Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav Anders » 14 sep 2019 12:38

Har mest missionsförbundare i farfarsgenetationen. De omhuldade Israel varmt. I alla konflikter var det israel som hade rätt i allt eftersom de var guds folk. Växte upp i ngt högkyrkligt. Där var det mer neutralt. Nu har en del av släkten konverterat till katolicismen. Och där omhuldas Israel åter nästan som i det frikyrkliga. Lite överraskande för mej. Ffa svenska Katoliker brukar vara högt skolade. Varför då denna magi?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

531bts
Inlägg: 924
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav 531bts » 14 sep 2019 12:54

Hurså magi? Självklart hejar Kristna på Israel eftersom merparten av landets folk tillhör den Mosaiska traditionen, som bar fram till den profet de Kristna ser som Guds son; Jesus. Varför skulle de inte stötta Israel, då de som mest aggressivt opponerar sig mot det Judiska folket tillhör en konkurrerande religion; Islam.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav Anders » 14 sep 2019 12:59

531bts skrev:Hurså magi? Självklart hejar Kristna på Israel eftersom merparten av landets folk tillhör den Mosaiska traditionen, som bar fram till den profet de Kristna ser som Guds son; Jesus. Varför skulle de inte stötta Israel, då de som mest aggressivt opponerar sig mot det Judiska folket tillhör en konkurrerande religion; Islam.

Nu var jag lite mer specifik i just det katolska. Köpa paket känns lite mer frikyrkligt för mej. Katolicismen i Sverige känns lite mer intellektuell, och man skulle tro att en mer nyanserad syn på göranden och låtanden där nere skulle ges.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

531bts
Inlägg: 924
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav 531bts » 14 sep 2019 13:31

Det finns säkert djuplodande intellektuella analyser av Katoliker varför man entydigt stöttar Israel som Judisk nation o bärare av den Mosaiska religiösa/filosofiska traditionen. Fundamentet för försvaret av Israel, är dock det religiösa faktum att de Kristna står i ett slags tacksamhetsskuld till den Judiska traditionen eftersom den banade väg till vad de Kristna tolkar som Guds nedstigande på jorden: Jesu födelse. Dessutom är ju delar av den Mosaiska läran inkorporerad i Bibeln iom G:a Testamentet. Det blir problematiskt för en troende Kristen att vända ryggen åt en nation som påstår sig vara Judisk o grundad på den Mosaiska läran. Därmed inte sagt att det finns djupt troende Kristna som har dubier i förhållande till den Israeliska statens politik i närområdet.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav Anders » 14 sep 2019 14:10

531bts skrev:Det finns säkert djuplodande intellektuella analyser av Katoliker varför man entydigt stöttar Israel som Judisk nation o bärare av den Mosaiska religiösa/filosofiska traditionen. Fundamentet för försvaret av Israel, är dock det religiösa faktum att de Kristna står i ett slags tacksamhetsskuld till den Judiska traditionen eftersom den banade väg till vad de Kristna tolkar som Guds nedstigande på jorden: Jesu födelse. Dessutom är ju delar av den Mosaiska läran inkorporerad i Bibeln iom G:a Testamentet. Det blir problematiskt för en troende Kristen att vända ryggen åt en nation som påstår sig vara Judisk o grundad på den Mosaiska läran. Därmed inte sagt att det finns djupt troende Kristna som har dubier i förhållande till den Israeliska statens politik i närområdet.

Skulle tippa att lösningen finns i det territoriella. Det nordeuropeiska individuella vs det medelhavsnära kollektivistiska. Kanske. Latitud och longitud. Kyrkan inom Katolicismen och det judiska folkets sammanhållning. En från katolikers håll större acceptans för den fördel som judiska(framgångsrika) barn får av sin familj. Frikyrkorna var också mycket tajta. I medelhavstraditionen finns romarnas klientsystem djupt rotat. Slaveriet. Familj viktig. Inte så gångbart här uppe.

Islams roll i detta perspektiv, mer oklart. Kan faktiskt ibland känna att Islam mer riktar sig mot individ. Det finns en del väldigt för mej svårsmält i islam men också en del rätt mycket tilltalande.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

531bts
Inlägg: 924
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav 531bts » 14 sep 2019 17:18

Anders: Jag tror inte att territoriella anspråk o ev överenskommelser mellan Israel-Palestina är möjliga eller kan överbrygga de religiösa/kulturella motsättningar som finns i området. De tre monoteistiska religionerna gör ju anspråk på Jerusalem som intimt förknippade med religionen, där de Kristna har den minst aggressiva hållningen.
Nyfiken fråga: vad finner du tilltalande i Islam o som inte finns inom Judendom o Kristendom, som är unikt för Islam?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav Anders » 14 sep 2019 19:13

531bts skrev:Anders: Jag tror inte att territoriella anspråk o ev överenskommelser mellan Israel-Palestina är möjliga eller kan överbrygga de religiösa/kulturella motsättningar som finns i området. De tre monoteistiska religionerna gör ju anspråk på Jerusalem som intimt förknippade med religionen, där de Kristna har den minst aggressiva hållningen.
Nyfiken fråga: vad finner du tilltalande i Islam o som inte finns inom Judendom o Kristendom, som är unikt för Islam?

Hajj, Ramadan, Bönerutinerna, iden om att inteta ränta mm.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

531bts
Inlägg: 924
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav 531bts » 14 sep 2019 19:51

Anders: förutom det om ränta, är inget av det du nämner unikt för Islam. Pilgrimsvandringar inom Kristendom motsvarar Hajj, fasta är påbjudet både inom Judendom o Kristendom, likaså rutiner för bön (ters, sext, non, vesper, completorium inom Kristendom).

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav Anders » 14 sep 2019 19:56

531bts skrev:Anders: förutom det om ränta, är inget av det du nämner unikt för Islam. Pilgrimsvandringar inom Kristendom motsvarar Hajj, fasta är påbjudet både inom Judendom o Kristendom, likaså rutiner för bön (ters, sext, non, vesper, completorium inom Kristendom).

Tja, det är väl saker som kan tilltala i alla religioner då. Är själv närmast ateist trots bakgrund. Ska dock läsa koranen lite mer.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav Anders » 14 sep 2019 19:58

Men jag vet inte om det ÄR så att katoliker helt generellt knuffar för Israel. Har bara sett mycket av det på sista tiden.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

531bts
Inlägg: 924
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav 531bts » 14 sep 2019 20:56

Anders: du får nog problem om du ska hitta någon som utifrån sin Kristna tro ställer sig på muslimernas sida o propagerar för staten Israels upplösning.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav Anders » 14 sep 2019 23:45

531bts skrev:Anders: du får nog problem om du ska hitta någon som utifrån sin Kristna tro ställer sig på muslimernas sida o propagerar för staten Israels upplösning.

Det är jag verkligen inte ute efter.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav Pilatus » 15 sep 2019 13:11

531bts skrev:Det blir problematiskt för en troende Kristen att vända ryggen åt en nation som påstår sig vara Judisk o grundad på den Mosaiska läran. Därmed inte sagt att det finns djupt troende Kristna som har dubier i förhållande till den Israeliska statens politik i närområdet.

Vad man borde vara eniga om är Jerusalems ställning som religiöst centrum för tre religioner. Synd att man inte förverkligade tanken på att staden skulle stå under FNs förvaltning.

Snart är det val i Israel, jag vet inte om utgången är given, men jag fruktar att Palestinafrågan förblir olöst. Benjamin Netanyahu säger vad många vill höra, han är populär. Kanske gör Donald Trump folk i Mellanöstern en björntjänst genom sin tro på vapenmakt. Saudiarabien fick känna på att våld oftast stärker motståndsviljan, lusten att ge igen.
Moderator

531bts
Inlägg: 924
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav 531bts » 15 sep 2019 15:20

Var tid har sin ledare. Netanyahu är nog den som kommer att väljas. Israelerna är inte dummare än att fatta läget: inget läge för peace & harmony, hårdhandskar o igelkottstaktik kommer att behövas med tanke på Rysslands dominans i Syrien o Irans avancemang i Röda havs området.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav Pilatus » 15 sep 2019 15:53

531bts skrev:Var tid har sin ledare. Netanyahu är nog den som kommer att väljas. Israelerna är inte dummare än att fatta läget: inget läge för peace & harmony, hårdhandskar o igelkottstaktik kommer att behövas med tanke på Rysslands dominans i Syrien o Irans avancemang i Röda havs området.

Jag tittade just på ett inslag med Rand Paul (republikansk politiker) i CNN. Han trodde inte för ett ögonblick att man skall eskalera det våld som redan pågår. Saudi Arabia will only listen to the US if the US stops selling them weapons. Saudiarabien bombar kvinnor och barn i Jemen. Och sedan skyller alla på Iran. Även Israel instämmer i den kören. Men skulle det minska terrorismen om Iran bombades. De är lilleputtar i jämförelse med Saudiarabiens vapenbudget. USAs utrikespolitik har varit en total katastrof för Mellanöstern.

Bättre att avsluta pågående konflikter och sätta sig vid förhandlingsbordet. Att det inte blir så är illa, men jag anser det är dags för fredligare tongångar.
Moderator


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 27 och 0 gäster