Vad är andlighet?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är andlighet?

Inläggav Anders » 20 nov 2019 13:32

Inte riktigt. Jag citerar följande från ditt inlägg:

"Klippet är till för att peka ut det som kallas för Rigpa på "Buddhistiska". Rigpa är "the knowledge of the ground" och det är inte konstigare än att det är den direkta erfarenheten av medvetandets beteende, alltså meditation. Svaret på frågan vad medvetenhet är i grunden är den direkta erfarenheten.

Så fort jag tänker "jag mediterar" är det inte Rigpa. Rigpa är "universum mediterar". ;)
Tänker man "jag mediterar" är detta ett symptom på motsatsen till Rigpa, Marigpa (ignorance)."

Rigpa är alltså meditation. Men refererar man till meditationen blir det fel. Det är liksom det som inte är överjaget som är det man eftersträvar? Kan känna igen det i just den gula bollen som skiner på vattendropparna (solnedgången). Tittar jag på solnedgången och tänker att "nu tittar jag på en solnedgång, är den nå fin då??" Så blir det fel. Men bara betraktar man den och tappar kontakten med den så blir den vacker. Eller då jag vid klart månsken kör min moonshine inde. Det blir inte bra om jag förväntar mig att det skall bli en bra upplevelse. Det blir det då det blir det, inte då jag har fokus på det. Nåt åt det hållet?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad är andlighet?

Inläggav Algotezza » 20 nov 2019 20:35

Andliga intressen är det inte kultur, religion, vetenskap? Och att då vara andlig är att vara intresserad och verksam inom dessa områden. Eller?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är andlighet?

Inläggav Smisk » 21 nov 2019 11:38

Anders skrev:Rigpa är alltså meditation. Men refererar man till meditationen blir det fel. Det är liksom det som inte är överjaget som är det man eftersträvar? Kan känna igen det i just den gula bollen som skiner på vattendropparna (solnedgången). Tittar jag på solnedgången och tänker att "nu tittar jag på en solnedgång, är den nå fin då??" Så blir det fel. Men bara betraktar man den och tappar kontakten med den så blir den vacker. Eller då jag vid klart månsken kör min moonshine inde. Det blir inte bra om jag förväntar mig att det skall bli en bra upplevelse. Det blir det då det blir det, inte då jag har fokus på det. Nåt åt det hållet?


Precis. "betraktandet" av solnedgången är där "av sig självt". Det heter Sakshi på Buddhistiska. Erfarenheten är "som den är av sig självt" och medvetandets meditativa kvalitéer visar sig genom att erfarenheten är "direkt" utan att passera tänkta processer.

"Sākṣī or 'witness' refers to the 'Pure Awareness' that witnesses the world but does not get affected or involved. Sakshi is beyond time, space and the triad of experiencer, experiencing and experienced; sakshi witnesses all thoughts, words and deeds without interfering with them or being affected by them, other than sakshi there is nothing else in the entire universe"

https://en.wikipedia.org/wiki/Sakshi_(Witness)

Psyket ger ständigt allt en tänkte mening för att kunna fungera. Vem är jag, vad är viktigt, hur gör jag, etc förhåller psyket till situationen, alltid. Ett rent och direkt betraktande av erfarenheten, som den är, utan tillägg från psyket ger medvetandet en möjlighet att vara "vad det är av sig självt" i vår erfarenhet. Rigpa är kunskapen/erfarenheten av medvetandet som är medvetet om sin egen natur. Psyket blir alltså erfaren som meditativt när medvetandet "är psyket".

Förväntningar är psykets sätt att förbereda sig på hur vi skall förhålla oss till det som kommer. Meditation och förväntningar kan man tänka sig är beteenden från två olika funktioner/system. Meditation från medvetenhet och förväntningar från psyket.

Andlighet är att konfliktlöst förhålla sig till att vi har plats för både tidlös medvetenhet och psykets drifter samtidigt.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är andlighet?

Inläggav Smisk » 21 nov 2019 11:41

Algotezza skrev:Andliga intressen är det inte kultur, religion, vetenskap? Och att då vara andlig är att vara intresserad och verksam inom dessa områden. Eller?


Man hör det talas om på det sättet. Det man menar då är väl någon slags berikande mognad? Motsatsen till vad man växer av som barn?
En utveckling som ger "själen något".

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är andlighet?

Inläggav Anders » 21 nov 2019 13:45

Smisk skrev:
Anders skrev:Rigpa är alltså meditation. Men refererar man till meditationen blir det fel. Det är liksom det som inte är överjaget som är det man eftersträvar? Kan känna igen det i just den gula bollen som skiner på vattendropparna (solnedgången). Tittar jag på solnedgången och tänker att "nu tittar jag på en solnedgång, är den nå fin då??" Så blir det fel. Men bara betraktar man den och tappar kontakten med den så blir den vacker. Eller då jag vid klart månsken kör min moonshine inde. Det blir inte bra om jag förväntar mig att det skall bli en bra upplevelse. Det blir det då det blir det, inte då jag har fokus på det. Nåt åt det hållet?


Precis. "betraktandet" av solnedgången är där "av sig självt". Det heter Sakshi på Buddhistiska. Erfarenheten är "som den är av sig självt" och medvetandets meditativa kvalitéer visar sig genom att erfarenheten är "direkt" utan att passera tänkta processer.

"Sākṣī or 'witness' refers to the 'Pure Awareness' that witnesses the world but does not get affected or involved. Sakshi is beyond time, space and the triad of experiencer, experiencing and experienced; sakshi witnesses all thoughts, words and deeds without interfering with them or being affected by them, other than sakshi there is nothing else in the entire universe"

https://en.wikipedia.org/wiki/Sakshi_(Witness)

Psyket ger ständigt allt en tänkte mening för att kunna fungera. Vem är jag, vad är viktigt, hur gör jag, etc förhåller psyket till situationen, alltid. Ett rent och direkt betraktande av erfarenheten, som den är, utan tillägg från psyket ger medvetandet en möjlighet att vara "vad det är av sig självt" i vår erfarenhet. Rigpa är kunskapen/erfarenheten av medvetandet som är medvetet om sin egen natur. Psyket blir alltså erfaren som meditativt när medvetandet "är psyket".

Förväntningar är psykets sätt att förbereda sig på hur vi skall förhålla oss till det som kommer. Meditation och förväntningar kan man tänka sig är beteenden från två olika funktioner/system. Meditation från medvetenhet och förväntningar från psyket.

Andlighet är att konfliktlöst förhålla sig till att vi har plats för både tidlös medvetenhet och psykets drifter samtidigt.



"Andlighet" låter i det här sammanhanget, för mej lite för ambitiöst. Har alltid satt andlighet i samband med något åtminstone en smula "magiskt".
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är andlighet?

Inläggav Smisk » 21 nov 2019 14:46

Anders skrev:"Andlighet" låter i det här sammanhanget, för mej lite för ambitiöst. Har alltid satt andlighet i samband med något åtminstone en smula "magiskt".


Har ingen aning om vad du menar med detta :=)

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är andlighet?

Inläggav Anders » 21 nov 2019 15:24

Smisk skrev:
Anders skrev:"Andlighet" låter i det här sammanhanget, för mej lite för ambitiöst. Har alltid satt andlighet i samband med något åtminstone en smula "magiskt".


Har ingen aning om vad du menar med detta :=)


Liksom verkshöjden av märkvärdighet...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är andlighet?

Inläggav Smisk » 22 nov 2019 13:07

Anders skrev:Liksom verkshöjden av märkvärdighet...


Kan inte svara då jag inte vet vad du menar eller refererar till tyvärr.

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Vad är andlighet?

Inläggav Marksa » 23 nov 2019 20:06

Anders skrev:
Smisk skrev:
Anders skrev:"Andlighet" låter i det här sammanhanget, för mej lite för ambitiöst. Har alltid satt andlighet i samband med något åtminstone en smula "magiskt".


