Att tillhöra en religion/ sekt och inte överensstämma i allt

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Att tillhöra en religion/ sekt och inte överensstämma i allt

Inläggav klorofyll » 20 sep 2019 15:30

lynx skrev:
klorofyll skrev:
lynx skrev:Jag skulle önska att jag slapp vara tillrättavisande.
Ok men om du uttalar en sanning dessutom?

Hur mycket sanning tål du? Jag är sann, men ibland förskönar jag sanningen något. Om någon har köpt en apful jacka kanske jag säger "den ser gosigt varm ut!" (sant) "den framhäver dina ögon" (sant)

Jag bryr mig inte om sanningen! :D

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Att tillhöra en religion/ sekt och inte överensstämma i allt

Inläggav Marksa » 20 sep 2019 17:51

lynx skrev:Jag kommer göra allt som står i min makt att straffa, tills det blir rätsida på det, jubelåsnorna och den tysta skaran som släckt barnens ögon av glädje och tillit. Jag kommer inte kunna blidkas. Tuffa papper nu. Ni kan ju inte sköta det själva så då får väl jag ta mitt ansvar. Min personliga sigillöppning påbörjas nu.


Lynx hämdens ängel. detta stöttar jag.
Men hur gör man igentligen för att skydda barnen. Tänker inte bara på Kkyrkan, det kommer ju berättelser från sektliknande kyrkor också, kanske mer vanligt i Sverige.
Kanske skolans värld kan fånga upp om någom mår dåligt. Nä de fixar ju inte ens att hantera vanlig mobbing på skolan..Jag vet att de försöker, men. Föräldrarna funkar ju inte heller, det är ju pga föräldrarna som barnen är där, i sekten alltså. Och gud förbjude, barnen kan ju gå i sektskolan också.
Varje dag är en resa.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Att tillhöra en religion/ sekt och inte överensstämma i allt

Inläggav Esther » 20 sep 2019 17:52

Marksa skrev:
lynx skrev:Är det inte bäst att rättning sker inom de egna leden? Påven menar på att det är Djävulen som har orsakat detta. Så kan man ju också resonera om man inte tar ansvar för sina handlingar. Det är liksom inte något enstaka rötägg som har skändat barn vi pratar om. En präst ska man kunna lita på och jag är hyperkänslig över barn som far illa.


Att anklaga djävulen för något ont är en religiös andlig kullerbytta. Detta påvens påbud innebär att varje präst och lekman som även tittar fel på en korgosse skall känna att de är anfäktade av djävulen. Alltså i bästa fall en efektiv tankekontroll inom kyrkan. Det skal tydligen finnas en speciel bön för att påminnas om detta.

Med detta sagt: självklart och med emfas skall alla övergrepp mot barn beivras å det strängaste. I första hand av civilsamhället, men även av organisationen som sådan (kyrkor, idrottorganisationer, intresse mm.)


Spot on
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Att tillhöra en religion/ sekt och inte överensstämma i allt

Inläggav Anne » 20 sep 2019 18:10

Marksa skrev:
lynx skrev:Jag kommer göra allt som står i min makt att straffa, tills det blir rätsida på det, jubelåsnorna och den tysta skaran som släckt barnens ögon av glädje och tillit. Jag kommer inte kunna blidkas. Tuffa papper nu. Ni kan ju inte sköta det själva så då får väl jag ta mitt ansvar. Min personliga sigillöppning påbörjas nu.


Lynx hämdens ängel. detta stöttar jag.
Men hur gör man igentligen för att skydda barnen. Tänker inte bara på Kkyrkan, det kommer ju berättelser från sektliknande kyrkor också, kanske mer vanligt i Sverige.
Kanske skolans värld kan fånga upp om någom mår dåligt. Nä de fixar ju inte ens att hantera vanlig mobbing på skolan..Jag vet att de försöker, men. Föräldrarna funkar ju inte heller, det är ju pga föräldrarna som barnen är där, i sekten alltså. Och gud förbjude, barnen kan ju gå i sektskolan också.


Tror du att jag njuter av detta? Lynx är THE gatekeeper inom schamanism.

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Att tillhöra en religion/ sekt och inte överensstämma i allt

Inläggav Marksa » 20 sep 2019 18:52

lynx skrev:
Marksa skrev:
lynx skrev:Jag kommer göra allt som står i min makt att straffa, tills det blir rätsida på det, jubelåsnorna och den tysta skaran som släckt barnens ögon av glädje och tillit. Jag kommer inte kunna blidkas. Tuffa papper nu. Ni kan ju inte sköta det själva så då får väl jag ta mitt ansvar. Min personliga sigillöppning påbörjas nu.


Lynx hämdens ängel. detta stöttar jag.
Men hur gör man igentligen för att skydda barnen. Tänker inte bara på Kkyrkan, det kommer ju berättelser från sektliknande kyrkor också, kanske mer vanligt i Sverige.
Kanske skolans värld kan fånga upp om någom mår dåligt. Nä de fixar ju inte ens att hantera vanlig mobbing på skolan..Jag vet att de försöker, men. Föräldrarna funkar ju inte heller, det är ju pga föräldrarna som barnen är där, i sekten alltså. Och gud förbjude, barnen kan ju gå i sektskolan också.


Tror du att jag njuter av detta? Lynx är THE gatekeeper inom schamanism.


Okay, fel pantheon det medger jag (angående ängel). Men att se igenom människans masker och hycklerie är en gåva på gott och ont. Att visa på ondskan och agera på det själv eller tillsammans med andra är gott. Det som måste göra ont är att det måste vara svårt att stänga av den sidan av ens personlighet och slappna av sas. Min lekmanna analys av en gatekeeper.
Och att du skulle njuta av ämnet eller utmaningen som diskuteras i denna tråd, inget skulle vara mig mer främmande. Men hindrar inte mig att ibland hemfalla till en något lättsammare ton.
Varje dag är en resa.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Att tillhöra en religion/ sekt och inte överensstämma i allt

Inläggav klorofyll » 20 sep 2019 19:41

Jag har aldrig litat på någon, jag ser människan. Haha, låter pretentiöst men det är en variant.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Att tillhöra en religion/ sekt och inte överensstämma i allt

Inläggav hakkapeliitta » 20 sep 2019 19:55

Så synd klorofyll att du inte litar på människor.
Människor är goda och pålitliga i 99 av 100.
Varför låter du 1% rasera din tilltro?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Att tillhöra en religion/ sekt och inte överensstämma i allt

Inläggav klorofyll » 20 sep 2019 20:04

hakkapeliitta skrev:Så synd klorofyll att du inte litar på människor.
Människor är goda och pålitliga i 99 av 100.
Varför låter du 1% rasera din tilltro?

Om man tror på sig själv så kan man tro på andra. En dålig attityd leder ingen vart.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Att tillhöra en religion/ sekt och inte överensstämma i allt

Inläggav klorofyll » 20 sep 2019 20:06

Men har svårt att säga att jag litar...

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Att tillhöra en religion/ sekt och inte överensstämma i allt

Inläggav Anders » 21 sep 2019 08:42

Marksa skrev:Hur kan man som privatperson låta bli att ta avstånd från pedofilie per se, detta oberoende av vilken organisation det förkommer i?

Sedan är det även så att påven gämför pedofilie med satanism och tar krafttag mot detta inom kyrkan. Så vari sitter problemet?

Ska man alltid och med alla medel försvara den organisation man är medlem i? Jag tror inte det, gör man så finns det ingen framdrift utan att det tenderar hamna i ett reaktionärt bakåtsträvande hycklerie.

Jag beundrar pedofiler. De som inte utövar sina böjelser, ser bilder eller annat. Det är ju djupt tragiskt då en människa föds med de böjelserna, kanske har utsatts själv. Det finns tydligen terapi för människor som känner det här. Naturligtvis får inget barn drabbas av vuxnas sexualitet, men jag känner inte mer motvilja mot den böjelsen som sådan än jag känner för homosexualitet.

Berörs faktiskt mer illa av homosexualitet, men eftersom det är vuxna människor som gör det i samförstånd så är det inget jag skulle rynka på näsan åt. Mina polare som är bögar vet att jag inte gillar själva den närheten så de kladdar och kysser inte då jag är i närheten. Det handlar alltid om människor och känslor. Och förståelse för den andras känslor.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Att tillhöra en religion/ sekt och inte överensstämma i allt

Inläggav Esther » 21 sep 2019 09:21

Anders skrev:
Marksa skrev:Hur kan man som privatperson låta bli att ta avstånd från pedofilie per se, detta oberoende av vilken organisation det förkommer i?

Sedan är det även så att påven gämför pedofilie med satanism och tar krafttag mot detta inom kyrkan. Så vari sitter problemet?

Ska man alltid och med alla medel försvara den organisation man är medlem i? Jag tror inte det, gör man så finns det ingen framdrift utan att det tenderar hamna i ett reaktionärt bakåtsträvande hycklerie.

Jag beundrar pedofiler. De som inte utövar sina böjelser, ser bilder eller annat. Det är ju djupt tragiskt då en människa föds med de böjelserna, kanske har utsatts själv. Det finns tydligen terapi för människor som känner det här. Naturligtvis får inget barn drabbas av vuxnas sexualitet, men jag känner inte mer motvilja mot den böjelsen som sådan än jag känner för homosexualitet.

Berörs faktiskt mer illa av homosexualitet, men eftersom det är vuxna människor som gör det i samförstånd så är det inget jag skulle rynka på näsan åt. Mina polare som är bögar vet att jag inte gillar själva den närheten så de kladdar och kysser inte då jag är i närheten. Det handlar alltid om människor och känslor. Och förståelse för den andras känslor.


Det finns en hund med rabies - han kan när han biter smittan ner andra. Det bästa är att ta bort hunden. Hur tar man bort hunden? Först måste ju människor inse att hunden har rabies - har de själva rabies bryr de ju sig inte om sådant.... han är ju bara en av dem, men om man nu inte tillhör de som har rabies - måste man se till att alla de som har rabies blir satta ur möjligheten att ens komma i närheten till de som inte har rabies.
:)
Förr var man mer rakt på sak - satte ett skott i pannan på alla rabiessmittade hundar. Idag när vi är så himla toleranta och gillar allt det som också rabiessmittad hundar gillar --- säger ju ingen ifrån.
Veritas vos liberabit

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Att tillhöra en religion/ sekt och inte överensstämma i allt

Inläggav hakkapeliitta » 21 sep 2019 12:39

Anders skrev:Jag beundrar pedofiler.

Hoppsan, en tankevurpa?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Att tillhöra en religion/ sekt och inte överensstämma i allt

Inläggav Anne » 21 sep 2019 17:57

hakkapeliitta skrev:
Anders skrev:Jag beundrar pedofiler.

Hoppsan, en tankevurpa?

Förklaring krävs.

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Att tillhöra en religion/ sekt och inte överensstämma i allt

Inläggav Marksa » 21 sep 2019 21:03

Anders skrev:
Marksa skrev:Hur kan man som privatperson låta bli att ta avstånd från pedofilie per se, detta oberoende av vilken organisation det förkommer i?

Sedan är det även så att påven gämför pedofilie med satanism och tar krafttag mot detta inom kyrkan. Så vari sitter problemet?

Ska man alltid och med alla medel försvara den organisation man är medlem i? Jag tror inte det, gör man så finns det ingen framdrift utan att det tenderar hamna i ett reaktionärt bakåtsträvande hycklerie.

Jag beundrar pedofiler. De som inte utövar sina böjelser, ser bilder eller annat. Det är ju djupt tragiskt då en människa föds med de böjelserna, kanske har utsatts själv. Det finns tydligen terapi för människor som känner det här. Naturligtvis får inget barn drabbas av vuxnas sexualitet, men jag känner inte mer motvilja mot den böjelsen som sådan än jag känner för homosexualitet.


Förstår hur du tänker. Det är handlingen som är förkastlig, inte personen i sig. Den sexuela böjelsen bör inte definiera människan inte ens där det gäller pedofiler. Men jag tror att detta föhållningssätt är ytterst svårt i detta fall. Det är väldigt nära till att man vill hänga pestklockan på pedofiler så fort det bara går. För det kan ju faktiskt vara ens egna barn det handlar om.
Varje dag är en resa.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Att tillhöra en religion/ sekt och inte överensstämma i allt

Inläggav Esther » 22 sep 2019 08:43

Marksa skrev:
Anders skrev:
Marksa skrev:Hur kan man som privatperson låta bli att ta avstånd från pedofilie per se, detta oberoende av vilken organisation det förkommer i?

Sedan är det även så att påven gämför pedofilie med satanism och tar krafttag mot detta inom kyrkan. Så vari sitter problemet?

Ska man alltid och med alla medel försvara den organisation man är medlem i? Jag tror inte det, gör man så finns det ingen framdrift utan att det tenderar hamna i ett reaktionärt bakåtsträvande hycklerie.

Jag beundrar pedofiler. De som inte utövar sina böjelser, ser bilder eller annat. Det är ju djupt tragiskt då en människa föds med de böjelserna, kanske har utsatts själv. Det finns tydligen terapi för människor som känner det här. Naturligtvis får inget barn drabbas av vuxnas sexualitet, men jag känner inte mer motvilja mot den böjelsen som sådan än jag känner för homosexualitet.


Förstår hur du tänker. Det är handlingen som är förkastlig, inte personen i sig. Den sexuela böjelsen bör inte definiera människan inte ens där det gäller pedofiler. Men jag tror att detta föhållningssätt är ytterst svårt i detta fall. Det är väldigt nära till att man vill hänga pestklockan på pedofiler så fort det bara går. För det kan ju faktiskt vara ens egna barn det handlar om.


Jag måste säga att jag är starkt förvånad över att finna den här kategorin av inlägg på detta forum. Det är direkt nästintill chockerande att läsa en mogen, genomtänkt och starkt förnuftig person!
Tack för dina inlägg - de är en verkligen trevlig sak att läsa.
Veritas vos liberabit


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 35 och 0 gäster