Vad är ondska?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad är ondska?

Inläggav Anne » 20 apr 2020 19:52

Vi för ett allvarligt samtal här, klorofyll.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad är ondska?

Inläggav Anne » 20 apr 2020 19:59

Tortyr är ondska.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är ondska?

Inläggav klorofyll » 20 apr 2020 19:59

Men den här tanken att man skall tala sanning, pga någon slags moralisk basis, det finns nog ingen sämre idé...

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad är ondska?

Inläggav Anne » 20 apr 2020 20:01

Som du vill. Vad heter du på riktigt och vad är din adress?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad är ondska?

Inläggav Anne » 20 apr 2020 20:14

En lögnhals vill ju inte veta av sanningen och gå i den.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är ondska?

Inläggav Pilatus » 20 apr 2020 23:06

klorofyll skrev:Men den här tanken att man skall tala sanning, pga någon slags moralisk basis, det finns nog ingen sämre idé...

Sanningen kan förstås vara jobbig. Men det är så att livet oftast är enklare om man är vän med sanningen. Det är ju inte detsamma som att man är en öppen bok för alla och envar.

Undvik lögnen för att skaffa fördelar! Det borde vara en maxim som är enkelt att leva efter.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är ondska?

Inläggav Anders » 20 apr 2020 23:16

Sverige håller ju ihop rätt bra utan mer regelrätt tortyr. Har lite svårt att se att det skulle behövas. Man kan måla upp scenarion, men det finns nästan alltid bättre alternativ. Lite som det här med aga.

Sen kan man ju diskutera om 1500 människor som kvävts ihjäl är humant då grannländerna har helt andra siffror. Att människors rätt att fika tätt tillsammans, gå på teater, fester, After Ski och lägenhetsvisningar går före. Efter att med diverse elitprojekt av höger och vänsterslag utarmat sjukvård och åldringsvård. Kanske inte tortyr, men eliten har inte direkt knuffat för ett läge där man samlat i ladorna för eventuella kriser och därmed låtit Sverige gå en väg där kanske tusentals människor får gå en ångestfylld död till mötes, trots att de kunde räddats. Om eliten kunde säga till sina ungar - du skall jobba som alla andra, inte bli flumvänster eller libertarian och grubbla på vad du vill göra med ditt liv - tänk, då tror jag att tusentals svenska liv kunde ha räddats. Då hade vi haft råd med en shutdown och de ekonomiska konsekvenserna av en sådan.

Vad blir det nästa gång? En av Islands elakare vulkaner? Corona kommer kännas som en sardinhostning. Kan vi då ha fått flytta fokus till den arbetande svensken, som drar in skatt till en stark, trygg stat och får nytta av den? Så kanske vi kan undvika att svenskar i tusental går öden värre än tortyr till mötes.

Lite som jag, som muttrar över 40-gränser på vägen. Om jag kör fortare, medverkar jag då inte i princip till tortyr av människor?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad är ondska?

Inläggav Anne » 20 apr 2020 23:41

Hur tänkte du då, alltså om du kör fortare medverkar till tortyr för andra människor?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är ondska?

Inläggav Anders » 21 apr 2020 10:34

lynx skrev:Hur tänkte du då, alltså om du kör fortare medverkar till tortyr för andra människor?


Ja, om jag kör fortare än hastighetsbegränsning riskerar jag att köra på någon, och trafikolyckor brukar tillfoga skador som en torterare får jobba på rätt bra för att åstadkomma.

Så att man inte torterar, men orsakar större skada trots att man skulle kunna undvika det, är man så mycket bättre än en torterare?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Vad är ondska?

Inläggav Mlw » 21 apr 2020 17:25

Jodå, Augustinus ändrade efter hand åsikt och godkände också rättfärdig förföljelse av avfällingar, då deras destruktiva effekt kan bli oerhörd. Men endast staten fick utföra förföljelse. Det moderna systemet fungerar ej. Varför ska staten tolerera revolutionära kommunister, islamister, nazister, och maffiaklaner? Det begriper jag inte. Sätt dem i arbetsläger innan det är försent, innan de hunnit underminera samhällsordningen.

Om de i Tyskland ändå hade behållit Hitler i fängelset så hade vi sluppit andra världskriget. Vi måste försvara det fria demokratiska samhället mot de som vill förstöra det. Augustinus brukar ha rätt om det mesta. Han har troligen rätt om rättfärdig förföljelse också. Staten måste vara hård mot individer och grupper som drabbar medborgarna med politisk och religiös förföljelse samt brottslighet. Om inte staten förföljer dem så förföljer de andra medborgare. Exempelvis, i utanförskapsområdena så utsätts de boende av förföljelse av islamister.

Men i Sverige hålls inte ens brottslingarna inlåsta. De blir snart utsläppta, och då blir snart ett flickebarn våldtaget eller en ung man knivhuggen. Släpphänthet är inte godhet! Det är ondskefullt att inte skydda medborgarna och samhället mot psykopaterna.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är ondska?