Har ingen aning om vad du menar med detta :=)


Liksom verkshöjden av märkvärdighet...


"Spirituality without religion" Andlighet utan magi.
Att förstå sig själv, sitt medvetande och de intryck som påverkar medvetandet. Att under stunder av meditativ klarhet förstå att världen är plats mycket friare och spännande än vad vi till vardags låter det vara. Så verkshöjden finns där.
Varje dag är en resa.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad är andlighet?

Inläggav hakkapeliitta » 24 nov 2019 13:30

Nu är jag inte en expert på andlighet men andligheten förknippar jag med idealism och ett leverne därefter.
Som t.ex. buddhismmunkar som måste tigga till sej mat, är detta något att eftersträva?
Andlighet i dessa sammanhang upplever jag som bakåtsträvande, de här munkarna använder säkert iPhones och senaste teknologin men bidrar inte själva med någonting.
Samma sak med kloster, nunnor och munkar, psykiskt svaga typer och självplågare som flyr samhället och tror sej göra bot genom att underkuva sej själv.

Nu kan jag inte låta bli att citera en finsk riksdagsledamot som i talarstolen fällde följande kommentar;

Kaks on turhaa maailmassa, nunnan nännit ja paavin pallit.

Översätt den om ni kan.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är andlighet?

Inläggav Smisk » 25 nov 2019 11:40

Marksa skrev:
Anders skrev:
Smisk skrev:
Har ingen aning om vad du menar med detta :=)


Liksom verkshöjden av märkvärdighet...


"Spirituality without religion" Andlighet utan magi.
Att förstå sig själv, sitt medvetande och de intryck som påverkar medvetandet. Att under stunder av meditativ klarhet förstå att världen är plats mycket friare och spännande än vad vi till vardags låter det vara. Så verkshöjden finns där.


"Verkshöjden av märklighet", vad betyder det? Verkshöjd verkar betyda ett verks integritet i avseendet av kreativitet, personlighet och hur unikt det är.
Som ett sätt att tala om konstföremål. Aldrig hört ordet förr. :) Märkvärdighet vet jag vad det betyder men meningen säger mig inget i sammanhanget.

Religion är en stor sak som jag ser det och till viss del ingår andlighet där. Som jag tänker mig religion (som icke religiös) så är det vidare än andlighet och innehåller andra saker. Tillhörighet, mening, tradition, moraliska värderingar rätt/fel gott/ont, livsstil, osv.

Tänker man sig att andlighet är något "magiskt" man måste söka sig till hamnar man i en andlig fälla direkt. En konflikt mellan andlighet och förställningen om andlighet. Ett symptom på den konflikten är att man känner att något saknas man måste söka och förtjäna. "livet blir x om jag gör y". "illusion of becoming" som den ibland kalls.

Är man gjord av guld och jagar plast för att bli mer värd lever man genom en missuppfattning. Att man tänker att man måste "förtjäna sin andlighet" är en konflikt på samma sätt.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är andlighet?

Inläggav Smisk » 25 nov 2019 12:21

hakkapeliitta skrev:Nu är jag inte en expert på andlighet men andligheten förknippar jag med idealism och ett leverne därefter.
Som t.ex. buddhismmunkar som måste tigga till sej mat, är detta något att eftersträva?
Andlighet i dessa sammanhang upplever jag som bakåtsträvande, de här munkarna använder säkert iPhones och senaste teknologin men bidrar inte själva med någonting. Samma sak med kloster, nunnor och munkar, psykiskt svaga typer och självplågare som flyr samhället och tror sej göra bot genom att underkuva sej själv.


Jag gillar detta citatet:
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."
-Jiddu Krishnamurti

Jag ser framför mig hur en förvirrad grupp människor bestämt hur "man skall vara" och skjuter ned allt annat som inte passar in. Ibland passar saker oväntat in och ser fel ut när även när de är som mest rätt. Bara för att man inte tillför gruppen något behöver det inte vara fel.

Även om en munk "gömmer sig i sin låtsasbubbla" för att det är accepterat och fungerar behöver det inte heller betyda att det inte finns något värde i sig av att utvecklas "andligt" på det sättet.

Som jag ser det verkar det inom andliga traditioner finnas gott om saker att ifrågasätta :)

Men att "tvinga in" saker i ett samhälle som kanske ännu mer kan ifrågasättas är inte en vis väg i mina ögon.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är andlighet?

Inläggav Anders » 25 nov 2019 23:01

Marksa skrev:
Anders skrev:
Smisk skrev:
Har ingen aning om vad du menar med detta :=)


Liksom verkshöjden av märkvärdighet...


"Spirituality without religion" Andlighet utan magi.
Att förstå sig själv, sitt medvetande och de intryck som påverkar medvetandet. Att under stunder av meditativ klarhet förstå att världen är plats mycket friare och spännande än vad vi till vardags låter det vara. Så verkshöjden finns där.

Så tolkar jag inte Smisk. För här har du fått in en fascination lite outtalat. Det Smisk beskriver är liksom bara en synonym till att låta det undermedvetna få komma fram utan att nåt direkt blir friare eller mer spännande. Mer användbart. Lyssna bara på han Nattiko. Det låter inte på honom som att meditation direkt är som att läsa telefonkatalogen, nått grått och neutralt.

I din version känns det dock en smula mer som det jag tänker mig som andligt. Åtminstone nån liten hänryckning. Det här är väl lite av ett språkspel. Ganska intressant.

I hakkas mening vet jag att kaks är lite slangigt för två och att ja betyder och.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad är andlighet?

Inläggav hakkapeliitta » 26 nov 2019 00:29

Anders skrev:I hakkas mening vet jag att kaks är lite slangigt för två och att ja betyder och.


Kaks on turhaa maailmassa, nunnan nännit ja paavin pallit.

Låter bra på finska men översättningen har inte samma flyt i språket. Men gör ett försök,

Två ting är onödiga i världen, en nunnas juver och påvens nötter.

Dessa två ting är så onödiga eftersom de aldrig används. Varför skapade Gud dessa halvmänniskor?

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är andlighet?

Inläggav Smisk » 26 nov 2019 11:52

Anders skrev:Så tolkar jag inte Smisk. För här har du fått in en fascination lite outtalat. Det Smisk beskriver är liksom bara en synonym till att låta det undermedvetna få komma fram utan att nåt direkt blir friare eller mer spännande. Mer användbart. Lyssna bara på han Nattiko. Det låter inte på honom som att meditation direkt är som att läsa telefonkatalogen, nått grått och neutralt.

I din version känns det dock en smula mer som det jag tänker mig som andligt. Åtminstone nån liten hänryckning. Det här är väl lite av ett språkspel. Ganska intressant.

I hakkas mening vet jag att kaks är lite slangigt för två och att ja betyder och.


Vi har en inbyggd drift att söka belöningar. I ett friskt barns ögon går den inte att missa. Att fastna i belöningarna vi får av att vara sådana är en andlig fälla. Ett tydligt exempel på det är hur västvärlden missförstått begreppet nirvana. Man utgår ifrån att det är en belönande kick man söker, varför skulle man annars meditera?

Är man en munk som söker "meditationskickar" är man inte en munk :)

Söker man klarhet, visdom, kunskap, medvetenhet, mental ordning och hälsa kanske man kan göra det som munk. Andlighet är motsats till ytlighet, falskhet, desperation, meningslöshet och vanföreställningar. "Nirvana" är inget man kan söka, det är ett ord för att utplåna det som passar dåligt med ett andligt perspektiv på existensen.

Om hela samhället bygger på att vi fortsätter vara som "barn som söker kickar" blir det fel att kritisera personer som i alla fall söker klarhet i sinnet och värme i sin Själ :)

"Andliga mästare" som gör reklam för mentala kickar skall man passa sig för på samma sätt som man skall det för telefonförsäljare ;)


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster