Vad är ondska?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är ondska?

Inläggav Anders » 04 dec 2019 23:33

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Problemet med "vem som startade bråket" är att dessa konflikter pågår i evigheter och att fler och fler dras in i malströmmen. Om jag var en soldat i ett krig med "de goda" på min sida och med massor av aggressiva fiender överallt, så hade jag inte haft så stort problem med det, ibland är våld rättfärdigat... tänker jag.

Det finns ingen ond sida, den sida du står på är inte något val. Du kommer alltid att se dig stå på den goda sidan. Det är fruktansvärt naivt att tro att det i någon objektiv mening finns en god sida. Som exempel kan vi se det femte budet som endast gäller de egna.

Det gäller att hämma sig och andra så att inte ondskan får utlopp och saker ”startar”. Både moral, lagar, maktbalans och annat kan vara nyttiga verktyg därtill.

Kan vara läge för Kinesisk ansiktsigenkänning i miljöer där bråk eller trakasserier. Tänk högstadieskola. Så fort någon mobbar presenteras ynglingen och föräldrarna på nätet. Jobbigt för dem som mobbar, storebror ser dig? Men om det hindrar en mobbing, en ung människas liv räddat, är det värt 100 uthängda. Då skall vi inte ens nämna knark och dess hantering.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är ondska?

Inläggav klorofyll » 05 dec 2019 07:28

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Sedan lagen tecknades av Moses, efter Hammurabis lagar (1792-1750 fvt) har man slagit ihjäl människor från andra stammar och gör så alltfort.

(Hammurabi lät samla och systematisera sin tids tänkande om vad som är rätt och fel, hur brott ska bestraffas, hur hela samhället ska ordnas i en lagtext, som har gått till historien som Hammurabis lagar.)

Menar du att det i objektiv mening, inte finns någon möjlighet till rättvisa?

Men i praktiken så tolkar alla folk dessa lagar till sin egen fördel.

Ja, men man brukar säga (ungefär) att, ett hus som ska stå länge måste byggas på en bra grund.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är ondska?

Inläggav klorofyll » 05 dec 2019 07:41

klorofyll skrev:Problemet med "vem som startade bråket" är att dessa konflikter pågår i evigheter och att fler och fler dras in i malströmmen. Om jag var en soldat i ett krig med "de goda" på min sida och med massor av aggressiva fiender överallt, så hade jag inte haft så stort problem med det, ibland är våld rättfärdigat... tänker jag.

Jag börjar tvivla på mina självsäkra ord ovan...

531bts
Inlägg: 924
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vad är ondska?

Inläggav 531bts » 05 dec 2019 09:19

Pilatus skrev: "Talar du om naturmänniskan nu? Den ädle vilden som man skrev om i litteraturen, oskuldsfull, driftstyrd i någon slags paradisisk tillvaro."

Det jag menar är att människan i sin medfödda grundidentitet varken är god eller ond. Hon föds med ett anknutet medvetande som kan beskrivas som förmågan att erfara, ta emot intryck, en allmän känsla av att finnas till.
Vad hon under livets gång förvärvar av erfarenhet o utvecklar av förståelse, kunskap o färdigheter, kan i sina uttryck, avsiktligt eller oavsiktligt, ge både goda och onda konsekvenser, enligt min tidigare definition, o är inte medfödda. Det oavsett vilket samhälle eller kulturell kontext. I det avseendet ingen skillnad på "vilden" o aristokraten.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad är ondska?

Inläggav Algotezza » 06 dec 2019 09:15

531bts skrev:Pilatus skrev: "Talar du om naturmänniskan nu? Den ädle vilden som man skrev om i litteraturen, oskuldsfull, driftstyrd i någon slags paradisisk tillvaro."

Det jag menar är att människan i sin medfödda grundidentitet varken är god eller ond. Hon föds med ett anknutet medvetande som kan beskrivas som förmågan att erfara, ta emot intryck, en allmän känsla av att finnas till.
Vad hon under livets gång förvärvar av erfarenhet o utvecklar av förståelse, kunskap o färdigheter, kan i sina uttryck, avsiktligt eller oavsiktligt, ge både goda och onda konsekvenser, enligt min tidigare definition, o är inte medfödda. Det oavsett vilket samhälle eller kulturell kontext. I det avseendet ingen skillnad på "vilden" o aristokraten.



Övermänniskan är väl tänkt att återkomma till ett tillstånd "jenseits von gut und böse" enligt Nietzsche, vad nu det innebär. Kanake bara att inte ständigt värdera, bedöma och döma, fördöma, varandra? Att var och en har ansvar och är behärskare av sitt öde? I stället för att grotta ner sig i offerkänslor och att skylla på andra...
Göran Egevad egevad@gmail.com

531bts
Inlägg: 924
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vad är ondska?

Inläggav 531bts » 06 dec 2019 11:53

Algotezza: ja det är vad jag kommit fram till: medvetandet i sig är varken på gott eller ont, det är grunden, existensen för allt liv. En osynlig förmåga att ta emot intryck, erfara, observera o uttrycka behov. Beroende på vilken typ av kropp medvetandet är anknutet till, kan mer eller mindre omfattande bedömningar av gott, ont o neutralt göras av det som faller in från den omgivande verkligheten. Det gäller hela biologin allt ifrån amöban upp till den mest avancerade arten, människan.
Värdena gott o ont är predestinerade hos de olika arterna o knutna till de kroppsbevarande behoven med dess tillfredsställelse.
För människan med en avgörande "twist" :
tankeförmågan är "fri" dvs den är till skillnad från de övriga arterna inte knuten till de kroppsbevarande behoven samt att hon kan erfara, förstå, reflektera o minnas orsakssamband o sakförhållanden dels i förhållande till den egna kroppen, o dels till den omgivande verkligheten.
Iom den "fria" tankeförmågan o det heltäckande mänskliga språket, har hon förmågan till inlevelse i fråga om de kroppsbevarande behoven dels till sina medmänniskor o dels till de övriga arterna.
Det medför ett oundvikligt tankearbete o problem dels ifråga om den egna identiteten o dels i förhållandet till medmänniskor. Människan har ett naturligt o oundvikligt "ansvar" att utifrån de kroppsbevarande behoven o den "fria" tankeförmågan organisera försörjning o samlevnad. Ett bekymmer djur slipper eftersom det sker naturligt utifrån artens DNA.
I samband med individens "fria" tankeförmåga dvs bedömningar o berättelser i förhållande till erfarenheten gott/ont av de kroppsbevarande behovens tillfredsställelse, skapar hon en kunskap, handlingsberedskap, förutfattad mening om dels vad som är gott/ont o dels vad som är rätt/fel, i organiserandet av samlevnad o samhälle. Ett incitament för att i dialog komma överens eller i konkurrens bekämpa varandra.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är ondska?

Inläggav Anders » 24 dec 2019 09:44

Algotezza skrev:
531bts skrev:Pilatus skrev: "Talar du om naturmänniskan nu? Den ädle vilden som man skrev om i litteraturen, oskuldsfull, driftstyrd i någon slags paradisisk tillvaro."

Det jag menar är att människan i sin medfödda grundidentitet varken är god eller ond. Hon föds med ett anknutet medvetande som kan beskrivas som förmågan att erfara, ta emot intryck, en allmän känsla av att finnas till.
Vad hon under livets gång förvärvar av erfarenhet o utvecklar av förståelse, kunskap o färdigheter, kan i sina uttryck, avsiktligt eller oavsiktligt, ge både goda och onda konsekvenser, enligt min tidigare definition, o är inte medfödda. Det oavsett vilket samhälle eller kulturell kontext. I det avseendet ingen skillnad på "vilden" o aristokraten.



Övermänniskan är väl tänkt att återkomma till ett tillstånd "jenseits von gut und böse" enligt Nietzsche, vad nu det innebär. Kanake bara att inte ständigt värdera, bedöma och döma, fördöma, varandra? Att var och en har ansvar och är behärskare av sitt öde? I stället för att grotta ner sig i offerkänslor och att skylla på andra...

Tycker den tyska formuleringen låter precis som grottliknelsen. Det här att saker står förklarade, att man förstår istället för kan. Precis, sen ingen skillnad på attributen hos personen. Du kan vara rik, fattig,svart, vit, kvinna eller man. Antingen fattar du eller så fattar du inte.
Men att förståndsförmåga fanns med i både Platons och Nietzsches kommer man nog inte ifrån. Sätter Hitlers skolkamrat Heidegger betydligt närmare övermänniskan. Så jude han var. Fast som person betydligt osympatiskare av det jag läst.

531bts skrev:.
I samband med individens "fria" tankeförmåga dvs bedömningar o berättelser i förhållande till erfarenheten gott/ont av de kroppsbevarande behovens tillfredsställelse, skapar hon en kunskap, handlingsberedskap, förutfattad mening om dels vad som är gott/ont o dels vad som är rätt/fel, i organiserandet av samlevnad o samhälle. Ett incitament för att i dialog komma överens eller i konkurrens bekämpa varandra.

Sympatiserar otroligt mycket med den tanken, men sen har du det här med att tänka rätt större än att tänka fritt som stökar till det.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

531bts
Inlägg: 924
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vad är ondska?

Inläggav 531bts » 01 jan 2020 02:50

Anders: ja den typiskt mänskliga tankeförmågan är "fri" i bemärkelsen att vi förfogar över att kunna rikta medvetandet, uppmärksamheten "fritt" på två sätt:
1. i förhållande till vad som faktiskt pågår i den egna kroppen, förnimmelser samt de intryck som faller in på det medvetna sinnet via sinnesportarna, dvs verklighetsanknutet.
2: det medvetna sinnet i förhållande till tankesinnet dvs minnesbaserade associationer till preferenser o motviljor. De är ej verklighetsanknutna i så motto att de är beroende av vad som faktiskt pågår i den egna kroppen o det som för tillfället faller in genom de fem sinnena från den omgivande verkligheten.

Från det perspektivet står inte valet mellan att tänka rätt/fel eller "fritt". Tankesinnets funktion blir att hanteras ändamålsenligt o veklighetsförankrat.
Gott nytt år!

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad är ondska?

Inläggav Algotezza » 08 jan 2020 21:14

Ondskan är Guds frånvända sida.

I rest my case.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är ondska?

Inläggav Pilatus » 08 jan 2020 22:45

Algotezza skrev:Ondskan är Guds frånvända sida. I rest my case.

Likgiltigheten för lidandet.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad är ondska?

Inläggav klorofyll » 10 jan 2020 09:58

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Ondskan är Guds frånvända sida. I rest my case.

Likgiltigheten för lidandet.

Kan människor som i överdriven form tänker på sig själva komplementeras av människors med motsatta egenskaper i deras närhet...?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är ondska?

Inläggav Pilatus » 10 jan 2020 10:53

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Ondskan är Guds frånvända sida. I rest my case.

Likgiltigheten för lidandet.

Kan människor som i överdriven form tänker på sig själva komplementeras av människors med motsatta egenskaper i deras närhet...?

Visst kan människor komplettera varandras sätt att vara i någon mån. Främst genom påverkan t ex att i handling vara empatisk, att inte vara likgiltig för lidandet, (teodicéproblemet)

Men eftersom vi har ett personligt ansvar för våra handlingar så kan vi inte tillräkna oss andras goda egenskaper för att kompensera egna brister.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad är ondska?

Inläggav Anne » 10 jan 2020 21:11

Skulle jag försöka komprimera ondskan till ett ord (ja, jag vet - det är inte tillräckligt, men talande) vore det hånskrattet.

531bts
Inlägg: 924
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vad är ondska?

Inläggav 531bts » 10 jan 2020 21:28

Algotezza: ondska ingår i Guds skapelse som en hänvisning till gott.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad är ondska?

Inläggav Anne » 10 jan 2020 21:33

531bts skrev:Algotezza: ondska ingår i Guds skapelse som en hänvisning till gott.

Låter rimligt.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 37 och 0 gäster