Inläggav klorofyll » 21 apr 2020 18:05

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Men den här tanken att man skall tala sanning, pga någon slags moralisk basis, det finns nog ingen sämre idé...

Sanningen kan förstås vara jobbig. Men det är så att livet oftast är enklare om man är vän med sanningen. Det är ju inte detsamma som att man är en öppen bok för alla och envar.

Vad är det för typ av sanning du tycker att man ska va öppen med?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är ondska?

Inläggav klorofyll » 21 apr 2020 19:08

Om någon hade frågat mig "vad jag tycker om den sämsta läraren i världen" så hoppas jag att jag inte svarade "det är den sämsta läraren i världen"....

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är ondska?

Inläggav Pilatus » 22 apr 2020 09:57

Mlw skrev:Jodå, Augustinus ändrade efter hand åsikt och godkände också rättfärdig förföljelse av avfällingar, då deras destruktiva effekt kan bli oerhörd.

Att teologiska skiljaktigheter ledde Augustinus in på så destruktiva vägar säger en del om hans tolkning av makten. De kristna hade varit förföljda lång tid, men varför skall de förföljda ärva de beteenden som som de själva varit utsatta för? Bolsjeviker tog över intoleransen och lägren. Kyrkor revs, byggdes om eller sprängdes, innan de var tvungna att backa. Israel har utvecklats till ett delat samhälle där man i lagen skiljer på individer med olika trosuppfattning.
Mlw skrev:Augustinus brukar ha rätt om det mesta. Han har troligen rätt om rättfärdig förföljelse också.

Arianister förföljdes för sin tro. På vilket sätt det kunde försvaras är oklart. Isaac Newton trodde inte heller på treenighetsläran, med de tre hypostaserna. Egentligen en nyplatonsk idé, Plotinus och tanken på en serie av nivåer av gudomlig existens.

Jag ser det som en förskräcklig tanke att damma av Augustinus. Det moderna samhället skulle snabbt gå under om vi inte accepterar pluralism och tankefrihet.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är ondska?

Inläggav Anders » 22 apr 2020 12:40

Mlw skrev:Jodå, Augustinus ändrade efter hand åsikt och godkände också rättfärdig förföljelse av avfällingar, då deras destruktiva effekt kan bli oerhörd. Men endast staten fick utföra förföljelse. Det moderna systemet fungerar ej. Varför ska staten tolerera revolutionära kommunister, islamister, nazister, och maffiaklaner? Det begriper jag inte. Sätt dem i arbetsläger innan det är försent, innan de hunnit underminera samhällsordningen.

Om de i Tyskland ändå hade behållit Hitler i fängelset så hade vi sluppit andra världskriget. Vi måste försvara det fria demokratiska samhället mot de som vill förstöra det. Augustinus brukar ha rätt om det mesta. Han har troligen rätt om rättfärdig förföljelse också. Staten måste vara hård mot individer och grupper som drabbar medborgarna med politisk och religiös förföljelse samt brottslighet. Om inte staten förföljer dem så förföljer de andra medborgare. Exempelvis, i utanförskapsområdena så utsätts de boende av förföljelse av islamister.

Men i Sverige hålls inte ens brottslingarna inlåsta. De blir snart utsläppta, och då blir snart ett flickebarn våldtaget eller en ung man knivhuggen. Släpphänthet är inte godhet! Det är ondskefullt att inte skydda medborgarna och samhället mot psykopaterna.

Problemet här är knappast lagstiftaren, snarare mängden invandrare de senaste, säg, 10 åren.

En författning bör tillse att en dålig härskare kan göra så lite skada som möjligt. Bunt’ ihop dom å slå ihjäl dom är inte vägen att gå. Brottsligehtens karaktär hade med största sannolikhet varit fullt hanterbar med den mer rimliga 10% invandrare under samma tid.
Inget större våld behövdes under mina uppväxår på 60-80-tal för att upprätthålla en fullt acceptabel brottslighet. Jag gick ensam överallt i Sockholm näsrsomhelst och var aldrig orolig.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad är ondska?

Inläggav hakkapeliitta » 22 apr 2020 19:11

Ren ondska är nog en psykisk sjukdom eller kanske ett utslag av narcissism.
Att våldta någon och sen döda offret i hopp om att sopa igen spåren är ren ondska.

Donald Trump är ond på ett sätt, en obildad narcisstisk nolla som trots obildning tror sej veta bäst. Typiskt för en lågutbildad narcissist.

Våld är berättigad i vissa situationer där man har ett humanitärt anspråk för allas bästa.

Chiles f.d. president Pinochet var ren ondska, USA:s lakej, värdelös skit, som fängslade och torterade folk som strävade efter rättvisa.
Flera av hans f.d. generaler har dömts vilket känns skönt.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 25 och 0 gäster