Vad är andlighet?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Vad är andlighet?

Inläggav Marksa » 26 nov 2019 13:15

Anders skrev:
Marksa skrev:
Anders skrev:
Liksom verkshöjden av märkvärdighet...


"Spirituality without religion" Andlighet utan magi.
Att förstå sig själv, sitt medvetande och de intryck som påverkar medvetandet. Att under stunder av meditativ klarhet förstå att världen är plats mycket friare och spännande än vad vi till vardags låter det vara. Så verkshöjden finns där.

Så tolkar jag inte Smisk. För här har du fått in en fascination lite outtalat. Det Smisk beskriver är liksom bara en synonym till att låta det undermedvetna få komma fram utan att nåt direkt blir friare eller mer spännande. Mer användbart. Lyssna bara på han Nattiko. Det låter inte på honom som att meditation direkt är som att läsa telefonkatalogen, nått grått och neutralt.

I din version känns det dock en smula mer som det jag tänker mig som andligt. Åtminstone nån liten hänryckning. Det här är väl lite av ett språkspel. Ganska intressant.

Hänryckning vara ordet.
När man tittar på det här med det andliga livet så ser jag två spår, båda är intressanta. Se till exempel på en lovsångsgudstjänst i Pingstkyrkan, den kan ha ett väldigt hänryckt kollektivt inslag, en slags gemensam förlösning av alla spänningar inför Guds ansikte så att säga.
Det andra spåret handlar om contemplation. eftertanke, stilla bön och meditation. samma människa kan och bör uppleva båda spåren i sitt liv (säger nu inte att man skall bli Pingstvän, det är ett exempel).
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är andlighet?

Inläggav Anders » 26 nov 2019 13:17

Smisk skrev:
Anders skrev:Så tolkar jag inte Smisk. För här har du fått in en fascination lite outtalat. Det Smisk beskriver är liksom bara en synonym till att låta det undermedvetna få komma fram utan att nåt direkt blir friare eller mer spännande. Mer användbart. Lyssna bara på han Nattiko. Det låter inte på honom som att meditation direkt är som att läsa telefonkatalogen, nått grått och neutralt.

I din version känns det dock en smula mer som det jag tänker mig som andligt. Åtminstone nån liten hänryckning. Det här är väl lite av ett språkspel. Ganska intressant.

I hakkas mening vet jag att kaks är lite slangigt för två och att ja betyder och.


Vi har en inbyggd drift att söka belöningar. I ett friskt barns ögon går den inte att missa. Att fastna i belöningarna vi får av att vara sådana är en andlig fälla. Ett tydligt exempel på det är hur västvärlden missförstått begreppet nirvana. Man utgår ifrån att det är en belönande kick man söker, varför skulle man annars meditera?

Är man en munk som söker "meditationskickar" är man inte en munk :)

Söker man klarhet, visdom, kunskap, medvetenhet, mental ordning och hälsa kanske man kan göra det som munk. Andlighet är motsats till ytlighet, falskhet, desperation, meningslöshet och vanföreställningar. "Nirvana" är inget man kan söka, det är ett ord för att utplåna det som passar dåligt med ett andligt perspektiv på existensen.

Om hela samhället bygger på att vi fortsätter vara som "barn som söker kickar" blir det fel att kritisera personer som i alla fall söker klarhet i sinnet och värme i sin Själ :)

"Andliga mästare" som gör reklam för mentala kickar skall man passa sig för på samma sätt som man skall det för telefonförsäljare ;)

Det här stämmer nog rätt bra med min bild av vad som varit comme-il-faut i min omgivning. "Andligt" innehåller nån slags positiv upplevelse. Man kan nog säga belöning. Kristendom och Islam är ju extremt mycket det här. Offra det kortsiktiga för det långsiktiga superbra. Det judiska har jag tolkat som lite mer åt det som du Smisk beskriver i det österländska. Sen finns det ju förstås horder av munkar och mullor som ändå iakttagit en sån här mer neutral inställning.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Vad är andlighet?

Inläggav Marksa » 26 nov 2019 13:42

Smisk skrev:Söker man klarhet, visdom, kunskap, medvetenhet, mental ordning och hälsa kanske man kan göra det som munk. Andlighet är motsats till ytlighet, falskhet, desperation, meningslöshet och vanföreställningar. "Nirvana" är inget man kan söka, det är ett ord för att utplåna det som passar dåligt med ett andligt perspektiv på existensen.


Andens frukter är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet och trofasthet enligt den kristna Bibeln. Och vi kan kanske vara överens om att det är ett bra mål att sträva efter. Och om vi sedan i livet når ett visst mått av visdom, medvetenhet, mental ordning och hälsa är det ett plus.
Om man i sin andliga strävan arbetar med att minska inflytandet av sitt stora ego, och i och med det finner att man kan göra gott här och nu bör vara målet.
Varje dag är en resa.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är andlighet?

Inläggav Smisk » 26 nov 2019 16:58

Marksa skrev:Andens frukter är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet och trofasthet enligt den kristna Bibeln. Och vi kan kanske vara överens om att det är ett bra mål att sträva efter. Och om vi sedan i livet når ett visst mått av visdom, medvetenhet, mental ordning och hälsa är det ett plus. Om man i sin andliga strävan arbetar med att minska inflytandet av sitt stora ego, och i och med det finner att man kan göra gott här och nu bör vara målet.


Det är lätt att värdera dessa saker som åtråvärda personliga egenskaper :) Det gör det lätt att nedvärdera andra. Det lilla sociala spel som uppstår blir ett att avvisa de sidor som nedvärderas och visa upp sig själv som om man är de sidor som önskas.

Ett andligt perspektiv kan vara att livet är en andlig scen, rakt igenom. Allt som finns på den är som ett drama evigheten spelar. Identifierar man sig med något på den saknar man ett andligt perspektiv då man misstagit sig själv (evigheten) för att vara något på scenen. Existensen är "andlig av sig självt" och rollen man har är då en förvaltare av andligheten/livet så som det spelar ut sig i dramat.

Om man har pekpinnar som visar att "är du x och inte y får du belöning" har man inte det perspektivet. Man lär ut något annat. Om man får lära sig att belöningen är att "man blir andlig" om man följer instruktioner är man i en andlig fälla.

Det är inget fel att lära ut vilka egenskaper vi ser värde i men det är ändå en andlig fälla att koppla värdet av vår existens till de egenskaper vi lär oss "låtsas vara" för att få belöningar inför varandra.

Om exempelvis bibeln blir en instruktionsbok för "ett andligt liv" är den direkt en för ett "oandligt liv". Värderar vi våra liv baserat på dessa som om vi är här för att samla poäng är detta inte ett andligt perspektiv utan en kontrollsystem som driver oss att sträva efter att "vara värdefulla".

Ser man å andra sidan livet och existensen I SIG som en värdefull andlig scen kalibrerar man sitt perspektiv utefter Själens kan man säga. Man "ser det Själen ser".

Detta är ju kärnan i både Buddhism och Vedanta och den riktiga kärleksfullheten i en visdomstradition oavsett vilken.

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Vad är andlighet?

Inläggav Marksa » 26 nov 2019 18:12

Smisk skrev:
Marksa skrev:Andens frukter är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet och trofasthet enligt den kristna Bibeln. Och vi kan kanske vara överens om att det är ett bra mål att sträva efter. Och om vi sedan i livet når ett visst mått av visdom, medvetenhet, mental ordning och hälsa är det ett plus. Om man i sin andliga strävan arbetar med att minska inflytandet av sitt stora ego, och i och med det finner att man kan göra gott här och nu bör vara målet.


Det är lätt att värdera dessa saker som åtråvärda personliga egenskaper :) Det gör det lätt att nedvärdera andra. Det lilla sociala spel som uppstår blir ett att avvisa de sidor som nedvärderas och visa upp sig själv som om man är de sidor som önskas.


Javisst är det lätt, då det är rätt att eftersträva dessa egenskaper.
Javisst kan någon odla sin andlighet för att lämna alla sina kontrollfunktioner därhän och uppleva att jag kan göra som jag vill, och de som jag skadar på vägen får finna sig i det då jag är precis som det som är min lott i världen.

Smisk skrev:Ett andligt perspektiv kan vara att livet är en andlig scen, rakt igenom. Allt som finns på den är som ett drama evigheten spelar. Identifierar man sig med något på den saknar man ett andligt perspektiv då man misstagit sig själv (evigheten) för att vara något på scenen. Existensen är "andlig av sig självt" och rollen man har är då en förvaltare av andligheten/livet så som det spelar ut sig i dramat.


Det låter för mig som om du underlåter dig att ta medvetna beslut? Finns det då någon anledning överhuvudtaget att lära sig något om sitt medvetande och hur den interagerar med andra medvetanden. (ref droppar)

Smisk skrev:Om man har pekpinnar som visar att "är du x och inte y får du belöning" har man inte det perspektivet. Man lär ut något annat. Om man får lära sig att belöningen är att "man blir andlig" om man följer instruktioner är man i en andlig fälla.


Jag sätter aldrig någon värdering per se på mina medmänniskor varken ur andligt eller monetärt eller något annat perspektiv. Att leva ett liv konsekvent hävdade detta. Att respektera människan som hon är, där hon är just där och då är en viktig princip. Vi vet aldrig fullt ut vad någon varit med om eller hur dennes mentala tillstånd är. Sedan om hen skadar sig själv eller andra behöver hen hjälp.

Smisk skrev:Det är inget fel att lära ut vilka egenskaper vi ser värde i men det är ändå en andlig fälla att koppla värdet av vår existens till de egenskaper vi lär oss "låtsas vara" för att få belöningar inför varandra.


Det är en risk man får ta. Det kan ju också uppfattas som om man anser sig vara förmer på ett andligt eller intellektuellt plan, en andlig jantelag.

Smisk skrev:Om exempelvis bibeln blir en instruktionsbok för "ett andligt liv" är den direkt en för ett "oandligt liv". Värderar vi våra liv baserat på dessa som om vi är här för att samla poäng är detta inte ett andligt perspektiv utan en kontrollsystem som driver oss att sträva efter att "vara värdefulla".


Lite som kinesernas nya uppförande poäng system. Huliganen där har man ett snyggt system för "boot licking"

Smisk skrev:Ser man å andra sidan livet och existensen I SIG som en värdefull andlig scen kalibrerar man sitt perspektiv utefter Själens kan man säga. Man "ser det Själen ser".

Detta är ju kärnan i både Buddhism och Vedanta och den riktiga kärleksfullheten i en visdomstradition oavsett vilken.


Amen
Varje dag är en resa.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är andlighet?

Inläggav Smisk » 27 nov 2019 11:22

Marksa skrev:Det låter för mig som om du underlåter dig att ta medvetna beslut? Finns det då någon anledning överhuvudtaget att lära sig något om sitt medvetande och hur den interagerar med andra medvetanden. (ref droppar)


Tvärt om skall det låta om du läser igen. Egna beslut är inte samma sak som att följa andras värderingar som belönar mig om jag är vad de värderar som "andligt rätt", eller?

Andligt rätt ≠ socialt accepterat eller moraliskt rätt.

Existensen = andligt komplett.

Drar man dynamiken till sin spets kan man kika på världen under andra världskriget. Rasbiologi bygger på en helt insnöad syn på vad som ger människan rätt att vara och handla som den är. Hela dynamiken bygger på att man värderar människor utifrån saker som inte påverkar människans egenvärde utan endast hur man försöker passa in med de etablerade värderingar man lär sig följa.

Titta på denna bilden:

https://www.nationalgeographic.com.au/h ... itler.aspx

Ser det ut som han undviker att fatta ett eget beslut där?

(Spoilers: nej, tvärt om) ;)

Värderingar i en social kontext är kanske det starkast motiverande belöningssystem vi har. Känslor, sociala värden, relationer och vanföreställningar i en sådan kontext är ofta totalt bundet till de beteenden som finns i den. Det är lätt att följa strömmen och krävande att tänka själv och utveckla integritet och klarhet i tanke och handling. Att jag tar detta extrema exempel är för att det blir tydligt.

Är det nu tydligt vad jag menar när jag säger att man kan blanda ihop andlighet med konformitet?

Hur vet man att man är "andlig"? När är man "andlig"?

Om man ser frågan på samma sätt som man ser frågan "hur följer jag regler som ger mig ett gott rykte?" är det en andlig fälla som jag ser det.

Tänker man att "existensen är andlig" ger man existensen de egenskaper andligheten besitter och jag ärver dem från den och inte från ett rykte.

Kan man inte acceptera att livet är en värdefull andlig existens, av sig självt, har man inte ett andligt perspektiv på det anser jag.

Marksa skrev:Jag sätter aldrig någon värdering per se på mina medmänniskor varken ur andligt eller monetärt eller något annat perspektiv. Att leva ett liv konsekvent hävdade detta. Att respektera människan som hon är, där hon är just där och då är en viktig princip. Vi vet aldrig fullt ut vad någon varit med om eller hur dennes mentala tillstånd är. Sedan om hen skadar sig själv eller andra behöver hen hjälp.


Du antyder att du har en princip du sätter värde på där du respekterar människan "som hon är", det är ett andligt perspektiv. Det är dock ett värde så att du aldrig värderar medmänniskor är ologiskt då. Respekt är att sätta värde på en annan människas inre, som hon ÄR, och inte som hon BÖR vara. Människan är existens som är komplett av sig självt, sätt värde på det och se saker ur ett andligt perspektiv :)

Marksa skrev:Det är en risk man får ta. Det kan ju också uppfattas som om man anser sig vara förmer på ett andligt eller intellektuellt plan, en andlig jantelag.


Andlighet och jantelag är en motsättning för mig då :)

Existensen har andligt värde, jag existerar, alltså har jag värde, är ett andligt perspektiv. Tanken som jämför "mitt värde med annat" är inte ett.

Marksa skrev:Lite som kinesernas nya uppförande poäng system. Huliganen där har man ett snyggt system för "boot licking"


Det systemet verkar tveksamt, men jag är politiskt neutral. Det behövs givetvis normer och värden inför varandra men de är alltså inte andliga vad jag kan se :)

Du är andlig och du lever i en andlig värld :)

Självklart är det en bonus om du är god men du är inte mindre värd eller andlig om du är ond. Du mår nog inte bra av det och det får jag respektera om jag kan. Det kan ibland bli svårt ;)

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Vad är andlighet?

Inläggav Marksa » 28 nov 2019 14:20

Egentligen har vi kanske nått till vägs ende i denna diskussion, men då jag har tid över så tänkte jag kommentera lite ur ett personligt perspektiv.

Smisk skrev:Tvärt om skall det låta om du läser igen. Egna beslut är inte samma sak som att följa andras värderingar som belönar mig om jag är vad de värderar som "andligt rätt", eller?


Har jag någonstans påstått något annat än det du skriver här.

Smisk skrev:Andligt rätt ≠ socialt accepterat eller moraliskt rätt.


Detta är ett påstående som kan vara helt rätt eller helt uppåt väggarna. Varför skulle inte "andligt rätt" kunna vara just det som för ett samhälle eller en person är socialt accepterat och moraliskt rätt. "Lev och låt leva" är ofta ett socialt accepterat koncept som verkar ligga nära ditt sätt att resonera kring andlighet.

Smisk skrev:Existensen = andligt komplett.


Jovars.

Smisk skrev:Värderingar i en social kontext är kanske det starkast motiverande belöningssystem vi har. Känslor, sociala värden, relationer och vanföreställningar i en sådan kontext är ofta totalt bundet till de beteenden som finns i den. Det är lätt att följa strömmen och krävande att tänka själv och utveckla integritet och klarhet i tanke och handling. Att jag tar detta extrema exempel är för att det blir tydligt.

Är det nu tydligt vad jag menar när jag säger att man kan blanda ihop andlighet med konformitet?


Du predikar. Jag har inga problem med detta påstående. En tanke bara, varför utsätta sig för risken att bli utsatt för mobbens anstormning, Han på bilden kunde ha stannat hemma och ändå behållit sin integritet. Eller är det så att han väljer ett sätt att visa sin ståndpunkt för att visa att han står över mobben i andlig mening.

Smisk skrev:Hur vet man att man är "andlig"? När är man "andlig"?


Enligt ditt sätt att resonera så gör man inte det. Men som jag ser det så finns där en väg att vandra från att vara omedveten följare av sina impulser, till att förstå sitt medvetande och fatta välgrundade beslut.

Smisk skrev:Om man ser frågan på samma sätt som man ser frågan "hur följer jag regler som ger mig ett gott rykte?" är det en andlig fälla som jag ser det.
Tänker man att "existensen är andlig" ger man existensen de egenskaper andligheten besitter och jag ärver dem från den och inte från ett rykte.
Kan man inte acceptera att livet är en värdefull andlig existens, av sig självt, har man inte ett andligt perspektiv på det anser jag.


Jamen, amen på detta. 8)

Smisk skrev:Existensen har andligt värde, jag existerar, alltså har jag värde, är ett andligt perspektiv. Tanken som jämför "mitt värde med annat" är inte ett.


Jamen, amen på detta med. 8)

Smisk skrev: Självklart är det en bonus om du är god men du är inte mindre värd eller andlig om du är ond. Du mår nog inte bra av det och det får jag respektera om jag kan. Det kan ibland bli svårt ;)


Som jag sa tidigare i denna tråd och även här ovan. För mig är alla människor av samma värde och förtjänar att behandlas med respekt, vad jag inte kan förlika mig med är konceptet att en människan inte skulle kunna påverka sitt liv. Du kan välja att göra gott (inte att likställas med konformitet) eller att vara en skit. Förövrigt vill jag inte ha en bonus för att jag är den jag är. Det är ungefär som på jobbet att jag får en bonus för att jag gjort det som jag är anställd för.

Förövrigt vore det intressant att starta en tråd i ett närbesläktat område detta under religion och tro. "Vad är ondska".
Varje dag är en resa.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är andlighet?

Inläggav Smisk » 28 nov 2019 17:38

Marksa skrev: Detta är ett påstående som kan vara helt rätt eller helt uppåt väggarna. Varför skulle inte "andligt rätt" kunna vara just det som för ett samhälle eller en person är socialt accepterat och moraliskt rätt. "Lev och låt leva" är ofta ett socialt accepterat koncept som verkar ligga nära ditt sätt att resonera kring andlighet.


Perspektivet på andlighet jag framfört bygger på att existensen är andligt komplett och de sociala kontrollsystemen av att värdera människor som olika andligt värda är motsatsen till det.


Marksa skrev: Du predikar. Jag har inga problem med detta påstående. En tanke bara, varför utsätta sig för risken att bli utsatt för mobbens anstormning, Han på bilden kunde ha stannat hemma och ändå behållit sin integritet. Eller är det så att han väljer ett sätt att visa sin ståndpunkt för att visa att han står över mobben i andlig mening.


Jag visar olika aspekter av dynamiken jag beskriver för att tydliggöra då jag förväntar mig förvirring :)

Sagan om vad som händer på bilden är rätt lång och är inte så konstig om man undersöker den. Poängen med bilden är inte så lång dock utan den enkla att social konformitet, sociala system med tillhörighet och värderingar kan variera på flera sätt men att alla levande varelser har andligt värde oberoende av dem som jag ser det. Ser man inte det = andlig fälla som jag predikat.

https://sv.wikipedia.org/wiki/August_Landmesser

Angående bilden så är det så att alla gör hälsningen för att det är passande inför möjligheterna att få jobb. Följer man inte flödet av gruppbeteendet fick man inte jobb. Han va dock förälskad i en judisk kvinna och det gick inte så bra när han inte följde instruktionerna har jag för mig.

Integritet är en personlig egenskap som krävs för ett andligt perspektiv som jag ser det. En poäng jag hade med bilden. Jag har alltid inväntat en förståelse för vad meningen med saker är INNAN jag gör dem. Varför skall jag konfirmera mig, frågade jag mig när kompisarna gick dit då jag va grabb? Alla gick men ingen svarade på frågan. Jag gissade att det va för presenterna och valde att inte gå för att testa vad som händer. Jag behövde inte gå och min mor sa att jag kan få present ändå om jag vill. Jag sa att jag inte va intresserad.

Om andlighet är som att följa döda fiskar som följer strömmen, är det inte andlighet som jag ser det. Det kommer inifrån och finns hos allt och alla, eller inte alls tänker jag.

Marksa skrev: Som jag sa tidigare i denna tråd och även här ovan. För mig är alla människor av samma värde och förtjänar att behandlas med respekt, vad jag inte kan förlika mig med är konceptet att en människan inte skulle kunna påverka sitt liv. Du kan välja att göra gott (inte att likställas med konformitet) eller att vara en skit. Förövrigt vill jag inte ha en bonus för att jag är den jag är. Det är ungefär som på jobbet att jag får en bonus för att jag gjort det som jag är anställd för.


Bonusen man har är att man ÄR :) Ser man inte värdet, komplexiteten och meningen i det saknar man ett andligt perspektiv.

Marksa skrev:Förövrigt vore det intressant att starta en tråd i ett närbesläktat område detta under religion och tro. "Vad är ondska".


Skapade en "vad är ondska" tråd :) Tror det finns tidigare trådar men jag gillar nya friska.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster