Vad är ondska?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är ondska?

Inläggav Pilatus » 02 okt 2021 19:45

förstår mig själv skrev:Jag har sällan eller aldrig fått medhåll av någon annan. Jag är ganska ensam i att ha mina åsikter har jag märkt.

Var inte ledsen för det, fms. Forumet stimulerar till åsiktsutbyte och det kan vara terapeutiskt att fundera litet över de idéer vi för fram. Är de inte så bra kan det vara som att öppna ett fönster och låta litet frisk luft svepa in i kammaren.

Läs något som ger litet nya infallsvinklar, en biografi eller ett sammandrag av moderna tänkare. Jag tror du skulle tycka om att möta några nya röster. Varför inte lyssna på Filosofiska rummet?
https://sverigesradio.se/filosofiskarummet
Självklart är din närvaro på forumet uppskattad. :)
Moderator

xion
Inlägg: 3173
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad är ondska?

Inläggav xion » 03 okt 2021 05:51

förstår mig själv skrev:Tycker att forumet har blivit likriktat. Alla ska tycka och tänka samma som i samhället för övrigt. Olika åsikter tolereras allt mindre. Jag har sällan eller aldrig fått medhåll av någon annan. Jag är ganska ensam i att ha mina åsikter har jag märkt. Jag har ”min egen sanning”. Ni kommer att märka efter döden, om inte tidigare, vem som hade rätt. Och jag önskar er lycka till i livet allesammans. Kram


Då har du missat att jag håller med dig ibland.
Jag tycker du har utvecklats en hel del sen förra perioden du skrev här.

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vad är ondska?

Inläggav 531bts » 03 okt 2021 10:56

förstår mig själv skrev:
lynx skrev:
förstår mig själv skrev:Vi har slutat att bråka.


Bra. Hur är det med god stämning?

Klart att det är viktigt med god stämning. Och jag har det med alla jag känner nuförtiden. Jag har varit inlagd för psykos och mani. Så det är möjligt att jag är ”blockerad” fast det är också möjligt att tex 53 är blockerad. Vill ni inte ha mina ”fantasiinslag” så är det ok. Jag har redan dragit mig tillbaka förut och gör det igen eftersom jag antagligen inte har något ”vettigt” att bidra med.

Instämmer med din analys av mig som blockerad, men du utelämnar vad.
Jag "blockerar" människors hittepå genom att fråga "varför inte"? Sedan sakligt sätta in det i ett verklighetsförankrat sammanhang med utgångspunkt dels från egna o andras erfarenheter o vad skapelsen allmängiltigt uttrycker. Jag "släpper" inte taget förrän jag fått svar på "varför inte" från de tre utgångspunkterna.
Om det är medhåll o erkännande för dina påståenden du söker är filosofi inte rätt forum. Filosofi i sin ursprungliga betydelse är kärlek till sanning o kan inte utgå från personliga känslor. När de filosofiska svaren sticker hål på illusioner o vanföreställningar är det lätt att falla in i offer mentalitet då man investerat o konstruerat en identitet, kanske i åratal, av en illusion. Egentligen borde man fira sådana tillfällen: att äntligen bli av med en boja som hållit dig fast i ett självbedrägeri.

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Re: Vad är ondska?

Inläggav förstår mig själv » 03 okt 2021 11:40

Tack xion håller med dig oftast i dina inlägg. Tack Pilatus och 53. Känner bara att jag inte har så mycket mer att komma med. Ni har ju nya och fräscha ämnen och argumentationer hela tiden. Kanske läser jag här men just nu känns det tomt för mig att skriva. Ha det bra kram

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är ondska?

Inläggav Anders » 03 okt 2021 12:20

lynx skrev:XXX: Var det du som berättade att du slagit din fru?

Om man kopplar bort moralen och rätten och funderar på rent fysiskt våld i hemmet...
Så kan ju det helt enkelt vara fråga om ren elakhet, helt enkelt njutningen av att se någon annan lida. Har ni haft ett syskonförhållande som bara inte varit puttenuttigt och ni själv var det äldre syskonet så vet ni nog vad jag pratar om.
Sedan kan det vara ren maktutövning. Att få just sin vilja fram.
Eller så kan det vara en bestraffande makt, liknande statens - att om någon bryter mot familjens regler så skall det bestraffas. Här var farmor domare och farfar bödel, någon han inte alls uppskattade. Men farmor var ganska frekvent i utdömande av pisk. Antagligen för att hon var ängslig för att min far skulle kunna skadas.
Eller så kan det vara en rent uppfostrande funktion. Smisk på fingrarna som instruktion att beteende är oönskat.
Eller så kan det vara ett sätt att få lite lugn och ro, och göra diskussioner korta.

Har själv aldrig kommit i kontakt med det, både far och mor hade dåliga egna erfarenheter (jo en gång, då jag, brorsan och den vildaste av dagbarnen hade gjort ett spindelnät av ett garnnystan i köket medan morsan var annorstädes har ett tjejdagbarn berättat att morsan ställde upp oss och gav oss var sin örfil, något som jag själv inte minns) så utsattes jag aldrig för något som helst våld och har endast kört Anna Wahlgrens sätta barn i hörn(säkerligen reviderat nu). Kan inte påstå att jag känt något behov av att utöva rent fysiskt våld. Att bli irriterad räcker fullständigt, och här kan väl irritationen alltför ofta övergått i ilska, och det blir ALDRIG bra. En snabb markering av ogillande eller diskvalifikation, ej för ofta utdelad räcker alldeles utmärkt. Konstigt nog har jag aldrig känt ens lusten till att fysiskt skada av elakhets eller maktskäl. Vet inte varför egentligen.

Jag tror att det ligger i det fiffiga med att INTE använda våldsmedel - att olika uppfattningar kommer i dagen och får stötas och blötas för att skapa ett socialt liv i något slags samförstånd.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vad är ondska?

Inläggav 531bts » 03 okt 2021 13:16

förstår mig själv skrev:Tack xion håller med dig oftast i dina inlägg. Tack Pilatus och 53. Känner bara att jag inte har så mycket mer att komma med. Ni har ju nya och fräscha ämnen och argumentationer hela tiden. Kanske läser jag här men just nu känns det tomt för mig att skriva. Ha det bra kram

Stå på dig! Pröva dina argument o andras motargument, ställ dig frågan varför de inte stämmer utifrån de tre utgångspunkter jag angav. Ge dig lite tid o låt ditt stukade självförtroende få repa sig o kom tillbaka. För vad är det värsta som kan hända här? Filosofin lever i första hand av frågorna inte svaren.

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vad är ondska?

Inläggav 531bts » 03 okt 2021 19:28

förstår mig själv skrev:Jag har ”min egen sanning”. Ni kommer att märka efter döden, om inte tidigare, vem som hade rätt.


Fast sådana här påståenden är illavarslande. Angränsar till patologisk narcissism.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är ondska?

Inläggav Pilatus » 04 okt 2021 19:52

Vad ondska kan vara blev mycket tydligt demonstrerat i går efter trafikolyckan där tre personer avled. Expressen skriver: Bara minuter efter beskedet om att Vilks och hans två livvakter omkommit strömmade jublande kommentarer i sociala medier.

Det uppfyller med råge min mening om vad som är hatiska sinnelag. Eller är det projektioner mot en symbol (Lars Vilks) som får representera något som fungerar dåligt i deras eget liv? Man blir bedrövad av att det kan finnas så många som känner så djupt förakt för andra människor. Vilken relevans har sådana idéer i dagens Sverige?
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad är ondska?

Inläggav Anne » 04 okt 2021 23:13

Jag håller med moderatorerna. Jag ska också skärpa till mig.

Pollen: Att din katt "leker" med ett bytesdjur härrör från en urgammal jaktinstinkt med föda som mål. Katter är inte så stora, de behöver trötta ut bytet. En överlevnadsmekanism. Att liknande skulle vara applicerbart på män som misshandlar närstående kvinnor är inget jag känner till. Det vore i mitt tycke både förolämpande och skitigt att tänka så om män. Det skulle i värsta fall få rekylen att de bejakade vad du har sagt och bli vad du du sagt. Tänk till lite nu. Tänk på det vita i sädesärlan och tala för det. Man kan absolut inte förstå moralen i det här landet om man inte är lite insatt i dess kristna historia.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18524
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad är ondska?

Inläggav Algotezza » 05 okt 2021 09:28

Pilatus skrev:Vad ondska kan vara blev mycket tydligt demonstrerat i går efter trafikolyckan där tre personer avled. Expressen skriver: Bara minuter efter beskedet om att Vilks och hans två livvakter omkommit strömmade jublande kommentarer i sociala medier.

Det uppfyller med råge min mening om vad som är hatiska sinnelag. Eller är det projektioner mot en symbol (Lars Vilks) som får representera något som fungerar dåligt i deras eget liv? Man blir bedrövad av att det kan finnas så många som känner så djupt förakt för andra människor. Vilken relevans har sådana idéer i dagens Sverige?


Jag har både Facebook, Instagram och Twitter men la ej märke till något jubel, däremot handlade många inlägg på Twitter om att FB och Insta låg nere från 17-tiden till ungefär 23-tiden.

Men jag dammsög ej heller sociala media på sådant jubel. Dock förefaller det troligt att det förekom. Jag kan alltså inte själv bekräfta detta.
Göran Egevad egevad@gmail.com

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vad är ondska?

Inläggav 531bts » 07 okt 2021 17:36

Pollen: vad är alternativet till straff?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är ondska?

Inläggav Pilatus » 07 okt 2021 17:51

531bts skrev:Pollen: vad är alternativet till straff?

Utbildning och uppfostran, vilket praktiseras i några länder. Uppmuntra när något görs rätt och belöna goda handlingar. Straff fungerar inte om det upplevs som grymt och orättvist.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är ondska?

Inläggav Anders » 08 okt 2021 07:14

Det var faktiskt ett bra Filosofiska Rummet på frågan nu, det här med hur staten bör reagera på brottsliga handlingar.

Och han kriminologen som sa 10 år och ge järnet på att civilisera personen, vi är nog tyvärr där nu. Tyvärr också föga överraskande.

Ang Vilks och reaktionerna i kommentarsfält, var någon förvånad?

Ang islam och ”ondska”, allt tyder på att köpmannen hade alla hästar hemma. Köpmän brukar ha det. Av allt jag hört om Koranen låter allt som en briljant plan för att få en religion att expandera snabbt, och det lyckades, antagligen långt över förväntan. Och med det kaos som skall ha rått i arabvärlden tidan innan Profeten måste det uppfattats som om ordning och reda infördes. Har läst lite Koran, fascinerande läsning.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vad är ondska?

Inläggav 531bts » 08 okt 2021 10:42

Pilatus skrev:
531bts skrev:Pollen: vad är alternativet till straff?

Utbildning och uppfostran, vilket praktiseras i några länder. Uppmuntra när något görs rätt och belöna goda handlingar. Straff fungerar inte om det upplevs som grymt och orättvist.


När fungerar straff?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är ondska?

Inläggav Anders » 08 okt 2021 12:30

531bts skrev:
Pilatus skrev:
531bts skrev:Pollen: vad är alternativet till straff?

Utbildning och uppfostran, vilket praktiseras i några länder. Uppmuntra när något görs rätt och belöna goda handlingar. Straff fungerar inte om det upplevs som grymt och orättvist.


När fungerar straff?

När bättre resulterande situation kan konstateras?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster