Att tillhöra en religion/ sekt och inte överensstämma i allt

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Att tillhöra en religion/ sekt och inte överensstämma i allt

Inläggav Anne » 19 sep 2019 22:48

Hej! Jag undrar hur ni som bekänner er till en religion eller tro förhåller er till vad som strider mot era personliga värderingar. Det kan t ex vara pedofil-skandalerna inom den katolska kyrkan. Finns kuraget att sätta ned foten och säga "Det här är inte ok!" Eller väljer man att blunda? Detta är enbart ett exempel. Det går att ge många exempel, men då vi har en hängiven katolik här lyssnar jag med ett öppet hjärta på hennes perspektiv.

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Att tillhöra en religion/ sekt och inte överensstämma i allt

Inläggav scirocco » 20 sep 2019 05:55

Jag är inte med i nån religion men jag har starka upplevelser. Esther sätter ner foten bestämt o tar avstånd från sånt skit. Det vet jag om hon nu inte hinner svara här.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Att tillhöra en religion/ sekt och inte överensstämma i allt

Inläggav Esther » 20 sep 2019 06:23

lynx skrev:Hej! Jag undrar hur ni som bekänner er till en religion eller tro förhåller er till vad som strider mot era personliga värderingar. Det kan t ex vara pedofil-skandalerna inom den katolska kyrkan. Finns kuraget att sätta ned foten och säga "Det här är inte ok!" Eller väljer man att blunda? Detta är enbart ett exempel. Det går att ge många exempel, men då vi har en hängiven katolik här lyssnar jag med ett öppet hjärta på hennes perspektiv.


Vi tar pedofilskandalerna i PRIDE. Som exempel för att illustrera hur detta fungerar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQ ... ta-hatarna
Här framställs de som offer....

https://samnytt.se/skandal-inom-pride-s ... -mot-barn/
Här står det som hänt...

Jaha, Lynx hur förhåller du dig som bor i Sverige? Och alla andra? Sätter du ner foten? Har du flyttat från Sverige än? Sagt och visat ATT NEJ NU ÄR DET NOG!!!
Inte? Varför inte det Lynx - du bor ju här och tillåter att dessa pedofiler får undervisa på skolorna och föräldrar gå till den där organisationer och alla tycker synd om dem! Det är ju synd om dem - de är ju offer.
Katolska kyrkan framställs ju inte som offer - men då säljer de ju inte sex på gatan som PRIDE gör. Inte heller säljer de sex och tycker det är OK som PRIDE gör.
Så - vad gör du då? Blundar du? Flyttar du? Sätter aldrig mer din fot i Sverige för här finns även kvinnliga pedofiler. Det kryllar av dem! Har du gjort något åt det?

https://www.dn.se/nyheter/sverige/kvinn ... pedofiler/

tartsidan / Nyheter 2006-11-11
Kvinnliga pedofiler vanligare än man tror
Psykologen Anders Nyman, tidigare Rädda Barnen, delar in de kvinnliga pedofilerna i tre huvudgrupper:
Psykotiska kvinnor.
Lärarinnorna.
Kvinnor som vill initiera unga pojkar i sexlivet.
Kvinnor som begår övergreppen tillsammans med en man. I en del fall frivilligt, i andra fall mer eller mindre under psykiskt tvång.

Av de joursamtal som kommer in till Bris från utsatta barn handlar 25 procent om kvinnliga förövare, säger hon.


https://www.aftonbladet.se/nyheter/article10992776.ab

Att vara med i Katolska Kyrkan som har 1,3 miljarder människor över hela världen och nästan 450.000 präster är som att bo i ett land Lynx - där det finns en hel del vidriga människor som är med. Folk som sysselsätter sig med saker som är ofattbara. MEN KYRKAN TILL SKILLNAD FRÅN PRIDE visar inte upp sex, säljer inte sex, sysslar inte publikt med sex - att vissa gör det ändå i det fördolda har inte med saken att göra. Jag går inte med mina barn och ballonger för att se män ha sex med män. Det gör svenskar på PRIDE. Inte katoliker.
Så - förstår du nu saken? Skillnaden?
Jag har inte något att göra med att folk går emot sina egna löften, vad de lovat göra och arbeta med = andra människors helgelse och renhet - och sysslar med svinerier egentligen. Eftersom det jag gör där är inte sådant, jag är inte med där för att titta på det, för att gå på parad med dem, eller för att själv syssla med detta.
Men det gör svenskarna i PRIDE.
Så - vad säger du?
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Att tillhöra en religion/ sekt och inte överensstämma i allt

Inläggav Anne » 20 sep 2019 06:49

Nu bekänner jag mig inte till Pride-rörelsen, om du trodde det. Alldeles för mycket maskeradkläder för min smak. Faktum är att jag inte är överdrivet förtjust i att de har "snott" regnbågen som symbol. Men vad vuxna människor pysslar med under gemensamt samtycke har inte jag med att göra. Jag vill inte bråka med dig. Jag ville bara att du (förhoppningsvis) skulle stå upp och ta avstånd mot övergreppen, men du väljer att huvudsakligen gå till attack mot mig. Jo, i det du säger tar du avstånd mot olagligheter men du smyger in en brasklapp som insinuerar att det skulle vara förmildrande när det sker i det fördolda. Det kan du väl ändå inte mena? Esther, jag vill ju bara ge dig en chans att förklara dig och låta dig försvara dig då du i den låsta tråden gäspade och höll på när illdåd som den katolska kyrkan har begått kom på tal.

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Att tillhöra en religion/ sekt och inte överensstämma i allt

Inläggav Marksa » 20 sep 2019 10:14

Hur kan man som privatperson låta bli att ta avstånd från pedofilie per se, detta oberoende av vilken organisation det förkommer i?

Sedan är det även så att påven gämför pedofilie med satanism och tar krafttag mot detta inom kyrkan. Så vari sitter problemet?

Ska man alltid och med alla medel försvara den organisation man är medlem i? Jag tror inte det, gör man så finns det ingen framdrift utan att det tenderar hamna i ett reaktionärt bakåtsträvande hycklerie.
Varje dag är en resa.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Att tillhöra en religion/ sekt och inte överensstämma i allt

Inläggav Anne » 20 sep 2019 10:25

Är det inte bäst att rättning sker inom de egna leden? Påven menar på att det är Djävulen som har orsakat detta. Så kan man ju också resonera om man inte tar ansvar för sina handlingar. Det är liksom inte något enstaka rötägg som har skändat barn vi pratar om. En präst ska man kunna lita på och jag är hyperkänslig över barn som far illa.

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Att tillhöra en religion/ sekt och inte överensstämma i allt

Inläggav Marksa » 20 sep 2019 10:45

lynx skrev:Är det inte bäst att rättning sker inom de egna leden? Påven menar på att det är Djävulen som har orsakat detta. Så kan man ju också resonera om man inte tar ansvar för sina handlingar. Det är liksom inte något enstaka rötägg som har skändat barn vi pratar om. En präst ska man kunna lita på och jag är hyperkänslig över barn som far illa.


Att anklaga djävulen för något ont är en religiös andlig kullerbytta. Detta påvens påbud innebär att varje präst och lekman som även tittar fel på en korgosse skall känna att de är anfäktade av djävulen. Alltså i bästa fall en efektiv tankekontroll inom kyrkan. Det skal tydligen finnas en speciel bön för att påminnas om detta.

Med detta sagt: självklart och med emfas skall alla övergrepp mot barn beivras å det strängaste. I första hand av civilsamhället, men även av organisationen som sådan (kyrkor, idrottorganisationer, intresse mm.)
Varje dag är en resa.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Att tillhöra en religion/ sekt och inte överensstämma i allt

Inläggav hakkapeliitta » 20 sep 2019 11:22

Är väl så att pedofili och homosex är prästerskapens högsäte?
Ingen annanstans finns så många perversioner än inom religiösa.
Detta, i övriga samhället söker sej perverterade till yrken där de kommer nära barn, förskolelärare, barnskötare, ungdomslärare i idrott osv.
Inom prästerskap skapas en andlig makt där småpojkar blir utnyttjade av pedofiler. Sådan här bögälskare söker sej till dessa yrken, de är inte religiösa för fem öre.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Att tillhöra en religion/ sekt och inte överensstämma i allt

Inläggav Anne » 20 sep 2019 13:48

Jag kommer göra allt som står i min makt att straffa, tills det blir rätsida på det, jubelåsnorna och den tysta skaran som släckt barnens ögon av glädje och tillit. Jag kommer inte kunna blidkas. Tuffa papper nu. Ni kan ju inte sköta det själva så då får väl jag ta mitt ansvar. Min personliga sigillöppning påbörjas nu.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Att tillhöra en religion/ sekt och inte överensstämma i allt

Inläggav klorofyll » 20 sep 2019 14:50

Jag arbetade med en person som var knäpp (inställsam mot vissa, annars manipulativ och förtryckande.) Alla trodde att han var intelligent, vilket han var, men en annan del av hans personlighet var barnslig/löjlig/patetisk.... Det var bara jag som såg den sidan...
Jag anpassade mig, tills jag fick nog och lämnade, utan orsak. En sak är säker, han kommer aldrig träffa någon arbetskamrat som han kommer överens med. Så han är helt beroende av chefen. Jag har lärt mig att man måste vara tillrättavisande.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Att tillhöra en religion/ sekt och inte överensstämma i allt

Inläggav Anne » 20 sep 2019 14:59

Jag skulle önska att jag slapp vara tillrättavisande. Nu dök den där gif-bilden upp igen!

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Att tillhöra en religion/ sekt och inte överensstämma i allt

Inläggav hakkapeliitta » 20 sep 2019 15:12

Har jag även en GIF-bild som valsar runt i cybervärlden.
Det var nämligen ett lamm som hade fastnat i stängslet och jag försökte rädda, bilden är tagen när jag var rakt bakom lammet och försökte dra loss, det hela såg ut som att jag våldtog stackars lammet.
Detta kommer att förfölja mej livet ut.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Att tillhöra en religion/ sekt och inte överensstämma i allt

Inläggav klorofyll » 20 sep 2019 15:17

lynx skrev:Jag skulle önska att jag slapp vara tillrättavisande.
Ok men om du uttalar en sanning dessutom?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Att tillhöra en religion/ sekt och inte överensstämma i allt

Inläggav Anne » 20 sep 2019 15:18

Ojdå, hakka! Men jag har aldrig använt en sån bild, ändå dyker den upp oförhappandes. Konstigt. (Om du har tid och lust, hakka, slå mig en pling. Jag behöver en vän nu!)

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Att tillhöra en religion/ sekt och inte överensstämma i allt

Inläggav Anne » 20 sep 2019 15:23

klorofyll skrev:
lynx skrev:Jag skulle önska att jag slapp vara tillrättavisande.
Ok men om du uttalar en sanning dessutom?

Hur mycket sanning tål du? Jag är sann, men ibland förskönar jag sanningen något. Om någon har köpt en apful jacka kanske jag säger "den ser gosigt varm ut!" (sant) "den framhäver dina ögon" (sant)


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 38 och 0 gäster