Vad är ondska?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad är ondska?

Inläggav David H » 02 okt 2021 11:59

lynx skrev:
rekoj skrev:
Jag är mer inne på Anders linje här. Jag tror på hämnd. Om ett barn oprovocerat slår ett annat barn skulle jag bli mer bekymrad om det slagna barnet visar vänlighet tillbaka, än om det slagna barnet tydligt visar avstånd, alternativt "ger igen". Ibland är det viktigt att stå upp för sig själv eller stå upp för andra. Våld måste inte bemötas med våld, men om situationen vill sig riktigt illa ser jag inte heller våld som uteslutet alternativ. En komplicerande faktor däremot är att de flesta har viss narcissistisk läggning och ser mest ondska i andra, utan att vara förmögen att identifiera ondskan i sig själv, och när en person med dåligt omdöme bestämmer sig för att ta "lagen i egna händer" är det såklart en risk att det kan resultera i trista konsekvenser.


Jag ser inte att vi människor gagnas av att hämnas. En välmenande tanke kan slå fel också och tolkas som något man gör "för att djävlas". Jag har uppnått Jesus-känsligheten; smärtan i vad som görs mot de små, görs även mot mig. Jag är väldigt ambivalent till tanken på att Jesus flippar från lamm till lejon, men jag förstår och accepterar det. Även om han inte är nöjd med mig.


Detta är ingen lätt fråga att ta sig an, som jag ser det. Och det blir ännu svårare att diskutera det från ett teoretisk perspektiv när det inte är någon specifik verklig situation som vi gemensamt upplevt och kan förhålla oss till.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Re: Vad är ondska?

Inläggav förstår mig själv » 02 okt 2021 13:22

531bts skrev:
förstår mig själv skrev:Kanske jag inte talar om klassisk karmalagen. Men det fungerar på det sätt jag beskrivit!


Det finns ingen "klassisk karma", däremot många västerlänningar med livlig fantasi o romantiska/exotiska föreställningar om de gamla österländska filosofierna vilka var grundade på erfarenheterna av inåtskådande forskning, meditation. En mödosam forskningsmetod som kräver oerhörd disciplin, moral o vars resultat inte går att populärisera annat än som moralkoder o liknelser. För att förstå de erfarenheterna krävs att genomföra all den metodik som esoteriska sällskap traderade direkt från lärare till elev. En process som tog åratal under klosterlika förhållanden.
Idag saluför filosofiskt vilsna o förvirrade västerlänningar romantiska o verklighetsfrånvända varianter av dessa gamla filosofier o metoder vars resultat är ännu värre förvirring o som "förstår mig själv" här illustrerar med sina inlägg.

Karmalagen är lik det moralsystem jag förespråkar. Och även lik kristna läran ”vänd andra kinden till”” man får det man sår” mm. Jag har kommit fram till dessa genom upplevelser inte genom bokstudier.

xion
Inlägg: 3173
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad är ondska?

Inläggav xion » 02 okt 2021 14:12

531bts skrev:
förstår mig själv skrev:Kanske jag inte talar om klassisk karmalagen. Men det fungerar på det sätt jag beskrivit!


Det finns ingen "klassisk karma", däremot många västerlänningar med livlig fantasi o romantiska/exotiska föreställningar om de gamla österländska filosofierna vilka var grundade på erfarenheterna av inåtskådande forskning, meditation. En mödosam forskningsmetod som kräver oerhörd disciplin, moral o vars resultat inte går att populärisera annat än som moralkoder o liknelser. För att förstå de erfarenheterna krävs att genomföra all den metodik som esoteriska sällskap traderade direkt från lärare till elev. En process som tog åratal under klosterlika förhållanden.
Idag saluför filosofiskt vilsna o förvirrade västerlänningar romantiska o verklighetsfrånvända varianter av dessa gamla filosofier o metoder vars resultat är ännu värre förvirring o som "förstår mig själv" här illustrerar med sina inlägg.


Några religiösa undertoner behövs inte för att förstå hur karmalagen fungerar.
Det räcker med en smula sunt förnuft och lagen om orsak och verkan.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är ondska?

Inläggav Anders » 02 okt 2021 16:02

lynx skrev:

Generellt - yes. Absolut!
Men har just lyssnat på Cyril Hellman hos Navid Modiri i "Hur kan vi". Och då man hör överklasskonstnären, själv bråkstake, prata om sin bok där han beskriver gängkriminaliteten, med alldeles för mycket förtjusning, så kan man ju undra. Var hittar vi den här manligheten idag, i Sverige? Kanske hos de här vanliga Svenssonmännen, som - lite överdrivet - alla rödgröna tycks vara ute efter?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vad är ondska?

Inläggav 531bts » 02 okt 2021 17:27

förstår mig själv skrev:
531bts skrev:
förstår mig själv skrev:Kanske jag inte talar om klassisk karmalagen. Men det fungerar på det sätt jag beskrivit!


Det finns ingen "klassisk karma", däremot många västerlänningar med livlig fantasi o romantiska/exotiska föreställningar om de gamla österländska filosofierna vilka var grundade på erfarenheterna av inåtskådande forskning, meditation. En mödosam forskningsmetod som kräver oerhörd disciplin, moral o vars resultat inte går att populärisera annat än som moralkoder o liknelser. För att förstå de erfarenheterna krävs att genomföra all den metodik som esoteriska sällskap traderade direkt från lärare till elev. En process som tog åratal under klosterlika förhållanden.
Idag saluför filosofiskt vilsna o förvirrade västerlänningar romantiska o verklighetsfrånvända varianter av dessa gamla filosofier o metoder vars resultat är ännu värre förvirring o som "förstår mig själv" här illustrerar med sina inlägg.

Karmalagen är lik det moralsystem jag förespråkar. Och även lik kristna läran ”vänd andra kinden till”” man får det man sår” mm. Jag har kommit fram till dessa genom upplevelser inte genom bokstudier.


Under de 25-30 år jag ägnat åt meditation (Vipassana) gav erfarenheten absolut ingen annan möjlighet till rationell slutsats annat än att de egna sinnesprocesserna är orsak till uttryck i tanke, tal o gärning vilket enligt idén om karma, i sin tur ger återverkan enligt principen goda gärningar ger god feedback o livsfientliga o omoraliska negativ feedback.
Av dina påståenden att döma, o vad du antyder du har förstått av erfarenheterna från din meditation, får det mig att undra vad du gjort under dina meditationspass. Kanske sovit mer än verklig meditation.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad är ondska?

Inläggav Anne » 02 okt 2021 17:32

Anders: Alla behöver kloka förebilder. Visa den här snutten på skolorna, låt tjejerna visa vad de önskar sig. Nog med fuckboys och players nu.

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Re: Vad är ondska?

Inläggav förstår mig själv » 02 okt 2021 18:07

531bts skrev:
förstår mig själv skrev:
531bts skrev:
Det finns ingen "klassisk karma", däremot många västerlänningar med livlig fantasi o romantiska/exotiska föreställningar om de gamla österländska filosofierna vilka var grundade på erfarenheterna av inåtskådande forskning, meditation. En mödosam forskningsmetod som kräver oerhörd disciplin, moral o vars resultat inte går att populärisera annat än som moralkoder o liknelser. För att förstå de erfarenheterna krävs att genomföra all den metodik som esoteriska sällskap traderade direkt från lärare till elev. En process som tog åratal under klosterlika förhållanden.
Idag saluför filosofiskt vilsna o förvirrade västerlänningar romantiska o verklighetsfrånvända varianter av dessa gamla filosofier o metoder vars resultat är ännu värre förvirring o som "förstår mig själv" här illustrerar med sina inlägg.

Karmalagen är lik det moralsystem jag förespråkar. Och även lik kristna läran ”vänd andra kinden till”” man får det man sår” mm. Jag har kommit fram till dessa genom upplevelser inte genom bokstudier.


Under de 25-30 år jag ägnat åt meditation (Vipassana) gav erfarenheten absolut ingen annan möjlighet till rationell slutsats annat än att de egna sinnesprocesserna är orsak till uttryck i tanke, tal o gärning vilket enligt idén om karma, i sin tur ger återverkan enligt principen goda gärningar ger god feedback o livsfientliga o omoraliska negativ feedback.
Av dina påståenden att döma, o vad du antyder du har förstått av erfarenheterna från din meditation, får det mig att undra vad du gjort under dina meditationspass. Kanske sovit mer än verklig meditation.

Har inte mediterat så mycket. Jag kan stänga av tankarna i flera timmar. Det ger mer förståelse menar jag att vara ute med människor och interagera.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad är ondska?

Inläggav Anne » 02 okt 2021 18:14

fms: Var det du som berättade att du slagit din fru?

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Re: Vad är ondska?

Inläggav förstår mig själv » 02 okt 2021 18:19

Vi har slutat att bråka. Jag tänker efter och kan inte minnas att jag gjort det.(dvs jag har aldrig slagit min fru)

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vad är ondska?

Inläggav 531bts » 02 okt 2021 18:20

förstår mig själv skrev:
531bts skrev:
förstår mig själv skrev:Karmalagen är lik det moralsystem jag förespråkar. Och även lik kristna läran ”vänd andra kinden till”” man får det man sår” mm. Jag har kommit fram till dessa genom upplevelser inte genom bokstudier.


Under de 25-30 år jag ägnat åt meditation (Vipassana) gav erfarenheten absolut ingen annan möjlighet till rationell slutsats annat än att de egna sinnesprocesserna är orsak till uttryck i tanke, tal o gärning vilket enligt idén om karma, i sin tur ger återverkan enligt principen goda gärningar ger god feedback o livsfientliga o omoraliska negativ feedback.
Av dina påståenden att döma, o vad du antyder du har förstått av erfarenheterna från din meditation, får det mig att undra vad du gjort under dina meditationspass. Kanske sovit mer än verklig meditation.

Har inte mediterat så mycket. Jag kan stänga av tankarna i flera timmar. Det ger mer förståelse menar jag att vara ute med människor och interagera.


Jag är benägen att hålla med dig: ditt tänkande kan av ngt trauma vara blockerat för det allmängiltiga o verklighetsförankrade. Tryggare att leva i en fantasi men också mindre möjlighet till genuint samförstånd o gemenskap.
Varm kram o sköt om dig!

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad är ondska?

Inläggav Anne » 02 okt 2021 18:22

förstår mig själv skrev:Vi har slutat att bråka.


Bra. Hur är det med god stämning?

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Re: Vad är ondska?

Inläggav förstår mig själv » 02 okt 2021 19:04

lynx skrev:
förstår mig själv skrev:Vi har slutat att bråka.


Bra. Hur är det med god stämning?

Klart att det är viktigt med god stämning. Och jag har det med alla jag känner nuförtiden. Jag har varit inlagd för psykos och mani. Så det är möjligt att jag är ”blockerad” fast det är också möjligt att tex 53 är blockerad. Vill ni inte ha mina ”fantasiinslag” så är det ok. Jag har redan dragit mig tillbaka förut och gör det igen eftersom jag antagligen inte har något ”vettigt” att bidra med.

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Re: Vad är ondska?

Inläggav förstår mig själv » 02 okt 2021 19:14

Tycker att forumet har blivit likriktat. Alla ska tycka och tänka samma som i samhället för övrigt. Olika åsikter tolereras allt mindre. Jag har sällan eller aldrig fått medhåll av någon annan. Jag är ganska ensam i att ha mina åsikter har jag märkt. Jag har ”min egen sanning”. Ni kommer att märka efter döden, om inte tidigare, vem som hade rätt. Och jag önskar er lycka till i livet allesammans. Kram

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad är ondska?

Inläggav Anne » 02 okt 2021 19:19

Dra dig inte undan! Jag ville bara höra att du slutat upp med de där dumheterna! Inte för jag slagit någon, men visst har jag gjort dumheter själv.

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Re: Vad är ondska?

Inläggav förstår mig själv » 02 okt 2021 19:30

Min målsättning har varit att sprida min filosofi och jag tror jag har lyckats med det endå. Det tror jag ni kommer bli varse så småningom:)


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster