Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav klorofyll » 17 sep 2019 16:19

klorofyll skrev:Varför ens ta upp att att de rättfärdiga får ett arv? Vem bryr sig? Varför räcker inte det man har?


För att förtydliga, alla drömmar går i uppfyllelse (enligt mig), jag menar bara att det är onödigt att skryta...

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav Anders » 18 sep 2019 00:06

Det är just det. Jag ser inget samband mellan det katolska och det judiska. Så jag vill förstå. Kan mycket mer förstå mina frireligiösa far och morföräldrars ganska okritiska beundran av israels folk. Men katolska kyrkan har alltid varit en tänkande, inte bara kännande sammanslutning, de som sätter agendan. Om jag har rätt i att det är något i tiden, kan jag inte se annat än att det är reaktion på arabisk aggression mot judiska människor. Men det är jag, antagligen har jag fel och vill bli upplyst. Helst med om det finns anknytningspunkter mellan just det katolska och det judiska som jag, och kanske andra inte enkelt kan se.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav hakkapeliitta » 18 sep 2019 01:22

All religion är skit enligt mej.
Religion är opium för folk sa Marx.
Såg några program om De Första Bankirerna, Italien, 1500-tal, renässansen. De första ockrarna. Familjen Medici.
De fick snabbt grepp om Florens och bestämde att deras släkting (glömt namnet) blev påve.
Kapitalism i sitt embryo, ta kontroll över folks ekonomi, ta kontroll över deras tankar.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav Anders » 18 sep 2019 07:56

hakkapeliitta skrev:All religion är skit enligt mej.
Religion är opium för folk sa Marx.
Såg några program om De Första Bankirerna, Italien, 1500-tal, renässansen. De första ockrarna. Familjen Medici.
De fick snabbt grepp om Florens och bestämde att deras släkting (glömt namnet) blev påve.
Kapitalism i sitt embryo, ta kontroll över folks ekonomi, ta kontroll över deras tankar.


Det var i den vevan som Protestantismen drog igång. Föga förvånande.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav Esther » 18 sep 2019 12:55

Anders skrev:Det är just det. Jag ser inget samband mellan det katolska och det judiska. Så jag vill förstå. Kan mycket mer förstå mina frireligiösa far och morföräldrars ganska okritiska beundran av israels folk. Men katolska kyrkan har alltid varit en tänkande, inte bara kännande sammanslutning, de som sätter agendan. Om jag har rätt i att det är något i tiden, kan jag inte se annat än att det är reaktion på arabisk aggression mot judiska människor. Men det är jag, antagligen har jag fel och vill bli upplyst. Helst med om det finns anknytningspunkter mellan just det katolska och det judiska som jag, och kanske andra inte enkelt kan se.



NEJ... INGET kan vara mer fel...
Det handlar inte om något praktiskt (hot utifrån mot Israel) eller att man har beundran (vi har - mer... på ett annat plan), det handlar om det jag sa. Domen. De rättfärdigas lön - därmed handlar det om STRIKT andliga saker som de vet, vi vet.
Veritas vos liberabit

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav hakkapeliitta » 18 sep 2019 13:35

För mej är alla olika religiösa trosriktningar same shit different name.
Patetiskt att skåda all dessa religiösa ceremonier som härmar tivolitrick med billiga effekter.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav klorofyll » 18 sep 2019 13:37

hakkapeliitta skrev:För mej är alla olika religiösa trosriktningar same shit different name.
Patetiskt att skåda all dessa religiösa ceremonier som härmar tivolitrick med billiga effekter.

Ungefär som TV då!

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav 531bts » 18 sep 2019 15:06

För mig är alla försök att analysera mänskligheten utifrån Marx ren o skär dårskap. Att man öht ser det som ett alternativ med så många vidriga misslyckade sociala experiment som Marxismen orsakat: Sovjet, Kina, Kambodja, Vietnam, Kuba o nu senast Venezuela.
Om religion är ett opium, är Marxism uppåttjack för storhetsvansinne o narcissism.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav Anders » 18 sep 2019 16:22

Esther skrev:
Anders skrev:Det är just det. Jag ser inget samband mellan det katolska och det judiska. Så jag vill förstå. Kan mycket mer förstå mina frireligiösa far och morföräldrars ganska okritiska beundran av israels folk. Men katolska kyrkan har alltid varit en tänkande, inte bara kännande sammanslutning, de som sätter agendan. Om jag har rätt i att det är något i tiden, kan jag inte se annat än att det är reaktion på arabisk aggression mot judiska människor. Men det är jag, antagligen har jag fel och vill bli upplyst. Helst med om det finns anknytningspunkter mellan just det katolska och det judiska som jag, och kanske andra inte enkelt kan se.



NEJ... INGET kan vara mer fel...
Det handlar inte om något praktiskt (hot utifrån mot Israel) eller att man har beundran (vi har - mer... på ett annat plan), det handlar om det jag sa. Domen. De rättfärdigas lön - därmed handlar det om STRIKT andliga saker som de vet, vi vet.


Hur skulle det, om det nu är fallet som jag säger att katolska organ och personer på senaste tiden har uttalat sig positivt om judar, förklara att det just är på senaste tiden de rösterna hörts? Det andliga härvidlag torde inte vara mer nu än för 5-6 år sedan.

Men som sagt, du ser säkert bättre än jag. Mer exakt - vilka andliga saker är det som i så fall förenar just katoliker och judar? Mer än något annat kristet samfund?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav hakkapeliitta » 18 sep 2019 16:50

531bts skrev:För mig är alla försök att analysera mänskligheten utifrån Marx ren o skär dårskap. Att man öht ser det som ett alternativ med så många vidriga misslyckade sociala experiment som Marxismen orsakat: Sovjet, Kina, Kambodja, Vietnam, Kuba o nu senast Venezuela.
Om religion är ett opium, är Marxism uppåttjack för storhetsvansinne o narcissism.

Krävs fler än två hjärnceller.
Jag har haft en del att göra med Jehovas Vittnen. Jag stämplar dessa som svagbegåvade. Ingen av dessa har högre utbildning av naturliga skäl. Alla religiösa är svagbegåvade. Det finns en naturlig gräns där begåvade går vidare, studerar vidare och tar till sej mångtusenårigt kritiskt tänkande som idag har frammejslat dagens vetenskap.
Sen finns dessa religiösa pajasar som gav upp av naturliga skäl, hjärnan räckte inte till. Men de har ändå ett behov att systematisera kunskapen men inte på ett vettigt sätt utan en tusenårig Bibel är ledstjärna :D
Snacka om nerköp.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav Esther » 18 sep 2019 17:06

Anders skrev:
Esther skrev:
Anders skrev:Det är just det. Jag ser inget samband mellan det katolska och det judiska. Så jag vill förstå. Kan mycket mer förstå mina frireligiösa far och morföräldrars ganska okritiska beundran av israels folk. Men katolska kyrkan har alltid varit en tänkande, inte bara kännande sammanslutning, de som sätter agendan. Om jag har rätt i att det är något i tiden, kan jag inte se annat än att det är reaktion på arabisk aggression mot judiska människor. Men det är jag, antagligen har jag fel och vill bli upplyst. Helst med om det finns anknytningspunkter mellan just det katolska och det judiska som jag, och kanske andra inte enkelt kan se.



NEJ... INGET kan vara mer fel...
Det handlar inte om något praktiskt (hot utifrån mot Israel) eller att man har beundran (vi har - mer... på ett annat plan), det handlar om det jag sa. Domen. De rättfärdigas lön - därmed handlar det om STRIKT andliga saker som de vet, vi vet.


Hur skulle det, om det nu är fallet som jag säger att katolska organ och personer på senaste tiden har uttalat sig positivt om judar, förklara att det just är på senaste tiden de rösterna hörts? Det andliga härvidlag torde inte vara mer nu än för 5-6 år sedan.

Men som sagt, du ser säkert bättre än jag. Mer exakt - vilka andliga saker är det som i så fall förenar just katoliker och judar? Mer än något annat kristet samfund?


Men milde tid Anders --- bara bordlägg det. Som något som varken spelar roll eller har betydelse. Det blir väl lättast. Det är bara att acceptera! Eller vill du i detalj veta allt om tex Relativitetsteorin är uträknad? Kan du inte bara acceptera att den funkar och att det skapas prylar kring sådant...
Veritas vos liberabit

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav 531bts » 18 sep 2019 19:10

Stalin, Mao Zhe Dong, Pol Pot hade normalt antal hjärnceller, det hjälpte inte. Deras ledstjärna var marxism se vad dom lyckades åstadkomma av djävulskap. Ingen religiös avart kommer ens i närheten i antal avrättningar o förföljelse. Vill man fortsätta hävda marxismen som ledstjärna kan man inte vara riktigt klok eller fanatiker dvs förneka bättre vetande.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav hakkapeliitta » 18 sep 2019 19:36

531bts skrev:Stalin, Mao Zhe Dong, Pol Pot hade normalt antal hjärnceller, det hjälpte inte. Deras ledstjärna var marxism se vad dom lyckades åstadkomma av djävulskap. Ingen religiös avart kommer ens i närheten i antal avrättningar o förföljelse. Vill man fortsätta hävda marxismen som ledstjärna kan man inte vara riktigt klok eller fanatiker dvs förneka bättre vetande.

Alltså, varför jag gillar Marx var dels hans epokgörande analys av kapitalismen. Dels hans suveräna tolkningar av Hegel. Hegel är erkänt den mest svårbegripliga filosofen, läste själv som ung några verk av Hegel men fattade nada. Marx tolkningar senare hjälpte, Marx fördel var att han var samtida, unghegelian.
Marx kan knappast göras ansvarig för Pol Pots gärningar, skiljer hundra år emellan...men du kör med vulgärpropaganda. Typiskt för fanatiska religiösa enkelspåriga med någon slags smutsig agenda där religionen förhärligas. Fanatismen är kännetecken för sådana som du, plus en annan lågutbildad här. Går inte att bluffa mej.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav Pilatus » 18 sep 2019 21:22

Katoliker (spanska inkvisitionen) som inte har tålamod att vänta på domens dag

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kristna samfunds förhållande till staten Israel

Inläggav Pilatus » 18 sep 2019 21:56

531bts skrev:Stalin, Mao Zhe Dong, Pol Pot hade normalt antal hjärnceller, det hjälpte inte. Deras ledstjärna var marxism se vad dom lyckades åstadkomma av djävulskap. Ingen religiös avart kommer ens i närheten i antal avrättningar o förföljelse. Vill man fortsätta hävda marxismen som ledstjärna kan man inte vara riktigt klok eller fanatiker dvs förneka bättre vetande.

Missionärerna hade med sig mässlingen mm dit de for för att frälsa världen, med förödande resultat.

Native Americans had no natural immunity to many of these diseases. Measles, smallpox, whooping cough, chicken pox, bubonic plague, typhus and malaria — already dangerous and often deadly in Europe — became even more efficient killers in the New World. By some estimates, the Native American population plunged by as much as 95% over the next 150 years due to disease. Ref. The history of measles: A scourge for centuries, Los Angeles Time
Moderator


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster