Religion, mening och placebo

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Religion, mening och placebo

Inläggav Smisk » 28 okt 2019 13:30

531bts skrev:Marksa: min tolkning är att varje individ har möjlighet att bemöta ALLA erfarenheter med antingen blind reaktion grundad på okunnighet, förut-fattade meningar, reflexer. Eller med observation, koncentrerat jämnmod o kunskap grundad i veklighetsförankrad förståelse.


Exakt. Vi har omedvetna och medvetna möjligheter som tillsammans bidrar att påverka.

Vi kan samtidigt ha en omedveten drift att se mening i världen och svårt att medvetet se den meningen vi omedvetet söker. Ett behov av att känna meningsfullhet men en hjärna som avvisar det.

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Religion, mening och placebo

Inläggav Marksa » 28 okt 2019 13:44

531bts skrev:Marksa: min tolkning är att varje individ har möjlighet att bemöta ALLA erfarenheter med antingen blind reaktion grundad på okunnighet, förut-fattade meningar, reflexer. Eller med observation, koncentrerat jämnmod o kunskap grundad i veklighetsförankrad förståelse.


Kan inte annat än hålla med, i alla fall i teorin. Sedan är det det där med träning och kunskap som skall till.
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Religion, mening och placebo

Inläggav Marksa » 28 okt 2019 14:46

Smisk skrev:Vi kan samtidigt ha en omedveten drift att se mening i världen och svårt att medvetet se den meningen vi omedvetet söker. Ett behov av att känna meningsfullhet men en hjärna som avvisar det.


Att söka en mening utöver att upprätthålla och utveckla livet känns meningslöst.
Skulle vi kunna nöja oss med att förundras över det faktum att vi överhuvudtaget finns till..Och att vi är kan reflektera över detta faktum som medvetna varelser.
Varje dag är en resa.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Religion, mening och placebo

Inläggav klorofyll » 28 okt 2019 17:01

Smisk skrev:
klorofyll skrev:
Smisk skrev:Efter några gånger fortsätter detta med den enda skillnaden att ämnet inte längre finns i pillret.

Utan pillret har man bara "positivt tänkande" att förlita sig på. Det hade varit bättre att inte ta medicinen från början, eftersom att det då är enklare att motstå, än att sedan sluta. Eller? Jag tänker att det är fel tankesätt. Mediciner är bra..


Så tänker jag om medicin med. Jag har nästan aldrig tagit det men har heller inte haft anledning. Jag tror inte att placebo fungerar så bra på mig på samma sätt som hypnos inte fungerar. Men det är klart att om man får en tydlig effekt av det man tar så är jag med på tåget. Drar man då ned det verksamma ämnet skulle placebo dra upp effekten antagligen.

Men det vet man faktiskt inte... Det beror på vem du vill/behöver vara...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Religion, mening och placebo

Inläggav klorofyll » 28 okt 2019 17:04

Smisk skrev:
klorofyll skrev:
Smisk skrev:Efter några gånger fortsätter detta med den enda skillnaden att ämnet inte längre finns i pillret.

Utan pillret har man bara "positivt tänkande" att förlita sig på. Det hade varit bättre att inte ta medicinen från början, eftersom att det då är enklare att motstå, än att sedan sluta. Eller? Jag tänker att det är fel tankesätt. Mediciner är bra..


Så tänker jag om medicin med. Jag har nästan aldrig tagit det men har heller inte haft anledning. Jag tror inte att placebo fungerar så bra på mig på samma sätt som hypnos inte fungerar. Men det är klart att om man får en tydlig effekt av det man tar så är jag med på tåget. Drar man då ned det verksamma ämnet skulle placebo dra upp effekten antagligen.

Hypnos tror jag handlar om hjärntvätt, skådespel och makt-relationer.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Religion, mening och placebo

Inläggav 531bts » 29 okt 2019 12:57

Begreppet "mening" bör i detta sammanhang förtydligas. Går det att definiera en allmängiltig "mening" i förhållande till personlig "mening"?
Jag tror det är avgörande för att belysa filosofiska, religiösa, ideologiska o psykologiska definitioner av begreppet "mening".

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Religion, mening och placebo

Inläggav Anders » 29 okt 2019 13:58

Smisk skrev:Vi leker med tanken att vi har en stor byggnad där det står "Den trygga smärtlindringsvården" på. Vi går in i den för att alla säger att de blivit fria från smärta med det nya pillret vetenskapen forskat fram. Vi har ont, men nu skall vi inte ha det längre.

När vi kommer in möts vi av en skäggig Gandalfgubbe som har en vit rock på sig med en stor skylt på bröstet det står "professor" på som skall hjälpa oss. Han ger oss trygghetskänslor och vi får i lugn och ro tala om smärtan var på han lugnt förklarar hur den försvinner och vad som gör detta när vi tar pillret.

Han säger att när vi är redo kan vi sätta oss i en stol och han tar fram ett dyrt specialpiller ur speciella burkar med text på vi inte förstår och vi tar dem och känner direkt att smärtan försvinner och att kroppen blir varm och lugn.

Faktum är att det finns ett ämne i pillret som påverkar oss och smärtan.

Anta nu att vi mäter hjärnan och kroppens aktivitet under hela processen. Vi utför den enligt ett schema två gånger i veckan under en månad.
Hjärnaktiviteten ser lika dan ut varje gång och ämnet i pillret bidrar till den.

Efter några gånger fortsätter detta med den enda skillnaden att ämnet inte längre finns i pillret.

Hjärnan kommer för en del mer än andra behålla samma effekt trots att ämnet inte längre finns i pillret. Hjärnan och kroppen associerar ett gäng faktorer med situationen och meningen ritualen har för oss skapar samma effekt trots att ämnet inte är en del av den.

Denna effekt har funnits där hela tiden, tillsammans med ämnet, men ämnet behövs inte längre för den.

För en del fungerar det så och för en del uteblir effekten. Vi fungerar alltså olika.



Om vi tänker oss att vi har funktioner hos oss som påverkar hur vår värld och livet känns. Psykologiskt har vi några funktioner som påverkar inställningen vi har inför världen och meningen vi ger den. Några är perceptionen av den, perspektivet på den samt kontexten vi ser oss själva och världen i.

Om vi genom livet lär oss hur vi "vill att livet skall kännas" kommer vi omedvetet och medvetet leta efter saker som stämmer med hur vi vill att världen och livet skall kännas. Vi kommer tendera att se de saker, ha de perspektiven och se oss i den kontexten som stämmer bäst med denna intuition.



Tar en annan situation där vi går in i en byggnad det står "kyrka" på och möter en skäggig Gandalfgubbe det med en klädsel och grejer som säger "troende". Budskapet är "du är trygg, värdefull, älskad och ditt liv har mening". Vi blir belönade av att vi ser oss i denna kontext och associerar sakernas betydelse för oss med att "livet stämmer för oss".

För en del kommer detta fungera som en meningsgivande effekt som får världen och livet att stämma med en intuition vi har om hur livet skall kännas.

Är ni med på tanken?



Ämnet i pillret har en funktion för att ämnet fungerar som det gör i relation till hur koppen fungerar med det i sig. Effekten kan finnas med eller utan ämnet för att kroppen fungerar som den gör. Den smärtstillande funktionen finns hos kroppens funktioner.

Vi är meningsberoende och från oss krävs hela tiden att "världen behöver stämma för oss". Meningssökandet finns hos kroppens funktioner. Det går inte att plocka bort perception, perspektiv eller kontext som styr meningen vi upplever världen har för oss. Men vi kan till viss del påverka dem och ändra hur världen och livet känns att finnas i.


Generellt en klassfråga, söka mening är typisk upperclassgrej. Förutom just religionen som fordom gav enkelt folk nån slags mening.
Nu lever de flesta gräsrötterna med meningen att få hem tillräckligt med pengar för en viss standard, medan de mer välbärgades barn fortfarande springer omkring och letar mening. Lite grovt. För mej är meningen med livet att få så mycket tid som möjligt då jag ligger och läser och har det bra utan att känna sig stressad av att en massa saker behöver göras. En mening som är tämligen växthuseffektvänlig tror jag. Lite beroende på vad man surfar till kanske?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Religion, mening och placebo

Inläggav klorofyll » 29 okt 2019 15:14

Anders skrev:Generellt en klassfråga, söka mening är typisk upperclassgrej. Förutom just religionen som fordom gav enkelt folk nån slags mening.
Nu lever de flesta gräsrötterna med meningen att få hem tillräckligt med pengar för en viss standard, medan de mer välbärgades barn fortfarande springer omkring och letar mening. Lite grovt. För mej är meningen med livet att få så mycket tid som möjligt då jag ligger och läser och har det bra utan att känna sig stressad av att en massa saker behöver göras. En mening som är tämligen växthuseffektvänlig tror jag. Lite beroende på vad man surfar till kanske?

Jag har givetvis inte forskat på detta men: Öh, nej... Det är ungefär som att säga att homosexuella letar efter någon med samma kön? Skillnad? Fel?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Religion, mening och placebo

Inläggav Anders » 29 okt 2019 15:46

klorofyll skrev:
Anders skrev:Generellt en klassfråga, söka mening är typisk upperclassgrej. Förutom just religionen som fordom gav enkelt folk nån slags mening.
Nu lever de flesta gräsrötterna med meningen att få hem tillräckligt med pengar för en viss standard, medan de mer välbärgades barn fortfarande springer omkring och letar mening. Lite grovt. För mej är meningen med livet att få så mycket tid som möjligt då jag ligger och läser och har det bra utan att känna sig stressad av att en massa saker behöver göras. En mening som är tämligen växthuseffektvänlig tror jag. Lite beroende på vad man surfar till kanske?

Jag har givetvis inte forskat på detta men: Öh, nej... Det är ungefär som att säga att homosexuella letar efter någon med samma kön? Skillnad? Fel?

Det är inte samma sak som homojämförelsen. Klass är svårförståeligt och kan endast betraktas av en som gjort klassresa. Och meningssöknad är typiskt för barn, barnbarn eller barnbarnsbarn till ett ekonomiskt oberoende. De själva kan vara tämligen fattiga, även föräldrarna. Men då oftast beroende på yrkesval efter intresse istället för efter säker, rejäl inkomst.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Religion, mening och placebo

Inläggav Algotezza » 29 okt 2019 16:35

531bts skrev:Marksa: min tolkning är att varje individ har möjlighet att bemöta ALLA erfarenheter med antingen blind reaktion grundad på okunnighet, förut-fattade meningar, reflexer. Eller med observation, koncentrerat jämnmod o kunskap grundad i veklighetsförankrad förståelse.


Mycket bra!
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Religion, mening och placebo

Inläggav klorofyll » 29 okt 2019 20:57

Anders skrev:Klass är svårförståeligt och kan endast betraktas av en som gjort klassresa.

Jag har inte gjort någon klassresa, vad är meningen med det? Jag vill tjäna pengar, det är praktiskt att tjäna pengar, man behöver inte tänka på tusen ting. Om pengar är det enda man saknar, ja, då är man rik. Om man bryr sig om pengar så tappar man kontrollen över dem...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Religion, mening och placebo

Inläggav klorofyll » 29 okt 2019 21:20

Kan det finnas något som motiverar en drivkraft till att sjunka i klass?

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Religion, mening och placebo

Inläggav Smisk » 30 okt 2019 16:06

Marksa skrev:
Smisk skrev:Vi kan samtidigt ha en omedveten drift att se mening i världen och svårt att medvetet se den meningen vi omedvetet söker. Ett behov av att känna meningsfullhet men en hjärna som avvisar det.


Att söka en mening utöver att upprätthålla och utveckla livet känns meningslöst.
Skulle vi kunna nöja oss med att förundras över det faktum att vi överhuvudtaget finns till..Och att vi är kan reflektera över detta faktum som medvetna varelser.


Att upprätthålla och utveckla livet är det vi gör så länge vi finns till. Meningen är de värden vi ser och fyller livet med under tiden tänker jag.
Vi fyller livet med mening omedvetet och medvetet samtidigt men till en början är den medvetna potentialen outvecklad. Med andra ord, livet går automatiskt med en potential att utvecklas medvetet.

Om livet automatiskt utvecklas till att kännas i grunden meningslöst med tillfälliga känslor av mening blir det djupare behovet otillfredsställt. Denna otillfredsställelse kommer driva oss att på olika sätt bedöva oss med saker vi lättast kan bedöva oss med. Livet behöver i grunden kännas som något meningsfullt med tillfälliga känslor av meningslöshet, då kräver vårat omedvetna inte denna bedövning av oss.

På ett sätt är människan i dvala med ett behov att utvecklas medvetet och det är lurigt att hitta den tråden att dra i :)

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Religion, mening och placebo

Inläggav Anders » 30 okt 2019 16:14

Carpe diem. Fyll dagen med meningsfulla aktiviteter. Räcker långt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Religion, mening och placebo

Inläggav Smisk » 30 okt 2019 16:22

klorofyll skrev:Hypnos tror jag handlar om hjärntvätt, skådespel och makt-relationer.


Ja det verkar så. Personer som har lätt att följa andras instruktioner och lätt "flyter med" tror jag kan påverkas lätt. Jag är ifrågasättande och min hjärna kräver belägg först. Men vet jag att exempelvis ett piller påverkar mig, empiriskt, följer hjärnan med så klart :) Den medföljande effekten och förväntningarna påverkar effekten.

Samtidigt har jag förståelse för att jag då kan hamna i en ifrågasättande spiral som inte är bra. Att ifrågasätta existensen av en film när man ser på den gör att man egentligen inte ser filmen om du är med på vad jag menar. Inlevelsen, känslor och följsamhet till filmens berättelse krävs för att effekten av den skall ta vid.

Så är det med livet med. Dess mening finns inte i atomerna utan i den naturligt, spontana sammansatta kontexten hjärnan och livet spelas ut genom. Erfarenheten måste få ges mening på ett naturligt sätt hjärnan är skapad för att erfara.

Jag tänker då att en gudstro är en metod för hjärnan att tillåta en djupare mening som en kontext som möjliggör en sådan perception. "Gud har skapat allt" är likt "filmen är en film".


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster