Vad är andlighet?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Vad är andlighet?

Inläggav Smisk » 13 nov 2019 14:32

Vad är andlighet?

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad är andlighet?

Inläggav xion » 13 nov 2019 18:39

Smisk skrev:Vad är andlighet?

Svår fråga eftersom man först måste komma överens om vad ordet står för.
Jag tycker mig märka att du ofta använder ordet "själ".
Om man börjar där så måste det vara så, att ifall själen ska kunna existera utanför vårt medvetande, så måste den ha fysisk existens. Den måste på ett eller annat sätt kunna påvisas med mätistrument och ha fysiska egenskaper.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är andlighet?

Inläggav Smisk » 14 nov 2019 09:09

xion skrev:
Smisk skrev:Vad är andlighet?

Svår fråga eftersom man först måste komma överens om vad ordet står för.
Jag tycker mig märka att du ofta använder ordet "själ".
Om man börjar där så måste det vara så, att ifall själen ska kunna existera utanför vårt medvetande, så måste den ha fysisk existens. Den måste på ett eller annat sätt kunna påvisas med mätistrument och ha fysiska egenskaper.


Definiera gärna själv begrepp du vill använda och beskriv ett perspektiv på vad andlighet är som du ser det. Det är en komplex fråga då man kan ha olika uppfattningar och se andlighet ur olika perspektiv. Man får även jobba runt begreppsallergi där begrepp som andlighet och själ kan ingå.

Ett sätt att tala om andlighet är att det är ett sätt att förhålla oss till att vi finns är tillfälliga varelser som söker evigheten. Själen är evigheten hos oss som tillfälliga personer. Om vi tänker oss att vi består av två komponenter, en tillfällig och en evig så är andlighet att utveckla denna relationen. Med andra ord, andlighet kan även ses som en mognadsprocess av att väcka evigheten i sig som tillfällig.

Själen som begrepp kan användas för att koppla in evighetens perspektiv. Om jag ser mig själv som både en odödlig evig opersonlig universell Själ och en tillfällig personlig individ samtidigt har jag något att greppa andligheten med.

Man behöver inte bevisa detta. Man behöver inte bevisa att livet är värdefullt för mig för att det skall bli det, faktum är att det inte går. Man kan fortfarande utveckla sina värderingar och mogna genom dem. På samma sätt behöver man inte bevisa att evigheten existerar som en del av mig, det räcker med att utvecklas andligt så är den där, det är nämligen samma sak.

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Vad är andlighet?

Inläggav Marksa » 15 nov 2019 14:11

Det här skall bli spännande!
Ska vi då börja med att försöka komma överens om definitionerna, inte fullödiga kanske men så att vi kan samtala.

Medvetande = Det som samlar alla yttre och inre sinnesintryck inklusive de tänkta. Och väljer vad som händer härnäst.
Undermedvetna handlingar=alla kroppsliga och tänkta funktioner som går med automatik. Vilket ju är de flesta.
Tanke=jag tänker, medvetna och omedvetna tankar
Hjärna= Den fantastiska apparaten bakom ögonen. Medvetande och tanke huserar där.
Jaget=egot=självet
Andlighet= immateriellt, sökande, utvecklande av livet, transcendens, meditation för att utforska sitt inre och yttre vara. Kan vara att utöva sin religiösa tro. Fromhet, spritualitet.
Min ande=mitt psyke
Meditation=I sin enklaste form, koncentrationsövningar, lite mer avancerat en inre resa för att förstå medvetandet och jaget, och medvetandets omfång.
Varje dag är en resa.

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad är andlighet?

Inläggav xion » 15 nov 2019 16:38

Jag har en ganska tråkig och pragmatisk bild av min tillvaro.
Jag finns här och nu. Jag vet inte om vare sig början eller slut på denna min existens.
Någon själ utanför mig själv tror jag inte på.
När min "fysiska" existens upphör att vara levande så återgår den förr eller senare till naturens kretslopp.
Av jord är du kommen. Jord skall du åter varda.
Om jag har gjort något "andligt" avtryck på ett eller annat sätt så lever detta vidare i andra människors "själar".

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Vad är andlighet?

