Religion, mening och placebo

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Religion, mening och placebo

Inläggav Smisk » 25 okt 2019 09:20

Vi leker med tanken att vi har en stor byggnad där det står "Den trygga smärtlindringsvården" på. Vi går in i den för att alla säger att de blivit fria från smärta med det nya pillret vetenskapen forskat fram. Vi har ont, men nu skall vi inte ha det längre.

När vi kommer in möts vi av en skäggig Gandalfgubbe som har en vit rock på sig med en stor skylt på bröstet det står "professor" på som skall hjälpa oss. Han ger oss trygghetskänslor och vi får i lugn och ro tala om smärtan var på han lugnt förklarar hur den försvinner och vad som gör detta när vi tar pillret.

Han säger att när vi är redo kan vi sätta oss i en stol och han tar fram ett dyrt specialpiller ur speciella burkar med text på vi inte förstår och vi tar dem och känner direkt att smärtan försvinner och att kroppen blir varm och lugn.

Faktum är att det finns ett ämne i pillret som påverkar oss och smärtan.

Anta nu att vi mäter hjärnan och kroppens aktivitet under hela processen. Vi utför den enligt ett schema två gånger i veckan under en månad.
Hjärnaktiviteten ser lika dan ut varje gång och ämnet i pillret bidrar till den.

Efter några gånger fortsätter detta med den enda skillnaden att ämnet inte längre finns i pillret.

Hjärnan kommer för en del mer än andra behålla samma effekt trots att ämnet inte längre finns i pillret. Hjärnan och kroppen associerar ett gäng faktorer med situationen och meningen ritualen har för oss skapar samma effekt trots att ämnet inte är en del av den.

Denna effekt har funnits där hela tiden, tillsammans med ämnet, men ämnet behövs inte längre för den.

För en del fungerar det så och för en del uteblir effekten. Vi fungerar alltså olika.



Om vi tänker oss att vi har funktioner hos oss som påverkar hur vår värld och livet känns. Psykologiskt har vi några funktioner som påverkar inställningen vi har inför världen och meningen vi ger den. Några är perceptionen av den, perspektivet på den samt kontexten vi ser oss själva och världen i.

Om vi genom livet lär oss hur vi "vill att livet skall kännas" kommer vi omedvetet och medvetet leta efter saker som stämmer med hur vi vill att världen och livet skall kännas. Vi kommer tendera att se de saker, ha de perspektiven och se oss i den kontexten som stämmer bäst med denna intuition.



Tar en annan situation där vi går in i en byggnad det står "kyrka" på och möter en skäggig Gandalfgubbe det med en klädsel och grejer som säger "troende". Budskapet är "du är trygg, värdefull, älskad och ditt liv har mening". Vi blir belönade av att vi ser oss i denna kontext och associerar sakernas betydelse för oss med att "livet stämmer för oss".

För en del kommer detta fungera som en meningsgivande effekt som får världen och livet att stämma med en intuition vi har om hur livet skall kännas.

Är ni med på tanken?



Ämnet i pillret har en funktion för att ämnet fungerar som det gör i relation till hur koppen fungerar med det i sig. Effekten kan finnas med eller utan ämnet för att kroppen fungerar som den gör. Den smärtstillande funktionen finns hos kroppens funktioner.

Vi är meningsberoende och från oss krävs hela tiden att "världen behöver stämma för oss". Meningssökandet finns hos kroppens funktioner. Det går inte att plocka bort perception, perspektiv eller kontext som styr meningen vi upplever världen har för oss. Men vi kan till viss del påverka dem och ändra hur världen och livet känns att finnas i.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Religion, mening och placebo

Inläggav klorofyll » 25 okt 2019 17:43

Det är något fel på mig, jag kan inte läsa långa texter, men, jag försöker ändå, hoppas ni ursäktar...

Medicin skapar en känsla i kroppen (skallen) och man börjar, helt enkelt, tänka sådana tankar som associeras till just den känslan.
Gud och jävulen brukar ju inte kramas direkt - eller befinna sig i samma rum.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Religion, mening och placebo

Inläggav hakkapeliitta » 25 okt 2019 22:15

klorofyll skrev:Det är något fel på mig, jag kan inte läsa långa texter, men, jag försöker ändå, hoppas ni ursäktar...


Lite OT

Jag strävar efter att skriva kort och koncist. Algotezza skrev en gång att han inte gillar långa texter. Håller med, gillar inte heller halvmeterlånga texter som egentligen kan pressas ner till tre rader. Jäkla pladdrande ibland när en genomtänkt text kan komprimeras till några fåtal viktiga rader.
Ungefär som det här inlägget. :)

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Religion, mening och placebo

Inläggav xion » 26 okt 2019 09:04

Smisk skrev:Vi leker med tanken att vi har en stor byggnad där det står "Den trygga smärtlindringsvården" på. Vi går in i den för att alla säger att de blivit fria från smärta med det nya pillret vetenskapen forskat fram. Vi har ont, men nu skall vi inte ha det längre.

När vi kommer in möts vi av en skäggig Gandalfgubbe som har en vit rock på sig med en stor skylt på bröstet det står "professor" på som skall hjälpa oss. Han ger oss trygghetskänslor och vi får i lugn och ro tala om smärtan var på han lugnt förklarar hur den försvinner och vad som gör detta när vi tar pillret.

Han säger att när vi är redo kan vi sätta oss i en stol och han tar fram ett dyrt specialpiller ur speciella burkar med text på vi inte förstår och vi tar dem och känner direkt att smärtan försvinner och att kroppen blir varm och lugn.

Faktum är att det finns ett ämne i pillret som påverkar oss och smärtan.

Anta nu att vi mäter hjärnan och kroppens aktivitet under hela processen. Vi utför den enligt ett schema två gånger i veckan under en månad.
Hjärnaktiviteten ser lika dan ut varje gång och ämnet i pillret bidrar till den.

Efter några gånger fortsätter detta med den enda skillnaden att ämnet inte längre finns i pillret.

Hjärnan kommer för en del mer än andra behålla samma effekt trots att ämnet inte längre finns i pillret. Hjärnan och kroppen associerar ett gäng faktorer med situationen och meningen ritualen har för oss skapar samma effekt trots att ämnet inte är en del av den.

Denna effekt har funnits där hela tiden, tillsammans med ämnet, men ämnet behövs inte längre för den.

För en del fungerar det så och för en del uteblir effekten. Vi fungerar alltså olika.



Om vi tänker oss att vi har funktioner hos oss som påverkar hur vår värld och livet känns. Psykologiskt har vi några funktioner som påverkar inställningen vi har inför världen och meningen vi ger den. Några är perceptionen av den, perspektivet på den samt kontexten vi ser oss själva och världen i.

Om vi genom livet lär oss hur vi "vill att livet skall kännas" kommer vi omedvetet och medvetet leta efter saker som stämmer med hur vi vill att världen och livet skall kännas. Vi kommer tendera att se de saker, ha de perspektiven och se oss i den kontexten som stämmer bäst med denna intuition.



Tar en annan situation där vi går in i en byggnad det står "kyrka" på och möter en skäggig Gandalfgubbe det med en klädsel och grejer som säger "troende". Budskapet är "du är trygg, värdefull, älskad och ditt liv har mening". Vi blir belönade av att vi ser oss i denna kontext och associerar sakernas betydelse för oss med att "livet stämmer för oss".

För en del kommer detta fungera som en meningsgivande effekt som får världen och livet att stämma med en intuition vi har om hur livet skall kännas.

Är ni med på tanken?



Ämnet i pillret har en funktion för att ämnet fungerar som det gör i relation till hur koppen fungerar med det i sig. Effekten kan finnas med eller utan ämnet för att kroppen fungerar som den gör. Den smärtstillande funktionen finns hos kroppens funktioner.

Vi är meningsberoende och från oss krävs hela tiden att "världen behöver stämma för oss". Meningssökandet finns hos kroppens funktioner. Det går inte att plocka bort perception, perspektiv eller kontext som styr meningen vi upplever världen har för oss. Men vi kan till viss del påverka dem och ändra hur världen och livet känns att finnas i.

Det här är bitvis väldigt bra skrivet men jag saknar en sammanhållen tanke.
Vart menar du i klartext?
Vad är det du påstår eller frågar?

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Religion, mening och placebo

Inläggav Marksa » 26 okt 2019 10:29

Hej Smisk

Existerar smärta i sig?
Att lura medvetandet att blockera smärtan är en konst som kan utövas av en läkare eller en helbrägdagörare. Men ibland kan du åstadkomma det alldeles själv med lite träning och kunskap.
Med detta sagt, smärta är en bitch som effektivt kan blockera ett meningsfullt liv.

Om du har ont i "själen", ja då kan ett sammanhang där du finner gemenskap lätta på dessa grubblerier, och ge livet lite mer mening. Detta är något svårare att åstadkomma själv så att säga. Men även här hjälper lite träning och kunskap.
Dock så finns där en risk med för mycket kunskap i detta sammanhang, då detta kan leda till avståndstagande och filosofiska grubblerier på en ny nivå.
Varje dag är en resa.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Religion, mening och placebo

Inläggav klorofyll » 26 okt 2019 19:44

Jag brukar må illa bland tonnårspojkar, anledningen till det är förmodligen att jag får associationer till hur jag själv mådde på den tiden...

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Religion, mening och placebo

Inläggav Algotezza » 27 okt 2019 10:25

hakkapeliitta skrev:
klorofyll skrev:Det är något fel på mig, jag kan inte läsa långa texter, men, jag försöker ändå, hoppas ni ursäktar...


Lite OT

Jag strävar efter att skriva kort och koncist. Algotezza skrev en gång att han inte gillar långa texter. Håller med, gillar inte heller halvmeterlånga texter som egentligen kan pressas ner till tre rader. Jäkla pladdrande ibland när en genomtänkt text kan komprimeras till några fåtal viktiga rader.
Ungefär som det här inlägget. :)



Haiku och aforismer är idealet på skärmen. Långa texter läser jag gärna i filosofiska verk - i pappersform.

Värst är att läsa långa texter på mobilen. Annars är mobilen en fantastisk uppfinning, både för underhållning och kreativitet. Vet dock ej om den kan lindra smärta.
Göran Egevad egevad@gmail.com

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Religion, mening och placebo

Inläggav klorofyll » 27 okt 2019 22:02

Smisk skrev:Efter några gånger fortsätter detta med den enda skillnaden att ämnet inte längre finns i pillret.

Utan pillret har man bara "positivt tänkande" att förlita sig på. Det hade varit bättre att inte ta medicinen från början, eftersom att det då är enklare att motstå, än att sedan sluta. Eller? Jag tänker att det är fel tankesätt. Mediciner är bra..

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Religion, mening och placebo

Inläggav 531bts » 28 okt 2019 08:58

Allt det medvetna sinnet berörs av, via sinnesportarna o det egna omdömets tolkning av den omgivande verkligheten, är orsak till biokemiska processer i nervsystem, hjärna o kropp. De blir orsak till vad det medvetna sinnet i grunden berörs av som gott, neutralt o ont. I ett första led utgör dessa tre grundläggande erfarenheter incitament för tankesinnets mentala reaktioner, minnesbaserade beräkningar, tolkningar, omdömen o berättelser. De är vägledande för överlevnad o orientering i den allmängiltiga verkligheten.
De är i sig o i ett andra led, påverkade av uppfostran o kulturella sammanhang.

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Religion, mening och placebo

Inläggav Marksa » 28 okt 2019 10:30

531bts skrev:Allt det medvetna sinnet berörs av, via sinnesportarna o det egna omdömets tolkning av den omgivande verkligheten, är orsak till biokemiska processer i nervsystem, hjärna o kropp. De blir orsak till vad det medvetna sinnet i grunden berörs av som gott, neutralt o ont. I ett första led utgör dessa tre grundläggande erfarenheter incitament för tankesinnets mentala reaktioner, minnesbaserade beräkningar, tolkningar, omdömen o berättelser. De är vägledande för överlevnad o orientering i den allmängiltiga verkligheten.
De är i sig o i ett andra led, påverkade av uppfostran o kulturella sammanhang.


Med andra ord, hur starkt jag tillåter smärta påverka mitt medvetande beror på min uppfostran och var jag råkar befinna mig.
Varje dag är en resa.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Religion, mening och placebo

Inläggav 531bts » 28 okt 2019 11:21

Marksa: min tolkning är att varje individ har möjlighet att bemöta ALLA erfarenheter med antingen blind reaktion grundad på okunnighet, förut-fattade meningar, reflexer. Eller med observation, koncentrerat jämnmod o kunskap grundad i veklighetsförankrad förståelse.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Religion, mening och placebo

Inläggav Smisk » 28 okt 2019 11:29

Stärks/dämpas känslan av mening vi har inför livet på samma sätt som placebo stärker/dämpar effekten smärtstillande har?
Är religiösa föreställningar ett sätt för meningsfullhet att stärka sin plats i våra liv?

Placebo och nocebo är en positiv respektive negativ effekt vår övertygelse/inlevelse har på kropp/psyke. Förväntningarna vi har om vad som kommer ske styrs av bland annat inlevelsen, förväntningarna och övertygelserna inför händelsen.

Äter jag kött men tror det är vegetariskt och inser att det är kött mitt i ätandet kommer känslorna inför händelsen ändras.
Lever jag ett liv och föreställer mig att det är utan mening respektive att det har en inneboende mening kommer känslan inför livet bli olika.

Tar jag ett piller jag genom erfarenhet övertygats innehåller smärtdämpande ämnen förbereder sig kropp/psyke på att lindringen kommer och jag kommer om övertygelsen är stark leta efter tecken som bekräftar detta . Varje tecken jag ser övertolkas för att övertygelsen finns och bekräftar den och känslan inför situationen blir smärtlindrande. Både kroppen och psyket aktiverar en smärtlindrande effekt i en positiv spiral.

Allt som övertygar, inklusive andra människor, ingår i inlevelsen och effekten detta har. Doktorn, pillerburken med det omöjliga namnet och sjukhuset med övertygade människor. Prästen, bibeln och kyrkan med övertygade människor. :)

Övertygelse+piller -> positivt/negativt inflytande. (inflytandet finns även utan verksamt ämne).
Övertygelse+ritualer -> positivt/negativt inflytande. (inflytandet finns även utan verklig mening/meningslöshet).

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Religion, mening och placebo

Inläggav Smisk » 28 okt 2019 11:39

klorofyll skrev:Det är något fel på mig, jag kan inte läsa långa texter, men, jag försöker ändå, hoppas ni ursäktar...

Medicin skapar en känsla i kroppen (skallen) och man börjar, helt enkelt, tänka sådana tankar som associeras till just den känslan.
Gud och jävulen brukar ju inte kramas direkt - eller befinna sig i samma rum.


Förväntningarna inför medicinens inflytande och inför vad livet som skapat av gud finns i samma psyke :)

Alltså, meningen vi ger händelserna "jag tar medicin" och "jag lever en skapelse av gud" ges på liknande sätt.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Religion, mening och placebo

Inläggav Smisk » 28 okt 2019 12:48

Marksa skrev:Hej Smisk

Existerar smärta i sig?
Att lura medvetandet att blockera smärtan är en konst som kan utövas av en läkare eller en helbrägdagörare. Men ibland kan du åstadkomma det alldeles själv med lite träning och kunskap.
Med detta sagt, smärta är en bitch som effektivt kan blockera ett meningsfullt liv.

Om du har ont i "själen", ja då kan ett sammanhang där du finner gemenskap lätta på dessa grubblerier, och ge livet lite mer mening. Detta är något svårare att åstadkomma själv så att säga. Men även här hjälper lite träning och kunskap.
Dock så finns där en risk med för mycket kunskap i detta sammanhang, då detta kan leda till avståndstagande och filosofiska grubblerier på en ny nivå.


Smärta finns som så mycket annat på ett komplext sammansatt sätt tänker jag.

För tänkande personer är det lätt att fastna i grubblerier och det kan vara svårt att få ordning och perspektiv på det. Det fungerar nog ofta dåligt att "tänka sig ur tänkande problem" och fungerar nog oftare bättre att ta hand om kroppen och hjärnan och att få prata om saken med någon som lyssnar intresserat samtidigt som man inte ser det som problem.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Religion, mening och placebo

Inläggav Smisk » 28 okt 2019 12:52

klorofyll skrev:
Smisk skrev:Efter några gånger fortsätter detta med den enda skillnaden att ämnet inte längre finns i pillret.

Utan pillret har man bara "positivt tänkande" att förlita sig på. Det hade varit bättre att inte ta medicinen från början, eftersom att det då är enklare att motstå, än att sedan sluta. Eller? Jag tänker att det är fel tankesätt. Mediciner är bra..


Så tänker jag om medicin med. Jag har nästan aldrig tagit det men har heller inte haft anledning. Jag tror inte att placebo fungerar så bra på mig på samma sätt som hypnos inte fungerar. Men det är klart att om man får en tydlig effekt av det man tar så är jag med på tåget. Drar man då ned det verksamma ämnet skulle placebo dra upp effekten antagligen.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 21 och 0 gäster