte en och samma mun som andra folk - utan olika munnar alltid - MEN samma hjärta.
Veritas vos liberabit

531bts
Inlägg: 924
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav 531bts » 16 sep 2019 13:19

Esther: visst är det så. Men alla samhällen, kulturer, imperier är liksom resten av universum, underordnat förändring. Frågan är hur de strukturer människan organiserar förändras, vad är incitamentet o syftet med förändringen, det avgör resultatet. Vad du sår skördar du.
Ett sinnelag som tar det som inte är dem givet o använder det för egna syften, bygger hus på lösan grund. Om många gör det o i samförstånd (med eller utan "Guds försyn") skapar det en dissonans i det undermetvetna både hos de som tar o de som förlorar. Det skapar oundvikliga konflikter som förr eller senare kommer att balanseras ut. Därför förfaller så småningom alla samhällen, kulturer som har sin begynnelse i brott mot Budorden.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav Esther » 16 sep 2019 13:24

531bts skrev: Därför förfaller så småningom alla samhällen, kulturer som har sin begynnelse i brott mot Budorden.


Förlåt att jag tar mig friheten att korta av. Saken med dessa är - bryter du ett - bryter du alla. Vilket per definition innebär att bryter du de första - som gäller Gud har du automatiskt redan brutit alla. Detta per se innebär att ingen nation har överlevnadskraft när den första är bruten. Därav min rekommendation av Shema. Kan man inte implementera ens detta förhållande - vad förväntar man sig av en befolkning som ljuger, stjäl som korpar och tar andra mäns hustrur och omvänt?
Hmmmm?

Logiken i det som kom i Lagen är OFELBAR. De enda som inte fattar detta är de som påstår att deras gud är död - GOTT SÅ - för vem vill tro på en egen fabricerad gud? Men att sedan förleda sig själv att inte tro på Gud är inte bara dumt utan rent av nationellt självmord.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav Pilatus » 16 sep 2019 16:46

Esther skrev:Tror (om jag inte minns fel) att mannen på fotot på vänster sida hade en hustru ...

Du kanske tänker på Suha Tawil? Suha studerade på Sorbonne i Paris efter att som barn ha undervisats av nunnor på en katolsk skola. En trosfrände till dig Esher!
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav Esther » 16 sep 2019 16:49

Pilatus skrev:
Esther skrev:Tror (om jag inte minns fel) att mannen på fotot på vänster sida hade en hustru ...

Du kanske tänker på Suha Tawil? Suha studerade på Sorbonne i Paris efter att som barn ha undervisats av nunnor på en katolsk skola. En trosfrände till dig Esher!


Så, BRA Pilatus - nu vet vi varför Vatikanen tog A i hand...
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav Pilatus » 16 sep 2019 18:00

Esther skrev:
Pilatus skrev:Du kanske tänker på Suha Tawil? Suha studerade på Sorbonne i Paris efter att som barn ha undervisats av nunnor på en katolsk skola. En trosfrände till dig Esher!

Så, BRA Pilatus - nu vet vi varför Vatikanen tog A i hand...

Kanske var det innan din omvändelse? Påven på bilden var John Paul II.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav Anders » 16 sep 2019 20:58

Kanske det är en tillfällig historia, om ens någon historia alls, den här tete-a-teten på senaste tiden mellan katolska kyrkan och judarna? Men det är lång ifrån bara här jag har hört katolska lovord över det judiska på senaste tiden. Dock ej från mina släktingar.

Obs att jag inte lägger några värderingar i det här. Bara intresserad av mekanismerna.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav Esther » 16 sep 2019 21:53

Anders skrev:Kanske det är en tillfällig historia, om ens någon historia alls, den här tete-a-teten på senaste tiden mellan katolska kyrkan och judarna? Men det är lång ifrån bara här jag har hört katolska lovord över det judiska på senaste tiden. Dock ej från mina släktingar.

Obs att jag inte lägger några värderingar i det här. Bara intresserad av mekanismerna.


Förstår inte alls vad du talar om... Kyrkan har i alla tider haft nära kontakt med judarna. Helt emot den protestantiska propagandan som påstår motsatsen. Judar vet det, vi vet det. Den Katolska kyrkan har alltid haft den Hebreiska versionen av Tanach och hela Kyrkan byggdes av judar - allt vi tror på kommer från judarna. Jesus var jude, Maria hans mor judinna, alla apostlar, vi anser att alla patriarker och profeter var helgon.
Det är nästintill bara i den protestantiska världen som det inte varit så även om det även funnits - av ren dumhet och okunskap - sådant bland katoliker.

In defence of the Jews, Pope Clement VI issued two papal bulls in 1348 (6 July and 26 September), the latter named Quamvis Perfidiam, which condemned the violence and said those who blamed the plague on the Jews had been "seduced by that liar, the Devil.
"https://en.wikipedia.org/wiki/Catholic_Church_and_Judaism#cite_ref-Skolnik1_5-0
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav Anders » 16 sep 2019 22:20

Esther skrev:
Anders skrev:Kanske det är en tillfällig historia, om ens någon historia alls, den här tete-a-teten på senaste tiden mellan katolska kyrkan och judarna? Men det är lång ifrån bara här jag har hört katolska lovord över det judiska på senaste tiden. Dock ej från mina släktingar.

Obs att jag inte lägger några värderingar i det här. Bara intresserad av mekanismerna.


Förstår inte alls vad du talar om... Kyrkan har i alla tider haft nära kontakt med judarna. Helt emot den protestantiska propagandan som påstår motsatsen. Judar vet det, vi vet det. Den Katolska kyrkan har alltid haft den Hebreiska versionen av Tanach och hela Kyrkan byggdes av judar - allt vi tror på kommer från judarna. Jesus var jude, Maria hans mor judinna, alla apostlar, vi anser att alla patriarker och profeter var helgon.
Det är nästintill bara i den protestantiska världen som det inte varit så även om det även funnits - av ren dumhet och okunskap - sådant bland katoliker.

In defence of the Jews, Pope Clement VI issued two papal bulls in 1348 (6 July and 26 September), the latter named Quamvis Perfidiam, which condemned the violence and said those who blamed the plague on the Jews had been "seduced by that liar, the Devil.
"https://en.wikipedia.org/wiki/Catholic_Church_and_Judaism#cite_ref-Skolnik1_5-0

Nja! Ferdinand och Isabella var knappast judevänliga, och inte var de Protestanter direkt. Judarna har haft det knepigt lite här och var i kristenheten.

Sen, Lite sådär allmänt så, jo, då jag hörde gamla testamentet läsas högt på andra sidan gipsväggen under hela min barndom var ju inte direkt Filisteerna Dom Goda. Och jo, Jesus var jude, men han gjorde inget större nummer av sig själv som jude. Hans mission var inte "gå ut och gören alla folk till mina B-lärjungar".

Vad jag talar om är helt enkelt den iakttagelse jag gjort, inget mer än så. Det är mycket möjligt att Katolska kyrkan ganska konstant har knuffat för judarna, men jag har inte hört något om det. Gissningsvis, här i landet, så har det, som jag då uppfattar det större katolska intresset samband med de förföljelser judarna har fått utstå i de mer muslimtäta städerna här i landet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav Esther » 16 sep 2019 22:31

Anders skrev:
Esther skrev:
Anders skrev:Kanske det är en tillfällig historia, om ens någon historia alls, den här tete-a-teten på senaste tiden mellan katolska kyrkan och judarna? Men det är lång ifrån bara här jag har hört katolska lovord över det judiska på senaste tiden. Dock ej från mina släktingar.

Obs att jag inte lägger några värderingar i det här. Bara intresserad av mekanismerna.


Förstår inte alls vad du talar om... Kyrkan har i alla tider haft nära kontakt med judarna. Helt emot den protestantiska propagandan som påstår motsatsen. Judar vet det, vi vet det. Den Katolska kyrkan har alltid haft den Hebreiska versionen av Tanach och hela Kyrkan byggdes av judar - allt vi tror på kommer från judarna. Jesus var jude, Maria hans mor judinna, alla apostlar, vi anser att alla patriarker och profeter var helgon.
Det är nästintill bara i den protestantiska världen som det inte varit så även om det även funnits - av ren dumhet och okunskap - sådant bland katoliker.

In defence of the Jews, Pope Clement VI issued two papal bulls in 1348 (6 July and 26 September), the latter named Quamvis Perfidiam, which condemned the violence and said those who blamed the plague on the Jews had been "seduced by that liar, the Devil.
"https://en.wikipedia.org/wiki/Catholic_Church_and_Judaism#cite_ref-Skolnik1_5-0

Nja! Ferdinand och Isabella var knappast judevänliga, .


De var kungar - inte Katolska Kyrkan. Du misstar dig. Blandar ihop som protestanter ofta gör. Den protestantiska kyrkan var ett med kung/fosterland - inte Katolska. Hon har alltid varit fristående.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav Anders » 16 sep 2019 23:05

Påven skänker bort den spanska inkvisitionen
I ett brev daterat den 1 november 1478 gav påven Sixtus IV klartecken till att förfölja Spaniens conversos som bar skulden för ”inbördeskrig, mord och otaliga brott”. Genom detta brev lade påven inkvi­sitionen i händerna på den spanska kronan. Både inkvisitionens högste ledare och Suprema, det beslutande råd som bestod av sex till tio medlemmar, utsågs av det spanska kungahuset.

Drottning Isabella hade tidigare använt en folkmilis, ”Kristusmilisen”, för att pacificera sina adliga fiender i Kastilien. Milisen, som var ett hopplock av dagdrivare, suputer och frigivna straff­fångar, ställdes nu till den nybildade inkvisitionens förfogande. Samtidigt började inkvisitionen att rekrytera angivare som skulle informera domstolen om alla misstänkta beteenden och i synnerhet sådant som kunde tyda på att en converso i det fördolda fortsatte att praktisera sin judiska religion.

Om man söker på ”påven” och ”judar” får man en rätt blandad bild. Dock inte i referenser till uttalande den senaste tiden.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav Esther » 17 sep 2019 07:22

Anders skrev:Påven skänker bort den spanska inkvisitionen
I ett brev daterat den 1 november 1478 gav påven Sixtus IV klartecken till att förfölja Spaniens conversos som bar skulden för ”inbördeskrig, mord och otaliga brott”. Genom detta brev lade påven inkvi­sitionen i händerna på den spanska kronan. Både inkvisitionens högste ledare och Suprema, det beslutande råd som bestod av sex till tio medlemmar, utsågs av det spanska kungahuset.

Drottning Isabella hade tidigare använt en folkmilis, ”Kristusmilisen”, för att pacificera sina adliga fiender i Kastilien. Milisen, som var ett hopplock av dagdrivare, suputer och frigivna straff­fångar, ställdes nu till den nybildade inkvisitionens förfogande. Samtidigt började inkvisitionen att rekrytera angivare som skulle informera domstolen om alla misstänkta beteenden och i synnerhet sådant som kunde tyda på att en converso i det fördolda fortsatte att praktisera sin judiska religion.

Om man söker på ”påven” och ”judar” får man en rätt blandad bild. Dock inte i referenser till uttalande den senaste tiden.


Som jag sa redan DEN PROTESTANTISKA PROPAGANDAN visar en helt annan bild än den visad av den Katolska Kyrkan och judarna.
Läs mer här: http://www.jewishencyclopedia.com/artic ... -popes-the
Vilket är judarna egen bild.

Sedan finns en motsvarande bild given av katolska kyrkan - även den baserad på urgamla Kyrkodokument och vad som hände i historien - långt ifrån alla urbana legender och skrönor.
Enskilda har ofta hatat - men hat hör inte hemma hos de som tillhör Gud. De som tillhör en religion de menar de har "medlemskap" med - men inte lever alls (förutom i munnens utsagor) brukar ofta hata. De hatar allt.
Även och främst andra religioner - för att de lider av det evigt närvarande högmodet.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav Esther » 17 sep 2019 07:25

Anders - du frågar vad som händer idag mellan judar och katoliker som verkligen lever sin tro?

Guds dom.
Det är den som händer, och vi är bara i början. Det kommer nu - det som väntat.
Och alla skrattar --- tills det inte är så roligt längre.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav Anders » 17 sep 2019 10:32

Esther skrev:Anders - du frågar vad som händer idag mellan judar och katoliker som verkligen lever sin tro?

Guds dom.
Det är den som händer, och vi är bara i början. Det kommer nu - det som väntat.
Och alla skrattar --- tills det inte är så roligt längre.


Vem skrattar? Det är som det är.
Var - i nya testamentet - framhålls judarna som människor med en förrangsställning?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 49 och 0 gäster