Inläggav Marksa » 16 nov 2019 19:24

Smisk skrev:
Man behöver inte bevisa detta. Man behöver inte bevisa att livet är värdefullt för mig för att det skall bli det, faktum är att det inte går. Man kan fortfarande utveckla sina värderingar och mogna genom dem. På samma sätt behöver man inte bevisa att evigheten existerar som en del av mig, det räcker med att utvecklas andligt så är den där, det är nämligen samma sak.


Vad är det som utvecklas enligt dig vid ett andligt liv? Och hur påverkar detta ditt inre och din interaktion med världen?
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Vad är andlighet?

Inläggav Illusionen » 17 nov 2019 13:02

...
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Vad är andlighet?

Inläggav Marksa » 17 nov 2019 19:45

xion skrev:Jag har en ganska tråkig och pragmatisk bild av min tillvaro.
Jag finns här och nu. Jag vet inte om vare sig början eller slut på denna min existens.
Någon själ utanför mig själv tror jag inte på.
När min "fysiska" existens upphör att vara levande så återgår den förr eller senare till naturens kretslopp.
Av jord är du kommen. Jord skall du åter varda.
Om jag har gjort något "andligt" avtryck på ett eller annat sätt så lever detta vidare i andra människors "själar".


Hej xion
Låter som en ganska sund inställning. Vi kan ju inget veta om eventuella själar närvaro, och knappt något om resten av treenigheten ande, själ och kropp.
Men vad vi helt säkert kan veta är att vi är medvetna. Ett medvetande som samlar in alla yttre intryck från våra sinnen, och även våra tankar. Värderar all denna input sedan agerar vi på detta.
För närvarande, och på grund av att jag orkar, så gillar att utmana mitt intellekt och mitt medvetande med nya tankar och intryck och se vad som kan komma ut i andra ändan så att säga. Hoppas inte att det är dumheter och obegripligheter.
Varje dag är en resa.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är andlighet?

Inläggav Smisk » 18 nov 2019 13:56

Marksa skrev:Vad är det som utvecklas enligt dig vid ett andligt liv? Och hur påverkar detta ditt inre och din interaktion med världen?


Dina begrepp fungerar fint. Det enda jag skulle vilja säga är att medvetenhet har något specifikt som är viktigt för att förstå andlighet. Där är inte medvetenhet samma sak som psyket (mind).

Förhållandet är som klippet här visar där vattnet är medvetenhet och juicen är psyket/innehållet. (mind).
https://www.youtube.com/watch?v=3vQHpfzQfBE

Det som utvecklas är Själen. Med Själen menar jag essensen av vad vi är, alltså allt vi är och kan vara. Om inställningen till existensen är att den inte är något annat än helt fysisk är vi omedvetna om något andligt. Är inställningen att existensen innehåller en andlig potential (som ju i sig inte enbart är fysisk) finns det medvetenhet om andlighet.

Att existera innebär att påverka. Eftersom vi har en medveten potential kan vi alltså påverka medvetet. Eftersom olika val förändrar saker som har värde har våra val värde. (mening).

Vi är som du sa en existens som består av omedvetna och medvetna tendenser. Medvetenhet är som vattnet i klippet och vi kan se det som en "droppe evighet" i nuet. Att ha en andlig livsstil är att utvecklas medvetet genom att "vara den droppen".

Insikten att vi ÄR den droppen, alltid har varit den och aldrig kan vara något annat är välkänd inom mystika traditioner.

Tolkningen att vi "är det fysiska vi uppfattar" är motsatsen till en andlig inställning till livet.

Hur ser du själv på det? :)

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är andlighet?

Inläggav Anders » 18 nov 2019 22:40

Eller så bara är vi, utan att man gör vare sig något materialistiskt eller eteriskt av det. Vi kan tänka. Men vi kan inte levitera.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är andlighet?

Inläggav Smisk » 19 nov 2019 12:59

Anders skrev:Eller så bara är vi, utan att man gör vare sig något materialistiskt eller eteriskt av det. Vi kan tänka. Men vi kan inte levitera.


Vi har dock behov och önskningar. En sten har lite mer "bara är" än vi har.:) Att existera för oss är att hantera möjligheter. Möjligheter ger oss en potential som innehåller olika val som har olika utfall. Då vi har olika behov och önskningar har olika utfall olika värde för oss.

Eftersom vi har en medveten potential, alltså möjligheterna kan påverkas, är det till viss del upp till oss hur vi lever våra liv. Det är inte så att vi "bara är" utan att vi utvecklas omedvetet och deltar medvetet att uttrycka denna utveckling.

Sättet vi förstår oss själva och vår roll i detta påverkar radikalt saken. Om jag tänker att jag "bara är" som stenen har jag en inställning och om jag tänker att jag är en medveten del av kosmos som utvecklas har jag en annan.

Det andliga perspektivet är att det inte är jag som "personligen utvecklas" utan att det snarare är en bit levande kosmos som utvecklas av sig självt jag deltar att utveckla, omedvetet och medvetet. Relationen mellan att kunna ha ett universellt och ett personligt perspektiv och valen som innehåller värde och mening är vad som gör att "andlighet" existerar.

Men i grunden är det "andligt" att existera som jag ser det.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är andlighet?

Inläggav Anders » 19 nov 2019 13:41

Smisk skrev:
Anders skrev:Eller så bara är vi, utan att man gör vare sig något materialistiskt eller eteriskt av det. Vi kan tänka. Men vi kan inte levitera.


Vi har dock behov och önskningar. En sten har lite mer "bara är" än vi har.:) Att existera för oss är att hantera möjligheter. Möjligheter ger oss en potential som innehåller olika val som har olika utfall. Då vi har olika behov och önskningar har olika utfall olika värde för oss.

Eftersom vi har en medveten potential, alltså möjligheterna kan påverkas, är det till viss del upp till oss hur vi lever våra liv. Det är inte så att vi "bara är" utan att vi utvecklas omedvetet och deltar medvetet att uttrycka denna utveckling.

Sättet vi förstår oss själva och vår roll i detta påverkar radikalt saken. Om jag tänker att jag "bara är" som stenen har jag en inställning och om jag tänker att jag är en medveten del av kosmos som utvecklas har jag en annan.

Det andliga perspektivet är att det inte är jag som "personligen utvecklas" utan att det snarare är en bit levande kosmos som utvecklas av sig självt jag deltar att utveckla, omedvetet och medvetet. Relationen mellan att kunna ha ett universellt och ett personligt perspektiv och valen som innehåller värde och mening är vad som gör att "andlighet" existerar.

Men i grunden är det "andligt" att existera som jag ser det.


Tror kanske jag är riktigt dålig på det här fetmarkerade. Kajsa Ingemarsson har ju knuffat för något sådant på senare år, pratat väl för det. Men jag hittar inget magiskt där. Men så hatar jag julafton också.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är andlighet?

Inläggav Smisk » 20 nov 2019 11:15

Anders skrev:Tror kanske jag är riktigt dålig på det här fetmarkerade. Kajsa Ingemarsson har ju knuffat för något sådant på senare år, pratat väl för det. Men jag hittar inget magiskt där. Men så hatar jag julafton också.


Jag känner igen Kajsa från TV tror jag men vet inte så mycket. Läste lite på hennes hemsida och känner igen mig rakt av så jag är inte förvånad.
Det skulle kunna varit jag som skrivit det. Som jag ser på det med "andlighet" så är det ett område som är som att leta efter diamanter i en grotta fylld med minor. :)

Jag är övertygad om att vi är olika konstruerade och att olika hjärnor har olika erfarenhet. En del fungerar mer åt ett "andligt håll" och andra har inte samma kontakt med en sådan komponent i erfarenheten. Man har mätt på hjärnor som mediterar mycket och jämfört med andra sägs det och hjärnor hos personer som mediterar fungerar och är inte lika som de som inte mediterar. De som är "andligt lagda" har redan innan de mediterar liknande egenskaper som de som mediterat länge.

Men som sagt, ett minfält.

Som jag ser det är som sagt existensen "andlig" av sig självt. Det är en uppenbar mina när man väl springer på den. När sökandet av något "andligt" slutar för att man ser att man redan är ett med det.

Ogillar man "andlighet" kan man gott fortsätta med det ;)

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är andlighet?

Inläggav Anders » 20 nov 2019 11:21

Smisk skrev:
Anders skrev:Tror kanske jag är riktigt dålig på det här fetmarkerade. Kajsa Ingemarsson har ju knuffat för något sådant på senare år, pratat väl för det. Men jag hittar inget magiskt där. Men så hatar jag julafton också.


Jag känner igen Kajsa från TV tror jag men vet inte så mycket. Läste lite på hennes hemsida och känner igen mig rakt av så jag är inte förvånad.
Det skulle kunna varit jag som skrivit det. Som jag ser på det med "andlighet" så är det ett område som är som att leta efter diamanter i en grotta fylld med minor. :)

Jag är övertygad om att vi är olika konstruerade och att olika hjärnor har olika erfarenhet. En del fungerar mer åt ett "andligt håll" och andra har inte samma kontakt med en sådan komponent i erfarenheten. Man har mätt på hjärnor som mediterar mycket och jämfört med andra sägs det och hjärnor hos personer som mediterar fungerar och är inte lika som de som inte mediterar. De som är "andligt lagda" har redan innan de mediterar liknande egenskaper som de som mediterat länge.

Men som sagt, ett minfält.

Som jag ser det är som sagt existensen "andlig" av sig självt. Det är en uppenbar mina när man väl springer på den. När sökandet av något "andligt" slutar för att man ser att man redan är ett med det.

Ogillar man "andlighet" kan man gott fortsätta med det ;)

Intreasant att du tar upp meditation här. Det gör jag en del. Och jag påstår inte att hjärnan är en Mac eller Iphone som funkar helt förutsägbart. Man kommer in i sköna grooves, det gör man. Men det är inte konstigare än att man tittar på en stor gul boll som lyser på en massa vattendroppar och tycker det är vackert. Men du ser alltså något bortom det? Jag är nyfiken!

Nör känner du liksom att du är förbunden med världsalltet?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är andlighet?

Inläggav Smisk » 20 nov 2019 13:14

Anders skrev:Intreasant att du tar upp meditation här. Det gör jag en del. Och jag påstår inte att hjärnan är en Mac eller Iphone som funkar helt förutsägbart. Man kommer in i sköna grooves, det gör man. Men det är inte konstigare än att man tittar på en stor gul boll som lyser på en massa vattendroppar och tycker det är vackert. Men du ser alltså något bortom det? Jag är nyfiken!

Nör känner du liksom att du är förbunden med världsalltet?


Att man kan "meditera sig till andlighet" ser jag alltså som missvisande. Vi existerar som andliga. Jag säger inte att meditation inte påverkar heller dock. Jag är osäker på om jag är med på "stor gul boll" tanken? :)


Det är inte en bra strategi att tänka sig att man måste göra vissa saker för att bli något speciellt här. Det är en andlig fälla, en mina på fältet.
Som Buddha lär sagt så är "allt redan upplyst".

Det kan låta konstigt men vi kan leka med tanken att meditation är något vi alltid gör. Om du såg klippet där någon pekar ut det Buddhismen kallar för Rigpa så kan vi använda det som bakgrund?

Vi kan tänka oss att medvetandets natur ÄR meditation. Medvetandet är meditativt, av sig självt. Det är medvetandets "naturliga beteende" och det är inget vi kan skapa. Psyket (mind) kan vi se som en aktivitet hjärnan gör för att ha kontroll över situationen. När vi "mediterar" är det psyket som lagt sig och medvetenheten är mer närvarande.

Klippet är till för att peka ut det som kallas för Rigpa på "Buddhistiska". Rigpa är "the knowledge of the ground" och det är inte konstigare än att det är den direkta erfarenheten av medvetandets beteende, alltså meditation. Svaret på frågan vad medvetenhet är i grunden är den direkta erfarenheten.

Så fort jag tänker "jag mediterar" är det inte Rigpa. Rigpa är "universum mediterar". ;)
Tänker man "jag mediterar" är detta ett symptom på motsatsen till Rigpa, Marigpa (ignorance).
Det kan jämföras med att man identifierat sig med Juicen i glaset som ser ut att finnas i Vattenglaset. Det misstaget är motsatsen till att vara meditativ.

Buddhism ser jag som en tradition vars livsstil handlar om att leva som om man är den medvetenheten primärt och sin person sekundärt.

Jag är inte Buddhist, inte hindu och inte religiös eller troende. Men jag har lite erfarenhet av andlighet skulle jag säga.

Går detta att förstå? :)

"Förbundenheten med världsaltet" är meditation. Även kallat Yoga.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster